ویزای تحصیلی

رشته ژنتیک در صربستان

رشته ژنتیک در صربستان

علاقه مندان به تحصیل رشته ژنتیک در صربستان فرصت های زیادی را می یابند که به آن ها امکان می دهد به راحتی در این کشور تحصیل و زندگی کنند. صربستان دارای 8 دانشگاه دولتی و 10 دانشگاه خصوصی است. در دو شهر بزرگ این کشور یعنی بلگراد و نووی ساد دانشجویان می توانند دانشگاه های (دولتی و خصوصی) برتری را بیابند که گزینه های آموزش به زبان انگلیسی را ارائه می دهند. دانشگاه بلگراد، دانشگاه اروپا و دانشگاه نووی ساد 3 گزینه عالی در این زمینه هستند. این دانشگاه ها مدارکی را ارائه می دهند که در سراسر جهان معتبر شناخته می شوند. تیم تحقیق و ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیان علاقه مند به تحصیل رشته ژنتیک در صربستان در سال 2021 به شرح زیر تهیه نموده است.

نگاهی اجمالی به رشته ژنتیک

ژنتیک علم مطالعه چگونگی انتقال ویژگی های مختلف– که صفات نامیده می شوند– از والدین به فرزند است. ژنتیک توضیح می دهد که چه چیزی افراد را منحصر به فرد می سازد، چرا اعضای خانواده شبیه یکدیگر هستند و چرا برخی بیماری ها در خانواده ها وجود دارد. با ردیابی مسیرهای این ویژگی ها، بسته های اطلاعاتی دنبال می شوند که ژن نامیده می شوند. صفات می توانند مربوط به مواردی باشند که دیده می شوند (مانند رنگ چشم) یا مواردی که دیده نمی شوند (مانند گروه خونی). تحصیل در رشته ژنتیک باعث توسعه مهارت های کلیدی برای پژوهش های زیست شناختی و کار در لابراتوار می گردد. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی می توانند در بیمارستان ها، لابراتوارهای پزشکی قانونی یا شرکت های داروسازی مشغول به کار شوند.

چرا تحصیل رشته ژنتیک در صربستان؟

صربستان یک کشور کوچک در جنوب شرقی اروپا است که تقریبا 7300000 نفر در آن زندگی می کنند و بیش از 26 گروه قومی را تشکیل می دهند. بسیاری از دانشجویان در صربستان در خوابگاه های دانشجویی زندگی می کنند. زندگی در خوابگاه دانشجویی در این کشور یک ماجراجویی است. در آن ها علاوه بر مکان های آرام برای مطالعه معمولا کاری برای انجام وجود دارد، مثل ورزش یا برخی فعالیت ها. خبر خوب این که دانشگاه های صربستان بهترین خوابگاه های دانشجویی را برای دانشجویان تبادلی و خارجی اختصاص می دهند. این خوابگاه ها بهترین مکان برای ادغام در جامعه صربستان و در عین حال ملاقات و معاشرت با افرادی از سراسر این کشور و سراسر جهان است.

در صربستان دانشجویان می توانند در هر زمان از روز فقط با 20$ (دلار) در سال از هر کتابخانه ای استفاده کنند. تحصیل در صربستان به معنای به راحتی جذب شدن در جوی پژوهش محور است. جدول زیر رتبه بهترین دانشگاه های صربستان در رتبه بندی های دانشگاهی مختلف در سال های 2020 و 2021 را نشان می دهد:

دانشگاهرتبه بندی آموزش عالی تایمز (2021)رتبه بندی دانشگاه جیائو تونگ شانگهای (2020)رتبه بندی تاپ یونیورسیتیز (2021)رتبه بندی اخبار آمریکا و گزارش جهانی (2021)
دانشگاه بلگراد601401406
دانشگاه نووی ساد1093

دانشگاه بلگراد معروف ترین و معتبرترین دانشگاه صربستان است و هر ساله در رتبه بندی های دانشگاهی بین المللی رتبه کسب می کند. صربستان کشوری امن برای تحصیل و زندگی است. نمودار زیر وضعیت امنیت در این کشور اروپایی را نشان می دهد:

وضعیت امنیت در صربستان

بازدید از شبه جزیره زیبای بالکان، هزینه زندگی مقرون به صرفه، یادگیری زبان صربی، و کار ضمن تحصیل، از دیگر دلایل و مزایای تحصیل در صربستان است.

شهریه و هزینه زندگی حین تحصیل رشته ژنتیک در صربستان

در صربستان دانشجویان خارجی باید هزینه تحصیل خود را پرداخت کنند و در برخی موارد بین مبالغ پرداختی توسط دانشجویان داخلی و خارجی تفاوت وجود دارد. در واقع، هزینه تحصیل بسته به تابعیت دانشجو و دولتی یا خصوصی بودن دانشگاه متفاوت است. هزینه تحصیل توسط موسسات تعیین می شود و معمولا از 1000€ تا 5000€ (یورو) در سال است. با توجه به شاخص هزینه زندگی در وبگاه معتبر Numbeo، صربستان یکی از مقرون به صرفه ترین کشورهای جهان است. نسبت به آمریکا، ترکیه، مجارستان، چین، یونان، انگلستان، هلند و استرالیا، صربستان خیلی ارزان تر است. وسایل حمل و نقل عمومی در صربستان متشکل از اتوبوس، تراموا و واگن برقی است، در حالی که سیستم بلیط فروشی در آن ها Bus Plus است. دانشجویان می توانند با خرید بلیط کارتونی Bus Plus با هزینه 40RSD (دینار صربستان) از این سیستم استفاده کنند. هزینه یک بار سواری نیز 75RSD (دینار صربستان) است.

هزینه محل اقامت مهم ترین هزینه است و دانشجویان چهار گزینه برای آن دارند:

  • اجازه آپارتمان: در حدود 70000RSD (دینار صربستان)
  • اقامت به عنوان مهمان پولی: در حدود 40000RSD (دینار صربستان) همراه با غذا
  • اجاره اتاق در خوابگاه دانشجویی: در حدود 20000RSD (دینار صربستان)
  • زندگی در خوابگاه

به علاوه، هزینه های سفر روزانه و همچنین غذا، سرگرمی، سالن بدن سازی و بسیاری هزینه های دیگر وجود دارد که ماهیانه حدود 30000RSD (دینار صربستان) هزینه خواهد داشت.

عنوانقیمت بر حسب دینار صربستان
1 لیتر شیر معمولی91.63RSD
یک قرص نان سفید تازه 500 گرمی48.84RSD
1 کیلوگرم برنج سفید142.25RSD
12 عدد تخم مرغ معمولی157.17RSD
1 کیلوگرم پنیر محلی510.72RSD
1 کیلوگرم فیله مرغ489.11RSD
1 کیلوگرم گوشت گاو748.27RSD
1 کیلوگرم سیب94.84RSD
1 کیلوگرم سیب زمینی61.22RSD
1 کیلوگرم موز121.95RSD

جدول فوق قیمت برخی اقلام مصرفی در صربستان را نشان می دهد.

چگونگی ارائه درخواست برای تحصیل رشته ژنتیک در صربستان

چگونگی ارائه درخواست برای تحصیل رشته ژنتیک در صربستان

شرط اصلی ورود به دوره های کارشناسی پایان تحصیلات متوسطه 4 ساله و قبولی در آزمون ورودی است. پیش نیازهای خاص پذیرش معمولاً شامل دانش خاصی در رشته های بخصوص است و باید برای برنامه خاصی که دانشجو به آن علاقه دارد بررسی شود. آزمون های ورودی معمولاً در اوایل جولای و اوایل سپتامبر برگزار می شود. رتبه بندی داوطلبان هم به آزمون ورودی و هم به موفقیت در سطح قبلی تحصیلات بستگی دارد.

متقاضیان باید مراحل شناسایی مدارک تحصیلی خود را طی کنند. داوطلبان باید مدارک زیر را به موسسه آموزش عالی ارسال کنند:

  • فرم درخواست
  • سند اثبات پرداخت هزینه ها
  • دو فتوکپی برابر اصل از سند تحصیلات عالی خارجی
  • دو نسخه از ترجمه سند تحصیلات عالی خارجی به زبان صربی
  • دو نسخه از کارنامه سوابق دوره
  • دو نسخه از ترجمه این سند
  • دو نسخه از تصمیم ارگان مجاز در مورد تغییر نام و یا نام خانوادگی برای افرادی که نام خود را تغییر داده اند

پذیرش در یک برنامه کارشناسی ارشد پس از اتمام موفقیت آمیز یک دوره کارشناسی در یک موضوع مرتبط مجاز است. پذیرش در دوره دکترا پس از اتمام موفقیت آمیز یک دوره کارشناسی ارشد مجاز است.

سوالات رایج درباره تحصیل در صربستان

در زیر به برخی سوالات رایج درباره تحصیل در صربستان پاسخ می دهیم:

  • مدت زمان تحصیل در مقاطع مختلف تحصیلی در صربستان چند سال است؟ تحصیل در دوره کارشناسی می تواند 3 تا 4 سال به طول انجامد. دوره کارشناسی ارشد یک یا 2 سال طول می کشد. طول دوره دکتری نیز 3 سال است.
  • مدارک مورد نیاز برای دریافت ویزای دانشجویی صربستان چیست؟ پاسپورت معتبر، دعوت نامه از دانشگاهی که دانشجو در آن ثبت نام کرده است، فرم پر شده درخواست ویزا، عکس، بلیط رفت، سند اثبات بودجه کافی برای اقامت در صربستان، بیمه درمانی، و هزینه ویزا.
  • آیا دانشجویان می توانند در زمان تحصیل در صربستان کار کنند؟ بله. در صورتی که دانشجویان به درآمد اضافی نیاز دارند، مجاز به کار نیمه وقت بر اساس ویزای دانشجویی خود هستند. دانشجویان بین المللی که بیش از 90 روز در صربستان تحصیل می کنند، نیاز به ویزای اقامت موقت دارند.
  • سیستم آموزش عالی صربستان چگونه است؟ دارای 2 نوع تحصیلات می باشد. یکی تحصیلات آکادمیک سازمان یافته در دانشگاه ها و دیگری تحصیلات کاربردی حرفه- محور سازمان یافته در کالج های تحصیلات کاربردی یا در دانشگاه ها.

چنان چه علاقه مند به تحصیل رشته ژنتیک در صربستان 2021 هستید توصیه می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه و به ویژه شرایط کار پس از تحصیل در صربستان با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *