ویزای تحصیلی

رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان

رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان

رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان نسبت به رشته هایی از قبیل زمین شناسی، شیمی، فیزیک و غیره، بازار کار بهتری برای متقاضیان دارد. این موضوع، یعنی وجود بازار کار مناسب و موقعیت های شغلی زیاد برای رشته ای که فرد در دانشگاه به تحصیل آن می پردازد آنجا بسیار اهمیت پیدا می کند که بدون کاریابی پس از فارغ التحصیلی در ارمنستان نمی تواند اقامت را تمدید نمود. البته در آمارها نرخ بیکاری بیشتری نسبت به گرجستان و ترکیه دارد و با توجه به این که کشور کوچکی است عملا فرصت های شغلی کمی دارد و سطح درآمد مردم آن نیز به طور متوسط نسبت به درآمد مردم در ترکیه پایین تر است. در واقع ارمنستان کشوری در حال توسعه، کوچک، کم جمعیت و فقیر است که منابع درآمد زیادی ندارد.

منتهی با وجود نکات منفی مذکور از آن جایی که ارمنستان ارزان قیمت است، چه به لحاظ هزینه های زندگی و چه از نظر شهریه دانشگاه، علاقمندان زیادی دارد. البته طرفداران تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان توجه داشته باشند که زبان دوم در ارمنستان، روسی می باشد؛ پس تسلط به زبان انگلیسی به تنهایی در کاریابی در این کشور تاثیر خیلی زیادی ندارد. یعنی در نهایت بهتر است افرادی که تمایل به تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان را دارند اولویت اول و دوم خود در یادگیری زبان را به ترتیب زبان ارمنی و روسی قرار دهند. تحصیل در ارمنستان منجر به اخذ پاسپورت هم می شود منتهی اخذ پاسپورت ارمنستان مستلزم ترک تابعیت قبلی است؛ چون ارمنستان تک تابعیتی می باشد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به سوالات ذیل پاسخ می دهند:

  • هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان در سال 2021 چقدر است؟
  • درآمد مهندسین کامپیوتر در ارمنستان چه میزان است؟
  • اخذ پذیرش رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان چگونه است؟

هزینه تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان

شهریه رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان بسیار کم تر از کشورهایی نظیر فنلاند، سوئد، دانمارک، انگلیس، کانادا، آمریکا، استرالیا، نیوزلند، روسیه و غیره می باشد. اما نباید فراموش کرد که ارمنستان هم دانشگاه های کمی دارد هم دانشگاه های موجود در این کشور جایگاه ملی یا جهانی خوبی ندارند. پس کسی که مثلا از دانشگاه ایروان ارمنستان فارغ التحصیل شود شانسش برای اخذ پذیرش دکتری دانشگاه های مطرح دنیا از جمله دانشگاه هلسینکی فنلاند، دانشگاه دبرسن مجارستان، دانشگاه میلان ایتالیا، دانشگاه مک گیل کانادا و غیره، بسیار پایین است. با توجه به مقطع تحصیلی دانشجویان مهندسی کامپیوتر در ارمنستان شهریه ای که باید پرداخت نمایند معمولا سالانه بین 1500$ تا 8000$ (دلار آمریکا) می باشد. علاوه بر شهریه مهندسی کامپیوتر در دانشگاه های ارمنستان، پرداخت هزینه های دیگری نیز از سوی دانشجویان ضروری است که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • هزینه ترجمه مدارک از جمله مدرک تحصیلی، زیر نمرات، شناسنامه و غیره
  • هزینه اخذ مدرک زبان معتبر ارمنی، روسی یا انگلیسی با توجه به زبان تدریس مهندسی کامپیوتر در دانشگاه مورد نظر
  • هزینه بررسی مدارک که در هر کدام از دانشگاه های ارمنستان هزینه آن متفاوت می باشد (application fee)
  • بلیت رفت و برگشت
  • هزینه سفارت
  • هزینه های زندگی در ارمنستان

هزینه زندگی در کشور ارمنستان

بعد از شهریه، دومین هزینه عمده ای که دانشجویان در ارمنستان باید پرداخت نمایند هزینه های زندگی می باشد. در حالی که در ترکیه که به لحاظ اقتصادی کمی شبیه ارمنستان است (هرچند ترکیه به طور کلی چه از نظر سطح دانشگاه ها، چه سطح درآمد، چه تعداد موقعیت های کاری و غیره از ارمنستان بهتر می باشد) امکان تامین بخشی از هزینه های زندگی در ترکیه با مشغول شدن به کار دانشجویی وجود دارد. اما در ارمنستان فرصت های شغلی برای دانشجویان خارجی تقریبا وجود ندارد و نتیجتا باید تمام هزینه های خود را از قبل پیش بینی کرده باشند. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است، متوسط هزینه های زندگی در ترکیه و ارمنستان در سال 2021 با هم مقایسه می شود:

متوسط هزینه های زندگی در ترکیه و ارمنستان

کار با رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان

نرخ بیکاری در ارمنستان در سال جاری 20.21% بوده است؛ یعنی نرخ بیکاری در ارمنستان فوق العاده بالا می باشد و خود ارمنی ها در پیدا کردن شغل در این کشور مشکل دارند. در حالی که مطابق آمارهای رسمی نرخ بیکاری در گرجستان حدودا 18% و نرخ بیکاری در ترکیه حدودا 12% است، در کشوری مثل ارمنستان عملا موقعیت شغلی برای خارجی ها وجود ندارد. با این حال از بین رشته های مختلف تحصیلی رشته های پزشکی، پرستاری، دندانپزشکی و مهندسی کامپیوتر، شرایط بهتری برای کاریابی در ارمنستان در سال 2021 دارند. در لیستی که در ادامه ارائه شده است، حدود درآمدی که مهندسین کامپیوتر در ارمنستان اخذ می نمایند بیان شده است:

  • حداقل درآمد ماهانه: 387000AMD (درام ارمنستان)
  • متوسط درآمد ماهانه: 805000AMD (درام ارمنستان)
  • حداکثر درآمد ماهانه: 1260000AMD (درام ارمنستان)

اخذ پذیرش رشته مهندسی کامیوتر در ارمنستان

اخذ پذیرش رشته مهندسی کامیوتر در ارمنستان

با توجه به این موضوع که متوسط درآمد مهندسین کامپیوتر در ارمنستان از عموم مردم این کشور بالاتر است، تحصیل در این رشته طرفداران بیشتری دارد. در این خصوص توجه شود که به منظور اخذ پذیرش از دانشگاهی در ارمنستان در رشته مهندسی کامپیوتر فرد باید مدارکی را ارائه نماید که در هر کدام از دانشگاه های این کشور متفاوت می باشند. کلی ترین و اصلی ترین مدارکی که به منظور اخذ پذیرش مهندسی کامپیوتر از دانشگاه های این کشور، باید تهیه گردد، عبارت هستند از:

  • CV به زبان انگلیسی یا ارمنی یا روسی
  • مدرک زبان انگلیسی یا ارمنی یا روسی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی پیشین به زبان انگلیسی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات تحصیلی به زبان انگلیسی

معمولا دانشگاه های ارمنستان 2 تا 3 توصیه نامه از اساتید مقطع قبلی فرد را نیز از وی تقاضا می کنند. دانشجو همچنین باید انگیزه نامه ای در خصوص دلایل وی از انتخاب ارمنستان و رشته مورد نظرش را تنظیم نماید. هزینه بررسی مدارک یا همان application fee نیز باید تقدیم دانشگاه گردد که البته رقم آن در هر دانشگاهی متفاوت است. علاقمندان به کسب اطلاعات بیشتر در خصوص رشته مهندسی کامپیوتر در ارمنستان می توانند سایر مقالات سایت را مطالعه نموده یا با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرند تا در خصوص تحصیل در ارمنستان، ترکیه، کانادا و غیره اطلاعات کسب نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *