ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

خرید ملک در هند

خرید ملک در هند

خرید ملک در هند می تواند گزینه ایده آلی برای سرمایه گذاران خارجی با رعایت قوانین آن در جهت اخذ اقامت هند محسوب شود. اما چه کسانی صلاحیت خرید املاک در کشور هند را دارند؟ مطابق قانون ملی هند، افرادی واجد شرایط خرید ملک در هند هستند که اولا در طی سال مالی قبلی بیش از 182 روز در هند اقامت داشته باشند. ثانیا، اقامت افراد در هند صرفا باید برای انجام کار و یا تاسیس شرکت و یا اهداف دیگری باشد که قصد وی را جهت اقامت در هند برای یک دوره نامعینی نشان دهد. هر دو شرط می بایست توسط شهروندان خارجی طوری رعایت شود که آن فرد را بتوان توسط FEMA (قانون مدیریت معاملات خارجی) یک مقیم هند محسوب کرد.

  • شرایط خرید ملک در کشور هند چیست؟
  • آیا شهروندان ایرانی نیز برای خرید ملک در هند واجد شرایط محسوب می شوند؟
  • آیا می توان از طریق خرید ملک در هند اقامت دائم هند را دریافت نمود؟
  • نحوه و مدارک لازم برای خرید املاک در کشور هند به چه صورتی می باشد؟
  • تعهدات خریدار و فروشنده ملک در هند چیست؟

بنابراین، اقامت از طریق خرید ملک در هند دارای شرایط بخصوصی است و افراد خارجی غیرمقیم به هیچ وجه نمی توانند از هند ملکی را خریدارای نمایند. حتی امکان خرید ملک در هند از طریق در اختیار داشتن ویزای توریستی (tourist visa) نیز امکانپذیر نمی باشد. چراکه حداکثر اعتبار ویزای توریستی تا 180 روز می باشد. در حالی که شرط خرید ملک در هند، اقامت 182 روزه می باشد. برای اطلاع از آخرین قوانین و مقررات خرید ملک درهند علاوه بر مطالعه این مقاله می توانید از نظرات کارشناسی مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز برخوردار شوید.

چرا مهاجرت به هند؟

امروزه هند به عنوان یکی از قدرت های مسلم در بازار اقتصادی جهان محسوب می شود. اگر چه هند هنوز هم یک کشور در حال توسعه به شمار می رود، اما از حق نگذریم که هند یکی از غول های اقتصادی جهان و از بازیگران موثر جهانی محسوب می شود. اکثر کشورهای برتر دنیا نیز علاقه مند توسعه روابط خود با کشور هند می باشند. این امر اساسا به آن دلیل است که در سناریوی فعلی جهانی سازی، هند به عنوان سرزمین عجایب برای سرمایه گذاران محسوب می شود.

پنج کشور برتر جهان از نظر درآمد حاصل از تولید ناخالص داخلی (GDP) به تریلیون دلار
1ایالات متحده آمریکا$21.41
2جمهوری خلق چین$15.54
3ژاپن$5.36
4آلمان$4.42
5هند$3.16

به واسطه بازار بزرگ و عادات مصرفی در حال رشد طبقه متوسط، هند اکنون به مقصد درجه یک سرمایه گذاران از سراسر جهان تبدیل شده است و مهاجرت به هند در صدر اولویت آنها قرار گرفته است. چرا که هند دارای یک محیط تجاری مطلوب، سازمان اداری ایده آل، سیاست های خارجی جذاب و نیروی کار ماهر فراوان است. اما امتیازات هند جهت مهاجرت متخصصان و سرمایه گذاران خارجی عبارتند از:

  • استقلال روپیه هند
  • عضویت در بانک جهانی و دسترسی به ارزهای خارجی
  • مشوق ها و معافیت های مالیاتی
  • هزینه های کار فوق العاده پایین
  • برگشت سریع سود سرمایه گذاری
  • درصد رانت و فساد مالی پایین

برنامه های سرمایه گذاری در هند 2024

همانطور که در مطالب فوق نیز به صراحت بیان شد، هند 2024 بهترین شرایط را برای سرمایه و سرمایه گذاران خارجی دارد. اما شاید سوالی که در ذهن مخاطبین شکل بگیرد این سوال باشد که بهترین برنامه سرمایه گذاری در کشور هند چیست؟ مطابق پیمایش میدانی از بازار سرمایه هند، گزینه های زیر می تواند بهترین گزینه های ممکن برای سرمایه گذاری در هند محسوب شود:

گزینه های سرمایه گذاریشرایط
شرکت تعاونی سرمایه گذاری در سهامسرمایه گذاری های انجام شده در ELSS ذیل بخش 80C قانون IT معاف از مالیات بوده و سودها بستگی به نرخ سود سرمایه در بازار دارد
شرکت تعاونی آینده نگر عمومی (PPF)پس انداز، مبلغ تجمیعی و سودها همگی در زمان رکود معاف از مالیات بوده و نرخ سود فعلی حدود 7.9% می باشد
پس انداز ثابتامکان سرمایه گذاری در بانک تا سقف 1.5 Lakh برای معافیت مالیات بر در آمد با سودهای متفاوت بین بانکی
سیستم مستمری ملیدارای تخفیف مالیاتی ذیل ذیل بخش 80C قانون IT
خرید ملکدارای 20% تخفیف مالیاتی بر مالیات درآمد، سود بالا در دوره های بلند مدت تر و ریسک خیلی پایین سرمایه
Gold ETFبه عنوان صندوق های وام در نظر گرفته و مشمول مالیات هستند؛ سودها در Gold ETF به ارزش بازاری طلا بستگی دارد
برنامه های سرمایه گذاری مرتبط واحد (ULIP)دارای کسور مالیاتی ذیل بخش 80C قانون IT با سود بسته به سوابق سرمایه گذار

برنامه های سرمایه گذاری در هند

شرایط خرید ملک در هند

خرید ملک در کشور هند برای شهروندان کشورهای دیگر همانند ایرانی ها هیچ محدودیت قانونی در پی ندارد. فقط خریداران حتما بایست اطمینان حاصل نمایند که ملک خریدارای شده بر روی اراضی زراعی یا باغی ساخته نشده است. از آن گذشته، اصولا خرید املاک کشاورزی فقط مختص شهروندان هندی است. اما قانون مدیریت معاملات خارجی (FEMA) مصوب سال 1999 بر فرآیند خرید ملک توسط هندی های غیر مقیم (NRI) ، اشخاص با اصالت هندی (PIO) و شهروندان خارجی نظارت می کند.

اما خرید ملک توسط شهروندان خارجی در هند یک شرط دیگری نیز دارد و آن اینکه، فقط شهروندان خارجی مقیم هند می توانند بدون تهیه تاییدیه خاصی از بانک مرکزی هند (RBI) نسبت به خرید املاک در هند اقدام نمایند. با این حال، توصیه می شود که متقاضیان خرید ملک در هند قبل از خرید ملک، حتما با مشاوره وکیل خود نسبت به اخذ تاییدیه های خاص از مسئولان ذیربط همانند دولت ایالتی هند اطلاع حاصل نمایند. با این حساب شرایط خرید ملک در هند بدین گونه است:

  • اقامت ضروری 182 روزه فرد در سال مالی پیشین
  • اقامت از نوع کاری یا سرمایه گذاری برای اثبات هدف از اقامت در هند

نکته مهم درباره شهروندان ایرانی اینکه ایرانی های مقیم فقط در صورتی می توانند از هند ملکی را خریداری کنند که مجوز قبلی را از RBI کسب کنند.

هزینه های خرید ملک در هند

همانند هر سرمایه گذاری، خرید ملک در هند نیز مخارج و هزینه هایی برای متقاضی در پی دارد. یکی از عمده ترین این هزینه ها، قیمت ملک در هند است که در نمودار ذیل ارائه شده است:

قیمت ملک در هند

در واقع، اکثر این هزینه ها نیز متوجه خریدار ملک می باشد. بر طبق قوانین خرید املاک در هند، هزینه های معاملاتی یا TRANSACTION COSTS خریدار و فروشنده املاک از این قرار است:

هزینه های معاملاتی
هزینه هادرصدهاپرداخت کننده
تمبر مالیاتی4% الی 8%خریدار
هزینه های ثبت1%خریدار
هزینه های معاضدت حقوقی (هزینه وکیل)1.50%خریدار و فروشنده
حق کمیسیون ایجنت بنگاه املاک1% – 2% (+12.50% VAT)خریدار
1% – 2% (+12.50% VAT)فروشنده
هزینه های پرداختی توسط خریدار7.625% الی 12.75%فقط خریدار
هزینه های پرداختی توسط فروشنده1.125% الی 2.25%فقط فروشنده
کل هزینه های معاملاتی8.75% – 15%

اما همانند سایر روش های سرمایه گذاری، خرید ملک در هند نیز تابع شرایط و مراحل متعددی است. شما حتما باید این مراحل را همراه با وکیل حقوقی و مهاجرتی خود طی کنید تا علاوه بر صرفه جویی در وقت و هزینه خود بتوانید در سریعترین زمان ممکن به نتیجه دلخواه خود برسید. این مراحل عبارتند از:

  • جستجوی ملک مدنظر
  • استخدام کارشناس فنی ساختمان
  • کنترل جزئیات فنی و حقوقی ملک
  • اطمینان از وضعیت مالکیت ملک
  • قرارداد اولیه و توافق سر قیمت ملک
  • قرارداد نهایی و ثبت در دفترخانه اسناد رسمی

همچنین می توان ملک را اجاره داد و کسب درآمد کرد؛ هرچند اجاره بهای املاک در هند در 2024 تقریبا پایین است:

اجاره بهای املاک در هند

حقوق خریدار و فروشنده ملک در هند

در طی یک معامله ملک در هند، خریدار و فروشنده ملک هر کدام دارای حقوق و تعهداتی هستند که ملزم به رعایت آنها هستند. مثلا خریدار می بایست تمامی اسناد مالکیت مربوط به فروشنده را چک کند. همچنین او از هر گونه نقص در مدارک مطلع شود. فروشنده نیز می بایست با استعلام از شهرداری محل، در قیمت گذاری ملک خود به طور صحیحی وارد عمل شود. به خریدار اطلاعات تکمیلی و مناسبی ارائه نماید تا روند انجام معامله سرعت گیرد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با داشتن کادری از کارشناسان برجسته آماده ارائه خدمات مشاوره ای به کلیه هموطنان عزیز و محترم می باشد.

سوالات متداول خرید ملک در هند

با توجه به سوالات مکرر شما عزیزان در خصوص خرید ملک در هند، در این بخش از مقاله قصد داریم تا به برخی از مهمترین سوالات شما عزیزان در این زمینه پاسخ دهیم. مهمترین آنها به شرح زیر می باشد:

  • آیا خرید ملک در هند انتخاب درستی است؟ به طور کلی خرید ملک در هند به عنوان یک سرمایه گذاری هوشمندانه تلقی می شود، اما به دلیل ماهیت غیر نقدینگی آن یکی از سخت ترین ها برای فروش می باشد.
  • فرآیند سرمایه گذاری با خرید ملک در هند چگونه است؟ بر خلاف اغلب کشورهای مدرن اروپایی که از فرآیند پیچیده ای برای سرمایه گذاری و خرید ملک در کشور خود استفاده می کنند، روند خرید ملک در هند در کوتاه ترین زمان ممکن صورت می گیرد.
  • آیا هزینه های خرید خانه در این کشور بالا است؟ می توان گفت که به طور کلی خارج از دهلی و بمبئی، هزینه های خرید ملک بسیار مقرون به صرفه تر است.
5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *