هزینه زندگی

سوپرمارکت های حلال در بلغارستان

سوپرمارکت های حلال در بلغارستان

دسترسی به سوپرمارکت های حلال در بلغارستان چندان دشوار نیست چراکه بیش از 10% از شهروندان این کشور مسلمان هستند و به آن نیاز پیدا میکنند. مسلمان دارای آداب ویژه ای برای ذبح کردن حیوانات و مصرف گوشت آن ها هستند و به همین دلیل است که برای تامین غذای مورد نیاز خود در کشورهای غیر اسلامی، تنها توان و اجازه خرید فرآورده های گوشتی و لبنی از فروشگاه های حلال را دارند. بلغارستان یکی از کشورهای مطرح اروپایی است که مامن بسیار مناسبی برای مسلمانان در طول سال های اخیر بوده است.

امروزه با وجود این که بلغارستان همواره رشد جمعیتی منفی را پشت سر گذاشته است، مسلمانان مهاجر زیادی در این کشور زندگی می کنند. بلغارها نیز به مانند بسیاری از کشورهای اروپایی دیگر، پیرو دین مسیحیت هستند اما مهاجرانی که در این کشور زندگی می کنند سبب شده اند تا اسلام به دومین دین بزرگ در این کشور تبدیل شود. هموطنان ما در طول سالیان اخیر تمایل زیادی به مهاجرت پیدا کرده اند و یکی از دغدغه های آن ها نیز امکانپذیری تهیه غذای حلال در کشورهای غیرمسلمان بوده است. به همین دلیل مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تهیه خوراک حلال در بلغارستان پرداخته اند.

شرایط اقتصادی ایجاد سوپرمارکت های حلال در بلغارستان

 جمعیت مسلمان بلغارستان و نیاز آنان به سوپرمارکت های حلال

پیش تر نیز اشاره کردیم که شهروندان مسلمان بسیار زیادی در کشور بلغارستان سکونت دارند. بر اساس آمار مطرح شده در سال های اخیر، در حدود 10% از جمعیت بلغارستان را مسلمانان شکل داده اند ولی این مسئله نشان از رشد تعداد مسلمانان در این کشور ندارد. جمعیت قابل توجهی از شهروندان بلغارستان این کشور را ترک کرده اند و به دلیل اینکه نرخ تولد در این کشور نیز کم است، جمعیت مسلمانان درصد بیشتری را پوشش داده است. جمعیت 8.4 میلیون نفری بلغارستان در سال 1992 به کمتر از 7 میلیون نفر در سال 2021 رسیده است و این درحالی است که جمعیت 1.1 میلیون نفری مسلمانان در این کشور نیز به حدود720000 نفر کاهش یافته است.

در نمودار زیر می توان درک بهتری نسبت به باورهای دینی در کشور بلغارستان پیدا کرد. مسئله ای که می تواند نیاز به فروشگاه های حلال در این کشور را به خوبی به اثبات برساند.

توزیع جمعیت بلغارستان  بر اساس اعتقادات مذهبی

شرایط اقتصادی ایجاد سوپرمارکت های حلال در بلغارستان

شرایط اقامت در کشور بلغارستان چندان مناسب نیست و نمی توان وضعیت اقتصادی این کشور را با کشورهای مطرح اروپایی مقایسه کرد. به همین دلیل است که بسیاری از بومیان ای کشور نیز در سال های اخیر به سایر کشورهای پیشرفته در جهان مهاجرت کرده اند. به همین دلیل است که نمی توان مهاجرت به بلغارستان را به شهروندان ایرانی که تمایل به مهاجرت به کشورهای پیشرفته را دارند، پیشنهاد کرد.

در صورتی که فردی بخواهد از طریق تولید محصولات حلال وارد این کشور شود، بهترین روش برای او آن است که از برنامه استارت آپ بلغارستان استفاده کند. مسیری که می تواند مهاجرت فرد را به همراه خانواده میسر سازد و امکان دریافت پاسپورت این کشور را نیز به فرد و خانواده او خواهد داد. برای این کار کافی است که یک ایده خلاقانه برای اداره یک دامپروری یا مرغداری و یا حتی سوپرمارکت زنجیره ای در سر داشته باشید. در تصویر زیر می توان توزیع فروشگاه های زنجیره ای در بلغارستان را مشاهده کرد.

توزیع فروشگاه های زنجیره ای در بلغارستان

قیمت محصولات در سوپرمارکت های حلال در بلغارستان

نکته قابل توجه دیگر در رابطه شرایط زندگی مسلمانان در کشور بلغارستان آن است که هزینه های زندگی خود در این کشور را نیز مد نظر قرار دهند. به طور کلی بلغارستان یکی از کشورهای ارزان قیمت در منطقه شرق اروپا است. به همین دلیل شهروندان ایرانی که برای سفری توریستی یا مهاجرت طولانی مدت به این کشور مهاجرت می کنند، دغدغه چندانی برای تامین هزینه های زندگی خود در این کشور نخواهند داشت. در جدول زیر هزینه برخی از مهم ترین کالاهایی که مسلمانان باید نوع حلال آن را تهیه کنند ارائه شده است.

نوع کالاقیمت به یورو
یک لیتر شیر1.06€
یک کیلوگرم پنیر محلی5.41€
فیله مرغ (یک کیلوگرم)4.73€
گوشت گوساله (یک کیلوگرم)7.33€
نوشیدنی حلال0.87€
یک وعده غذا در رستوران5.11€

با توجه به این که جمعیت مسلمانان در کشور بلغارستان نسبتا زیاد است، دسترسی به سوپرمارکت های حلال در این کشور نیز به راحتی ممکن شده است. در صورتی که تمایل به زندگی در کشورهای مطرح جهان دارید، می توانید با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید و از اطلاعات ایشان در این زمینه بهره ببرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *