مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در ارمنستان

آگاهی از شرایط اجاره مسکن در ارمنستان برای متقاضیانی که قصد سرمایه گذاری در بازار املاک این کشور را دارند بحث قابل بررسی و جذابی می باشد. با توجه به حضور پرشمار افراد منفعت طلب در شهرهای بزرگ ارمنستان که با هدف ارائه ملک با قیمتی بسیار بالاتر از حد معمول به دنبال کسب مال هستند، می بایست دانش خود را در این زمینه افزایش دهیم. البته پر واضح است که فعالیت این افراد اغلب در حوزه خرید ملک در ارمنستان رخ می دهد. با وجود طرفداران زیاد خرید ملک و سرمایه گذاری در ارمنستان، همچنان افراد زیادی به دنبال اجاره و زندگی موقت در این کشور می باشند.

  • محدودیت های اجاره ملک در ارمنستان چیست؟
  • فرایند مهاجرت به ارمنستان چیست؟
  • چه کسانی نمی توانند در این کشور ملک اجاره کنند؟
  • هزینه اجاره ملک در ارمنستان چقدر است؟
  • آیا ارمنستان بهترین کشور همسایه ایران برای زندگی است؟

اجاره خانه در ارمنستان

هزینه اجاره خانه در ارمنستان به وابستگی به شهر و منطقه متفاوت است. در شهرهای بزرگ مانند ایروان، هزینه اجاره خانه بالاتر است و در شهرهای کوچکتر قیمت پایین ‌تری دارد. برای اجاره یک آپارتمان یک خوابه در ایروان، معمولاً باید حدود 300$-$400 (دلار) در ماه پرداخت کرد. اما هزینه اجاره خانه در مناطق دیگر کشور به طور معمول کمتر است. برای مثال، در شهرگان، هزینه اجاره خانه یک خوابه حدود 200$-250$ (دلار) در ماه است. همچنین، هزینه اجاره خانه در ارمنستان بستگی به وضعیت و تجهیزات خانه نیز دارد. به طور کلی، اجاره خانه در ارمنستان نسبتاً مناسب است و با توجه به قیمت‌های دیگر کشورهای منطقه، قابل قبول است.

چگونگی اجاره مسکن در ارمنستان؟

همسایگی کشور ارمنستان با انواع کشورهای مسیحی و مسلمان از جمله کشور ما ایران و جمعیت 3 میلیون نفری این کشور در سال 2022، با درنظر گرفتن رشد نرخ مهاجرپذیری آن در سال های اخیر موجب شده است از اقصی نقاط آسیا و اروپای شرقی علاقه مندان، ارمنستان را به عنوان مقصد خود انتخاب نمایند. دین رسمی در ارمنستان مسیحیت بوده و این کشور پیش از شروع قرن 21 توانست از نظر مالی و جغرافیایی مستقل گردد. متوسط سن در ارمنستان 35 سال اعلام شده است. علی رغم اینکه قیمت مسکن درارمنستان از سال 2005 رشد چشمگیری داشته است، دولت این کشور با درنظر گرفتن تمهیدات لازم توانست قیمت را به حد مطلوبی برساند. اکثر ساکنین این سرزمین ارمنی می باشند اما نمی توان حضور اقشاری چون یزیدیان را در این کشور انکار کرد:

جهت اجاره خانه در ارمنستان توجه به نکاتی چون موقعیت مکانی ملک، معامله با موسسات و دفاتر معتبر و همچنین واقف بودن بر مدت ساخت ملک بسیار حائز اهمیت می باشد. افراد می بایست خانه ای را جهت سکونت انتخاب کنند که دارای شرایطی ایده آل برای رفت و آمد بوده و شخص کمترین هزینه را جهت حمل و نقل متحمل شود. همچنین با توجه به طبقه بندی املاک در شهرهای بزرگ چون ایروان به دو گونه نوساز و کمونیستی (قدیمی) شخص ملزم است اطلاعات دقیقی پیرامون سال ساخت ملک مورد نظر داشته باشد. ساختمان های نوساز دارای امنیت بالاتری بوده و همگی از امکاناتی چون آسانسور برخوردارند؛ قابل پیش بینی است که هزینه پرداختی برای آن ها نیز به طبع بیشتر می باشد.

شرایط مربوط به هزینه اجاره مسکن در ارمنستان

با توجه به میانگین درآمد در ارمنستان که حدود 290 هزار درام می باشد میتوان چنین اظهار داشت که هزینه اجاره مسکن نسبت به کشورهایی چون ترکیه مقرون به صرفه بوده و بخش زیادی از درآمد فرد را شامل نمیشود. خرید و اجاره ملک در ارمنستان برای متقاضیان بین المللی مجاز بوده و هیچ تفاوتی در امر بازار مسکن میان اتباع این کشور و مهاجرین وجود ندارد. ذکر این نکته حائز اهمیت است که امکان اخذ اقامت ارمنستان تنها برای افرادی فراهم است که اقدام به خرید ملک در این کشور نمایند و اجاره مسکن چنین شرایطی را ایجاد نمیکند. هزینه ماهیانه اجاره یک آپارتمان تک خواب در شهرهایی نظیر وانادزور و گوریس 110 هزار درام می باشد. این قیمت در شهرهای بزرگ تر و مدرن تری چون ایروان 1.5 برابر بوده و حدود 170000 درام برآورد می شود.

به علت وجود تابستان های گرم در ارمنستان، بالاترین طبقه در آپارتمان های سطح شهر با قیمت مناسب تری اجاره داده می شود. همچنین ساکنین طبقه همکف نیز به دلیل متحمل شدن سرو صدای سایر طبقات آپارتمان، ملزم به پرداخت پول کمتری به صورت ماهانه می باشند. علی رغم تاثیر بسزای وجود امکاناتی چون پارکینگ و حیاط، تعداد اتاق خواب اصلی ترین تعیین کننده قیمت اجاره خانه در شهر ایروان می باشد. در ادامه به مقایسه ای میان انواع این قیمت ها می پردازیم:

نوع آپارتمان واقع در پایتخت ارمنستانهزینه اجاره ماهیانه
آپارتمان یک خوابه170 هزار درام
آپارتمان دو خوابه245 هزار درام
آپارتمان سه خوابه326 هزار درام

شرایط مربوط به هزینه اجاره مسکن در ارمنستان

شرایط انعقاد قرارداد اجاره مسکن در ارمنستان

امکان عقد قرارداد به صورت شفاهی در ارمنستان رایج نبوده و دو طرف می بایست ضوابط و موارد مورد توافق را به صورت کتبی یادداشت نمایند. به دلیل متداول بودن تخلف در این زمینه، پیشنهاد می کنیم جهت انعقاد قرارداد رسمی به سراغ موسسات معتبر حاضر در شهرهای مختلف ارمنستان بروید؛ ضوابط و قوانین ارمنستان در این زمینه پیچیده نمی باشد. اجاره بهای مسکن و مدت زمان توافق شده برای سکونت فرد دو نکته ای است که ذکر آن ها الزامی می باشد. هزینه ای که دفتر املاک بابت انجام کارهای حقوقی دریافت می کند، 4% از کل هزینه معامله می باشد.

از مزایای اجاره مسکن در ارمنستان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت مناسب مسکن در ارمنستان نسبت به سایر همسایگان
  • امکان اخذ تابعیت این کشور در صورت مهیا بودن شرایط خرید خانه
  • زندگی در کشوری آرام با آب و هوای مطلوب
  • هزینه پایین حمل و نقل در ارمنستان

همچنین از معایب زندگی در این کشور می توان به فرصت های نسبتا کم شغلی و سختی یادگیری زبان ارمنی اشاره نمود.

 شرایط خرید مسکن در ارمنستان

از انواع راه های اخذ تابعیت ارمنستان، خرید ملک در ارمنستان و اقامت در ارمنستان می باشد. جهت دریافت اقامت دائم در این کشور، استقرار 5 ساله الزامی می باشد. میانگین هزینه مورد نیاز برای خرید خانه در شهر ایروان 3500€ (یورو) می باشد. هزینه خرید ملک در شهرهای کوچکتر و سنتی نصف این مبلغ می باشد.

افراد جهت خرید مسکن در ارمنستان قادر به دریافت وام از هر یک از بانک های این کشور می باشند؛ نرخ بهره این وام ها 14 درصد بوده و شایان ذکر است که متقاضیان بین المللی نیز قادر به دریافت این کمک هزینه خواهند بود. مالیات وضع شده در ارمنستان کمتر از 1% می باشد. با این اوصاف می توان این کشور را گزینه ای مناسب جهت اجاره و همچنین خرید مسکن در این منطقه دانست.

قیمت اجاره خانه در ارمنستان به پول ایران

میانگین قیمت هر متر مربع برای یک خانه در مرکز شهر ایروان در حال حاضر حدود 1,050,000AMD (درام ارمنستان) یا تقریبا 2750$ (دلار) است. با این حال، برای بازار اولیه، قیمت ها حتی بالاتر است و به 2,000,000 AMD (درام ارمنستان) یا 5200$ (دلار) در مرکز شهر می رسد. این قیمت ها برای خرید خانه هستند و اما هزینه اجاره خانه با توجه به متراژ می تواند از 300$ (دلار) تا 700$ (دلار) نیز باشد. قیمت اجاره خانه در ارمنستان به پول ایران به صورت میانگین حدود 15645000-36505000 تومان است.

کارشناسان مجرب و باسواد ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما را در کسب اطلاعات بیشتر پیرامون این موضوع یاری خواهند نمود.

2.6/5 - (5 امتیاز)

2 دیدگاه برای “شرایط اجاره مسکن در ارمنستان

  1. حامد کریمیان گفت:

    درود بر شما، مطالب عالی بود.
    من یک واحد قیمت مناسب ،ترجیحا هیراپاراک یا نزدیک اون میخوام،
    بصورت سالانه.
    ۱۸آپریل میام.
    میتونید راهنمایی کنید و قیمت بدید؟
    ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      با سلام و احترام
      شما برای این که بتونید یک ملک اجاره کنید، باید حضوری به مشاورین املاک در این کشور مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *