مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در فرانسه

شرایط اجاره مسکن در فرانسه

شرایط اجاره مسکن در فرانسه خصوصا در شهری مثل پاریس نسبتا گران قیمت است و از سوی متقاضیان مهاجرت به این کشور مورد توجه می باشد. البته در فرانسه نیز همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته دیگر به دلیل پایین بودن تورم و اقتصاد قوی، ثبات قیمت وجود دارد. فرانسه جدود 70 میلیون نفر جمعیت دارد که بخش عظیمی از آن ها در پایتخت این کشور که مهم ترین شهر و مرکز فعالیت های عمده تجاری است، یعنی پاریس، مستقر هستند. به همین دلیل است که هم قیمت اجناس مختلف و هم بهای خدمات در پاریس بیشتر از شهرهای دیگر است. با این وجود دانشجویان زیاید که فرانسه را به عنوان مقصد تحصیلی خود انتخاب می کنند بیشتر علاقه به تحصیل در دانشگاه های پاریس را دارند چراکه شانس پیدا کردن کار دانشجویی نیز در این شهر بیشتر از سایر نقاط فرانسه است.

در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده برای علاقه مندان به مهاجرت به فرانسه به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • شرایط اجاره مسکن فرانسه در سال 2022 چگونه است؟
  • تاثیرات تورم در اجاره مسکن فرانسه چطور است؟
  • محدودیت های اجاره ملک در این کشور چیست؟
  • آیا دانشجویان می توانند در فرانسه خانه اجاره کنند؟
  • متوسط هزینه زندگی در شهرهای فرانسه چه میزان است؟

چگونگی شرایط اجاره مسکن در فرانسه

همین عوامل به علاوه تحصیل در فرانسه که در دانشگاه های دولتی تقریبا رایگان است سبب شده علی رغم این که کشوری انگلیس زبان نیست، تعداد زیادی از دانشجویان و مهاجران را از سرتاسر دنیا به خود جلب کند.

اجاره مسکن یکی از مهمترین بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در فرانسه است. لازم به ذکر است که آپارتمان ها در فرانسه چه برای خرید چه برای اجاره گران قیمت هستند. در واقع فرانسه، بخصوص پایتخت آن شهر پاریس، یکی از گرانترین مناطق در دنیا می باشد. میزان دقیق اجاره بها در فرانسه بستگی دارد به شهر و محله ای که آپارتمان در آن واقع شده. با این وجود میتوان متوسط نرخ اجاره مسکن در فرانسه را طی سال 2022 به شرح ذیل دانست:

نوع آپارتمانمتوسط نرخ اجاره ماهانه در فرانسه به یورو
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ€690
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک€550
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ€1500
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک€1100

در نمودار ذیل نشان داده شده است که چه کسری از هزینه زندگی در فرانسه به پرداخت اجاره بها، پوشاک، تفریح و غیره اختصاص می یابد:

هزینه های زندگی در فرانسه

البته ممکن است برخی افراد که قصد مهاجرت به فرانسه را دارند و می خواهند پس از اتمام تحصیلات خود نیز همچنان اقامت در فرانسه را تمدید نمایند، بخواهند ملکی در این کشور خریداری کنند. در خصوص خرید ملک غیرمنقول هر کشوری قوانین خاص خود را دارد؛ به عنوان مثال در حالی که در پرتغال خارجی ها نه تنها اجازه خرید ملک دارند بلکه می توانند به واسطه آن اقامت این کشور را به دست آورند در نیوزلند تنها شهروندان چند کشور معدود اجازه دارند ملک خریداری کنند. در فرانسه البته خارجی ها محدودیتی برای خرید ملک غیرمنقول نخواهند داشت منتهی فرآیندی که پیش روی خارجیان است دشوارتر و پیچیده تر از فرانسوی ها و شهروندان اتحادیه اروپا است. متوسط نرخ خرید ملک در فرانسه به شرح ذیل است:

محل وقوعمیانگین نرخ خرید یک متر مربع آپارتمان در فرانسه به یورو
شهرهای بزرگ فرانسه€6900
شهرهای کوچک فرانسه€4600

تاثیرات تورم بر شرایط اجاره مسکن فرانسه

فرانسه پس از بحران اقتصادی ای که در اتحادیه اروپا پیش آمد تقریبا ثبات اقتصادی پیدا کرده است. در این کشور نرخ تورم پایین است در نتیجه تقریبا می توان اینگونه نتیجه گیری کرد که قیمت اقلام و خدمات مختلف از جمله خدمات تفریحی، ورزشی و غیره به مرور زمان افزایش چشم گیری در فرانسه نخواهد داشت. اجاره بها در فرانسه نیز از این قاعده مستثنی نیست و افزایش چشم گیری به مرور زمان نخواهد داشت. نرخ تورم در فرانسه طی چند سال گذشته و پیش بینی آن برای آینده در جدول ذیل نشان داده شده است:

سالنرخ تورم در فرانسه
2017%1.16
2018%2.10
2019%1.30
2020%0.29
2021%0.70
2022%0.90

تاثیرات تورم بر شرایط اجاره مسکن فرانسه

شرایط اجاره مسکن در فرانسه برای دانشجویان

دانشجویان در فرانسه می توانند آپارتمانی مستقل اجاره کنند اما این امکان را نیز دارند که اشتراکا آپارتمانی اجاره نمایند یا در خوابگاه های دانشجویی زندگی کنند و به این ترتیب بخشی از هزینه زندگی در فرانسه را کاهش دهند. نرخ اجاره آپارتمان در همین مقاله اشاره شد؛ این در حالی است که برای زندگی در خوابگاه دانشجویی دانشجویان ماهانه تنها باید 200€ (یورو) پرداخت نمایند البته پاریس استثنا است و خوابگاه های آن به طور میانگین ماهانه حدود 400€ (یورو) از دانشجویان اخذ می کنند که به مراتب کم تر از اجاره مسکن است. همچنین دانشجویان اگر 2 یا چند نفری آپارتمانی را اجاره کنند ماهانه بین 300€ تا 700€ (یورو) پرداخت خواهند نمود. البته دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه و کمک هزینه های تحصیلی نشوند می توانند به کار دانشجویی مشغول شوند و تا 964 ساعت در سال کار کنند که 60% کار تمام وقت خواهد بود.

متوسط هزینه های زندگی در شهرهای فرانسه

میزان دقیق هزینه ماهانه زندگی در فرانسه علاوه بر سبک زندگی هر فرد، به شهری که برای اقامت انتخاب می کند نیز بستگی دارد. در جدول ذیل متوسط هزینه های ماهانه برای 1 نفر در محبوب ترین شهرهای فرانسه بیان شده است:

شهرهای محبوب فرانسهمتوسط هزینه ماهانه در سال 2022
Parisاز €1200 تا €1800 (یورو)
Niceاز €900 تا €1400 (یورو)
Lyon، Nantes، Bordeaux و Toulouseاز €800 تا €1000 (یورو)

البته در شهرهای کوچک تر فرانسه کل هزینه های زندگی می تواند به ماهانه 650€ (یورو) نیز برسد هرچند در این قبیل شهرها پیدا کردن کارهای پردرآمد نیز در مقایسه با پاریس و سایر شهرهای ذکر شده در جدول بالا، دشوارتر است. در این مقاله توضیحاتی راجع به شرایط اجاره مسکن فرانسه ارائه شد و علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر می توانند برای آگاهی از شرایط مهاجرت به فرانسه با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *