هزینه زندگی

ساعت به وقت پرتغال

ساعت به وقت پرتغال

ساعت به وقت پرتغال شامل دو منطقه زمانی می باشد. کشورهایی که فاصله زیادی از غرب تا شرق دارند، اغلب به دو یا چند منطقه زمانی تقسیم می‌شوند تا ساعات روز را با موقعیت خورشید تنظیم کنند. همانطور که گفته شد، پرتغال دارای دو منطقه زمانی است و ساعت تابستانی را رعایت می کند. پرتغال قاره ای و مادیرا از منطقه زمانی UTC +00:00 استفاده می کنند، در حالی که آزور از UTC –01:00 استفاده می کند. ساعت تابستانی (به طور محلی به عنوان Hora de Verão، به معنی ساعت تابستانی شناخته می شود) از آخرین یکشنبه ماه مارچ تا آخرین یکشنبه ماه اکتبر در سراسر کشور مشاهده می شود، به طوری که هر سال، پرتغال قاره ای و مادیرا از UTC+01:00 استفاده می کنند و آزور از UTC +00:00 استفاده می کند.

هموطنان محترم می توانند با همراهی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تا پایان این نوشتار به طور کامل با ساعت پرتغال آشنا شوند و اطلاعات بیشتری درباره این کشور کسب کنند.

تاریخچه ساعت به وقت پرتغال

در اوایل قرن نوزدهم، پرتغال زمان متوسط ​​خورشیدی را پذیرفت. زمان خورشیدی در مناطق طول جغرافیایی توسط نیروی دریایی لیسبون استفاده می شد تا زمان محاسبه و مشخص شود. در سال 1861، رصدخانه نجومی لیسبون تأسیس شد و در سال 1878، صلاحیت انحصاری محاسبه میانگین زمان خورشیدی آن و انتقال آن به سایر خدمات عمومی کشور را به عهده گرفت. بنابراین، در عمل، زمان استاندارد پرتغالی به عنوان میانگین زمان خورشیدی در طول جغرافیایی رصدخانه لیسبون تعریف شد که بعداً به عنوان GMT 00:36:45 محاسبه شد.


در سال 1911، توافق شد که زمان استاندارد در پرتغال باید مطابق با سیستم نصف النهار اول 1884 تعریف شود. با فرمان 26 مه 1911، اصلاحاتی در مورد زمان استاندارد در این کشور و امپراتوری خارج از آن تصویب شد. اگرچه تقریباً تمام این کشور در غرب نصف النهار 7.5 درجه غربی (یعنی در منطقه نظری منطقه زمانی UTC-01:00) واقع شده است، برای سرزمین اصلی پرتغال به عنوان منطقه زمانی UTC+00:00 انتخاب شد. با همان قانون، منطقه زمانی UTC -02:00 برای آزور و دماغه سبز پرتغال (یا کیپ ورد)، UTC -01:00برای مادیرا و گینه پرتغال، UTC +00:00 برای سائوتومه و پرنسیپ و سائو جوائو باپتیستا د آجودا، UTC +01:00 برای آنگولا، UTC+02:00 برای موزامبیک، UTC+05:00 برای هند پرتغالی و UTC+08:00 برای ماکائو و تیمور پرتغال پذیرفته شد. این مناطق زمانی در 1 ژانویه 1912 به تصویب رسید.

بازگشت به زمان اروپای غربی ساعت به وقت پرتغال

در سال 1996، قانون جدید تصویب شد و طبق این قانون، ساعت پرتغال در سرزمین اصلی این کشور به منطقه زمان اروپای غربی یعنی UTC +00:00 بازگشت. همچنین ساعت تابستانی در ساعت به وقت پرتغال (که در بخش بعدی با آن بیشتر آشنا خواهید شد) از آخرین یکشنبه ماه مارچ تا آخرین یکشنبه در اکتبر به صورت UTC +01:00 رعایت می شود. بنابراین قوانین اتحادیه اروپا که در آن زمان اخیراً تغییر کرده است در مورد ساعت تابستانی نیز اتخاذ می‌شود. در همان سال، پارلمان‌ های منطقه ‌ای آزور و مادیرا نیز قوانین منطقه‌ ای را تصویب کردند که قوانین جدید اتحادیه اروپا را با مناطق زمانی خود تطبیق می‌داد، بنابراین اطمینان حاصل شد که ساعت تابستانی از آخرین یکشنبه ماه مارچ تا آخرین یکشنبه ماه اکتبر در کل پرتغال رعایت می ‌شود.

در جدول زیر به طور دقیقتر به ساعت این کشور در بخش های مختلف اشاره شده است:

منطقهبخشآفست UTCساعت تابستانی
اروپا/لیسبونپرتغال (سرزمین اصلی)UTC +00:00UTC +01:00
اقیانوس اطلس/مادیراجزایر مادیراUTC +00:00UTC +01:00
اقیانوس اطلس/آزورآزورUTC -01:00UTC +00:00

تمامی مهاجرانی که برای تحصیل در پرتغال یا کار در این کشور وارد خاک پرتغال می شوند و یا افرادی که با اهداف توریستی و کوتاه مدت به این کشور سفر می کنند، حتما از باید ساعت به وقت پرتغال در بخش های مختلف این کشور و همچنین تغییرات ساعت تابستانی که در بخش های بعدی به طور کامل به آن اشاره خواهد شد، آشنایی کامل داشته باشند.

تاریخچه ساعت تابستانی در ساعت به وقت پرتغال

ساعت تابستانی در ساعت به وقت پرتغال برای اولین بار در سال 1916، در طول جنگ جهانی اول مشاهده شد و شامل پیشروی ساعت ها به اندازه 1 ساعت بود. در آن سال، ساعت تابستانی از 17 ژوئن تا 1 نوامبر مشاهده شد، اما در سال های بعد تا سال 1921، از 1 ژوئن تا 14 اکتبر مشاهده شد. ساعت تابستانی در ساعت به وقت پرتغال همچنان در دهه‌ های 1920 و 1930 هر سال مشاهده می ‌شد، اگرچه برخی وقفه‌ های کوچک رخ داده بود و در سال های 1922، 1923، 1925، 1925، 1930 و 1933 رعایت نشد، و همچنین تاریخ شروع و پایان ساعت تابستانی که اغلب تغییر می‌کردند.

در سال‌های 1942 تا 1945، در طول جنگ جهانی دوم، پرتغال نه تنها در ساعت را در زمان تابستانی 1 ساعت جلو می برد، بلکه در برخی از ماه‌ های آن سال‌ ها، ساعت ‌ها را 1 ساعت دیگر پیش می ‌برد و در طول زمان، ساعت ‌ها 2 ساعت جلوتر از GMT بودند. وضعیت پس از سال 1945 و با پایان جنگ جهانی دوم به حالت عادی بازگشت و ساعت تابستانی عادی همچنان مشاهده شد. در سال 1948، تصویب شد که ساعت تابستانی باید از اولین یکشنبه ماه آوریل تا اولین یکشنبه ماه اکتبر مشاهده شود.

تاریخچه ساعت تابستانی در ساعت به وقت پرتغال

تصویب ساعت تابستانی جدید در پرتغال

از سال 1966 به بعد، ساعت تابستانی در تمام سال در پرتغال رعایت شد، به طوری که این کشور منطقه زمانی خود را از UTC +00:00 به UTC +01:00 (WET به CET) تغییر داد. با این حال، به دلیل طلوع و غروب آفتاب دیرتر، صبح های زمستان، مردم در زیر آسمان کاملاً تاریک سر کار می رفتند و ساعت 9:00 که کلاس های مدرسه شروع می شد، خورشید همچنان طلوع می کرد که در نهایت عواقبی بر دانش آموزان داشت و مردم از این شرایط راضی نبودند. علاوه بر این، در دهه 1970، ایده معرفی مجدد ساعت تابستانی در ساعت به وقت پرتغال به عنوان یک اقدام صرفه جویی در انرژی در اروپا و همچنین در پرتغال قوت گرفت.

با این حال، اگرچه شکایات زیادی در کشور با استفاده از UTC +01:00 در تمام طول سال وجود داشت، برای سیاستگذاران روشن شد که اگر قرار بود ساعت تابستانی مجدداً معرفی شود، هرگز ممکن نبود آن را به عنوان CEST مشاهده کرد (UTC +02:00)، و تنها راه حل این بود که دوباره WET را به عنوان زمان استاندارد در نظر گرفته شود. بنابراین، در سال 1976، پرتغال UTC +00:00 را به عنوان زمان استاندارد خود در نظر گرفت. در این زمان ساعت تابستانی هر سال به عنوان UTC +01:00 WEST معمولاً از اوایل آوریل تا اواخر سپتامبر مشاهده می شد. از سال 1981 به بعد، ساعت تابستانی از آخرین یکشنبه ماه مارچ تا آخرین یکشنبه در سپتامبر رعایت شد. در سال 1986، زمان در پرتغال به جای GMT، مطابق با UTC محاسبه شد.

در لیست زیر به تاریخ تغییرات بعدی ساعت این کشور در تابستان اشاره شده است:

  • 30 اکتبر 2025
  • 26 مارچ 2026
  • 29 اکتبر 2026
  • 31 مارچ 2027
  • 27 اکتبر 2027
  • 30 مارچ 2028
  • 26 اکتبر 2028

تغییرات تابستانی ساعت لیسبون پرتغال

همانطور که در بخش قبلی گفته شد، ساعت لیسبون پرتغال در تابستان تغییر می کند و یک ساعت به جلو کشیده می شود. این تغییر ساعت مزایای زیادی دارد که برجسته ترین آنها استفاده بیشتر از نور روز و صرفه جویی در مصرف انرژی می باشد. اما علاوه بر این، مزایای دیگری نیز دارد. برای مثال با تغییر تابستانی ساعت لیسبون پرتغال و استفاده بیشتر از نور روز، رانندگی در تاریکی و شب کاهش می یابد و این موضوع یک عامل اصلی برای کاهش تعداد تصادفات می باشد. اما در این بخش، قصد داریم تغییرات تابستانی ساعت لیسبون پرتغال را بررسی کنیم که موضوع بسیار مهمی برای افرادی می باشد که قصد دارند اقامت پرتغال را کسب کنند، در این کشور زندگی کنند و یا برای گردش به لیسبون سفر کنند.

این تغییرات در آخرین یکشنبه ماه مارچ (ساعت استاندارد به ساعت تابستانی) و در آخرین یکشنبه ماه اکتبر (ساعت تابستانی به ساعت استاندارد) انجام می شود. در آخرین یکشنبه ماه مارچ هر سال، ساعت لیسبون پرتغال در ساعت 01:00 صبح به یک ساعت جلوتر کشیده می شود. همچنین در آخرین یکشنبه ماه اکتبر در ساعت 02:00 صبح ساعت لیسبون پرتغال به یک ساعت عقب کشیده می شود تا زمان تبدیل به ساعت استاندارد شود.

در لیست زیر به طور دقیقتر به این تغییرات در سال های بعدی اشاره شده است:

  • یکشنبه 30 اکتبر 2025 در ساعت 02:00 (ساعت تابستانی به ساعت استاندارد)
  • یکشنبه 26 مارچ 2026 در ساعت 01:00 (ساعت استاندارد به ساعت تابستانی)
  • یکشنبه 29 اکتبر 2026 در ساعت 02:00 (ساعت تابستانی به ساعت استاندارد)
  • یکشنبه 31 مارچ 2027 در ساعت 01:00 (ساعت استاندارد به ساعت تابستانی)
  • یکشنبه 27 اکتبر 2027 در ساعت 02:00 (ساعت تابستانی به ساعت استاندارد)

بررسی ساعت آنادیا پرتغال

همانطور که در بخش اول این نوشتار ذکر شد، ساعت آنادیا پرتغال با ساعت لیسبون که پایتخت پرتغال می باشد، یکسان است و هر دو در یک منطقه زمانی قرار دارند. منطقه زمانی که ساعت آنادیا پرتغال از آن پیروی می کند، منطقه زمانی اروپای غربی می باشد و این منطقه زمانی در انگلیسی Western European Time یا WET می باشد و به صورت UTC +00:00 نشان داده می شود. در زمان تابستان، زمان استاندارد ساعت آنادیا پرتغال که UTC +00:00 WET می باشد و به عنوان منطقه زمانی اروپای غربی شناخته می شود، یک ساعت به جلو کشیده می شود و تبدیل به منطقه زمانی تابستانی اروپای غربی می شود و این منطقه زمانی در انگلیسی Western European Summer Time یا WET می باشد و به صورت UTC +01:00 نشان داده می شود.

تفاوت ساعت آنادیا پرتغال با ساعت تهران هم در منطقه زمانی اروپای غربی (WET) و هم در منطقه زمانی تابستانی اروپای غربی (WEST) 3 ساعت و 30 دقیقه می باشد و تهران از ساعت آنادیا پرتغال 3 ساعت و 30 دقیقه جلوتر است.

در جدول زیر به تفاوت ساعت آنادیا پرتغال با شهرهای دیگر دنیا اشاره شده است:

نام شهرتفاوت ساعتی
لس آنجلس8- ساعت
لندنتفاوت ساعت ندارد
سیدنی9+ ساعت
پاریس1+ ساعت
مادرید1+ ساعت
نیویورک5- ساعت
توکیو8+ ساعت
رم1+ ساعت
برلین1+ ساعت
مکزیکو سیتی6- ساعت

البته باید در نظر داشته که در مقایسه ساعت آنادیا پرتغال با هر شهر دیگری در دنیا حتما باید به ساعت تابستانی و منطقه زمانی شهر مربوطه توجه کرد زیرا در برخی کشورها از چندین منطقه زمانی مهختلف استفاده می شود. برای مثال در آمریکا از شرق تا غرب منطقه زمانی یکسان نیست و همانطور که در جدول بالا می بینید اختلاف ساعت نقاط مختلف متفاوت است.

بررسی ساعت براگا پرتغال

ساعت براگا پرتغال در منطقه زمانی اروپا/ لیسبون قرار می گیرد که همان منطقه زمانی اروپای غربی است (WET) و به صورت UTC +00:00 نشان داده می شود. در این شهر، ساعت تابستانی نیز مانند پایتخت پرتغال رعایت می شود و وقتی ساعت براگا پرتغال به ساعت تابستانی تغییر می کند، زمان به یک ساعت جلوتر کشیده می شود. البته تغییرات ساعت تابستانی ساعت براگا پرتغال وضعیت خاصی دارد که در بخش بعدی به طور دقیقتر بررسی خواهد شد.

اما به طور کلی اطلاعات ساعت براگا پرتغال در جدول زیر جمع آوری شده اند:

اطلاعات ساعت براگا پرتغال
منطقه زمانی استانداردمنطقه زمانی اروپای غربی یا WET
DST یا ساعت تابستانیدارد
منطقه زمانی تابستانیمنطقه زمانی تابستانی اروپای غربی یا WEST
شناسه منطقه زمانی IANAاروپا/ لیسبون
آفست منطقه زمانی استانداردUTC +00:00
آفست منطقه زمانی تابستانیUTC +01:00

ساعت براگا شباهت کامل با ساعت لیسبون دارد زیرا هر دو از یک منطقه زمانی برای مشخص کردن ساعت خود استفاده می کنند. تفاوت ساعت براگا پرتغال با تهران و سایر شهرهای ایران هم در زمان تابستان و هم در زمان استاندارد 3 ساعت و 30 دقیقه است.

در لیست زیر به تفاوت ساعت براگا پرتغال با سایر شهرهای دنیا اشاره شده است:

  • تفاوت ساعت براگا با لس آنجلس 8- ساعت می باشد.
  • تفاوت ساعت براگا با سیدنی 9+ ساعت می باشد.
  • تفاوت ساعت براگا با نیویورک 5- ساعت می باشد.
  • تفاوت ساعت براگا با هنگ کنگ 7+ ساعت می باشد.
  • تفاوت ساعت براگا با توکیو 8+ ساعت می باشد.

تمامی هموطنان محترمی که قصد دارند درباره شرایط مهاجرت به این کشور و یا شرایط مهاجرت به بهترین کشورهای اروپایی اطلاعات کامل کسب کنند و از روند اخذ ویزای کشور مورد نظر مطلع شوند می توانند با متخصصان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشند.

پرسش های کلیدی درباره ساعت به وقت پرتغال

پرتغال یکی از زیباترین و بهترین کشورهای جهان برای زندگی است. افرادی که می خواهند در این کشور زندگی کنند، باید جزئیات بسیار زیادی در این رابطه بدانند. این در حالی است که یکی از مهم ترین موضوعات، اختلاف زمانی این کشور است. پرتغال در غربی ترین نقاط قاره اروپا قرار دارد. به همین دلیل ساعت در این کشور با بسیاری از کشورهای اروپای مرکزی تفاوت هایی دارد. در چنین شرایطی می توان به این نکته اشاره کرد که عدم آشنایی با این کشور، می تواند چالش هایی را به همراه داشته باشد. برخی از مهم ترین پرسش ها در این رابطه عبارتند از:

  • اختلاف ساعت لیسبون با ساعت جهانی چقدر است؟ در شرایط کنونی، لیسبون یکی از شهرهای مطرح جهان است که فقط 1 ساعت با ساعت جهانی فاصله دارد.
  • اختلاف ساعت تهران و لیسبون چقدر است؟ اختلاف ساعت در لیسبون و تهران در فصل بهاربه 2:30 دقیقه کاهش و در پاییز به 3:30 دقیقه می رسد.
  • آیا پرتغال از یک منطقه زمانی بهره می برد؟ بله پرتغال دارای یک منطقه زمانی است و همه شهرهای این کشور، ساعت یکسان دارند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *