هزینه زندگی

ساعت به وقت استرالیا

ساعت به وقت استرالیا

بررسی ساعت به وقت استرالیا نشان می دهد که این کشور بزرگ و منحصر به فرد در نیمکره جنوبی دارای چندین منطقه زمانی است. برخی از آن ها مناطق زمانی نیم ساعته و ربع ساعتی هستند. همچنین همه ایالت ها و قلمروهای این کشور از ساعت تابستانی (DST) استفاده نمی کنند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله حاضر که جهت راهنمایی علاقه مندان به سفر یا مهاجرت به استرالیا تهیه گردیده است در ابتدا به معرفی این کشور و جغرافیا، آب و هوا و فصل های آن می پردازند و سپس به سوالات زیر در مورد ساعت ایران به وقت استرالیا پاسخ می دهند:

  • استرالیا دارای چند فصل است؟
  • استرالیا دارای چند منطقه زمانی است؟
  • اختلاف ساعت در ایالت ها و شهرهای این کشور چگونه است؟
  • اختلاف ساعت این کشور با ایران چگونه است؟

معرفی کشور استرالیا

استرالیا با مساحت 7617930 کیلومتر مربعی، بزرگ ترین کشور از نظر مساحت در اقیانوسیه و ششمین کشور بزرگ جهان است. این کشور قدیمی ترین، مسطح ترین و خشک ترین قاره مسکونی است، با کم ترین خاک حاصلخیز. این کشور بسیار متنوع است و وسعتش تنوع زیادی از مناظر و آب و هوا را به آن می دهد، با بیابان ها در مرکز، جنگل های بارانی استوایی در شمال شرقی و رشته کوه ها در جنوب شرقی. استرالیا شامل شش ایالت و ده قلمرو است. جمعیت نزدیک به 26 میلیون نفری این کشور بسیار شهرنشین است و به شدت در ساحل شرقی متمرکز می باشد. کانبرا پایتخت این کشور است، در حالی که پنج شهر بزرگ آن عبارتند از سیدنی، ملبورن، بریزبن، پرث و آدلاید.

مهاجران 30% از جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و حداقل یکی از والدین تقریبا نیمی از استرالیایی ها در خارج از این کشور متولد شده اند. استرالیا کشوری بسیار توسعه یافته با اقتصاد پردرآمد است. این کشور سیزدهمین اقتصاد بزرگ و هشتمین شاخص توسعه انسانی جهان را دارد. استرالیا که یک قدرت منطقه ای است از نظر کیفیت زندگی، دموکراسی، بهداشت، آموزش، آزادی اقتصادی، آزادی های مدنی، امنیت و حقوق سیاسی در میان کشورهای دارای بالاترین رتبه در جهان قرار دارد. این کشور عضو سازمان ملل متحد، ANZUS، WTO، OECD، G20، AUKUS، Five Eyes، APEC، کشورهای مشترک المنافع و غیره می باشد. منابع طبیعی فراوان و روابط تجاری بین المللی به خوبی توسعه یافته آن برای اقتصاد این کشور بسیار مهم است.

اختلاف ساعت به وقت استرالیا با ایران

جغرافیا و آب و هوای استرالیا

استرالیا که توسط اقیانوس هند و اقیانوس آرام احاطه شده است، توسط دریاهای آرافورا و تیمور از آسیا جدا می‌شود. استرالیا کوچک ترین قاره جهان و ششمین کشور بزرگ جهان از نظر مساحت است که به دلیل وسعت و انزوایش اغلب “قاره جزیره ای” نامیده می شود و گاهی اوقات به عنوان بزرگ ترین جزیره جهان نیز در نظر گرفته می شود.

آب و هوای این کشور به طور قابل توجهی تحت تاثیر جریان های اقیانوسی است. گوشه جنوب غربی آن دارای آب و هوای مدیترانه ای است. محدوده جنوب شرقی از اقیانوسی (تاسمانی و ویکتوریای ساحلی) تا نیمه گرمسیری مرطوب (نیمه بالایی نیو ساوث ولز)، با ارتفاعات دارای آب و هوای اقیانوسی نیمه قطبی و آلپی است. داخل کشور خشک تا نیمه خشک می باشد.

محدودیت های آبی در بسیاری از مناطق و شهرهای استرالیا در واکنش به کمبودهای مزمن ناشی از افزایش جمعیت شهری و خشکسالی محلی اعمال می شود. در بسیاری از بخش های این قاره سیل های بزرگ به طور منظم رخ می دهد. اگرچه بیش تر بخش های این کشور نیمه خشک یا بیابانی است، اما این قاره شامل طیف متنوعی از زیستگاه ها می باشد.

فصل ها در استرالیا

با توجه به وسعت، آب و هوای این کشور از یک منطقه به منطقه دیگر بسیار متفاوت است. به طور کلی، چهار فصل در اکثر نقاط این کشور وجود دارد. همچنین ذکر این نکته حائز اهمیت است که فصل های این کشور یا به عبارتی قاره در زمان های متفاوتی از فصل های نیمکره شمالی هستند:

فصل ها در استرالیا

تابستان در استرالیا بین ماه های دسامبر و فوریه است. این فصل روزهای آفتابی و گرمی را به ارمغان می آورد که بهتر است در یکی از سواحل زیبای این کشور سپری شود. برای یافتن بهترین هوا باید به مناطق جنوبی آن رفت. با سرد شدن دما در پاییز، استرالیا از سبز شاداب به رنگ های نارنجی، قرمز، اخرایی و طلایی تغییر می کند. بسیاری از بازدیدکنندگان متعجب می شوند وقتی متوجه می شوند که زمستان سفید در استرالیا که به خاطر سواحل قرمز رنگ و شن های طلایی اش شناخته می شود، رایج است. رشته کوه های آلپ استرالیا، در جنوب این کشور، محل زمین های اسکی عالی برای ورزش های زمستانی می باشد. بهار این کشور با روزهای آفتابی و شب های خنک مشخص می شود.

مناطق زمانی در استرالیا

در استرالیا 6 منطقه زمانی وجود دارد که با افزودن 3 تحت الحمایه این کشور، مجموع آن ها به 9 منطقه زمانی می رسد. ایالت ها و قلمروهای سرزمین اصلی این کشور به 5 منطقه زمانی استاندارد (Standard Time Zone) تقسیم می شوند. از آن جایی که استرالیای غربی، کوئینزلند و قلمروی شمالی از زمان یا همان ساعت تابستانی (Daylight Saving Time (DST)) استفاده نمی کنند، تنها 3 منطقه زمانی DST مربوطه وجود دارد. جدول زیر مناطق زمانی در حال حاضر مورد استفاده (25 آگوست 2022) در استرالیا را نشان می دهد:

مناطق زمانی در استرالیا

به مناطق زمانی در سرزمین اصلی استرالیا اغلب با نام عمومی آنها اشاره می شود، بدون اینکه بین زمان استاندارد و زمان تابستانی تفاوت قائل شوند. به عنوان مثال، زمان مرکزی این کشور (ACT) به زمان استاندارد مرکزی استرالیا (ACST) و زمان تابستانی مرکزی استرالیا (ACDT) اشاره دارد، بسته به این که در حال حاضر از چه زمانی استفاده می شود. باید توجه داشت که زمان محلی در این مناطق زمانی با شروع و پایان ساعت تابستانی تغییر می کنند.

همه ایالت ها و قلمروهای این کشور از ساعت تابستانی یا همان DST استفاده نمی کنند. ایالت هایی که از آن استفاده می کنند عبارتند از قلمروی پایتختی استرالیا، نیو ساوث ولز، استرالیای جنوبی، تاسمانی و ویکتوریا. استرالیای غربی، کوئینزلند، قلمروی شمالی و یوکلا از DST استفاده نمی کنند.

جزیره لرد هاو که بخشی از نیو ساوث ولز است، از زمان استاندارد لرد هاو (LHST) به عنوان زمان استاندارد و از زمان تابستانی لرد هاو (LHST) در طول زمان تابستانی استفاده می کند. جدول زیر مناطق زمانی که در حال حاضر (25 آگوست 2022) در استرالیا رعایت نمی شوند را نشان می دهد:

مناطق زمانی که در استرالیا رعایت نمی شود

جدول زیر نیز مناطق زمانی مورد استفاده در تحت الحمایه های این کشور را نشان می دهد.

مناطق زمانی مورد استفاده در تحت الحمایه های استرالیا

تحت الحمایه های استرالیا از DST استفاده نمی کنند.

تفاوت ساعت به وقت استرالیا در بین ایالت ها/ شهرها

همانطور که گفتیم، استرالیا مجموعه پیچیده ای از مناطق زمانی را دارد که برخی از آنها دارای یک افست UTC غیرمعمول هستند. مناطق زمانی با افست آنها از زمان هماهنگ جهانی (UTC) تعریف می شوند. افست استرالیا از UTC+8 تا UTC+11 متغیر است. برخی از آنها دارای مناطق زمانی نیم ساعته و ربع ساعتی هستند.

تفاوت ساعت به وقت استرالیا در بین ایالت ها

همانطور که گفتیم این کشور دارای 5 منطقه زمانی استاندارد است که عبارتند از:

  • UTC+8:00: زمان استاندارد غربی استرالیا (AWST)
  • UTC+8:45: زمان استاندارد مرکزی غربی استرالیا (ACWST)
  • UTC+9:30: زمان استاندارد مرکزی استرالیا (ACST)
  • UTC+10:00: زمان استاندارد شرقی استرالیا (AEST)
  • UTC+10:30: زمان استاندارد لرد هاو (LHST)

در مورد مکان های با زمان های مجزا باید به دو مورد زیر اشاره کنیم:

  • بروکن هیل در نیو ساوث ولز است اما از زمان استاندارد مرکزی استرالیا (ACST) استفاده می کند که 30 دقیقه از سایر بخش های این ایالت عقب تر است.
  • یوکلا در استرالیای غربی 45 دقیقه جلوتر از بقیه بخش های این ایالت است. یوکلا منطقه زمانی خاص خود را دارد که به آن زمان استاندارد مرکزی غربی استرالیا (ACWST) می گویند.

اختلاف ساعت کانبرا در قلمروی پایتختی استرالیا با برخی از شهرهای این کشور را بررسی می کنیم:

  • اختلاف ساعت کانبرا با سیدنی در نیو ساوث ولز: بدون اختلاف
  • اختلاف ساعت کانبرا با آلیس اسپرینگز در قلمروی شمالی: -0:30 ساعت
  • اختلاف ساعت کانبرا با داروین در قلمروی شمالی: -0:30 ساعت
  • اختلاف ساعت کانبرا با بریزبن در کوئینزلند: بدون اختلاف
  • اختلاف ساعت کانبرا با آدلاید در استرالیای جنوبی: -0:30 ساعت
  • اختلاف ساعت کانبرا با ملبورن در ویکتوریا: بدون اختلاف
  • اختلاف ساعت کانبرا با یوکلا در استرالیای غربی: -1:15 ساعت
  • اختلاف ساعت کانبرا با پرث در استرالیای غربی: -2 ساعت

اختلاف ساعت به وقت استرالیا با ایران

بررسی اختلاف ساعت این کشور و ایران نشان می دهد که به دلیل وسعت زیاد استرالیا و وجود مناطق زمانی مختلف در آن، نمی توان یک عدد خاص را به عنوان تفاوت ساعت بین این دو کشور در نظر گرفت. با این حال، مقایسه ساعت بین کانبرا – پایتخت استرالیا – و ایران نشان دهند می دهد که زمان در این شهر معمولا 5 ساعت و 30 دقیقه جلوتر از تهران و هر نقطه ای در ایران می باشد.

به عنوان مثال در 25 آگوست 2022 زمانی که ساعت در کانبرا 22:21 روز پنج شنبه است، ساعت در ایران 16:51 همان روز می باشد. در صورتی که علاقه مند به مهاجرت به استرالیا از طریق کار، تخصص و مهارت شغلی هستید، توصیه می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه و نیز هزینه تحصیل و زندگی در استرالیا از کارشناسان مجرب و با تجربه ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت راهنمایی و مشورت دریافت کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *