ویزای کاری

شرایط اخذ ویزای کار لهستان

شرایط اخذ ویزای کار لهستان

شرایط اخذ ویزای کار لهستان به دلیل وجود فرصت های کاری فراوان و نیز مهارت محور بودن بازار کار این کشور، کمی دشوار و به نوعی رقابتی است. متقاضیان برای موفقیت در کسب ویزای کار لهستان بایستی از قبل صلاحیت خود را ارزیابی نموده و بر اساس نیاز بازار کار لهستان اقدام نمایند. متقاضیان کار در لهستان بایستی بدانند که آنها در لهستان دارای 2 گزینه ویزای کار و اقامت لهستان و بلوکارت اتحادیه اروپایی می باشند و از شرایط اخذ ویزای کار لهستان نیز وجود پیشنهاد کاری از طرف کارفرمای لهستانی و قرارداد کار امضا شده می باشد.

لهستان به پایتختی شهر ورسای، یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپایی (EU) و ناحیه شنگن می باشد که دارای اقتصاد صنعتی و پیشرفته ای در قلب اروپاست. این کشور در سالهای اخیر به دلیل پتانسیل های موجود در بازار کار و نیز سطوح درآمدی مطلوب و استاندارد زندگی بالا مورد توجه مهاجرین خارجی می باشد. به همین دلیل، کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با اتکاء بر دانش و تجربه چندین ساله خود آمادگی دارند تا هموطنان را در زمینه انواع شیوه های مهاجرت به اروپا و کشور لهستان آشنا سازند و راهنمائی های لازم برای موفقیت مهاجر تی در اختیار آنها قرار دهند.

شرایط کار و زندگی در لهستان 2024

اصولا قبل از پرداختن به موضوع ویزای کار لهستان بد نیست کمی هم با شرایط کار و زندگی در این کشور اروپایی آشنا شویم. بر طبق قانون کار لهستان، کارگران در این کشور در هفته حدود 40 ساعت کار می کنند (8 ساعت در روز- 5 روز در هفته). و کلیه موضوعات مربوط به حقوق و مزایای کاری آنها نیز منطبق با قرارداد کاری می باشد. در ضمن نرخ مالیات بر درآمد این کشور با دو رقم 12% و 32% محاسبه می شود لهستانی که از یک بازار کاری خوبی هم برخوردار است.

همان طوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، نرخ بیکاری این کشور در اکتبر سال 2022 بر روی رقم 5.1% ثابت باقی مانده است:

توزیع نرخ بیکاری کشور لهستان

اما حالا باید دید که آیا تعادل کار و زندگی در کشور لهستان برقرار است یا خیر. پس ابتداء به متوسط درآمد خالص (پس از کسر مالیات) در این کشور می پردازیم. که نشانگر ماهیانه رقمی در حدود $ 1056 (دلار) می باشد. در حالی که متوسط هزینه ماهیانه زندگی در همین کشور در حدود 1172$ (دلار) می باشد. حالا با مقایسه این ارقام می توان به این نکته پی برد که هزینه زندگی در لهستان کمی بالاتر از درآمد می باشد و در اینصورت تعادل کار و زندگی در لهستان به هم می خورد:

مقایسه دخل و خرج در لهستان

کاریابی پیش شرط اصلی اخذ ویزای کار لهستان

همان طوری که می دانید، داشتن جاب آفر از کارفرمای لهستانی پیش شرط لازم برای درخواست ویزای کاری این کشور محسوب می شود. بنابراین آنچه که مهم است اینکه در قدم اول کارجویان بایستی خودشان را برای یافتن کار مناسب آماده کنند. کاری که هم از لحاظ درآمدی مناسب باشد و هم اینکه متناسب با تخصص آنها باشد. برای همین نیز کارجویان خارجی در ابتداء بایستی CV (رزومه) خودشان را تهیه کنند. سپس کاریابی کرده و در صورت یافتن کار مناسب خود را برای مصاحبه شغلی آماده کنند.

پس کل این فرآیند از اول تا آخر نیز شامل همین 3 مرحله است:

فرآیند اخذ ویزای کار لهستان

اما در مرحله جستجوی کار در لهستان، متقاضیان چندین گزینه مناسب برای کاریابی در اختیار دارند که لیست آنها از قرار ذیل می باشد:

  • روش جستجوی کار در لهستان از طریق وب سایت های کاریابی
  • روش جستجوی کار در لهستان از طریق موسسات معتبر کاریابی
  • روش جستجوی کار در لهستان از طریق روزنامه های محلی

شرایط و الزامات اخذ ویزای کار لهستان در 2024

اخذ ویزای کار در لهستان فرآیند اداری و قانونی خاص خود را دارد. در ابتدای بحث لازم است دو موضوع مهم روشن شود. به منظور کار قانونی در کشور لهستان، متقاضیان علاوه بر ویزای کار (Work Visa) نیازمند اخذ ویزای اقامت (Residence permit) لهستان نیز می باشند تا بدین وسیله به اقامت خود در لهستان وجه قانونی دهند. پس متقاضیان ایرانی محترم توجه نمایند که این دو جزو موضوعات قانونی مجزا از هم هستند که نبایستی به جای هم اشتباه گرفته شوند. بنابراین ویزای کار و اقامت لهستان مکمل همدیگر جهت کار و زندگی در لهستان می باشند.

شرایط اخذ ویزای کار لهستان در سال 2024 چیست؟ اولین و مهمترین شرط، داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی کارفرمای لهستانی می باشد. به عبارت دیگر، متقاضی نمی تواند خود مستقیما درخواست ویزای کار دهد. پس نیاز به اسپانسر کارفرما جهت درخواست ویزای کار لهستان امری الزامی است.

فرآیند درخواست ویزای کار لهستان

به فرض وجود کارفرما و پیشنهاد کار، کارفرمای مذکور بایستی از طرف متقاضی نسبت به درخواست ویزای کار لهستان اقدام نماید. این اصلی ترین شرایط اخذ ویزای کار لهستان می باشد. توجه داشته باشید که ویزای کار لهستان مخصوص شرکت ون شغل ذکر شده در قرارداد کار صادر می شود و در صورت ترک شرکت یا یافتن کار جدید، متقاضی باید برای اخذ ویزای کار جدید تلاش کند.

ویزاهای کار لهستان توسط voivode محلی یا استانداری لهستان (تحت نظر وزارت کشور لهستان) صادر می شود و به مدت اقامت لازم جهت انجام کار مشخص صادر می شود. توجه کنید که به منظور دریافت ویزای کار معتبر لهستان، متقاضی حتما بایستی قرارداد کار با کارفرمایی که درخواست ویزا داده است را امضاء نماید. بنابرین از عمده شرایط اخذ ویزای کار لهستان می توان به ارائه قراردادکار امضاء شده توسط طرفین قرارداد اشاره کرد.

در نمودار زیر می توان با کل مراحل اخذ ویزای کار لهستان 2024 آشنا شد:

کل مراحل اخذ ویزای کار لهستان

بررسی مدارک مورد نیاز برای ویزای کار لهستان

همانطور که گفته شد اگر شما از کشورهای عضو اتحادیه اروپا به لهستان بروید به مقدمات و مجوزهای زیادی برای کار کردن و کار پس از تحصیل در لهستان در این کشور نیاز ندارید اما اگر از کشورهای غیر اتحادیه اروپا به کشور لهستان بیایید، حق کار بر اساس مجوز صادره (این مجوز مدرکی است که به مهاجران اجازه کار در کشور لهستان را می دهد) به شما اعطا می شود. انواع مجوز کار در کشور لهستان را در لیست زیر آورده ایم:

گروه aبرای نیروهای کار خارجی که توسط یک شرکت تجاری لهستانی به خدمت گرفته می شوند
گروه bنیروی کار خارجی لازم است که مدت زمان مشخص را در خاک لهستان اقامت داشته باشد به عنوان عضو هیئت مدیره یک شرکت کارآفرینی
گروه cآن دسته از نیروهای کار خارجی که برای یک کارفرمای غیر لهستانی کار می‌ کنند ولی برای بیش از 30 روز در یک شرکت لهستانی کار کردند
گروه dدر این حالت نیروی کار خارجی برای یک کارفرمای غیر لهستانی کار می‌ کند اما برای زمانی بیش از 3 ماه در لهستان مشغول به انجام یک خدمت یا ماموریت کاری است که طبق قوانین لهستان می تواند برای 6 ماه آینده هم در این کشور اقامت داشته باشد
گروه eنیروهای کاری خارجی که برای شرکت های غیر لهستانی کار می کنند برای انجام خدمات موقت مانند صادرات و واردات مجاز هستند وارد خاک لهستان شوند

به طور کلی اعتبار مجوز کار در کشور لهستان معمولا بیشتر از سه سال نیست اما می‌تواند در برخی موارد خاص برای 5 سال هم تمدید شود.

شرایط اخذ ویزای کار لهستان و اقامت موقت آن

فرآیند درخواست ویزای اقامت موقتی لهستان

یکی از شرایط اخذ ویزای کار لهستان، درخواست ویزای اقامت موقتی این کشور می باشد. در حقیقت، شهروندان خارجی که به هر دلیلی قصد اقامت به مدت بیش از 3 ماه را درلهستان دارند بایستی ویزای اقامت موقتی لهستان را درخواست دهند. این نوع ویزا تا حداکثر 3 سال برای متقاضیان صادر می شود. کلیه متقاضیان کار در کشور لهستان علاوه بر اخذ ویزای کار لهستان نیازمند درخواست ویزای اقامت لهستان نیز می باشند. به منظور اخذ اقامت لهستان، تهیه شرایط و مدارک زیر الزامی می باشد:

  • 2 کپی کامل از درخواست ویزای اقامت موقتی لهستان
  • 4 قطعه عکس رنگی
  • بیمه سلامت
  • مدرک اثبات تمکن مالی
  • رسید پرداخت هزینه درخواست ویزا به مبلغ PLN 340 (زلوتی لهستان)

شرایط اخذ ویزای کار لهستان و اقامت موقت آن

همانطوری که قبلا هم اشاره شد، تمایزی بین ویزای کار و ویزای اقامت لهستان وجود دارد. به عبارت دیگر، متقاضی ابتدا بایستی ویزای اقامت خود را دریافت نماید و سپس با یافتن پیشنهاد کاری بتواند از طریق کارفرمای لهستانی، ویزای کار لهستان را اخذ نماید. اما، راه دیگری هم وجود دارد که متقاضی می تواند همزمان ویزای کار و اقامت لهستان را درخواست نماید. روش مذکور، روش ویزای کار و اقامت لهستان (temporary residence and work permit) می باشد. متقاضیان با این روش می توانند بر فرآیند درخواست خود کنترل داشته و به کارفرما متکی نباشند.

اما مشابه فرایند ویزای کار، در اینجا نیز متقاضیان بایستی کارفرمایی را جهت اسپانسری ویزای کار لهستان پیدا کنند. برای استخدام متقاضیان خارجی، کارفرماها بایستی ارزیابی بازار کار دهند. نتیجه ارزیابی بازار کار بایستی ضمیمه درخواست متقاضیان شود. همچنین، کارفرما باید قرارداد کاری اولیه با متقاضی خارجی را امضا نماید. اما مدت اعتبار ویزای کار و اقامت لهستان بستگی به مدت قرارداد کاری دارد اما حداکثر تا 3 سال معتبر است. مدارک لازم برای اخذ ویزای کار و اقامت لهستان عبارت است از:

  • 3 کپی از درخواست ویزای اقامت موقتی
  • 4 قطعه عکس رنگی با اندازه 45 x35 mm
  • 2 کپی از پاسپورت معتبر
  • ارزیابی بازار کار
  • بیمه سلامت معتبر
  • مدرک اثبات تمکن مالی جهت اقامت در لهستان تا دریافت اولین حقوق
  • گواهی عدم بدهی مالیاتی
  • مدرک سکونتی در لهستان (سند مالکیت خانه، اجاره نامه، رهن) به همراه آدرس مسکونی

شرایط اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی در ویزای کار لهستان

به منظور کار در لهستان به عنوان کارگر مهارت بالا، متقاضیان در ابتداء بایستی ویزای اقامت لهستان، برای مدت ثابت را جهت اهداف کار مهارت بالا (بلو کارت) اخذ نمایند. ویزای بلو کارت اتحادیه اروپایی یا EU Blue Card در حقیقت ویزای کار و اقامت واحد اروپایی می باشد. اما متقاضیان برای اخذ ویزای اقامت لهستان نیازمند تهیه شرایط و مدارک زیر می باشند:

  • امضای قرارداد کار حداقل یک ساله
  • مدارک تحصیلی عالی
  • بیمه سلامت معتبر

شیوه اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی در لهستان به این ترتیب است که کارفرما باید از طرف متقاضی، درخواست ویزای کار را به Voivode (استاندار استان لهستان) تحویل دهد. ارزیابی بازار کار نیز ممکن است برای اثبات عدم وجود کارگر اروپایی یا لهستانی جهت اشتغال در پست شغلی مورد نظر انجام شود. در این بین، کارفرما باید مدارک مورد نیاز قانونی را نیز تهیه کند.

به محض دریافت ویزای کار، متقاضی می تواند برای اخذ ویزای اقامت درخواست دهد. مدت رسیدگی به درخواست متقاضیان تا حداکثر 2 ماه می باشد. کارشناسان خبره موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگوئی به سوالات هموطنان عزیز درباره شرایط اخذ ویزای کار در لهستان و نیز بلوکارت اتحادیه اروپایی می باشند. در باب مشاغل مورد نیاز لهستان به لینک فوف مراجعه کنید.

سوالات مهم در خصوص شرایط اخذ ویزای کار لهستان

و حالا در یک جمع بندی کلی به بررسی سوالات پرتکرار درباب شرایط اخذ ویزای کار لهستان می پردازیم:

  • شرط اصلی در زمینه دریافت ویزای کاری لهستان در سال 2024 چیست؟ اولین و مهمترین شرط، داشتن پیشنهاد کاری یا جاب آفر از سوی کارفرمای لهستانی می باشد.
  • مراحل درخواست ویزای کاری لهستان چیست؟ در مرحله اول از این فرآیند کارفرما از جانب شما برای درخواست مجوز کاری اقدام می کند. در مر حله دوم نیز متقاضی/ کارجو برای درخواست ویزای کار لهستان اقدام می کند و نهایتا وارد لهستان شده و کارش را شروع می کند.
  • هزینه درخواست ویزای کاری لهستان چقدر است؟ هزینه درخواست ویزای مذکور در حدود PLN 340 (زلوتی) می باشد.
  • مدت اعتبار ویزای کار لهستان چقدر است؟ مدت اعتبار ویزای کار و اقامت لهستان بستگی به مدت قرارداد کاری دارد اما حداکثر تا 3 سال معتبر است.
  • شرایط لازم برای اخذ بلوکارت اتحادیه اروپایی (EU) در لهستان چیست؟ داشتن قرارداد کاری، برخورداری از مدرک دانشگاهی و نیز ارائه بیمه سلامت از جمله شرایط اصلی برای درخواست بلوکارت اتحادیه اروپایی است.
5/5 - (5 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *