ویزای تحصیلی

رشته ژنتیک در آذربایجان

رشته ژنتیک در آذربایجان

جمهوری آذربایجان دارای سیستم آموزشی قدرتمندی است و دانشگاه های این کشور از سیستم بولونیا تبعیت می کنند. تحصیل در رشته ژنتیک در آذربایجان فرصت خوبی برای تحصیل با کیفیت و مقرون به صرفه برای علاقه مندان در یک کشور خارجی محسوب می شود. تحصیل در دانشگاه های پزشکی شناخته شده این کشور ایده جالب توجهی است. دانشگاه های پزشکی آذربایجان یکی از اولین دانشگاه ها در بین دانشگاه های خارج از کشور است که به آموزش پرسنل پزشکی می پردازند. سالانه بیش از 5500 دانشجوی خارجی از بیش از شصت کشور برای تحصیل در آذربایجان وارد آن می شوند و فضای چند فرهنگی این کشور را غنی می کنند. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل رشته ژنتیک در آذربایجان به شرح زیر تهیه نموده است.

مزایای تحصیل در رشته ژنتیک در آذربایجان

از نظر تاریخی، آذربایجان به عنوان تلاقی قاره های آسیا و اروپا در نظر گرفته می شود. امروز، آذربایجان و پایتخت آن باکو میزبان پروژه ها و رویدادهای مختلف جهانی در زمینه انرژی، اقتصاد، حمل و نقل و ورزش است. به لطف بسیاری از رویدادهای بین المللی و موقعیت مناسب، آذربایجان به یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری منطقه تبدیل شده است. آذربایجان یکی از کشورهای مدرن اروپا است. با تحصیل در این کشور دانشجویان این فرصت را خواهند داشت که به سه زبان از جمله آذربایجانی (که گویشی از زبان ترکی است)، روسی و انگلیسی تحصیل کنند. جمهوری آذربایجان یکی از سریعترین اقتصادهای اوراسیا است و از این رو می خواهد موقعیت جهانی خود را به عنوان مقصد آموزش دانشجویان محلی و بین المللی ارتقا دهد.

نمودار زیر پراکندگی دانشجویان خارجی در آذربایجان را نشان می دهد:

پراکندگی دانشجویان خارجی در آذربایجان

آذربایجان با کمترین میزان جرم و جنایت با ثبات ترین کشور جهان است. آذربایجانی ها به خونگرمی و مهمان نوازی شهرت دارند. دانشگاه های این کشور دفاتر ویژه ای برای دانشجویان بین المللی اختصاص داده اند. این دفاتر به دانشجویان بین المللی کمک می کنند تا اقامت آن ها لذت بخش باشد. تحصیل در آذربایجان می تواند راهی مقرون به صرفه برای دریافت مدارک با کیفیت بالا باشد. به علاوه، هزینه تحصیل در آذربایجان به طور قابل توجهی پایین تر از بسیاری از مقاصد آموزش سنتی است. با تحصیل در آذربایجان می توان به راحتی تابعیت آذربایجان را بدست آورد و با این تابعیت سفر به بسیاری از کشورها از جمله کشورهای اروپایی بدون ویزا و برخی از آنها با ویزای ساده راحت تر خواهد بود.

تاریخچه رشته ژنتیک در آذربایجان

ژنتیک، مطالعه وراثت به طور کلی و ژن ها به طور خاص است. ژنتیک یکی از ارکان اصلی زیست شناسی را تشکیل می دهد و با بسیاری از زمینه های دیگر مانند کشاورزی، پزشکی و بیوتکنولوژی همپوشانی دارد. از زمان ظهور تمدن، بشر نفوذ وراثت را تشخیص داده و اصول خود را برای بهبود محصولات زراعی و داخلی اعمال کرده است. ژنتیک از شناسایی ژن ها که واحدهای اساسی مسئول وراثت هستند ناشی می شود. ژنتیک ممکن است به عنوان مطالعه ژن ها در تمام سطوح، از جمله روش های عملکرد آنها در سلول و راه های انتقال آنها از والدین به فرزندان، تعریف شود.

ژنتیک مدرن بر روی ماده شیمیایی ساخته شده از ژن ها به نام اسید دئوکسی ریبونوکلئیک یا DNA و روش هایی متمرکز است که از طریق آن بر واکنش های شیمیایی تاثیر می گذارد که فرآیندهای زنده درون سلول را تشکیل می دهند. مدرک ژنتیک می تواند منجر به شغلی در بهداشت، تحقیقات علمی یا صنایع شود و همچنین طیف وسیعی از مهارت ها را فراهم می سازد که می تواند در بسیاری از بخش های دیگر استفاده شود. این رشته در برخی دانشگاه های آذربایجان همانند دانشگاه دولتی باکو و دانشگاه پزشکی آذربایجان ارائه می شود. به عنوان مثال، کارشناسی ارشد در رشته ژنتیک دانشگاه دولتی باکو دو سال به طول می انجامد و به هر دو زبان آذربایجانی و روسی ارائه می شود. تعداد واحدهایی که باید در این دوره گذراند صد و بیست واحد می باشد.

تاریخچه رشته ژنتیک در آذربایجان

هزینه تحصیل در رشته ژنتیک در آذربایجان

شهریه تحصیلی دانشجویان ژنتیک یا دانشجویان هر رشته ای در آذربایجان بیشتر با رشته تحصیلی، دوره تحصیلی و مدت آن و نیز دانشگاه آنها مرتبط است. بر طبق آمارهای جدید نیز سطح شهریه های دانشجویان بین المللی در آذربایجان متناسب با دوره تحصیلی آنها از قرار ذیل است:

دوره تحصیلیشهریه سالانه به دلار
دوره آمادگی$600 تا 2000$
دوره کارشناسی$1000 تا 2500$
دوره کارشناسی$1000 تا 2500$
دوره کارشناسی ارشد$1000 تا 4000$
دوره دکترا (PhD)$1500 تا 4000$

هزینه زندگی در جمهوری آذربایجان نیز درست مثل هزینه تحصیل رشته ژنتیک در این کشور ماستو ماهیانه از 555.14AZN (مانات) معادل 326.55$ (دلار) تا 848.13AZN (مانات) معادل 495.96$ (دلار) متغیر است البته این در صورتی است که دانشجویان در مرکز شهر ساکن باشند و غذای غربی میل کنند.

رشته ژنتیک در دانشگاه دولتی باکو

در این دانشگاه در دانشکده زیست شناسی رشته ژنتیک ارائه می شود. به عنوان مثال، در مورد محتوای آموزشی دوره کارشناسی ارشد ژنتیک در این دانشگاه می توان گفت روش های تخصص، مشکلات مدرن زیست شناسی، جهش زایی کاربردی، ژنتیک پزشکی، ژنتیک گیاهی، و ژنتیک تکامل آموزش داده می شود. همچنین دانشجویان در این دوره مهارت های انجام تحقیق را به دست می آورند. دانشکده زیست شناسی یکی از دانشکده های برجسته دانشگاه دولتی باکو است که از سال 1934 آغاز به کار کرده است. آموزش در دوره های تمام وقت این دانشکده به زبان های ترکی آذربایجانی، انگلیسی و روسی انجام می شود. بیش از نهصد دانشجوی دوره کارشناسی و تحصیلات تکمیلی در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند و کارهای آموزشی آن نیز توسط هشتاد و شش عضو هیئت علمی انجام می گیرد.

ژنتیک یکی از رشته های ارائه شده در دوره کارشناسی ارشد این دانشکده می باشد. این دانشکده دارای پنج گروه می باشد که گروه ژنتیک یکی از آن ها است. در سال های گذشته همکاری علمی دانشکده با دانشگاه های ترکیه، روسیه، انگلستان، فرانسه، اوکراین، چک، گرجستان و جمهوری اسلامی ایران گسترش یافته است. کرسی بیوشیمی و بیوتکنولوژی آن به طور فعال در پروژه های بین المللی شرکت می کند. دانشگاه دولتی باکو (BSU) یک دانشگاه دولتی واقع در باکو، پایتخت جمهوری آذربایجان و یکی از بهترین شهرهای آذربایجان برای تحصیل، واقع است. BSU جزو دانشگاه های برتر آذربایجان می باشد. این دانشگاه در سال 1919 توسط پارلمان جمهوری دموکراتیک آذربایجان تاسیس گردید.

سوالات رایج درباره تحصیل در آذربایجان

در زیر به برخی سوالات رایج درباره تحصیل در آذربایجان پاسخ می دهیم:

  • هزینه زندگی در آذربایجان چه میزان است؟ هزینه های زندگی در این کشور می تواند حدود 250AZN (منات آذربایجان) معادل 150USD (دلار آمریکا) در ماه است.
  • آیا دانشجویان خارجی می توانند در آذربایجان کار کنند؟ طبق قانون، دانشجویان خارجی اجازه کار در آذربایجان را ندارند زیرا شرکت های این کشور قادر به استخدام قانونی دانشجویان نیستند. در واقع، دانشجویان نیاز به تغییر وضعیت ویزا دارند و لازم است اجازه کار بگیرند.
  • هزینه تحصیل در آذربایجان چه میزان است؟ هزینه های تحصیل، هم برای دانشجویان آذری و هم برای دانشجویان بین المللی، توسط دولت آذربایجان تعیین نشده است، اما حداکثر در هر سال تحصیلی برای مدرک کارشناسی حداکثر 6500AZN (منات آذربایجان) معادل 3800$ (دلار) مجاز است.

چنان چه علاقه مند به تحصیل رشته ژنتیک در آذربایجان هستید پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

4.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “رشته ژنتیک در آذربایجان

  1. پناهی گفت:

    عرض ادب
    آیا در آذربایجان یا ترکیه مقطع دکتری ژنتیک پزشکی به زبان انگلیسی وجود دارد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      بله باید دقیقا مشخص کنید که گرایش شما چی هست اما رشته ژنتیک در دو کشور موجود هست در مقطع دکترا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *