هزینه زندگی

سوپرمارکت های حلال در اسلواکی

سوپرمارکت های حلال در اسلواکی

بررسی ها در مورد سوپرمارکت های حلال در اسلواکی نشان می دهد که در این کشور یک سوپرمارکت حلال با عنوان Orient Potraviny در براتیسلاوا وجود دارد. تعداد مسلمانان اسلواکی بسیار اندک است و فقط 0.15% جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند. اسلواکی اقداماتی را اتخاذ کرده است که باعث می شود اسلام نتواند به یکی از ادیان رسمی این کشور تبدیل شود و این کشور را به یک کشور اروپایی با سخت ترین قوانین علیه اسلام در کل اروپا تبدیل کند. در سال 2016، نخست وزیر وقت اسلواکی در مصاحبه ای گفت: “متاسفم، اسلام جایی در اسلواکی ندارد!”

در اوج بحران مهاجران نیز وزیر کشور اسلواکی در آن زمان گفت: “ما می خواهیم در مسئله مهاجرت به اروپا کمک کنیم. ما می توانیم 800 مسلمان بگیریم، اما هیچ مسجدی در اسلواکی نداریم، بنابراین اگر مسلمانان چنین چیزی را دوست ندارند پس چگونه می توانند در این جا ادغام شوند؟” با این حال بررسی ها نشان می دهد که چند رستوران حلال و چند شرکت تولیدکننده مواد غذایی حلال در اسلواکی وجود دارد که برای مسلمانان اسلواکی و اروپا غذا و مواد غذایی ارائه می کنند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی علاقه مندان مهاجرت به اسلواکی به شرح زیر تهیه نموده اند.

درباره اسلواکی و مسلمانان آن

اسلواکی کشوری محصور در خشکی در اروپای مرکزی است که از شمال با لهستان، از شرق با اوکراین، از جنوب با مجارستان، از جنوب غربی با اتریش و از شمال غربی با جمهوری چک همسایه است. پایتخت و بزرگ ترین شهر این کشور براتیسلاوا است. جمعیت اسلواکی 5462169 نفر می باشد. اسلواکی کشوری پیشرفته با اقتصادی پیشرفته و با درآمد بالاست که در شاخص توسعه انسانی دارای رتبه بسیار بالایی است. همچنین در اندازه گیری های آزادی های مدنی، آزادی مطبوعاتی، آزادی اینترنت، حاکمیت دموکراتیک و صلح آمیز بودن، این کشور دارای عملکرد مطلوبی است. اسلواکی عضو ناتو، اتحادیه اروپا، حوزه شنگن، سازمان ملل، شورای اروپا، سازمان تجارت جهانی و OECD است. بر اساس آمار ارائه شده در سال 2011، پراکندگی گروه های قومی اسلواکی به صورت زیر بوده است:

پراکندگی گروه های قومی در اسلواکی

اکثر ساکنان اسلواکی اسلواک هستند و مجارها بزرگ ترین اقلیت قومی آن را تشکیل می دهند. براساس آمار سال 2011، پراکندگی ادیان در اسلواکی به صورت زیر بوده است:

پراکندگی ادیان در اسلواکی

همان طور که ملاحظه می شود، مسیحیت دین اکثریت مردم در اسلواکی است. در سال 2010، حدود 5000 مسلمان در اسلواکی زندگی می کردند که کم تر از 0.1% از جمعیت این کشور را تشکیل می داد. اسلواکی تنها کشور عضو اتحادیه اروپا است که مسجد ندارد. در حال حاضر، در سال 2021، اسلواکی دارای 10866 مسلمان است که 0.15% جمعیت آن را تشکیل می دهند. بررسی ها نشان می دهد که اکثر سیاستمداران اسلواکی هیچ تمایلی برای پذیرش مهاجران مسلمان به این کشور ندارند و قوانین این کشور در مورد اسلام و مسلمانان سختیگرانه است. به این ترتیب، افزایش مسلمانان در این کشور با این اوضاع بعید به نظر می رسد.

وضعیت سوپرمارکت های حلال در اسلواکی

بررسی ها نشان می دهد که در اسلواکی یک سوپرمارکت حلال وجود دارد. این سوپرمارکت حلال با نام Orient Potraviny در براتیسلاوا به آدرس Americké námestie 1, 811 07 Bratislava, Slovakia واقع است. البته چنین به نظر می رسد که در سوپرمارکت های معمول این کشور نیز مسلمانان می توانند برخی از مواد غذایی حلال را بیابند. همچنین، در اسلواکی رستوران های حلال وجود دارد.

در براتیسلاوا دو رستوران و در هر کدام از شهرهای پرشوف، کوشیتسه و Dubnica nad Váhom یک رستوران حلال وجود دارد. علاوه بر این، در اسلواکی شرکت هایی وجود دارد که مواد غذایی حلال عرضه می کنند. شرکت WELLFOOD Slovakia, s.r.o.، اولین شرکت در جمهوری اسلواکی است که شروع به تولید و تجارت بین المللی با گردش زیاد محصولات حلال کرده است. این شرکت هر هفته گوشت بوقلمون و مرغ فرآوری شده حلال را به بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا تحویل می دهد.

وضعیت سوپرمارکت های حلال در اسلواکی

آینده سوپرمارکت های حلال در اسلواکی

از یک طرف، با توجه به این که تعداد مسلمانان اسلواکی بسیار اندک است، به طوری که فقط 0.15% جمعیت این کشور را تشکیل می دهند و از طرف دیگر با توجه به این که در این کشور نسبت به مسلمانان و اسلام سخت گیری وجود دارد، به گونه ای که حتی یک مسجد هم برای مسلمانان در آن وجود ندارد و به این ترتیب از مهاجران مسلمان برای ورود به این کشور استقبال نمی شود، چنین به نظر می رسد که افتتاح سوپرمارکت حلال در این کشور نمی تواند سودآور باشد.

اما ایجاد غرفه مواد غذایی حلال در سوپرمارکت های معمول این کشور می تواند خدمتی به مسلمانان اسلواکی و گردشگران مسلمان این کشور باشد. چنان چه قصد مهاجرت به اسلواکی یا سرمایه گذاری در اسلواکی را دارید پیشنهاد می کنیم جهت کسب اطلاعات بیش تر در این زمینه ها با کارشناسان باتجربه و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *