مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در فنلاند

شرایط اجاره مسکن در فنلاند

شرایط اجاره مسکن در فنلاند نسبتا ارزان است. در واقع فنلاند در مقایسه با دیگر کشورهای حوزه اسکاندیناوی، مقصد ارزان قیمت تری به حساب می آید هرچند بازهم در مقایسه با غالب کشورهای اروپایی، پرهزینه است. فنلاند با سوئد در غرب، با روسیه در شرق و با نروژ در شمال هم مرز و همسایه است و کم تر از 6 میلیون نفر جمعیت دارد. فنلاند با این حساب بیست و پنجمین کشور پرجمعیت اروپا و با حدود 340000 کیلومتر مربع مساحت، هشتمین کشور وسیع اروپا محسوب می گردد. این کشور که نظام جمهوری پارلمانی دارد از 19 ناحیه تشکیل می شود و بخشی که پایتخت فنلاند، یعنی شهر هلسینکی، نیز در آن واقع گردیده با حدود 1.5 میلیون نفر جمعیت، پرجمعیت ترین ناحیه است و بیشترین میزان تولید ناخالص داخلی کشور را نیز ایجاد می نماید.

مهاجران جویای کار بهتر است توجه داشته باشند بیشتر جمعیت فنلاند در مرکز و جنوب این کشور سکنی دارند و زبان رسمی اصلی آن ها نیز فنلاندی است. زبان فنلاندی ریشه اورالیک دارد و از تمامی زبان های حوزه اسکاندیناوی متفاوت و یادگیری آن نسبتا دشوارتر است. منتهی اگر کسی بخواهد مهاجرت به فنلاند را انتخاب کند ضروری است که علاوه بر انگلیسی به زبان های رسمی این کشور، یعنی فنلاندی و سوئدی، تسلط داشته باشد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده راجع به شرایط اجاره مسکن فنلاند در سال 2022 به سوالا ذیل پاسخ داده شده است:

  • متوسط نرخ اجاره مسکن در کشور فنلاند چگونه است؟
  • شرایط اجاره ملک در فنلاند برای دانشجویان چیست؟
  • چه کسانی نمی توانند در این کشور ملک اجاره کنند؟
  • تاثیر تورم بر میزان اجاره مسکن در فنلاند چطور است؟
  • آیا خارجی ها امکان خرید ملک در فنلاند را دارند یا فقط اجازه دارند ملکی را اجاره نمایند؟

چگونگی شرایط اجاره مسکن در فنلاند

چگونگی شرایط اجاره مسکن در فنلاند

پرداخت اجاره مسکن در فنلاند یکی از عمده ترین بخش های هزینه زندگی در این کشور را تشکیل می دهد. البته میزان دقیق اجاره بها در هر شهری و محله ای متفاوت است و با توجه به مقیاس منزل، سال ساخت، امکانات و غیره آن تعیین می شود. با این وجود برای داشتن کلی ترین اطلاعات در جدول ذیل متوسط نرخ ماهانه اجاره مسکن در فنلاند طی سال 2022 بیان شده است:

نوع مسکنمتوسط نرخ اجاره ماهانه در فنلاند به یورو
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ€770
آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک€595
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ€1300
آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک€970

در نمودار ذیل نشان داده شده است که چه بخشی از هزینه ماهانه در فنلاند به اجاره مسکن، حمل و نقل و غیره اختصاص داده می شود:

هزینه های زندگی در فنلاند

البته کسانی که برای تحصیل در فنلاند این کشور را انتخاب می کنند به طرق مختلفی می توانند از میزان هزینه های زندگی بکاهند. از جمله راه های کاهش هزینه زندگی در فنلاند اجاره 1 اتاق در آپارتمانی است که به طور مشاعی توسط 2 یا چند دانشجو اجاره می شود. در این حالت متوسط اجاره بهای ماهانه بین 160€ تا 380€ (یورو) خواهد بود. البته ممکن است برخی دانشجویان تمایل داشته باشند ملکی را در فنلاند خریداری کنند تا دیگر نیازی نباشد ماهانه اجاره پرداخت نمایند. از ابتدای سال 2022 مطابق قوانین کشور فنلاند خارجی هایی که تابعیت هیچ کدام از کشورهای حوزه اقتصادی اروپا (EEA) و اتحادیه اروپا (EU) را ندارند، برای خرید ملک در فنلاند باید از وزارت دفاع این کشور مجوز اخذ کنند. در جدول ذیل نرخ خرید آپارتمان در فنلاند طی سال جاری بیان شده است:

محل آپارتمانمیانگین قیمت خرید یک متر مربع به یورو
شهرهای بزرگ فنلاند€5350
شهرهای کوچک فنلاند€3050

شرایط اجاره مسکن در فنلاند در نتیجه تورم

تورم در فنلاند برخلاف برخی از کشورهای دنیا از جمله ترکیه، پایین است. تورم پایین غالبا به معنای آن است که اگرچه در کشور رکود وجود ندارد، قیمت اقلام و خدمات مختلف از جمله اجاره بهای خانه و آپارتمان به مرور زمان افزایش چشم گیری نخواهد داشت. در نمودار ذیل نرخ تورم فنلاند در سال 2020 و پیش بینی آن برای سال 2021 بیان شده است:

نرخ تورم در فنلاند

شرایط اجاره مسکن در فنلاند برای دانشجویان

دانشجویان که برای تحصیل در فنلاند این کشور را انتخاب می کنند تنها در شرایطی که شهروند اتحادیه اروپا باشند به دانشگاه های دولتی این کشور شهریه ای پرداخت نمی کنند. سایر دانشجویان مطابق قوانینی که از پاییز سال 2017 تصویب شد باید با توجه به رشته تحصیلی، مقطع و غیره سالانه بین 4000€ تا 18000€ (یورو) به دانشگاه های فنلاند پرداخت نمایند. در نتیجه این گروه ممکن است بخواهند برای کاهش هزینه های زندگی خود در فنلاند به یکی از روش های ذیل متوصل گردند:

  • اخذ بورسیه و کمک هزینه تحصیلی
  • کار دانشجویی

کسانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی از دانشگاه های فنلاند شوند با توجه به نوع بورسیه خود در تمام یا بخشی از شهریه و حتی هزینه های زندگی خود، از سوی دانشگاه یاری می شوند. سایر دانشجویان باید شهریه دانشگاه را خودشان از 1 سال جلوتر بپردازند و هزینه های زندگی خود را نیز در حساب بانکی به عنوان تمکن مالی داشته باشند و گواهی آن را هنگام درخواست اخذ ویزا به سفارت فنلاند نشان دهند. با این وجود آن ها می توانند مشغول به کار دانشجویی شوند و بخشی از هزینه ماهانه خود را تامین کنند. دانشجویان کشورهای اسکاندیناوی، اتحادیه اروپا و حوزه اقتصادی اروپا برای کار ضمن تحصیل در فنلاند نیاز به اخذ مجوز ندارند. سایر دانشجویان اما باید مجوز کار اخذ کنند؛ البته لازم به ذکر است برخلاف غالب کشورهای دنیا برای کار دانشجویی در کشور فنلاند محدودیت ساعات وجود ندارد.

اجاره خانه در فنلاند

اجاره آپارتمان در فنلاند نسبتاً ارزان است، اگرچه این بستگی به اندازه، مکان، شرایط، امکانات رفاهی، و اینکه آیا با بودجه خصوصی یا دولتی است. یک آپارتمان 1 خوابه در هر ماه حدود 1298€ (یورو) در شهر و 923€ (یورو) در خارج از شهر هزینه دارد، در حالی که یک آپارتمان 3 خوابه حدود 1627€ (یورو) در شهر و 2387€ (یورو) در خارج از شهر هزینه دارد. اجاره مسکن مبله معمولاً بالاتر است.

متوسط هزینه زندگی در فنلاند

هزینه زندگی در فنلاند با توجه به سبک زندگی و شهر محل اقامت هر فرد متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال حدود هزینه زندگی در گران ترین شهر فنلاند، یعنی هلسینکی، ماهانه بین 980€ تا 1580€ (یورو) می باشد در حالی که زندگی در شهر اولو ماهانه بین 660€ تا 1100€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. در این مقاله که به وسیله موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت برای علاقه مندان به مهاجرت به فنلاند تهیه شده، راجع به شرایط اجاره مسکن در فنلاند طی سال 2022 توضیحاتی ارائه گردید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *