ویزای تحصیلی

رشته های تحصیلی در اسکاتلند

رشته های تحصیلی در اسکاتلند

رشته های تحصیلی در اسکاتلند غالبا همگی آینده کاری خوبی دارند چرا که شرایط بازار کار اسکاتلند برای متقاضیان کار در این کشور کاملا مساعد است. اسکاتلند بخشی از پادشاهی متحد بریتانیا است و 96 مایل با کشور انگلستان مرز مشترک دارد. این کشور به 32 بخش اجرایی تقسیم می شود که اصطلاحا قدرت محلی یا شورای ناحیه ای نامیده می شوند. همین مسئله سبب شده است به مسائلی مثلا آموزش، اقتصاد، بهداشت و درمان، درآمد ماهیانه، اشتغال و غیره با دقت بیشتری پرداخته شود چرا که علاوه بر دولت مرکزی اسکاتلند هر کدام از این شوراهای ناحیه ای نیز نظارت مخصوصی بر بخش مربوط به خود را دارند.

در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده است در خصوص رشته های تحصیلی در اسکاتلند توضیحاتی ارائه شده است.

  • بهترین رشته های تحصیل در اسکاتلند کدامند؟
  • هزینه تحصیل در اسکاتلند چقدر است؟
  • آیا می توان در اسکاتلند در رشته پزشکی پذیرش گرفت؟
  • فرایند مهاجرت تحصیلی به این کشور چگونه است؟
  • برای دانشجویان خارجی چه محدودیت هایی در نظر گرفته شده است؟

معرفی رشته های تحصیلی در اسکاتلند

نظام آموزشی اسکاتنلد همیشه از سایر کشورهای بریتانیایی متمایز و متفاوت بوده است؛ هرچند این شباهت بین آن ها وجود دارد که تحصیل در اسکاتلند نیز همانند انگلستان، ولز و ایرلند گران قیمت است. در دانشگاه های اسکاتلند رشته های مختلفی مثل پزشکی، پرستاری، دامپزشکی، دندانپزشکی، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی صنایع، مهندسی عمران، مهندسی مکانیک، معماری، طراحی گرافیک، عکاسی، تاریخ، زبان و ادبیات انگلیسی، حقوق، شیمی، فیزیک، ریاضیات، تربیت بدنی و غیره ارائه می شوند. البته محبوب ترین رشته های تحصیلی در اسکاتلند رشته های مختلف پزشکی هستند به همین دلیل است که برای اخذ پذیرش از این رشته ها علاقه مندان باید در آزمون ورودی شرکت کنند چرا که فضای این رشته ها فوق العاده رقابتی است.

شهریه دانشگاه برای رشته های تحصیلی در اسکاتلند

همان طور که اشاره کوتاهی شد، شهریه دانشگاه های اسکاتلند و همین طور هزینه زندگی در این کشور در مقایسه با انگلستان پایین تر اما در قیاس با غالب کشورهای دنیا بالاتر است. متاسفانه بر خلاف نروژ، اتریش، آلمان و فرانسه، اسکاتلند نظام تحصیلی رایگان ندارد. میزان شهریه دانشگاه های اسکاتلند برای دانشجویان بومی یعنی اسکاتلندی ها متفاوت از دانشجویان بین المللی است. در اسکاتلند آژانس جوایز دانشجویی (SAAS) سازمانی است که میزان شهریه دانشگاه های این کشور را تعیین می کند. این سازمان به “دانشجویان جوان” که تابعیت اسکاتلند را دارند شهریه ای اختصاص نمی دهد؛ منظور از دانشجویان جوان افرادی هستند که زیر 25 سال سن دارند، ازدواج نکرده اند و فرزندی نیز ندارند. این گروه از دانشجویان برای این که مشمول این قانون شوند و شهریه پرداخت نکنند ضروری است گپ تحصیلی بیش از 3 سال نداشته باشند.

به طور کلی می توان این گونه جمع بندی نمود که اسکاتلند از دانشجویان بومی خود و همچنین از دانشجویان حوزه اتحادیه اروپا (EU) شهریه ای دریافت نمی کند؛ این درحالی است که دانشجویان انگلستان، ولز و ایرلند اگر بخواهند در اسکاتلند تحصیل کنند باید شهریه بپردازند. دانشجویان اسکاتلندی و اتحادیه اروپا همچنین می توانند از وام های دولتی اسکاتلند نیز استفاده کنند تا هزینه های زندگی خود را پرداخت نمایند اما این امکان برای سایرین وجود ندارد.

در جدول ذیل متوسط شهریه سالیانه دانشجویان بین المللی و دانشجویان سایر کشورهای بریتانیا در دانشگاه های اسکاتلند طی سال 2024 بیان شده است:

ملیت دانشجویانمتوسط شهریه سالیانه در دانشگاه های اسکاتلند
دانشجویان اسکاتلندی و حوزه اتحادیه اروپارایگان
دانشجویان انگلیسی، ایرلندی و ولزی9250£ (پوند)
دانشجویان بین المللی10000£ تا 26000£ (پوند) و در رشته هایی مثل گرایش های پزشکی تا 58600£ (پوند)

شهریه دانشگاه برای رشته های تحصیلی در اسکاتلند

معرفی دانشگاه های کشور اسکاتلند

در اسکاتلند تعداد کمی دانشگاه وجود دارد که غالب آن ها جزو کهن ترین دانشگاه های دنیا هستند و از آن جمله می توان به دانشگاه گلاسگو و دانشگاه ادینبورگ اشاره نمود. اگرچه فرصت های شغلی زیادی در اسکاتلند وجود دارد، از آن جایی که پیدا کردن کار برای خارجی هایی که قصد مهاجرت به اسکاتلند از طریق تحصیل را دارند نقش حیاتی دارد، بهتر است با اخذ پذیرش از دانشگاه های برتر این کشور آینده شغلی خود را تضمین کنند.

برخی از بهترین دانشگاه های اسکاتلند عبارت هستند از:

ردیفدانشگاه های برتر اسکاتلندسال تاسیس
1University of Dundee1881
2University of Stirling1967
3University of Glasgow1451
4Heriot-Watt University1821
5Glasgow Scool of Art1845
6Queen Margaret University1875
7Edinburg Napier University1992
8University of Strathclyde1796
9Glasgow Caledonian University1993
10University of Edinburg1583

آینده شغلی رشته های تحصیلی در اسکاتلند

شرایط کاری در اسکاتلند تقریبا مساعد است و حتی دانشجویان خارجی نیز شانس خیلی خوبی دارند که پس از اتمام تحصیلات خود در اسکاتلند شغلی در این کشور پیدا کنند. در واقع دولت اسکاتلند علاوه بر این که خودش در سطح گسترده اشتغال زایی می کند، در پی آن است با جذب سرمایه های خارجی فرصت های شغلی بیشتری برای اسکاتلندی ها و مهاجرانی که تحصیل در اسکاتلند را انتخاب کرده اند، فراهم کند. البته نرخ بیکاری جوانان دراسکاتلند یعنی گروه سنی 16 تا 24 بالاترین نرخ بیکاری یعنی 9.2% را دارد. هرچند نرخ بیکاری جوانان در اسکاتلند پایین تر از میانگین مجموع کشورهای حوزه بریتانیا که 12.1% است، می باشد.

در نموداری که در ادامه ترسیم شده است نرخ بیکاری اسکاتلند در سال 2024 با برخی از کشورهای حوزه اتحادیه اروپا مقایسه شده است:

نرخ بیکاری در اسکاتلند و برخی از کشورهای اتحادیه اروپا

دوره مهندسی یکی از محبوبترین رشته های تحصیلی در اسکاتلند

طی سالهای اخیر دانشجویان بین المللی بی شماری، رشته مهندسی که یکی از بهترین رشته های تحصیلی در اسکاتلند می باشد را برای آینده شغلی و تحصیلی خود انتخاب کرده اند. به طور کلی مهندسی در اسکاتلند دارای 3 دانشگاه در بین 100 دانشگاه مهندسی جهان است. این کشور با برخی از برجسته ترین پیشرفت های خود در حوزه های مکانیکی و عمرانی در خط مقدم  نوآوری در همه اشکال مهندسی قرار دارد. علاوه بر این اسکاتلند، سابقه طولانی در شاهکارهای مهندسی دارد که از بسیاری از جهات به قدرت گرفتن این کشور در طی این سالها کمک کرده است.

در نمودار زیر می توانید روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته مهندسی در اسکاتلند را طی سال های اخیر مشاهده فرمایید:

روند درخواست دانشجویان بین المللی برای تحصیل رشته مهندسی در اسکاتلند

هزینه های زندگی در اسکاتلند

زندگی در اسکاتلند در مقایسه با انگلستان ارزان قیمت تر است؛ به عبارت دیگر در حالی که زندگی تک نفره در انگلستان ماهیانه بین 950£ تا 1300£ (پوند) هزینه دربرخواهد داشت، زندگی در اسکاتلند ماهیانه به طور متوسط حدود 850£ (پوند) هزینه دارد. البته دانشجویان در اسکاتلند این اجازه را دارند که به صورت محدود یعنی تا نهایت 20 ساعت در هفته مشغول به کار باشند و به این ترتیب بخشی از هزینه های زندگی خود را تامین نمایند. کار دانشجویی با توجه به نوع و ساعات آن ماهیانه بین 100£ تا 350£ (پوند) برای دانشجویان در اسکاتلند درآمد خواهد داشت. در این مقاله که از جانب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقه مندان به مهاجرت به اسکاتلند تهیه شده است، در خصوص رشته های تحصیلی در اسکاتلند، معرفی دانشگاه های برتر، متوسط شهریه دانشگاه ها، هزینه های زندگی و غیره در این کشور توضیحاتی ارائه گردید.

پرتکرارترین رشته های تحصیلی در اسکاتلند

در بخش پایانی مقاله مفتخریم تا به برخی از کلیدی ترین سوالات شما عزیزان در خصوص رشته های تحصیلی در اسکاتلند پاسخ دهیم. مهمترین سوالات شما در این حوزه عبارت اند از:

  • شرایط ورود به رشته های تحصیلی در اسکاتلند چگونه است؟ شرایط ورود به رشته های تحصیلی در اسکاتلند بسته به دانشگاه مورد نظر متقاضیان متفاوت می باشد، اما به طور کلی شرایط پذیرش در رشته های تحصیلی در اسکاتلند بسیار پیچیده و زمان بر می باشد.
  • پرتقاضا ترین رشته های تحصیلی در اسکاتلند کدام رشته ها هستند؟ طبق آمار به دست آمده در سال 2024 اسکاتلند با داشتن برخی از بهترین مراکز تحقیقاتی در جهان مقصدی برتر برای دانشجویان در رشته فیزیک و شیمی بوده است.
4.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *