هزینه زندگی

سوپرمارکت های حلال در تاجیکستان

سوپرمارکت های حلال در تاجیکستان

از آن جایی که تاجیکستان کشوری مسلمان است لذا گوشت و محصولات غذایی حلال یا در واقع سوپرمارکت های حلال در تاجیکستان به فراوانی یافت می شوند. در حقیقت، همه سوپرمارکت های موجود در این کشور آسیایی حلال هستند. با این حال، در سوپرمارکت های تاجیکستان می توان مواد غذایی غیر حلال نیز یافت که توسط شهروندان و گردشگران غیر مسلمان این کشور خریداری می شود. منظور از مواد غذایی حلال آن دسته از مواد غذایی است که در تولید آن از الکل، گوشت خوک و گوشت حیواناتی که در اثر خفگی، برق گرفتگی یا ضربه ذبح شده اند، استفاده نشده باشد. همچنین، ذبح را باید یک فرد مسلمان انجام دهد در حالی که او یا شخص دیگری نام خدا را بر زبان می آورد.

الزام حلال بودن در تمامی گروه های غذایی شامل گوشت، نان، مواد غذایی پخته شده، لبنیات و نوشیدنی های غیر الکلی اعمال می شود. در سال های اخیر، با توجه به رغبت تاجیک ها، تولیدکنندگان تاجیکستانی بیش از گذشته به دنبال تولید مواد غذایی حلال و استفاده از برچسب حلال بر روی محصولات خود هستند. ایرانیانی که علاقه مند به سرمایه گذاری و تاسیس سوپرمارکت حلال در تاجیکستان هستند احتمالا بتوانند با ابتکاراتی در این زمینه موفق باشند؛ با این حال آن ها می توانند با سرمایه گذاری در برخی بخش های دیگر درآمد و سود بیش تری را کسب نمایند. کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله حاضر را جهت راهنمایی ایرانیانی تهیه کرده اند که قصد گردشگری یا سرمایه گذاری در تاجیکستان یا مهاجرت به این کشور را دارند.

معرفی تاجیکستان و جمعیت مسلمان آن

جمهوری تاجیکستان کشوری محصور در خشکی در آسیای میانه است که پایتخت و بزرگ ترین شهر آن دوشنبه است. این کشور از جنوب با افغانستان، از غرب با ازبکستان، از شمال با قرقیزستان و از شرق با چین همسایه است. تاجیکستان در تاریخ 9 سپتامبر 1991 با از هم پاشیدن اتحاد جماهیر شوروی به یک کشور مستقل تبدیل شد. تقریباً بلافاصله پس از استقلال یک جنگ داخلی درگرفت که از سال 1992 تا 1997 ادامه داشت. از زمان پایان جنگ ، ثبات سیاسی تازه ایجاد شده و کمک های خارجی باعث رشد اقتصاد کشور شده است. تاجیکستان متشکل از چهار استان است. بیشتر جمعیت این کشور به گروه قومی تاجیک تعلق دارند که به زبان تاجیکی (گویشی از فارسی) – اولین زبان رسمی – صحبت می کنند. روسی به عنوان زبان رسمی بین نژادی استفاده می شود. در حال حاضر، جمعیت تاجیکستان 9752261 نفر است.

در حالی که تاجیکستان طبق قانون اساسی سکولار است، اما 98٪ مردم آن به آموزه های دین اسلام عمل می کند. نمودار زیر پراکندگی گروه های قومی در تاجیکستان را نشان می دهد:

پراکندگی گروه های قومی در تاجیکستان

نمودار زیر نیز پراکندگی ادیان در تاجیکستان را نمایش می دهد:

پراکندگی ادیان در تاجیکستان

همان طور که ملاحظه می شود اکثریت قاطع مردم تاجیکستان مسلمان هستند که از این رقم 98.0%، 96% سنی و 3% شیعه هستند. اسلام سنی مکتب حنفی از سال 2009 به طور رسمی توسط دولت تاجیکستان به رسمیت شناخته شده است و دولت دو عید اسلامی قطر و قربان را به عنوان تعطیلات رسمی اعلام نموده است. با این حال، تعداد مساجد بزرگ مناسب برای نماز جمعه محدود است و برخی این را تبعیض آمیز می دانند. بسیاری از مسلمانان این کشور در ماه رمضان روزه می گیرند. روابط بین گروه های مذهبی موجود در تاجیکستان، یعنی سنی ها، شیعه ها، یهودی ها، مسیحی ها و سایرین بطور کلی دوستانه است.

وضعیت سوپرمارکت های حلال در تاجیکستان

همان طور که گفتیم تاجیکستان یک کشور مسلمان است که اکثریت قاطع جمعیت آن به اسلام سنی اعتقاد دارند. در این کشور تهیه مواد غذایی حلال کار سختی نیست و بر اساس گزارش ها در سال های گذشته رغبت مردم آن برای خرید مواد غذایی حلال افزایش یافته است. در نتیجه، تعداد شرکت هایی که استانداردهای غذایی حلال را رعایت می کنند در این کشور در حال افزایش است. سه سال قبل نیز رسانه های تاجیک گزارش دادند که سرویس کنترل دامپزشکی تاجیکستان واردات محصولات گوشتی غیر حلال به این کشور را ممنوع کرده است و از این پس فقط تامین کنندگان معتبر خارجی می توانند محصولات گوشتی خود را به این کشور وارد کنند.

به این ترتیب، متخصصان تاجیک شخصا از تاسیسات خارج از کشور بازدید کرده و کیفیت و ایمنی محصولات وارداتی را بررسی می کنند. علاوه بر این، محصولات وارداتی باید دارای برچسب حلال باشد. یعنی طبق قوانین اسلامی، عاری از گوشت خاک، الکل و برخی مواد دیگر تهیه شده باشد. فرآورده های گوشتی وارداتی به تاجیکستان عمدتا از هند و روسیه و به میزان کمی از ترکیه و قزاقستان وارد بازار تاجیکستان می شوند. به این ترتیب، کوچک ترین دغدغه ایرانیانی که قصد مهاجرت به تاجیکستان را دارند یافتن مواد غذایی حلال در تاجیکستان خواهد بود.

وضعیت سوپرمارکت های حلال در تاجیکستان

قیمت محصولات در سوپرمارکت های حلال در تاجیکستان

در جدول زیر قیمت برخی محصولات حلال در سوپرمارکت های حلال تاجیکستان را ارائه می کنیم:

عنوانقیمت بر حسب سامانی تاجیکستان
گوشت گاو (1 کیلوگرم)56.00TJS
فیله مرغ (1 کیلوگرم)41.50TJS
شیر (1 لیتر)8.24TJS
یک قرص نان سفید3.00TJS
پنیر محلی (1 کیلوگرم)55.00TJS
کاهو5.00TJS
سیب (1 کیلوگرم)18.00TJS
سیب زمینی (1 کیلوگرم)17.50TJS

جهت کسب اطلاعات بیش تر درباره سرمایه گذاری در تاجیکستان یا مهاجرت به این کشور با کارشناسان باتجربه و مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

4.4/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *