ویزای تحصیلی

رشته های تحصیلی در عمان

رشته های تحصیلی در عمان

رشته های تحصیلی در عمان معمولا هم به زبان عربی تدریس می شوند هم به زبان انگلیسی منتهی دانشگاه های این کشور رنکینگ جهانی بالایی ندارند. عمان با امارات متحده عربی از شمال غربی، با عربستان سعودی از غرب و با یمن از جنوب غربی هم مرز است و با ایران و پاکستان نیز مرز دریایی دارد. از قرن 17 میلادی سلطان عمان با برقرار ارتباط با پرتغالی ها و انگلیسی ها قدرت زیادی در منطقه به دست آورد و انگلیسی ها نیز که متوجه اهمیت منطقه نفت خیز خلیج فارس بودند رابطه خود را با عمان ادامه دادند. در حال حاضر البته عمان کشوری ثروتمند اما در حال توسعه است به همین دلیل مقصد مهاجرتی پرطرفداری نیست و تنها برخی از دانشجویان سایر کشورهای خاورمیانه ممکن است عمان را برای ادامه تحصیلات خود یا کار انتخاب کنند.

عمان عضو سازمان ملل، جامعه عرب، شورای همکاری خلیج فارس و سازمان همکاری های اسلامی می باشد. رتبه عمان همچنین به جهت دارا بودن ذخایر نفتی در دنیا 25 است و اگرچه همچنان کشوری در حال توسعه به حساب می آید اما با توجه به ثروت نفتی کلان سرعت رشد خوبی دارد. به عبارت دقیق تر به لحاظ سرعت توسعه اقتصادی، عمان در 40 سال گذشته بیشترین میزان توسعه و پیشرفت را داشته است. در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته های تحصیلی در عمان توضیحاتی ارائه گردیده است و به سوالات ذیل پاسخ داده شده است:

  • محبوب ترین رشته های تحصیلی در عمان کدام اند و درآمد آن ها چقدر است؟
  • فرایند مهاجرت تحصیلی به عمان چیست؟
  • بهترین دانشگاه های عمان برای تحصیل کدامند؟
  • بهترین دانشگاه ها برای تحصیل در عمان کدام اند؟
  • هزینه تحصیل در عمان و هزینه ماهانه زندگی در این کشور چه میزانی است؟

محبوب ترین رشته های تحصیلی در عمان

علاوه بر بحث علاقه دانشجویان، عامل مهم دیگری که تعیین کننده است چه رشته هایی طرفداران بیشتری در دانشگاه داشته باشد فرصت های شغلی پیش روی آن رشته، سطح درآمد و شان اجتماعی آن است. در جدول ذیل لیستی از محبوب ترین رشته های تحصیلی در عمان و متوسط درآمد ماهانه این رشته ها در سال 2022 ذکر شده است:

ردیفمحبوب ترین رشته های تحصیلی در عمانمتوسط درآمد ماهانه به ریال عمان
1حسابدارOMR1220
2مدیر حسابداریOMR2630
4مدیر مالیOMR3400
5کارگردان هنریOMR1710
6طراح گرافیکOMR1040
7عکاسOMR940
8مهندس هوا و فضاOMR2110
9دستیار خلبانOMR1170
10خلبانOMR2960
11معمارOMR2010
12مکانیکOMR2660
13مدیر بانکOMR3000
14معلمOMR1320
15مترجمOMR1500
16مهندس عمرانOMR1550
17مهندس برق و الکترونیکOMR1630
18مهندس مکانیکOMR1700
19آشپزOMR1100
20مدیر هتلOMR3010
21دندانپزشکOMR3960
22متخصص تغذیهOMR3320
23پرستارOMR1410
24تکنسین آزمایشگاهOMR1350
25افسر پلیسOMR1040
26وکیلOMR3270
27داروسازOMR2230

محبوب ترین رشته های تحصیلی در عمان

شهریه رشته های تحصیلی در عمان

منتهی باید توجه داشتن برای دستیابی به کار در عمان و کسب درآمد ذکر شده در جدول بالا، افراد باید از طریق تحصیل در عمان اقدام کنند. چرا که اخذ ویزای کاری عمان مستلزم داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای عمانی است که بدون تحصیل در عمان اخذ آن عملا غیرممکن به نظر می رسد. همچنین نکته دیگری که علاقه مندان به مهاجرت به عمان باید توجه داشته باشند این است که ضروری است به زبان عربی تسلط پیدا کنند چرا که بدون آشنایی کامل با این زبان پیدا کردن کار در کشور عمان ممکن نخواهد بود. البته کسانی که در کنار زبان عربی انگلیسی نیز بدانند مزیت بزرگی خوهند داشت که منجر می شود بتوانند در شرکت های بین المللی در عمان نیز شغل پیدا کنند.

تحصیل در عمان با توجه به رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه هزینه متفاوتی خواهد داشت؛ به عبارت دیگر شهریه دانشگاه های دولتی و خصوصی عمان سالانه بین 800$ تا 25000$ (دلار آمریکا) خواهد بود. دانشجویان همچنین باید توجه داشته باشند علاوه بر شهریه دانشگاه، هزینه زندگی در عمان را نیز لحاظ کنند. زندگی در عمان برای 1 نفر ماهانه بین 550$ تا 900$ (دلار آمریکا) هزینه دربرخواهد داشت؛ در نتیجه علاقه مندان به زندگی ارزان قیمت بهتر است کشور دیگری را مثل ترکیه یا ارمنستان انتخاب کنند. علی الخصوص ترکیه که دانشگاه های به مراتب بهتری در مقایسه با عمان دارد و فضای جامعه آن نیز بهتر و قابل قبول تر از کشور عمان است. در نمودار ذیل متوسط هزینه ماهانه زندگی در ترکیه و عمان طی سال 2022 با هم مقایسه شده است:

مقایسه متوسط هزینه ماهانه زندگی در ترکیه و عمان

بهترین دانشگاه ها برای رشته های تحصیلی در عمان

همان طور که گفته شد دانشگاه های عمان جایگاه جهانی خوبی ندارند اما اگر کسی قصد داشته باشد پس از تحصیل اقامت این کشور را به دست آورد بهتر است به سراغ دانشگاهی برود که حداقل رنکینگ خوبی در عمان داشته باشد. بهترین دانشگاه های عمان که فارغ التحصیل شدن از آن در خود کشور عمان مزیت بزرگی محسوب می شود عبارت هستند از:

بهترین دانشگاه های عمانرتبه در عمان در سال 2022شهر محل وقوع
Sultan Qaboos University1Muscat
Higher College of Technology2Muscat
Sohar University3Sohar
The University of Nizwa4Nizwa
Middle East College5Muscat

مقایسه تحصیل در عمان و ترکیه

همان طور که گفته شد تحصیل در ترکیه ارزان تر از عمان است چرا که هم هزینه زندگی در این کشور پایین تر است هم شهریه دانشگاه ها. به عنوان مثال شهریه سالانه دانشگاه های دولتی ترکیه در دروسی که به زبان انگلیسی ارائه می کنند سالانه بین 600$ تا حدود 1500$ (دلار آمریکا) می باشد و در دروس ارائه شده به زبان ترکی استانبولی هم سالان 240$ تا 750$ (دلار آمریکا) می باشد. به علاوه رتبه جهانی برخی از دانشگاه های ترکیه از جمله دانشگاه استانبول، دانشگاه حاجت تپه، دانشگاه آنکارا و غیره نسبتا خوب است در حالی که دانشگاه های عمان جایگاه علمی ممتازی ندارند. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به رشته های تحصیلی در عمان توضیحاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *