هزینه زندگی

ساعت به وقت بلاروس

ساعت به وقت بلاروس

ساعت به وقت بلاروس یا زمان مینسک منطقه زمانی است که 3 ساعت از ساعت هماهنگ جهانی UTC جلوتر می باشد و این ساعت رسمی در این کشور است. زمان بلاروس (ساعت به وقت بلاروس) یا زمان مینسک (ساعت به وقت مینسک) زمان استاندارد UTC +3 است که 3 ساعت جلوتر از زمان هماهنگ جهانی استفاده شده در بلاروس است. بلاروس قبلاً از ساعت اروپای شرقی UTC +2 و ساعت تابستانی اروپای شرقی (UTC + 3) استفاده می کرد، اما در سال 2011 ساعت تابستانی را لغو کرد و به UTC +3 استفاده در تمام سال تغییر داد. در این نوشتار تاریخچه و تمامی تغییرات ساعت به وقت بلاروس توسط کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به طور کامل بررسی شده و اطلاعات بسیار مفیدی در این زمینه جمع آوری شده است.

جمهوری بلاروس در قسمت شرقی اروپا واقع شده که با لهستان، لیتوانی، لتونی، روسیه و اوکراین همسایه است. در این کشور، مردم به زبان های دولتی بلاروسی و روسی صحبت می کنند و در طبقه بندی یونسکو، ملودی زبان بلاروس در جایگاه دوم قرار می گیرد و مقام اول را فقط به ایتالیایی می دهد. آب و هوای این کشور نسبتاً قاره ای است که تحت تأثیر توده های هوای اقیانوس اطلس شکل گرفته است. در این کشور، زمستان معتدل با برف های طولانی مدت و تابستان نسبتا گرم است. بلاروس دارای میانگین بارندگی سالانه 600 تا 700 میلی متر است.

این سرزمین از موارد زیر پوشیده شده است:

  • 39% پوشیده از جنگل
  • 43% پوشیده از زمین های کشاورزی
  • 2% پوشیده از دریاچه ها و رودخانه ها
  • 16% پوشیده از زمین های دیگر

ساعت به وقت بلاروس و جمعیت این کشور

از دهه 1990، جمعیت بلاروس تا سال 2010 رو به کاهش بوده است. از سال 2010 تا 2024، جمعیت اندکی افزایش یافته به 9.45 میلیون نفر رسیده است. طبق پیش بینی های فعلی، جمعیت تا سال 2099 به 7.45 میلیون نفر کاهش خواهد یافت. نرخ رشد جمعیت این کشور برای سال 2024 بوده 0.01% است. در حالی که این نرخ بسیار کم است، انتظار می رود در دهه های آینده افزایش یابد. از اول ژانویه 2024، جمعیت 9452369 نفر برآورد شده است. این افزایش 0.01% (756 نفر) در مقایسه با جمعیت 9451613 سال قبل است. در سال 2021 افزایش طبیعی منفی بود، زیرا تعداد مرگ و میرها از تعداد تولد در بلاروس بیشتر بود. به دلیل مهاجرت خارجی، جمعیت 24007 نفر افزایش یافت.


در نمودار زیر به رشد جمعیت این کشور اشاره شده است:

رشد جمعیت بلاروس

تاریخچه ساعت به وقت بلاروس

تا سال 1924، ساعت تمامی مناطق در BSSR یا همان جمهوری سوسیالیستی شوروی بلاروس براساس زمان محلی خورشیدی بود. ساعت رسمی در مینسک با GMT+01:50 مطابقت داشت. در سال 1924، سیستم بین المللی مناطق زمانی در اتحاد جماهیر شوروی معرفی شد، BSSR به منطقه زمانی اداری 2 اختصاص یافت که زمان آن مطابق با UTC +2 بود (برای تنظیم زمان استاندارد، ساعت در تاریخ 2 مه 1924 میلادی 10 دقیقه جلوتر رفت). با فرمانی در 16 ژوئن 1930، در تمام مناطق اتحاد جماهیر شوروی، ساعت ها از 21 ژوئن 1930 نسبت به زمان استاندارد این منطقه 1 ساعت جلوتر رفتند. بنابراین، زمان UTC +3 در BSSR برقرار شد که بعداً نام زمان Decree را دریافت کرد. از سال 1919 تا 1939، زمان ورشو در قلمرو این کشور غربی، که در آن زمان بخشی از لهستان بود، رعایت می شد. تا سال 1922، زمان مطابق با منطقه زمانی UTC +2 بود.

در 1 ژوئن 1922، ساعت ها 1 ساعت به عقب برگشتند، بنابراین زمان به وقت اروپای مرکزی (UTC+1) تنظیم شد. این محاسبه زمان تا سال 1939 حفظ شد. در سپتامبر 1939، زمانی که بلاروس غربی به BSSR اضافه شد، عقربه های ساعت 2 ساعت جلوتر حرکت کردند و زمان مسکو تنظیم شد (UTC +3). در طول دوره اشغال آلمان، زمان برلین در قلمرو BSSR رعایت می شد. درون مینسک، در 28 ژوئن 1941، ساعت ها 1 ساعت به عقب برگشتند، بنابراین زمان شروع به مطابقت با زمان تابستانی اروپای مرکزی کرد. تا پاییز 1942، زمان استاندارد (UTC +2) در تمام طول سال در قلمرو بلاروس رعایت می شد. در 2 نوامبر 1942، ساعت یک ساعت دیگر به عقب کشیده شد، زمان شروع به مطابقت با منطقه زمانی UTC +1 کرد.

دومین تغییر ساعت به وقت بلاروس

در سال 1943، ساعت در سرزمین اشغالی دو بار تغییر کرد، در آخرین دوشنبه ماه مارس به وقت تابستانی و در آخرین دوشنبه اکتبر به زمان زمستانی. در 3 ژوئیه 1944، مینسک از اشغالگران نازی آزاد شد و زمان مسکو به UTC +3 بازگشت. زمان UTC + 3 در قلمرو BSSR تا سال 1981 در تمام طول سال معتبر بود. از سال 1981 تا 1989، یک تغییر ساعت فصلی در قلمرو BSSR در حال اجرا بود، که آن هم زمان تابستان مطابق با UTC +4 بود. در سال 1990، تغییر ساعت فصلی در BSSR لغو شد و ساعت به زمان تابستانی (25 مارس 1990) و برگشت (در پاییز) تغییر نکرد. در سال 1991، تغییرات ساعت فصلی در SSR بلاروس بازسازی شد، اما زمان Decree تقریباً در سراسر قلمرو اتحاد جماهیر شوروی از جمله بلاروس لغو شد.

بنابراین، در بهار سال 1991، ساعت ها در BSSR به جلو حرکت نکردند، اما در پاییز آنها را 1 ساعت به عقب بردند. بنابراین، در 29 سپتامبر 1991، بلاروس به UTC +2 زمان زمستانی تغییر کرد، که زمان استاندارد برای آن است (این انتقال همراه با اتحاد جماهیر شوروی اوکراین صورت گرفت. قبلاً، SSR های لیتوانیایی، لتونی، استونیایی و مولداوی، و همچنین منطقه کالینینگراد RSFSR، به زمان استاندارد UTC +2 تغییر کرده بودند).

دومین تغییر ساعت به وقت بلاروس

کلیات ساعت به وقت بلاروس

از سپتامبر 1991 تا مارچ 2011، برای ساعت به وقت بلاروس زمان استاندارد (UTC+2) اعمال شد و تغییر فصلی ساعت در آخرین یکشنبه مارس در ساعت 2:00 به یک ساعت جلوتر (به وقت تابستانی) کشیده شد و در آخرین یکشنبه اکتبر در ساعت 3:00 به یک ساعت عقب کشیده شد. زمان این کشور با زمان اروپای شرقی یکسان بود و بعد از 19 ژانویه 1992، 1 ساعت با زمان مسکو اختلاف داشت. در 27 مارچ 2011، بلاروس برای آخرین بار به وقت تابستانی تغییر مکان داد و از پاییز 2011، بلاروس تغییر ساعت فصلی را کنار گذاشته است. ساعت به وقت بلاروس در تمام طول سال UTC+3 می باشد. از 26 اکتبر 2014، در رابطه با انتقال روسیه به یک نظم جدید محاسبه زمان، اختلاف 1 ساعت با زمان مسکو با ساعت به وقت بلاروس نیز از بین رفته است.

در جدول زیر به اطلاعات کنونی این کشور اشاره شده است:

اطلاعات کلی این کشور
نام کامل کشورجمهوری بلاروس
منطقه زمانیUTC+03:00
تعداد منطقه زمانی1
نام و مخفف منطقه زمانیمنطقه زمانی استاندارد مسکو یا MSK
تغییر ساعت تابستانیندارد
نام منطقهاروپای خاوری

تا سال 2011، ساعت به وقت بلاروس برابر با ساعت اروپای شرقی (EET) و زمان تابستانی اروپای شرقی (EEST) بود و ساعت به وقت بلاروس تغییرات ساعت سالانه را مشاهده می کرد. در سال 2011، بلاروس رصد DST را متوقف کرد و برای ساعت به وقت بلاروس، در تمام طول سال، UTC+03:00 رعایت شد. افرادی که به فکر مهاجرت به بلاروس هستند و یا قصد دارند به این کشور سفر کنند حتما باید تا ساعت به وقت بلاروس آشنایی کامل داشته باشند.

تفاوت ساعت مینسک با سایر شهرها

یکی از مهمترین موضوعاتی که افراد برای سفر یا مهاجرت به بلاروس و اقامت در شهر مینسک باید در نظر داشته باشند، تفاوت ساعت مینسک با سایر شهرها می باشد. بررسی تفاوت ساعت مینسک با سایر شهرها معمولا برای جلسات، تماس های کاری، فعالیت های آنلاین، پروازها، زمان رسیدن به بلاروس و همچنین شرکت در سخنرانی یا کنفرانس الزامی می باشد. همانطور که گفته شد، یا شهر 3 ساعت از ساعت هماهنگ جهانی جلو می باشد و ساعت مینسک با تمامی شهرهای این کشور یکسان است. این بدان معنا می باشد که اگر ساعت هر یک از شهرهای بلاروس را برای مثال با شهرهای ایران مقایسه کنید، تفاوت ساعت یکسان خواهد بود زیرا ساعت تمامی شهرهای ایران نیز یکسان می باشد و شهرهای ایران ساعت مختلفی ندارند.

در نمودار زیر به تفاوت ساعت مینسک بلاروس با شهرهای مختلف دنیا از جمله تهران اشاره شده است:

تفاوت ساعت مینسک بلاروس با شهرهای مختلف دنیا

همانطور که در نمودار بالا مشاهده می شود، فاصله ساعت مینسک با ساعت تهران 1.5 ساعت می باشد. برای مثال زمانی که ساعت مینسک 16:00 بعد از ظهر باشد، همزمان در تهران ساعت 17:30 خواهد بود. این تفاوت ساعت به دلیل این که منطقه زمانی در تمامی شهرها و نقاط ایران یکی می باشد، یکسان خواهد بود.

هموطنان عزیز برای کسب اطلاعات کامل از شرایط مهاجرت به این کشور و سایر کشورهای دنیا با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

پرسش هایی درباره ساعت به وقت بلاروس

زمانی که فرد می خواهد به بلاروس سفر کند، ممکن است اختلاف زمانی بتواند در سفر او اثرگذار باشد. همچنین افرادی که عضوی از خانواده آن ها در بلاروس زندگی می کنند، با این چالش روبرو خواهند بود. باید در نظر داشت که در کدام وضعیت می توان بهترین نتیجه را در این رابطه گرفت. چگونه می توان ساعت زندگی خود را با ساعت در بلاروس هماهنگ کرد. پرسش هایی در این رابطه وجود دارد که عبارتند از:

  • اختلاف ساعت بین بلاروس و ایران چقدر است؟ در حال حاضر فقط 30 دقیقه فاصله زمانی بین دو کشور وجود دارد. در فصل پاییز تا بهار، اختلاف ساعت به 1:30 دقیقه می رسد.
  • ساعت بلاروس در شهرهای مختلف یکسان است؟ باید به این نکته اشاره کرد که بلاروس فقط یک منطقه زمانی دارد.
  • فاصله زمانی مینسک و تهران چقدر است؟ در فصل تابستان و بهار 30 دقیقه فاصله وجود دارد. در دو فصل دیگر سال، فاصله به 1:30 می رسد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *