مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در آذربایجان

شرایط اجاره مسکن در آذربایجان

شرایط اجاره مسکن در آذربایجان یکی از نکات کلیدی است که به دلیل اهمیت فراوان باید مورد توجه متقاضیان مهاجرت به این کشور قرار بگیرد. کشور آذربایجان به دلایل زیادی از جمله هزینه زندگی پایین، شباهت فرهنگی به ایران، استفاده از زبان فارسی، نرخ توسعه اقتصادی و صنعتی بالا و سطح علمی مناسب، هم چنین موقعیت جغرافیایی قابل توجه در سال های اخیر مورد توجه عده زیادی از مهاجران قرار گرفته است. یکی از چالش های پیش رو برای مهاجران اجاره مسکن با قیمت مناسب می باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است در زمینه شرایط اجاره مسکن در آذربایجان توضیحاتی ارائه خواهیم داد.

  • مزایای اجاره ملک در آذربایجان چیست؟
  • فرایند اجاره ملک در این کشور چگونه است؟
  • هزینه اجاره ملک در این کشور چقدر است؟
  • بهترین مسیر برای مهاجرت به کشور آذربایجان چیست؟
  • محدودیت های اجاره ملک در آذربایجان چیست؟

اقامت باکو از طریق اجاره خانه

ااقامت باکو از طریق اجاره خانه تحت شرایطی و تا خرید ملک تا سقف معین امکان پذیر است. تباع خارجی و افراد بدون تابعیت که قصد اقامت موقت در خاک جمهوری آذربایجان را دارند باید مجوز مربوطه را برای آن دریافت کنند. برای اقامت باکو از طریق اجاره خانه باید بدانید که در اکثر موارد اجاره خانه صرفا منجر به اخذ اقامت باکو نمی شود اما اگر سرمایه گذاری کرده باشید و یا کارآفرینی کرده باشید و اشخاص با ملیت آذربایجانی را استخدام کرده باشید شاید اجاره خانه بتواند موجب اخذ اقامت شود. در صورت داشتن املاک و مستغلات به ارزش حداقل 100000 AZN (منات) در قلمرو جمهوری آذربایجان؛ افراد می توانند اقامت باکو از طریق اجاره خانه را تحقق ببخشند.

همانطور که گفته شد به دلیل نزدیکی جغرافیایی به ایران، فرهنگ کشور آذربایجان شباهت زیادی به فرهنگ کشور ما دارد که این فاکتور در کنار فاکتورهایی مثل پایین بودن هزینه تحصیل و زندگی در آذربایجان این کشور را به مقصد ایده آلی برای مهاجران ایرانی تبدیل کرده است. شما می توانید از طریق کار، تحصیل، ازدواج، پناهندگی و یا سرمایه گذاری در کشور آذربایجان به این کشور مهاجرت کنید.

شرایط قابل توجه در مورد اجاره مسکن در آذربایجان

افرادی که قصد مهاجرت دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که اجاره خانه ای مناسب از لحاظ قیمت و موقعیت مکانی امری مهم است و بیشترین درصد هزینه را در میان هزینه ماهیانه شما به خود اختصاص می دهد. در کشور آذربایجان به دلیل پایین بودن هزینه ها شما می توانید با هر بودجه ای خانه ای ایده آل و مناسب برای زندگی پیدا کنید. قابل ذکر است که طبق قوانین کشور آذربایجان مهاجران امکان خرید زمین را ندارند و تنها می توانند اقدام به خرید ملک کنند. شما می توانید جهت اخذ اقامت دائم کشور آذربایجان با بودجه حداقل AZN100000 (منات آذربایجان) ملک مناسب خود را بخرید و از طریق خرید ملک به کشور آذربایجان مهاجرت کنید.

شما می توانید جهت اخذ اقامت دائم کشور آذربایجان با بودجه حداقل AZN100,000 (منات آذربایجان) ملک مناسب خود را بخرید و از طریق خرید ملک به کشور آذربایجان مهاجرت کنید. برای این منظور و پس از سرمایه گذاری املاک در جمهوری آذربایجان، ابتداء برایتان اقامت موقت آذربایجان صادر می شود که پس از 2 سال امکان تبدیل به اقامت دائمی این کشور را خواهد داشت. نهایتا پس از گذشت 5 سال اقامت پیوسته در جمهوری آذربایجان نیز می توان به پاسپورت این کشور دست یافت.

در واقع کل این پروسه مهاجرتی به آذربایجان از قرار زیر است:

کل پروسه مهاجرتی به آذربایجان

شرایط عقد قرارداد برای اجاره مسکن در آذربایجان

اگر قرارداد اجاره را با نام خود تنظیم کنید ملزم به ارائه یک کپی از گذرنامه خود به آژانس املاک هستید، اما اگر این قرارداد توسط یک شرکت مسکن تنظیم شود یک نماینده از این شرکت قرار داد را امضا خواهد کرد. توجه داشته باشید که صاحب ملک باید مدارکی را به مستاجر ارائه دهد که به شرح زیر است:

  • یک نسخه معتبر از گذرنامه صاحب ملک
  • یک نسخه اصلی و معتبر از سند مالکیت

هم چنین در صورت نیاز مالک به طور کتبی درخواستی به اداره مهاجرت ایالتی ارائه می دهد که طی این درخواست اداره مهاجرت اجازه سکونت به مستاجر در مکان مشخص شده را می دهد. این درخواست باید شامل موارد زیر باشد:

  • نام مستاجر
  • نام سایر اعضای خانواده مستاجر (در صورت مهاجرت خانوادگی)

در نظر داشته باشید که شما پس از امضا قرار داد به عنوان مستاجر ملزم به رعایت موارد زیر می باشید:

  • ملک را به همراه صاحب ملک بررسی کنید.
  • پس از پایان قرارداد اجاره، ملک را در همان شرایط برگردانید.
  • مقررات ایمنی را رعایت کنید.
  • هزینه برق، اینترنت، تلویزیون و گاز را بپردازید.
  • در صورتی که کنتور نصب شده است، باید هزینه آب را پرداخت کنید. در غیر این صورت، صاحبخانه هزینه آب را تأمین می کند.
  • به صاحبخانه اجازه دهید از محل مورد نظر خود دیدن کرده و خدمات را بررسی کند.

هم چنین صاحب ملک موظف است:

  • از مستاجر در برابر ادعاهای شخص ثالث محافظت کند.
  • تأسیسات را در زمان مناسب برای کار تأسیس کند، نه دیرتر از تاریخ اجاره نامه.
  • تعمیراتی که تقصیر مستاجر نیست را انجام دهد، یا مستاجر می تواند تعمیرات را انجام دهد و از صاحبخانه درخواست بازپرداخت کند.
  • هزینه سیستم فاضلاب و هزینه های سالانه خط تلفن را پرداخت کند.

شرایط عقد قرارداد برای اجاره مسکن در آذربایجان

شرایط اجاره مسکن در آذربایجان

طبق آمار به طور میانگین هزینه اجاره مسکن در کشور آذربایجان به تفکیک منطقه و متراژ آپارتمان به شرح زیر است:

هزینه اجاره مسکن در کشور آذربایجانمیزان هزینه
یک واحد آپارتمان 85 متری مبله تک خواب در مرکز شهر AZN562 (منات آذربایجان)
یک واحد آپارتمان 85 متری تک خواب در حومه شهرAZN339 (منات آذربایجان)
یک واحد آپارتمان 3 خواب مبله در منطقه مرکزی شهرAZN1055 (منات آذربایجان)
یک واحد آپارتمان 3 خواب مبله در منطقه حومه شهرAZN568 (منات آذربایجان)
هزینه های اشتراک (آب، برق و تلفن) برای آپارتمان 85 مترمربعیAZN91 (منات آذربایجان)
هزینه اینترنت خانگیAZN25 (منات آذربایجان)

خرید ملک در آذربایجان

خرید ملک در هر کشوری قوانین خاص خود را دارد؛ کشورها از این جهت در 3 دسته عمده تقسیم بندی می شوند:

  1. کشورهایی که خرید ملک را از سوی خارجی ها مجاز نمی دانند؛ مثل ایران یا کشورهایی که تنها به ملل خاصی اجازه خرید ملک می دهند؛ مثل رومانی
  2. آن کشورهایی که اجازه خرید ملک را به خارجی ها می دهند؛ مثل آلمان و ژاپن
  3. کشورهایی که علاوه بر این که اجازه خرید ملک را به خارجی ها می دهند بر این اساس به آن ها اقامت یا تابعیت هم می دهند؛ مثل ترکیه، اسپانیا و پرتغال

آذربایجان رویکرد میانه ای در پیش گرفته است و اگرچه به خارجی ها و همچنین به افراد بی تابعیت اجازه خرید خانه، آپارتمان و غیره را می دهد، آن ها را صاحب زمین نمی داند. یعنی در آذربایجان عرصه و اعیان با هم فقط به کسانی فروخته می شود که تابعیت این کشور را دارند. برای بهره مندی از راهنمایی های کارشناسان مجرب در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در زمینه انواع راه های مهاجرت به کشور آذربایجان با ما در ارتباط باشید.

سوالات پرتکرار در خصوص شرایط اجاره مسکن در آذربایجان

  • شرایط قابل توجه در مورد اجاره مسکن در آذربایجان چگونه است؟ افرادی که قصد مهاجرت دارند باید به این نکته توجه داشته باشند که اجاره خانه ای مناسب از لحاظ قیمت و موقعیت مکانی امری مهم است و بیشترین درصد هزینه را در میان هزینه ماهیانه شما به خود اختصاص می دهد. در کشور آذربایجان به دلیل پایین بودن هزینه ها شما می توانید با هر بودجه ای خانه ای ایده آل و مناسب برای زندگی پیدا کنید. قابل ذکر است که طبق قوانین کشور آذربایجان مهاجران امکان خرید زمین را ندارند و تنها می توانند اقدام به خرید ملک کنند. شما می توانید جهت اخذ اقامت دائم کشور آذربایجان با بودجه حداقل AZN100000 (منات آذربایجان) ملک مناسب خود را بخرید و از طریق خرید ملک به کشور آذربایجان مهاجرت کنید.
  • اقامت باکو از طریق اجاره خانه چگونه است؟ اقامت باکو از طریق اجاره خانه تحت شرایطی و تا خرید ملک تا سقف معین امکان پذیر است. تباع خارجی و افراد بدون تابعیت که قصد اقامت موقت در خاک جمهوری آذربایجان را دارند باید مجوز مربوطه را برای آن دریافت کنند. برای اقامت باکو از طریق اجاره خانه باید بدانید که در اکثر موارد اجاره خانه صرفا منجر به اخذ اقامت باکو نمی شود اما اگر سرمایه گذاری کرده باشید و یا کارآفرینی کرده باشید و اشخاص با ملیت آذربایجانی را استخدام کرده باشید شاید اجاره خانه بتواند موجب اخذ اقامت شود. در صورت داشتن املاک و مستغلات به ارزش حداقل 100000 AZN (منات) در قلمرو جمهوری آذربایجان؛ افراد می توانند اقامت باکو از طریق اجاره خانه را تحقق ببخشند.
4.7/5 - (3 امتیاز)

2 دیدگاه برای “شرایط اجاره مسکن در آذربایجان

  1. لیلا گفت:

    سلام ،آیا با اجاره منزل می‌توانم اجازه اقامت دریافت کنم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *