مهاجرت

شرایط اجاره مسکن در هلند

شرایط اجاره مسکن در هلند

شرایط اجاره مسکن در هلند در سال 2024 همچنان با ثبات است منتهی باید توجه داشت نرخ اجاره در این کشور در مقایسه با آلمان، مجارستان و غیره بیشتر است. غالبا دانشجویانی که به هلند می روند تمایل دارند خوابگاه تهیه کنند تا هزینه های خود را کاهش دهند. اما راه دیگری نیز که وجود دارد اجاره کردن آپارتمان در هلند به صورت اشتراکی است؛ چرا که این راه اجاره را بین چند نفر تقسیم می کند. در این مقاله که از سوی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده به سوالات ذیل پاسخ داده می شود:

  • نرخ اجاره مسکن در شهرهای مختلف هلند به چه صورت است؟
  • تورم در سال 2024 در هلند چه میزان است و چه تاثیری در میزان اجاره مسکن دارد؟
  • آیا دانشجویان خارجی می توانند در خاک هلند ملک غیرمنقول خریداری کنند یا فقط اجازه اجاره خواهند داشت؟
  • هزینه اجاره مسکن در هلند چه بخشی از هزینه های زندگی را شامل می شود؟
  • ارزان ترین شهرهای هلند برای زندگی کدامند؟

شرایط اجاره مسکن در هلند برای دانشجویان

تحصیل در هلند رایگان نیست و در دانشگاه های دولتی برای شهروندان اتحادیه اروپا سالیانه 700€ تا 2100€ (یورو) و برای دانشجویان بین المللی سالیانه در مقطع کارشناسی 6000€ تا 15000€ (یورو) و در مقطع کارشناسی ارشد 8000€ تا 20000€ (یورو) شهریه به همراه خواهد داشت. دانشگاه های خصوصی هلند نیز که بودجه ای از دولت این کشور دریافت نمی کنند در غالب رشته ها حدود 30000€ (یورو) در سال و در رشته های پزشکی و تجارت حتی بیشتر از این مقدار، شهریه تعیین نموده اند. در نتیجه طبیعی است که دانشجویان تلاش کنند هزینه زندگی خود را در هلند تا حد امکان کاهش دهند یا به طرق مختلف از جمله مشغول شدن به کار دانشجویی یا اخذ بورسیه بخشی از آن را تامین نمایند.

یکی از راه هایی که دانشجویان در هلند از طریق آن بخشی از هزینه زندگی خود را کم تر می کنند، اجاره خانه های دانشجویی با متراژ بسیار کم (مثلا 40 متر مربع) است. دانشجویان بسیاری نیز خوابگاه دانشگاه خود در هلند را رزرو می کنند چرا که قیمت بسیار مناسب تری در مقایسه با خانه یا آپارتمان دارد. راه دیگر نیز می تواند اجاره آپارتمان های با مقیاس بزرگ تر باشد منتهی از سوی 2 دانشجو یا بیشتر تا به این طریق اجاره ماهیانه بین همه تقسیم شود. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است اجاره ماهیانه هر یک از حالت های ذیل با هم مقایسه شده است:نمودار اجاره ماهیانه در هلند

تامین اجاره مسکن با کار دانشجویی در هلند

با مشغول شدن به کار دانشجویی در هلند غالبا نمی توان تمامی اجاره مسکن را پرداخت نمود چرا که دانشجویان تنها در ماه های ژوئن، جولای و آگوست اجازه دارند به صورت تمام وقت در هلند کار کنند. در سایر زمان ها، یعنی هر وقتی به غیر از تعطیلات تابستانی، دانشجویانی که در کشور هلند مشغول به تحصیل می باشند تنها اجازه کار پاره وقت دارند که نهایتا 10 ساعت در هفته می باشد. با مشغول شدن به کار پاره وقت دانشجویی در هلند نیز با توجه به نوع شغل می توان ماهیانه 200€ تا 450€ (یورو) درآمد کسب نمود. لازم به ذکر است برخلاف برخی کشورها، در هلند دانشجویان حتی اگر شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشند، می توانند با همان اجازه اقامت خود نیز مشغول به کار دانشجویی شوند.

یعنی دانشجویان در هلند صرف نظر از تابعیت خود ضرورتی ندارد اجازه کار (work permit) اخذ نمایند. انواع کارهای پاره وقت دانشجویی در یکی از 2 گروه اصلی ذیل قرار داده می شوند:

  • کار در محیط دانشگاه مثلا کمک به اساتید در فعالیت های پژوهشی و غیره
  • کار خارج از محیط دانشگاه مثل کارآموزی در شرکت های مختلف، پیش خدمتی رستوران و غیره

شرایط اجاره مسکن در هلند برای غیردانشجویان

شرایط اجاره مسکن در هلند برای غیردانشجویان

کسانی که برای کار در هلند به این کشور مهاجرت کرده اند از آن جایی که شرط اخذ ویزای کاری داشتن پیشنهاد شغلی با حداقل درآمد سالیانه در هلند، یعنی 25000$ (دلار آمریکا)، است، از همان ابتدا کار تمام وقت دارند. به علاوه این گروه از افراد دغدغه ای بابت پرداخت شهریه دانشگاه هم ندارند در نتیجه برخلاف دانشجویان که مدام در حال بررسی دخل و خرج خود هستند، این گروه با آسودگی بیشتری هزینه های خود را می پردازند. حتی بسیاری از افراد که برای کار در هلند اقامت این کشور را دارند، با توجه به آزاد بودن خرید ملک از سوی خارجی ها، به جای پرداخت مداوم اجاره، ملکی در هلند خریداری می نمایند. نرخ اجاره ماهیانه در هلند بیان شده است:

نوع مسکنقیمت در هلند (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ€1082
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در شهرهای کوچک€879
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ€1730
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک€1321

در جدول ذیل نیز نرخ خرید مسکن در هلند بیان گردیده است:

نوع مسکنقیمت در هلند (یورو)
خرید 1 متر مربع آپارتمان در شهرهای بزرگ€4165
خرید 1 متر مربع آپارتمان در شهرهای کوچک€3135

البته هزینه زندگی در هلند بیشتر از ارقام ذکر شده است چرا که بخشی از هزینه ها به تهیه پوشاک، خوراک، حمل و نقل و غیره مربوط می شود. هزینه ماهیانه زندگی تک نفره در هلند در هر کدام از شهرهای این کشور متفاوت است که به برخی از آن ها در جدول ذیل اشاره شده است:

شهرهای محبوب هلندحدود هزینه ماهیانه زندگی (یورو)
Enschedeبین €650 تا €920
Eindhovenبین €850 تا €1350
Amsterdamبین €1000 تا €1500
Delftبین €780 تا €1200
Rotterdamبین €760 تا €1250

مزایای مهاجرت به هلند

مهاجرت به هلند مزایای زیادی دارد که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • داشتن دانشگاه هایی با سطح علمی بسیار بالا از جمله دانشگاه آمستردام
  • امکانات رفاهی و اجتماعی بالا
  • هلند به لحاظ شاخص توسعه انسانی و تولید ناخالص داخلی به ازای جمعیت به ترتیب رتبه 10 و 11 را در دنیا دارد.
  • نرخ بیکاری در هلند تنها 2.9% است.
  • مردم هلند غالبا به زبان انگلیسی مسلط هستند.

لازم به ذکر است که تورم در هلند نیز در ماه مه سال 2024 تنها 1.6% بوده است که نشان دهنده ثبات قیمت ها در این کشور است. در واقع هلندی ها و سایر کسانی که از راه کار یا تحصیل در هلند اقامت این کشور را اخذ نموده اند از یک امنیت اقتصادی بالایی برخوردار می باشند.

اجاره خانه در هلند برای مهاجران

امروزه جستجو برای یک آپارتمان اجاره ای در هلند می تواند دشوار باشد، به خصوص زمانی که شما یک دانشجوی خارجی یا بین المللی هستید. بازار مسکن اجاره ای هلند را می توان به دو بخش تقسیم کرد: بخش اجاره اجتماعی و بخش اجاره خصوصی. بر اساس سیستم ارزش گذاری خانه مشخص می شود که خانه به کدام بخش تعلق دارد. این سیستم به تمام امکانات یک خانه امتیاز می دهد تعداد کل امتیازها تعیین کننده اجاره بها است. شما نیاز به مجوز مسکن دارید. اکثر شهرداری ها برای زندگی در منطقه نیاز به دلیل موجه و مشروع دارند. به عنوان مثال می توان به کار، خانواده یا مدرسه اشاره کرد. شما باید الزامات انجمن مسکن خاص مانند سطح درآمد و تعداد خانواده خود را برآورده کنید.

بخش مسکن خصوصی بخش گران‌ تر و بدون یارانه است. با نگاهی به اجاره و خدمات ارائه شده، هم مستأجر و هم صاحبخانه آزادی بسیار بیشتری دارند. زیرا قراردادها در این بخش آزاد شده است. بخش بزرگی از عرضه مسکن در بخش اجاره خصوصی توسط مشاوران املاک ارائه می شود. این نمایندگان اغلب خانه ها را به نمایندگی از افراد خصوصی و سرمایه گذاران املاک و مستغلات اجاره می دهند. در هلند، مشاوران املاک اغلب بر روی یک شهر یا منطقه خاص تمرکز می کنند. در این مقاله اطلاعاتی در خصوص شرایط اجاره مسکن در هلند طی سال جاری ارائه گردید که امید است مفید بوده باشد. علاقه مندان به کسب اطلاعات بیشتر راجع به مهاجرت به هلند از طریق تحصیل در سال 2024 می توانند با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نموده و مشاوره دریافت کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *