ویترین

سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

بازار سرمایه گذاری در اسکاندیناوی بازار پرسودی است که سرمایه گذاران خارجی غالبا با ثبت شرکت و خرید ملک می توانند به این بازار بزرگ اروپایی دست یابند. کشورهای فنلاند، نروژ، دانمارک، سوئد و ایسلند همان کشورهای اسکاندیناوی می باشند که از شرایط کار و زندگی مطلوبی برخوردارند. ما در این مقاله سعی می کنیم تا علاوه بر آنالیز روش های سرمایه گذاری در این کشورها و مشخص کردن بهترین کشور برای سرمایه گذاری همچنین شرایط اخذ اقامت و تابعیت ازطریق سرمایه گذاری را نیز توضیح دهیم. بر همین اساس نیز کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به سوالات سرمایه گذاران متقاضی نیز در همین مقاله پاسخ می دهند:

  • سرمایه گذاری در کشورهای اسکاندیناوی چه مزایایی دارد؟
  • روش های سرمایه گذاری در کشورهای اسکاندیناوی چیست؟
  • بهترین کشور اسکاندیناوی برای سرمایه گذاری و ثبت شرکت چیست؟
  • آیا از طریق سرمایه گذاری می توان اقامت و تابعیت اسکاندیناوی اخذ کرد؟

امتیازات سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

سرمایه گذاری مزایا و امتیازات فراوانی برای سرمایه گذار خارجی درپی دارد. اولا کشورهای حوزه اسکاندیناوی یعنی 5 کشور ایسلند، نروژ، دانمارک، فنلاند و سوئد از جمله امن ترین کشورهای اروپا و جهان به شمار می روند. اقتصاد قوی و ساختارمند از جمله مزایای این کشورها به حساب می آید. همچنین از دیگر امتیازات سرمایه گذاری در این کشورها می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • زیرساخت های تکنولوژیکی و فن سالارانه
  • وجود نیروهای متخصص و کارگران ماهر فراوان
  • ارزش پولی بالا در قیاس با سایر کشورها
  • درصد فساد مالی و اداری بسیار پایین
  • امکان دسترسی به وام های دولتی
  • به رسمیت شناختن مالکیت خارجی و غیره

امتیازات سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

شرایط سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی که شامل فنلاند، نروژ، سوئد، دانمارک و ایسلند باشند بخاطر سود سرشار ناشی از سرمایه گذاری معروف هستند. سرمایه گذاران خارجی برای به سرانجام رساندن پروژه های خود در این کشورها و در نهایت اخذ اقامت اروپایی روش های مختلفی در اختیار دارند. از جمله این روش ها می توان به خرید ملک، ثبت شرکت و پس انداز بانکی را نام برد که متقاضیان می توانند بسته به شرایط مالی خود یکی از روش های فوق را انتخاب کنند. مثلا برای ثبت شرکت در کشورهای اسکاندیناوی، سرمایه گذاران خارجی علاوه بر ارائه مدارک هویتی همچنین نیازمند:

  • شماره ID شخصی
  • شماره مالیاتی یا Tax Number
  • اساسنامه شرکت
  • افتتاح حساب بانکی
  • بیزینس پلن یا برنامه کاری

سرمایه گذاران برای ثبت شرکت در اسکاندیناوی دارای گزینه های مختلفی مثل شرکت با مسئولیت محدود، شرکت با مسئولیت مشترک، شراکت و غیره می باشند. اما هزینه انجام کلیه امور مربوط به ثبت شرکت شامل موارد فوق در کشورهای مختلف اسکاندیناوی متفاوت است. در مجموع، هزینه ثبت شرکت در نروژ با میانگین 10175€ (یورو) بسیار پایین تر از دیگر کشورهای اسکاندیناوی بوده و از شرایط اداری آسانتری برای سرمایه گذاری جهت ثبت شرکت برخوردار است:

مقایسه متوسط کل هزینه ثبت شرکت در کشورهای اسکاندیناوی

روش پرمتقاضی دیگر برای سرمایه گذاری پرسود در کشورهای اسکاندیناوی از طریق روش خرید خانه می باشد. از این روش نیز سرمایه گذاران می توانند ویزای اقامت اسکاندیناوی خود را اخذ کنند. در این مورد سرمایه گذاران برای خرید انواع ملک خانگی یا تجاری از هیچ محدودیتی برخوردار نیستند. اما قبل از خرید ملک در کشورهای اسکاندیناوی، خریداران بایستی علاوه بر فاکتور قیمت ملک همچنین بایستی به مواردی از جمله موارد ذیل توجه نمایند:

  • مالیات بر نقل و انتقال ملک
  • هزینه های مشاور املاک
  • هزینه های رهن و غیره

بهترین برنامه های استارت آپ جهت سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

واقعیت این این که هیچ کدامیک از کشورهای اسکاندیناوی برنامه سرمایه گذاری پاسیو (غیرفعال) مثل خرید ملک یا تمکن مالی ندارند که منجر به اخذ اقامت این کشورها گردد. آنچه که مورد تاکید و محوری ترین برنامه مهاجرت سرمایه گذاری در این کشورهاست، برنامه استارت آپ Start-up program می باشد. که از طریق این برنامه به سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی مجوز اقامت و زندگی می دهند. اما از بین برنامه های استارت آپی در کشورهای اسکاندیناوی بیشتر از همه برنامه استارت آپ فنلاند و دانمارک مورد توجه کارآفرینان و سرمایه گذاران خارجی قرار دارد.

دلایل برتری فنلاند و دانمارک جهت شروع برنامه استارت آپ در اسکاندیناوی:

  • دریافت مجوز اقامت بلند مدت
  • عدم نیاز به سرمایه و یا حامی مالی
  • عدم نیاز به مدرک تحصیلی
  • امکان اخذ وام

در واقع ایده بیزینسی متقاضیان برنامه استارت آپ فنلاند ابتداء بایستی توسط اداره بازرگانی فنلاند تایید شده و برای آن گواهی صلاحیتی صادر شود. تا متقاضیان بتوانند برای اخذ مجوز اقامتی خود درخواست دهند. اما در دانمارک نیز  ایده بیزینسی شما بایستی توسط پانل کارشناسان منصوب شده توسط اداره بازرگانی دانمارک مورد تایید قرار گیرد. بعدا از آن درخواست اقامت شما توسط SIRI مورد رسیدگی قرار می گیرد.

تنها تفاوت این دو برنامه در مقدار سطح فاند شخصی برای اثبات تمکن مالی است:

اثبات فاند شخصی لازم برای اخذ ویزای استارت آپ

اخذ اقامت سرمایه گذاران در اسکاندیناوی

یکی از دلایل و اهداف اصلی برای سرمایه گذاری در کشورهای این حوزه امکان اخذ اقامت اروپایی می باشد. به همین دلیل دغدغه و سوال اصلی اکثر سرمایه گذاران خارجی در فرآیند سرمایه گذاری در کشورهای این منطقه از اروپا امکان اخذ اقامت خانوادگی می باشد. متقاضیان می توانند پس از سرمایه گذاری در این کشورها برای اخذ اقامت موقت (از نوع C یا D) و نه دائمی درخواست دهند. اما سرمایه گذاران خارجی به همراه اعضای خانواده خود می توانند پس از مدت مشخصی تقاضای اقامت دائمی اسکاندیناوی را ارائه دهند. در جدول زیر می توان با شرایط اخذ اقامت دائم (PR) کشورهای اسکاندیناوی پس از سرمایه گذاری آشنا شد:

کشورهای اسکاندیناویشرایط اخذ اقامت دائمی
نروژپس از زندگی پیوسته به مدت 3 سال
سوئدپس از زندگی پیوسته به مدت 5 سال
فنلاندپس از زندگی پیوسته به مدت 5 سال
دانمارکپس از زندگی پیوسته به مدت 5 سال
ایسلندپس از زندگی پیوسته به مدت 4 سال

همانطوری که در جدول فوق نیز مشاهده می شود، اقامت سرمایه گذار نروژ در بین کشورهای اسکاندیناوی دارای راحتترین و سریعترین اقامت از نظر شرط اقامتی محسوب می شود. اما نکته دیگر درباره اقامت سرمایه گذاران در کشورهای اسکاندیناوی اینکه از بین 5 کشور اسکاندیناوی از لحاظ سرعت رسیدگی به درخواست ها سوئد با زمان رسیدگی 3 هفته ای وضعیت خوبی دارد.

اخذ تابعیت در اسکاندیناوی

تابعیت اسکاندیناوی از جمله اهداف درجه یک سرمایه گذاران محسوب می شود. معمولا نیز هدف بلند مدت و منظور نهایی سرمایه گذاران دست یابی به پاسپورت این کشورها می باشد. اما لازم است سرمایه گذاران محترم در جریان باشند که هیچ یک از کشورهای پنج گانه اسکاندیناوی برنامه اخذ تابعیت مستقیم از طریق سرمایه گذاری ندارند. بنابراین، سرمایه گذاران پس از اخذ اقامت دائم و زندگی در این کشورها به مدت مشخص می توانند برای اخذ تابعیت درخواست دهند.

این فرآیند به عنوان قبول تابعیت یا Naturalization نامیده می شود. شرایط اعطای تابعیت 2023 به سرمایه گذاران خارجی از قرار ذیل می باشد:

کشورهاشرایط اعطای تابعیت
نروژپس از 7 سال زندگی
سوئدپس از 5 سال زندگی
دانمارکپس از 9 سال زندگی
ایسلندپس از 5 سال زندگی
فنلاندپس از 5 سال زندگی

در واقع اخذ تابعیت کشورهای اسکاندیناوی که غالبا هم عضو اتحادیه اروپا و ناحیه شنگن هستند امتیازات فراوانی برای سرمایه گذاران به همراه دارد. از جمله این مزایا می توان به آزادی مسافرت به سراسر اروپا، کار و زندگی در کل اسکاندیناوی، دریافت خدمات دولتی و غیره اشاره نمود. با این توضیح اکنون در نمودار ذیل به بررسی برترین پاسپورت اسکاندیناوی می پردازیم:

مقایسه امتیاز پاسپورت های کشورهای اسکاندیناوی

همانطوریکه در نمودار فوق هم مشخص شده فنلاند با امتیاز پاسپورت 171 رتبه اول پاسپورت های اسکاندیناوی و رتبه دوم پاسپورت های جهان را به خود اختصاص می دهد. با این پاسپورت افراد می توانند آزادانه به 127 کشور جهان مسافرت کنند. هموطنان عزیزی که مایل به مهاجرت از طریق ویزای سرمایه گذاری فنلاند و اخذ پاسپورت ارزشمند این کشور هستند می توانند با دریافت مشاوره تخصصی از وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت موفقیت مهاجرتی خود را تضمین کنند.

سوالات مکرر درباب شرایط سرمایه گذاری در اسکاندیناوی

کشورهای اسکاندیناوی به علت داشتن محیط کسب و کاری ایده آل و توجه و تمرکز بر روی خلاقیت و ابتکار کارآفرینان و سرمایه گذران همواره مورد توجه این دسته از مهاجران هستند.

  • آیا از طریق خرید ملک میتوان به اقامت اسکاندیناوی رسید؟ خیر، کشورهای اسکاندیناوی برنامه سرمایه گذاری پاسیو ندارند.
  • تنها روش سرمایه گذاری در اسکاندیناوی چیست؟ ثبت شرکت
  • بهترین برنامه سرمایه گذاری جهت اخذ اقامت اسکاندیناوی چه نام دارد؟ برنامه استارت آپ
  • شرایط ثبت شرکت در اسکاندیناوی چیست؟ ارائه مدارک هویتی مثل پاسپورت و ID کارت، بیزینس پلن، حساب بانکی در کشورهای اسکاندیناوی، اساسنامه شرکت و نیز شماره مالیاتی از جمله اصلی ترین شرایط می باشد.
  • بهترین کشورهای اسکاندیناوی برای راه اندازی استارت آپ کدامند؟ فنلاند و دانمارک جزءأ بهترین گزینه ها برای شروع استارت آپ محسوب می شوند. چرا که افراد بدون سرمایه و یا حامی مالی فقط با یک ایده بیزینسی موفق و البته اثبات تمکن مالی کافی می توانند برای اقامتشان اقدام کنند.
  • از طریق برنامه استارت آپ در اسکاندیناوی چه نوع اقامتی به متقاضیان تعلق می گیرد؟ اقامت موقت 2 ساله و قابل تمدید
  • معمولا سرمایه گذاران بعد از چند سال می توانند به اقامت دائم (PR) اسکاندیناوی برسند؟ معمولا پس از 5 سال کار و زندگی پیوسته در اسکاندیناوی
4.9/5 - (19 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *