مهاجرت

تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا

تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا

تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا شرایط و قوانین خاص خود را دارد و افراد باید از شرایط کسب کارت سبز و تبدیل اقامت دائم به تابعیت آگاه شوند. برای ورود به خاک کشور آمریکا مهاجرت و متقاضیان خارجی می توانند از ویزاها و مجوزهای مختلفی بهره مند شوند و کسب اقامت در این کشور و سپس تبدیل شدن به شهروند آمریکایی از راه های مختلفی امکان پذیر است.

ایالات متحده آمریکا یکی از بزرگترین کشورهای دنیا می باشد که بیش از 300 میلیون نفر جمعیت دارد و آب و هوای آن به دلیل تفاوت در طول و عرض جغرافیایی و ویژگی های مختلف جغرافیایی، در سراسر کشور بسیار متفاوت است. در این مقاله که به وسیله تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه گردیده در خصوص تبدیل اقامت به تابعیت در آمریکا در سال 2024 توضیحاتی ارائه گردیده است.

  • بهترین شرایط دریافت اقامت کشور آمریکا چیست؟
  • هزینه زندگی در آمریکا چگونه است؟
  • آیا تحصیل در آمریکا منجر به اقامت دائم می شود؟
  • شرایط زندگی در کشور آمریکا چیست؟
  • مزایای اقامت از طریق ازدواج در آمریکا چیست؟

کارت سبز و تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا

برای کسب شهروندی و تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا متقاضیان و مهاجران خارجی باید مراحل مختلفی را طی کنند. اصلی ترین مرحله کسب تابعیت و یا تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا کسب کارت سبز (گرین کارت یا مجوز اقامت دائمی) در کشور آمریکا می باشد. دارنده کارت سبز می تواند به طور نامحدود در ایالات متحده زندگی کند، کار کند، در نیروهای مسلح عضو شود یا تجارت و کسب و کار جدید را شروع کند.


البته علاقمندان به زندگی در آمریکا باید متوجه هزینه های زندگی در این کشور باشند که در سال 2024 به شرح نمودار ذیل است:

هزینه زندگی در آمریکا و کانادا

مرسوم ترین راه های اخذ اقامت آمریکا

گزینه مهاجرت کاری برای نیروی متخصص و ماهر خارجی گزینه مناسبی برای مهاجرت می باشد زیرا ایالات متحده در زمینه علوم، فناوری، مهندسی، ریاضی و غیره نیازمند نیروی کار می باشد و کارفرمایان آمریکایی با کمبود کارگر و کارمند در این زمینه ها مواجه هستند و آن ها تمایل به استخدام نیروی کار خارجی و حمایت به صورت قانونی دارند. زیر مجموعه ویزای کار در آمریکا شامل HIB (HIB1,H2A,H2B,H1B3,H1C,H3) ،J1 ،E-1 ،E-2 ،E-3 ،L-1 ،O-1 ،R-1 می باشد.

راه دیگری که اکثر مردم برای مهاجرت و اقامت به ایالات متحده انتخاب می کنند از طریق ازدواج است. این یکی از ساده ترین راه ها است و اتباع خارجی که با شهروندان آمریکایی ازدواج می کنند، می توانند به کارت سبز آمریکا را دریافت نمایند. اخذ کارت سبز آمریکا از طریق قرعه کشی یکی دیگر از راه های مرسوم مهاجرت به آمریکا می باشد و این برنامه ای است هر ساله از سمت دولت آمریکا اجرا می شود

پرطرفدارترین راه های اخذ اقامت آمریکا در 2024

این راه ها در سال 2024 عبارت هستند از:

  • ویزای EB1: این روش مختص افراد با ویژگی های بسیار خاص و فوق العاده است مانند ورزشکارانی که در سطح جهانی یا المپیک دارای مدال و مقام های زیادی هستند و یا هنرمندانی که دارای مدارک بین المللی و پروژه های هنری بین المللی و نمایشگاهای بین المللی در کشور آمریکا، اروپا، کانادا هستند و همچنین افرادی که از نظر علمی و یا تجاری در سطح جوامع بین المللی شناخته شده اند، مشمول این روش خواهند بود.
  • ویزای EB2: به واسطه شغلی که فرد از کشور آمریکا درخواست دارد، ملزم خواهد بود یک مدرک پیشرفته یا مدرک معادل آن (کارشناسی با حداقل 5 سال تجربه کار) از کشور آمریکا یا یک مدرک خارجی معادل همراه با نامه کاری از کارفرما آمریکایی داشته باشد.

حق رای قبل از تبدیل اقامت به تابعیت در آمریکا

به یاد داشته باشید که رای دادن، دریافت مزایای دولتی و دیپورت نشدن از کشور آمریکا با کسب کارت سبز یا گرین کارت امکان پذیر نمی باشد. اصلی ترین کاری که متقاضیان به عنوان دارند اقامت دائم آمریکا باید انجام دهند رعایت قانون است. در صورت عدم پیروی از قوانین محلی، ایالتی و فدرال ممکن است متقاضی خارجی مجبور به ترک اقامت دائمی خود در آمریکا باشد. مقیم دائم قانونی کسی است که به وی اجازه زندگی نامحدود در آمریکا داده شده است. کسانی که موفق به کسب کارت سبز می شوند، مقیم دائم آمریکا به شمار می روند. اقامت دائم شامل حق کار در آمریکا ایالات متحده و درخواست همراهی اعضای خانواده (همسر و فرزندان) برای دریافت اقامت دائم و پیوستن به متقاضی در آمریکا است.

افرادی که کارت اقامت دائم آمریکا را کسب می کنند هر بار که به خارج از آمریکا سفر می کنند، باید گذرنامه آن کشور و همچنین کارت سبز آمریکا را به همراه خود داشته باشند. متقاضیان از کارت سبز خود برای ورود مجدد به آمریکا استفاده می کنند. همچنین لازم به ذکر است که در صورتی که متقاضیان مرتکب جرایم خاص یا تخلفاتی در امنیت بشوند و یا حتی در صورت تغییر آدرس خود برای اعلام آن اقدام نکنند، ممکن است در لیست تبعید سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت آمریکا قرار گیرند.

شرایط تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا در 2024

متقاضیان و افرادی که دارای مجوز اقامت دائمی کشور آمریکا باشند (یعنی کارت سبز یا گرین کارت داشته باشند) می توانند طبق قوانین و مقررات تعیین شده در ایالات متحده آمریکا که در سال 2024 هم حکمفرما هستند، با حداقل 5 سال زندگی در این کشور اقدام به کسب تابعیت و پاسپورت ایالت متحده آمریکا کنند. به عنوان مثال، اگر پرونده متقاضی برای اقامت دائم در 17 آوریل 2024 در کشور آمریکا تایید شده باشد، وی می توانند در تاریخ 17 آوریل سال 2024 واجد شرایط تابعیت باشد.

متقاضیان باید برای انجام این کار کارت سبز (کارت اقامت دائم) خود را برای تاریخ دقیقی که در آمریکا اقامت دائم کسب کرده اند، بررسی کنند. با وجود 5 سال نیاز به اقامت دائم، در واقع متقاضیان، مجاز به ارائه درخواست تابعیت خود در طی 90 روز قبل از فرا رسیدن دوره 5 ساله خود به سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت ایالات متحده هستند.

طریق درخواست اخذ تابعیت آمریکا

درخواست متقاضی باید از طریق نامه و با استفاده از فرم ارائه شده توسط سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت آمریکا با عنوان N400 ارسال شود. بررسی پرونده ها توسط مدت زمان زیادی به طول می انجامد زیرا این سازمان باید فرم ها، اطلاعات شخصی، مدارک و اثر انگشت متقاضیان را بررسی کند و همچنین متقاضیان را برای مصاحبه دعوت کند تا از دانش زبان انگلیسی و سایر موارد برای تایید پرونده آنها اطمینان حاصل کند.

در واقع سازمان خدمات تابعیت و مهاجرت آمریکا به احتمال زیاد حداقل 90 روز طول می کشد تا متقاضیان را برای مصاحبه دعوت کند. مهاجرت به آمریکا و کسب اقامت این کشور و همچنین زندگی در این کشور نیاز به داشتن اطلاعات کافی از شرایط و هزینه زندگی در آمریکا دارد و متقاضیان کسب اقامت و شهروندی آمریکا می توانند از طریق تحصیل، اشتغال، سرمایه گذاری و یا سایر موارد وارد خاک ایالات متحده آمریکا شوند.

شرایط تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا

الزامات تبديل اقامت در آمريكا

اگر متقاضی حداقل 5 سال گرین کارت داشته باشد و از طریق آن در کشور آمریکا اقامت داشته باشد، برای درخواست تابعیت باید شرایط و الزامات زیر را رعایت کند:

  • در زمان تشکیل پرونده حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • در زمان درخواست و تکمیل فرم های مربوطه برای کسب تابعیت آمریکا حداقل 5 سال در این کشور اقامت داشته باشد.
  • متقاضی سابقه اقامت مداوم در ایالات متحده را به عنوان دارنده گرین کارت برای حداقل 5 سال بلافاصله قبل از تاریخ ثبت درخواست را داشته باشد.
  • متقاضی باید حداقل 5 ماه از 5 سال قبل از تاریخ ثبت درخواست و حداقل 30 ماه از لحاظ جسمی در ایالات متحده حضور داشته باشد.
  • متقاضی باید از تاریخ درخواست ادارای تابعیت تا زمان کسب تابعیت و شهروندی به طور مداوم در ایالات متحده اقامت داشته باشد.
  • متقاضی باید قادر به خواندن، نوشتن و صحبت به زبان انگلیسی باشد و دانش و درک در مورد تاریخ و دولت ایالات متحده داشته باشد.
  • متقاضی باید شخصیت اخلاقی خوب و متصل به اصول قانون اساسی ایالات متحده باشد و به خوبی و رعایت تمامی قوانین و مقررات ایالات متحده آمریکا در این کشور اقامت داشته باشد.

مراحل اخذ تابعیت آمریکا در سال 2024

کسی که می خواهد تابعیت آمریکا را در سال 2024 کسب کند باید یکسری مراحل را طی کند:

  • پر کردن فرم تابعیت آمریکا (N-400)
  • شرکت در Naturalization examination و قبولی در آن (سوالات این آزمون درباره زبان انگلیسی و تاریخ آمریکاست، بسیار مهم است که بتوانید در این آزمون به سوالات افسر به انگلیسی پاسخ دهید)
  • نهادهای امنیتی آمریکا (Include Security Checks) شما را تایید کنند.
  • شخصیت اخلاقیتان مورد تایید واقع شود (Good Moral Character)
  • به وفاداری از قانون اساسی آمریکا و اصول و آرمانهای آن سوگند یاد کنید (Oath of Allegiance)

مدارک لازم برای اخذ تابعیت آمریکا

از جمله مدارکی که باید جهت اخذ تابعیت آمریکا ارائه دهید عبارتند از:

  • فتوکپی کارت اقامت دائم و یک کارت شناسایی صادره از مراجع دولتی مانند گواهینامه
  • درآمد خود را در فرم مالیات بر درآمد بنویسید به علاوه اظهارنامه مالیاتی شما که مدرک بسیار مهمی است و برای اثبات صلاحیت شما برای کسب تابعیت آمریکا استفاده می شود.
  • اگر از زمانی که مقیم دائم آمریکا شدید به خارج از کشور سفر کردید، باید تمام سفرهای خارجی خود در طول 5 سال گذشته را نشان دهید حتی اگر از زمانی که مقیم دائم آمریکا شدید، به خارج از آمریکا سفر نکرده باشید، باید تمام گذرنامه های معتبر و منقضی شده خودتان را ارائه دهید.

اهمیت داشتن پاسپورت آمریکا

مهاجرت به آمریکا و اخذ پاسپورت این کشور برای مهاجرانی که از چین، هند و سایر کشورها، آمریکا را به عنوان مقصد خود انتخاب می نمایند، اهمیت زیادی دارد. از جمله دلایل انتخاب آمریکا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • اگرچه در چند سال اخیر مهاجرت به آمریکا به دلیل سختگیری در صدور ویزا سخت شده است، از آن جایی که رتبه پاسپورت آمریکایی در دنیا 7 است و با داشتن آن می توان بدون ویزا به 185 کشور دنیا سفر نمود، بسیاری افراد مشقات اخذ اقامت آمریکا را تحمل می کنند.
  • آمریکا چند تابعیتی را در قوانین خود پذیرفته پس برخلاف کشورهایی از جمله اتریش، جمهوری آذربایجان و غیره که شرطشان برای صدور پاسپورت، ترک تابعیت پیشین است، در آمریکا چنین الزامی وجود ندارد.
  • سطح رفاهی شهروندان آمریکایی بسیار بالا است چرا که حداقل درآمد سالانه در این کشور 24000$ (دلار آمریکا) می باشد.

مزایای اخذ تابعیت آمریکا

از جمله مزایای اخذ پاسپورت آمریکا می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • آمریکا 2 یا چند تابعیتی بودن را می پذیرد پس کسی برای اخذ پاسپورت آن نیازی به ترک تابعیت پیشین خود ندارد این در حالی است که برخی از کشورهای دنیا از جمله ایران، جمهوری آذربایجان، اتریش و غیره تک تابعیتی هستند.
  • آمریکا یکی از معتبرترین پاسپورت های دنیا را دارد که با اخذ آن می توان بدون نیاز به اخذ ویزا به 185 کشور دنیا سفر نمود.
  • نرخ بیکاری در آمریکا اگر چه در سال 2024 حدود 6.3% شده است.
  • متوسط درآمد ماهانه در آمریکا 7900$ (دلار آمریکا) می باشد و حداقل درآمد ماهانه در این کشور نیز 2000$ (دلار آمریکا) است پس مردم این کشور سطح درآمد بسیار بالایی دارند چرا که مثلا در کشور در حال توسعه ای مثل آذربایجان مردم به طور میانگین ماهانه تنها 340$ (دلار آمریکا) حقوق دریافت می نمایند.

در نمودار ذیل میانگین درآمد ماهانه در 2 شهر مهم آمریکا در سال 2024 نشان داده شده است:

میانگین درآمد ماهانه در 2 شهر مهم آمریکا

کسب اقامت دائم و کسب تابعیت ایالات متحده آمریکا می تواند با مزایای مختلفی همراه باشد. متقاضیان و مهاجرانی که موفق به کسب اقامت دائم و سپس تبدیل تبديل اقامت به تابعيت در آمريكا می شوند می توانند به راحتی و بدون محدودیت به اکثر کشورهای دنیا سفر کنند و از مزایای و حقوق شهروندی بی نظیر بهره مند شوند.

تبدیل گرین کارت به پاسپورت

اقامت دائم شامل حق کار در ایالات متحده برای اکثر کارفرمایان یا برای خودتان است. ساکنان دائم تابعیت کشور دیگری را دارند. برای ساکنان دائم یک “کارت ثبت نام بیگانه” صادر می شود که به طور غیر رسمی به عنوان کارت سبز شناخته می شود. می توانید از گرین کارت خود برای اثبات صلاحیت اشتغال و درخواست کارت تامین اجتماعی استفاده کنید. یک مقیم دائم ممکن است به خارج از ایالات متحده سفر کند و هنگام ورود مجدد به ایالات متحده باید کارت ثبت نام خارجی معتبر را ارائه دهد. یک شهروند ایالات متحده ممکن است برای پاسپورت ایالات متحده که توسط وزارت خارجه ایالات متحده صادر شده است، درخواست دهد. بسیاری از کشورها اجازه سفر بدون ویزا را برای شهروندان آمریکایی می دهند. برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط زندگی در آمریکا می توانید به سایر مقالات موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مراجعه کنید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *