ویزای تحصیلی

رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک

رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک

رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک یکی از کلیدی ترین رشته های گروه مهندسی است که در دانشگاه های بسیار زیادی از این کشور ارائه می شود. بر کسی پوشیده نیست که در دنیای امروز علوم کامپیوتری بخشی جدایی ناپذیر از توسعه هستند و شرکت های برجسته جهانی که در بلژیک حضور فعال دارند به شدت به نیروی کار متخصص در این زمینه نیاز دارند و به تبع تلاش می کنند تا نیروی کار خود را از افرادی جذب کند که در نظام آموزشی همین کشور به تحصیل پرداخته اند و آشنایی بیشتری با شرایط کار در آن دارند. به همین دلیل است که به علاقمندان کار در بلژیک توصیه می شود تا در این کشور به تحصیل بپردازند.

دانشگاه های کشور بلژیک در رشته مهندسی کامپیوتر سرآمد هستند و 2 دانشگاه این کشور توانسته اند رتبه دو رقمی به خود اختصاص دهند که نشان دهند قدرت بسیار بالای علمی این دانشگاه ها است. در رشته ای چون مهندسی کامپیوتر دانشجویان باید با جدیدترین مطالب ارائه شده در جهان آشنا شوند و از آن جا که برخی از دانشگاه های بلژیک خود تولید کننده علم هستند، می توان امید داشت که فارغ التحصیلان این رشته برای ورود به حرفه ای ترین بازارهای کار در جهان آمادگی کامل دارند. به دلیل اهمیت بسیار بالای این موضوع، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک می پردازند.

  • شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک چیست؟
  • برای تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در این کشور به چه بودجه ای نیاز خواهد بود؟
  • آیا می توان ضمن تحصیل و پس از آن در کشور بلژیک کار کرد؟
  • متوسط درآمد یک مهندس کامپیوتر در این کشور چقدر است؟

شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک

بلژیک یکی از جذاب ترین مقاصد تحصیل در غرب اروپا به حساب می آید و متقاضیان زیادی هر ساله از خارج از این کشور برای اخذ پذیرش از دانشگاه های این کشور اقدامات لازم را انجام می دهند. شرایط سنی برای ورود به دانشگاه های بلژیک برای افرادی که قصد دارند به این کشور مهاجرت کنند بسیار حائز اهمیت است و وجود گپ تحصیلی می تواند شرایط دریافت ویزای تحصیلی را برای متقاضیان بسیار دشوار سازد.

زبان تحصیل در کشور بلژیک متفاوت است و در قسمت های جنوبی این کشور زبان فرانسوی در اولویت قرار دارد و در قسمت های شمالی نیز زبان هلندی زبان رایج است. در بخش کوچکی از شرق بلژیک نیز دانشگاه ها دروس را به زبان آلمانی ارائه می کنند. حال آن که دانشجویان در رشته مهندسی کامپیوتر این فرصت را خواهند داشت که به زبان انگلیسی نیز به تحصیل بپردازند و در این صورت نیازی به یادگیری زبان سوم نخواهند داشت.

در کشور بلژیک تقریبا 20 دانشگاه برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر وجود دارد و متقاضیان باید با توجه به شرایط و رزومه خود نسبت به انتخاب هر یک اقدام کنند. دانشگاه کاتولیک لوین و همچنین دانشگاه کاتولیک لئوین دو دانشگاه برتر در این زمینه هستند و البته به راحتی نمی توان از کنار اسم دانشگاه خنت در بلژیک عبور کرد. دانشگاه لیژ نیز با بیش از 2 قرن قدمت یکی دیگر از دانشگاه های برتر بلژیک برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر است و از نظر علمی جایگاهی مشابه با دانشگاه لیژ دارد.

شرایط تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک

هزینه تحصیل رشته مهندسی کامپیوتر در بلژیک

زمانی که فردی بلژیک را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کند باید در نظر داشته باشد که هزینه تحصیل او ممکن است در کشورهایی همچون آلمان، ایتالیا، اتریش، پرتغال و غیره کمتر باشد اما به مراتب از کشورهایی همچون انگلستان، کانادا و آمریکا کمتر است. دانشجویان اروپایی برای تحصیل در رشته مهندسی کامپیوتر با شهریه ای کمتر از 2000€ (یورو) در سال روبرو خواهند بود اما شهریه دانشگاه برای دانشجویان خارجی در بلژیک در حدود 4900€ تا 7000€ (یورو) در سال است که با استفاده از برخی از کم هزینه های تحصیلی می توان میزان آن را تا حد زیادی کاهش داد.

علاوه بر شهریه دانشجویان باید به هزینه های زندگی خود نیز توجه داشته باشند که در کشور بلژیک به طور متوسط در حدود 800€ (یورو) در ماه است و البته در برخی از موارد می تواند تا 950€ (یورو) نیز افزایش پیدا کند. البته زندگی در خوابگاه های دانشجویی دانشگاه که از امکانات خوبی برخوردار هستند می تواند در کاهش هزینه های زندگی در این کشور بسیار موثر باشد. بر اساس قوانین کشور بلژیک، دانشجویان بین المللی در این کشور اجازه دارند تا به صورت نیمه وقت به کار مشغول شده و از این طریق بخش عمده ای از هزینه های زندگی خود را تامین کنند. دانشجویانی که در رشته مهندسی کامپیوتر مشغول به تحصیل هستند می توانند در شغل های مرتبط با تحصیل خود به کار مشغول شوند.

درآمد یک مهندس کامپیوتر در بلژیک

در بلژیک شرایط اقتصادی افرادی که تحصیلات دانشگاهی را پشت سرگذاشته باشند یا تخصص خاص داشته باشند بسیار مناسب است و مهندسین کامپیوتر در این کشور نیز شرایطی مشابه دارند. افرادی که دوره تحصیل خود در این کشور را به پایان رسانده باشند می توانند در خاک این کشور بمانند به شرط اینکه یک قرارداد کاری به امضا رسانده باشند. در این صورت این افراد واجد دریافت ویزای کاری بلژیک خواهند بود و می توانند از مزایای شهروندی این کشور نیز استفاده کنند.

مهندسین کامپیوتر در بلژیک از درآمد بسیار بالایی برخوردارند و کمتر کسی را می تواند در این حوزه کاری یافت که توان پرداخت هزینه های زندگی خود در این کشور را نداشته باشد. در نمودار زیر، متوسط درآمد یک مهندس کامپیوتر در بلژیک نشان داده شده است.

درآمد ماهانه یک مهندس کامپیوتر در کشور بلژیک

شرایط تحصیل در بلژیک به صورتی است که دانشجویان می توانند اطمینان حاصل کنند که پس از دوره تحصیلی خود می توانند وارد بازار کار شده و درآمد بسیار مناسبی را نیز از این طریق کسب کنند. با این حال باید به این نکته نیز اشاره داشت که دریافت ویزای تحصیلی این کشور کار چندان ساده ای نیست و نیاز به بررسی های بسیار دقیق دارد. در صورتی که تمایل به تحصیل در این کشور دارید، توصیه می شود که حتما با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *