مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در صربستان

شرایط اجاره مسکن در صربستان

شرایط اجاره مسکن در صربستان نسبتا قابل قبول است و پایین تر از هزینه های مربوط به تهیه مواد غذایی برای ساکنان این کشور می باشد. میزان دقیق اجاره مسکن بستگی به امکانات منزل، متراژ، شهر و محله ای که مسکن مورد نظر در آن واقع شده، سال ساخت و غیره دارد. اما در مجموع می توان اجاره مسکن در صربستان را ارزان ارزیابی نمود. صربستان که نظام جمهوری دارد کشوری محصور در خشکی (اصطلاحا landlocked) است که در جنوب شرقی اروپا واقع شده است.

کشورهایی که همسایه صربستان هستند عبارت می باشند از: مجارستان، رومانی، مقدونیه شمالی، کرواسی، بلغارستان، بوسنی و هرزه گوین و مونته نگرو؛ صربستان همچنین ادعای داشتن مرز با آلبانی را از طریق کوزوو (Kosovo) دارد. جمعیت صربستان نیز با احتساب کوزوو حدود 9 میلیون نفر و بدون احتساب کوزوو بیش از 7 میلیون نفر می باشد و پایتخت این کشور نیز بلگراد است که جزو کهن ترین شهرهای اروپاست.

صربستان کشوری توسعه یافته است که عضو سازمان های مختلفی از جمله سازمان ملل (UN)، شورای اروپا (CoE) و غیره است. از سال 2014 نیز صربستان به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا (EU) بوده و این تصمیم را دارد تا سال 2025 به عضویت آن درآید. در نتیجه به مرور زمان ارزش اقامتی صربستان افزایش پیدا خواهد کرد چرا که عضویت در اتحادیه اروپا مزیت بزرگی محسوب می شود. به همین دلیل است که افرادی ممکن است علاقه مند به انواع راه های مهاجرت به صربستان باشند و بخواهند راجع به شرایط اجاره مسکن و خرید ملک و غیره در این کشور اطلاعات داشته باشند. به منظور کمک به این عزیزان در مقاله پیش رو که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص شرایط اجاره مسکن در صربستان در سال 2022 توضیحاتی ارائه گردیده است.

متوسط قیمت و شرایط اجاره مسکن در صربستان

میزان دقیق اجاره مسکن همان طور که اشاره کوتاهی شد بستگی به ویژگی های دقیق منزل یا آپارتمان مورد نظر دارد اما به طور متوسط می توان متوسط نرخ اجاره مسکن در صربستان را در سال 2022 به شرح ذیل دانست:

نوع مسکنمتوسط اجاره ماهانه (دلار آمریکا)
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ$320
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک$215
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ$600
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک$390

در نمودار ذیل نشان داده شده است چه بخشی از هزینه زندگی در صربستان به اجاره مسکن اختصاص دارد:

هزینه های زندگی در صربستان

البته ممکن است برخی خارجی هایی که برای کار یا تحصیل در صربستان به این کشور می آیند بخواهند ملکی خریداری کنند تا به این ترتیب از پرداخت مداوم اجاره منزل راحت باشند. باید توجه داشت که قوانین مربوط به خرید ملک غیرمنقول با توجه به این که مرتبط با نظم عمومی هر کشوری است در نقاط مختلف دنیا متفاوت می باشد. برخی کشورها مثل ایران به طور کلی خرید مال غیرمنقول مثل زمین های کشاورزی را برای خارجی ها ممنوع دانسته است در حالی که در ژاپن و آلمان حتی افراد بدون داشتن اقامت این کشورها نیز اجازه خرید ملک و اجاره دادن آن را دارند. در صربستان اجازه خرید ملک به خارجی ها به طور محدود داده شده یعنی تنها کسانی می توانند ملک خریداری کنند که آن ملک را برای تجارت خود در صربستان نیاز داشته باشند. نرخ خرید ملک در صربستان به شرح ذیل است:

موقعیت مسکنمتوسط نرخ خرید یک متر مربع (دلار آمریکا)
آپارتمان در شهرهای بزرگ صربستان$2300
آپارتمان در شهرهای کوچک صربستان$1400

شرایط اجاره مسکن در صربستان در نتیجه تورم

یکی از مسائلی که افراد پیش از انتخاب کشور مقصد خود باید مدنظر داشته باشند میزان تورم است چرا که کشورهای با تورم بالا ثبات اقتصادی ندارند. به عنوان مثال در ترکیه که حدود 13% در سال 2022 تورم داشته است ارزش لیر در مقایسه با ارزهای مطرح جهانی مثل یورو و دلار مدام کاهش پیدا می کند. در صربستان ولی نرخ تورم پایین است؛ یعنی قیمت اجناس و خدمات مختلف از جمله اجاره مسکن در این کشور به مرور افزایش چشم گیری نخواهد داشت. برای بررسی بهتر این موضوع در جدول ذیل نرخ تورم در چند سال متوالی در کشور صربستان بررسی شده است:

سالنرخ تورم در صربستان
2016%1.12
2017%3.13
2018%1.96
2019%1.70
2020%2.00
2021%3.1
2022%1.9

شرایط اجاره مسکن در صربستان در نتیجه تورم

شرایط اجاره مسکن در صربستان در مقایسه با خوابگاه

با وجود ارزان بودن اجاره مسکن در صربستان در مقایسه با کشورهایی مثل سوئیس، کانادا، آمریکا، انگلیس و غیره ممکن است برای برخی از دانشجویان پرداخت آن دشوار باشد. این افراد بهتر است تلاش کنند همزمان با اخذ پذیرش از دانشگاه های صربستان برای تهیه خوابگاه های دانشجویی نیز اقدام نمایند. به عبارت دقیق تر خوابگاه های دانشجویی در صربستان از آن جایی که از دولت این کشور بودجه می گیرند، مبلغ کمتری از دانشجویان اخذ می کنند. حدود نرخ اجاره خوابگاه در صربستان بستگی به امکانات و ویژگی های آن دارد و معمولا ماهانه بین 70€ تا 100€ (یورو) است.

مدارک لازم برای اجاره مسکن در صربستان

مدارک متعددی به این منظور لازم است و از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • پاسپورت معتبر
  • ویزای اقامتی (نوع D) صربستان
  • ارائه پیش پرداخت و اثبات تمکن مالی لازم برای پرداخت ماهانه اجاره بها

اخیرا که نرخ ارز افزایش چشم گیری داشته است بسیاری افراد دیگر توانایی مهاجرت به کشورهای قدرتمند اتحادیه اروپا را از دست داده اند. با این حال انتخاب صربستان گزینه ارزانی است چراکه هزینه های زندگی در آن برای 1 نفر ماهانه بین 300$ تا 500$ (دلار آمریکا) می باشد؛ هرچند این کشور هنوز عضو اتحادیه اروپا نیست. در مجموع پیشنهاد می شود افراد به دنبال کشورهای توسعه یافته تری باشند تا به موجب مهاجرت بتوانند سطح زندگی خود را به نحو قابل توجهی ارتقا دهند. از جمله دیگر کشورهایی که به لحاظ توسعه اقتصادی و بازار کار شرایط بهتری از صربستان دارند می توان به اوکراین و مجارستان اشاره نمود. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به شرایط اجاره مسکن در صربستان طی سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید که امید است مطالعه آن برای علاقه مندان به مهاجرت مفید بوده باشد.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *