ویزای سرمایه گذاری و ثبت شرکت

سرمایه گذاری در لیتوانی

سرمایه گذاری در لیتوانی

سرمایه گذاری در لیتوانی برای بسیاری از افراد جذابیت بسیار زیادی ایجاد کرده است چرا که می تواند منجر به اخذ اقامت یکی از کشورهای شنگن شود. در این راستا، ما به وضعیت اقتصادی، شرایط سرمایه گذاری، دلایل سرمایه گذاری در این کشور و مزایا و معایب آن می پردازیم تا نقطه نظرتان را در این موضوع وسعت دهیم. مقاله حاضر حاصل کار گروه تحقیقاتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می باشد. امید است که با مطالعه این مقاله، اطلاعات کافی در این زمینه کسب نمائید.

عموما لیتوانی را با بسکتبالش می شناسند. لیتوانی کشوری با فقط 2.8 میلیون نفر جمعیت است. همچنین این کشور یکی از سه کشور بالتیک (به همراه استونی و لاتویا) می باشد. علی رغم مساحت کوچک اش، لیتوانی بالاتر از اندازه خودش ظاهر می شود. اخیرا، رتبه 34 ام اقتصاد جهان را در Bloombergs Innovation Index، و رتبه 3 ام بالاترین اقتصاد بازار مرزی را در این فهرست به خود اختصاص داد. علوم و صنعت فناوری در لیتوانی فاکتور قابل توجهی در آن رتبه بندی است. بر طبق آمارهای موثق، نرخ سواد در این کشور 100% است.

درباره اقتصاد لیتوانی

تولید ناخالص در لیتوانی در سال 2023 معادل 4.3% رشد داشته است اما در سال 2024 این مقدار به 0.8-% رسیده است که به دلیل شیوع بیماری کرونا است. سرانه تولید ناخالص ملی لیتوانی بر مبنای PPP تقریبا $35000 (دلار) می باشد. لیتوانی در این زمینه نزدیک است که یک سر و گردن از رقبای دیگر بالتیکش جلو بزند. اقتصاد لیتوانی یک اقتصاد مرزی/ بازارچه ای صرفا بر پایه جمعیت خودش است.


اقتصاد به خوبی تقسیم بندی شده است.شرایط اقتصادی لیتوانی، نمره پیچیدگی اقتصادی یا Economic Complexity Score 0.46 را داراست. این کشور با مرتبه 26ام از 89 کشور رتبه بندی شده، وضعیت خوبی دارد. صنعت تولید ماشین آلات و نفت دو تا از بزرگترین صادرات لیتوانی است. نکته جالب دیگر درباره محیط اقتصادی و کیفیت سرمایه گذاری در این کشور کوچک اروپایی اینکه طبق آخرین رتبه بندی بانک جهانی لیتونی از نظر شاخص رنکینگ انجام آسان بیزینس در رتبه 11 جهانی در بین 190 کشور جهان قرار دارد:

سهولت انجام تجارت در لیتوانی

به گزارش فوربس، لیتوانی یکی از 30 کشور برتر جهان برای شروع یک بیزینس است. بر اساس این گزارش بریتانیا برترین کشور جهان از این نظر است و سوئد و هنگ کنگ نیز در جایگاه های بعدی قرار دارند.

مقایسه تولید ناخالص داخلی برخی از کشورهای همرده لیتوانی

شرایط عمومی سرمایه گذاری در لیتوانی

به طور کلی درباره این کشور و در ارتباط با سرمایه گذاری در آن باید به نکات زیر اشاره کرد:

  • مردمان لیتوانی خیلی خلاق و ایده پرور هستند؛ لیتوانی در اتحادیه اروپا یکی از اولین کشورهایی بود که استفاده از اینترنت نسل 4 (4G) را شروع کرد.
  • زیرساخت های فوق العاده و شهرهای “سبز”؛ در منطقه Marijampole، صنایع بسیار توسعه یافته ای از کشاورزی، غذایی، و تهیه الوار وجود دارد. تعداد افراد شاغل در صنایع غذایی تقریبا دو برابر بالاتر از میانگین ملی است. شما می توانید تمامی خدمات و موسسات ضروری برای یک زندگی راحت را ببینید: پلیس، آتش نشانی، مدارس حتی در شهرکها. هوای پاک این منطقه- بر مبنای داده های EUROPE GREEN CITY INDEX حاصله از 30 شهر اروپایی، پایتخت لیتوانیدارای بهترین کیفیت هوا در کل اروپاست.
  • نیروی کار تحصیلکرده؛ لیتوانی دارای بالاترین سطح آموزشی جمعیت در اتحادیه اروپاست. 92% از جمعیت در سن کار لیتوانی دارای تحصیلات عالی یا تحصیلات دبیرستانی هستند.
  • نیروی کار باتجربه؛ کارمندان و کارگران لیتوانیایی دارای اگاهی کامل از شرایط بازار می باشند. متخصصان و کارشناسان لیتوانیایی با داشتن سالها تجربه کار در پروژه های بین المللی می توانند بهترین شرکای شما در انجام بیزینستان باشند.

دلایل سرمایه گذاری در لیتوانی

بنا به تحقیق انجام شده، دلایل سرمایه گذاری در لیتوانی را می توان در موارد زیر جستجو کرد:

دلایلتوضیحات
داشتن سریعترین ضرب آهنگ توسعه در EUدر طی دوره زمانی از سال 2004 تا 2014، GDP یا تولید ناخالص ملی لیتوانی تا 38% افزایش یافت. از سال 2012، این کشور رشد ثابتی را در حدود 3.3% در هر سال حفظ می کند که این رقم 30 برابر بالاتر از متوسط کل اتحادیه اروپایی EU می باشد.
عضو بودن در ناحیه شنگن و اتحادیه اروپاییاز سال 2015، لیتوانی عضو رسمی Eurozone هم شد. از امتیازات کشورهای عضو ناحیه شنگن می توان به آزادی عبور و مرور و بدون ویزای اقامت یا سفر در کشورهای عضو اشاره کرد.
وجود محیط مالیاتی خیلی مطلوب جهت بیزینسلیتوانی در بین سایر اعضای اتحادیه اروپایی و منطقه آزاد اقتصادی اروپا، دارای محیط مالیاتی جذاب برای کارآفرینان محسوب میشود. لیتوانی به همین دلیل پتانسیل خوبی برای رشد فعالیت تجاری دارد.
سرعت اینترنت فوق العاده در لیتوانیشهروندان لیتوانیایی به سرعت در حال بهره گیری از تکنولوژی های جدید هستند.

راه اندازی کسب و کار در لیتوانی

کشو لیتوانی از بهترن کشوهای باز و دیجیتال می باشد که می توانید در مدت کوتاهی کسب و کار راه اندازی کرد. سرغت راه اندازی کسب و کار در این کشور به حدی بالا می باشد که توانسته هر ساله ذهن سرمایه گذاریان زیادی راب به سمت خود سوق دهد.  بهترین فرصت های تجاری برای شروع در کسب و کار در کشور لیتوانی عبارتند از:

  • راه اندازی یک کسب و کار طراحی وب و بازاریابی آنلاین
  • ایجاد دوره توسعه وب
  • راه اندازی یک شرکت تور
  • اجرای یک کسب و کار مشاوره
  • راه اندازی یک تجارت لجستیک

از دیگر موادری که متقایضان سرمایه گذاری در این کشور بایستی به آن توجه کنند هزینه های زندگی می باشد که در جدول زیر می توانید توزیع هزینه های زندگی را در این کشور مشاهده کنید:

حجم به درصدپارامتر
11.6%حمل و نقل
3.9%پوشاک
7.9%تفریح و ورزش
26.6%خدمات ماهانه
7.2%اجاره ماهانه
16%رستوران

شرکت های مطرح بین المللی در لیتوانی

برخی از مهم ترین و شناخته شده ترین شرکت های مطرح و فعال در این کشور عبارتند از:

  • (Lietuvos Energija (SOE: شرکت دولتی هولدینگ انرژی
  • Energijos Skirstymos Operations: شرکت مادر – تخصصی انرژی و گاز در لیتوانی
  • Vilinaus Prekyba: شرکت هولدینگ خصوصی که مالک بزرگترین فروشگاه های زنجیره ای در لیتوانی است
  • Telia Lietuva: شرکت تله کام در لیتوانی

سرمایه گذاری شهروندان خارجی در لیتوانی 

سرمایه گذاری شهروندان خارجی در لیتوانی

شهروندان خارجی که دارای صلاحیت و واجد شرایط لازمه باشند، مجاز به مهاجرت به لیتوانی از طریق سرمایه گذاری هستند. لیتوانی به عنوان بخشی از اتحادیه اروپا EU، از سرمایه گذاری خارجی استقبال می کند. آمارها نیز حاکی از رشد سرمایه گذاری خارجی در این کشور است. یکی از دلایل این امر علاوه بر موارد فوق، ایمنی سرمایه گذاری در لیتوانی است. بر طبق رتبه بندی ایمنی سرمایه گذاری (ISR)، لیتوانی در رتبه 28 ام از 192 کشور جهان قرار دارد. این امر آن را به ایمن ترین کشور جهت سرمایه گذاری تبدیل می کند.

سیر رشد اقتصادی در کشور لیتونی هموره طی سال های متمادی و اخیر مثبت بوده است اما طی سال 2024 لیتوانی نیز همانند سایر کشورهای به دلیل همه گیری ویروس کرونا شاهد افت اقتصادی بوده است که طی بررسی نمودار و ارقام ذکر شده کاملا این موضوع مشهود می باشد:

رشد اقتصادی لیتوانی

الزامات برای سرمایه گذاری خارجی در لیتوانی

پیش شرط های لازمه برای سرمایه گذاری خارجی در این کشور عبارت است از:

  • اخذ مجوز اقامت موقتی
  • اطمینان از وجود حداقل سرمایه خالص LTD 50000 معادل US$ 190000
  • الزام به حضور شخصی خود سرمایه گذار در این کشور
  • انجام فعالیت های اقتصادی اصیل توسط شرکت احداثی و پرداخت مالیات قید شده
  • داشتن بیمه سلامت معتبر
  • خرید یا اجاره خانه در لیتوانی
  • تمکن مالی برای سکونت و زندگی در لیتوانی

پروسه درخواست سرمایه گذاری در لیتوانی

درخواست های اولیه بهمراه مدارک مورد نیاز می بایستی که به هیئت دیپلماتیک لیتوانی یا دفتر کنسولگری در خارج تحویل داده شود. تمامی شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری در لیتوانی، حاکی از وجود یک محل مطلوب سرمایه گذاری برای خارجی هاست. سرمایه گذاری در کشور لیتوانی اعم از خرید ملک در لیتوانی، می تواند به عنوان یک گزینه خوبی برای سرمایه گذاری مطمئن مطرح باشد. پیش از انجام هر اقدامی، ما به شما توصیه می کنیم که با وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره های تخصصی لازم را انجام دهید.

پرسش و پاسخ سرمایه گذاران در لیتوانی

سوالات مطرح شده در رابطه با سرمایه گذاری در لیتوانی عبارتند از؛

  • آیا سرمایه گذاری در لیتوانی ایمن است؟ لیتوانی از نظر امنیت سرمایه گذاری در رده 28 جهانی قرار گرفته است.
  • چرا لیتوانی گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری در اروپاست؟ به دلیل پایین بودن سطح مالیات در این کشور و امکانات مناسب جهت داد و ستد.
  • آیا امکان خرید شرکت در کشور لیتوانی برای شهروندان خارجی وجود دارد؟ یکی از راه های سرمایه گذاری در این کشور خرید سهام شرکت های از پیش ثبت شده است.
  • آیا سرمایه گذاری در لیتوانی منجر به دریافت پاسپورت خواهد شد؟ بله، یکی از شانس فرصت های مناسب سرمایه گذاری در لیتوانی اخذ تابعیت این کشور است.
4.7/5 - (10 امتیاز)

13 دیدگاه برای “سرمایه گذاری در لیتوانی

  1. مصطفی حیدری گفت:

    من فکر میکنم اگر کسی بخواد سرمایه گذاری بکنه بهتره در کشور مناسب تری باشه تا لیتوانی

  2. صادق گفت:

    میشه در مورد اخذ اقامت با ثبت شرکت تو این کشور بهمون وکیل معرفی کنید .خیلی از این کشور تعریف میکنن اما با توجه به اینکه فقط 10 سال هست استقلال پیدا کرده امکان موفقیت هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      مقاله ثبت شرکت در لیتوانی رو مطالعه کنید

  3. صبا صابری گفت:

    برای سرمایه گذاری در این کشور سرمایه اولیه باید چقدر باشد؟

    سپاس گذارم از سایت به روزتون

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای اطلاعات بیشتر با 02191003232 ما تماس بگیرید

  4. عادل گفت:

    سلام میخواستم ببینم برای سرمایه گذاری در سایر کشور های اروگپایی حد اقل مبلغ نیاز چقددر هیت؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیلی بستگب به روش و کشور مدنظر داره
      برای اطلاعات بیشتر با 02191003232 ما تماس بگیرید

  5. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در رابطه با موضوع سرمایه گذاری در لیتوانی تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد کارآفرینی در لیتوانی هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام
      کارآفرینی در لیتوانی رو مطاالعه کنید

  6. امیرحسین گفت:

    سلام
    مقاله خوبی بود.

  7. leilakk گفت:

    مقاله خوبیه. ممنون از شما

  8. darioosh گفت:

    سلام و تشکر از سایت خوبتون
    من 67 ساله و دارای مدرک تحصیلی فوق لیسانس مکانیک هستم ایا سرمایه گذاری در لیتوانی برای من گزینه مناسبی هست؟
    مرسی

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله برای اطلاعات بیشتر با 02191003232 ما تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *