ویزای تحصیلی

اعزام دانشجو به آمریکا

اعزام دانشجو به آمریکا

آمریکا جزء مقاصد برتر مهاجرتی برای دانشجویان خارجی است و اعزام دانشجو به آمریکا جزء درخواست بالای متقاضیان برای ادامه تحصیل می باشد. این میزان دانشجو در جهان به مقدار بیش از 1095299 دانشجوی خارجی در سال های متوالی بوده است. در ایالات متحده آمریکا برترین دانشگاه های جهان قرار دارند. پیشرفت تکولوژی و قوی ترین اقتصاد در جهان باعث اختصاص درصد بالای از افراد شده است. آمریکا به پایتختی واشینگتن، دی.سی از پرجمعیت ترین و پهناورترین کشورهای جهان محسوب می شوند.

  • بهترین دانشگاه های آمریکا کدام هستند؟
  • شرایط دریافت فاند یا بورسیه تحصیلی در امریکا چیست؟
  • هزینه تحصیل و زندگی در آمریکا چقدر است؟
  • موسسه اعزام دانشجو به آمریکا

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با نگارش این مقاله اطلاعاتی در باب اعزام دانشجو به آمریکا در اختیار متقاضیان قرار می دهند.

تحصیل در ایالت متحده آمریکا

ایالات متحده آمریکا جزء اولین مقصدهای مهاجرتی می باشد. به دلیل برتری سیستم آموزشی درصد بالایی از دانشجویان تمایل به مهاجرت تحصیلی به آمریکا را دارند. ایالت متحده آمریکا تشکیل شده از 50 ایالت است. جغرافیای بی نظیر و فوق العاده، آمریکا را به یکی از 17 کشور بزرگ جهان تبدیل کرده است. ایالات متحده آمریکا از زبان رسمی برخودار نمی باشد. ارائه مدرک زبان انگلیسی یکی از پارامترهای مهم در خصوص مهاجرت و اعزام دانشجو می باشد. بیش از 30 ایالت این زبان را زبان رسمی اعلام کرده اند. اما همچنان دولت فدرال از زبان رسمی برخوردار نیست.


سیستم آموزشی آمریکا همانند کشورهای دیگر در 3 سطح می باشد. آغاز تحصیلات با مقطع دبستان می باشد. آموزش در این مقطع از 5 سالگی است. مدت زمان دوره دبستان 6 الی 7 سال می باشد. دوره متوسط از سنین 12 سالگی آغاز می گردد. این دوره 6 سال طول می انجامد. تحصیل در مدارس تا سن 16 سالگی اجباری است. پس از سن 18 سالگی آغاز دوره های دانشگاهی و ورود به بازار کار میباشد. در حال حاضر درصد بالایی از جمعیت آمریکا را تحصیل کرده ها تشکیل می دهند.

اینفوگرافیک اعزام دانشجو به آمریکا

موسسه اعزام دانشجو به آمریکا در تهران

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یکی از بهترین موسسه های اعزام داشنجو به آمریکا در تهران می باشد. داشتن مجوزهای رسمی و داشتن ویزاهای موفق در همین باب از اهم موارد در خصوص انتخاب بهترین موسسه اعزام دانشجو به آمریکا در تهران می باشد که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از آن بی بهره نمی باشد. در خصوص مشاوره تحصیلی در باب اعزام دانشجو به آمریکا می توانید با شماره های ما در تماس باشید.

بررسی داده های دانشگاهی در آمریکا

آمریکا برترین مقصد تحصیلی دانشجویان از سراسر دنیا محسوب می شود. بی تردید هم اکنون نظام آموزش عالی آمریکا به دلیل استانداردهای آموزشی بالا و کیفیت تحصیلی فوق العاده الگویی برای نظام های آموزشی سایر کشورهای جهان محسوب می شود. جالب است بدانید که مدارک تحصیلی اکثریت قاطع دانشگاه ها و کالج های آمریکا از نظر وزارت علوم معتبر است. دانشجویان پس از فارغ التحصیلی از دانشگاه ها و کالج های آمریکایی به راحتی می توانند در شرکت های معتبر بین المللی استخدام و مشغول به کار شوند.

  • تعداد دانشگاه: بیش از 4500 دانشگاه
  • برترین دانشگاه: موسسه فناوری ماساچوست (MIT)
  • قدیمی ترین دانشگاه: دانشگاه هاروارد (1636)
  • دانشجوی بین المللی: 984898 نفر
  • سال تحصیلی: آگست تا می

در ضمن، آمریکا دارای برترین دانشگاه ها در کل جهان می باشد که دانشگاه های ماساچوست، استانفورد و هاروارد سه دانشگاه معتبر بین المللی هستند که به ترتیب در رتبه های اول تا سوم جهانی قرار گرفته اند. این دانشگاه ها برنامه های متنوعی در قالب سه دوره تحصیلی برای دانشجویان در سال 2024 ارائه می نمایند:

مقاطع تحصیلیانواع برنامه های تحصیلی
برنامه های کارشناسی (B.Sc)کارشناسی مجموعه علوم (19390 برنامه)، کارشناسی مجموعه هنرها (16704 برنامه)، کارشناسی ارشد آموزش (195برنامه)، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (1247 برنامه)
برنامه های کارشناسی ارشد (M.Sc)کارشناسی ارشد مجموعه علوم ( 11855 برنامه)، کارشناسی ارشد مجموعه هنرها (6865برنامه)، کارشناسی ارشد آموزش (1914برنامه)، کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (1880 برنامه)
برنامه های دکتری (PhD)دکتر فلسفه (1405 برنامه)، دکتری (70 برنامه) و دکترای مدیریت بازرگانی (36 برنامه)

اعزام دانشجو به آمریکا در مقطع کارشناسی

مدت زمان دوره لیسانس در آمریکا 4 سال است. متقاضیان تحصیل و اعزام دانشجو به آمریکا می بایست با معدل بالای 14 به بالا اقدام به اخذ پذیرش نمایند. از اصلی ترین شروط پذیرش مدرک دیپلم 12 ساله از ایران است. ناگفته که شرایط پذیرش در رشته های با هم متغیر است. در برخی از رشته های تحصیلی نیاز به معدل بالای 15 می باشد. از اصلی ترین پارامترهای در خصوص اعزام دانشجو به آمریکا مدرک زبان انگلیسی می باشد. ارائه IELTS 6 یا PBT 550 ،CBT 220 ،iBT 80 و یا TOFEL الزامی می باشد.

اعزام دانشجو به آمریکا در مقطع کارشناسی ارشد

دوره های فوق لیسانس در آمریکا 2 تا 4 سال طول می انجامد. از موارد حائز اهمیت در خصوص اخذ پذیرش فوق لیسانس ارائه مدرک تحصیلی لیسانس است. حداقل معدل قبولی در مقطع فوق لیسانس 15 می باشد. شرایط اخذ پذیرش فوق لیسانس در آمریکا سخت تر از پذیرش در مقطع لیسانس است. متقاضیان می بایست از یکسری پارامترها برخوردار باشند. فراهم آوری مدارک دشوار است. توصیه نامه از اساتید قبلی از موارد قابل توجه است. ارائه مدرک زبان از دیگر پارامترهای اخذ ویزای تحصیلی آمریکا می باشد. مدرک IELTS 6.5 یا PBT 600 ،CBT 250 ،iBT 90 یا TOFEL الزامی است. برای اخذ پذیرش در رشته های مالی، مدیریت و حسابداری ارائه مدرک GMAT الزامی است.

اعزام دانشجو به آمریکا در مقطع دکتری

اخذ پذیرش در مقطع دکتری متغیر است. ایالات متحده آمریکا نیز از این قانون مستثنی نمی باشد. تحصیل دکتری به منظور تمرکز روی فعالیت های تحقیقاتی است. در این دوره تمرکز روی بخش خاصی از تحقیقات است. متقاضیان تحصیل دکتری در آمریکا می بایست موضوع تحقیقی ارائه دهند. ارائه مدارک دانشگاهی با معدل 17 به بالا از موارد الزامی است. توصیه نامه از اساتید، مدرک زبان انگلیسی IELTS 7 و برخی از رشته های GRE 300 و یا مدرک GMAT از مدارک مورد نیاز است.

از موارد دیگر در خصوص پروسه پذیرش در مقطع دکتری، مقالات علمی چاپ شده، شرکت در سمینار و کنفرانس های بین المللی، ارائه نمونه مقالات علمی و تحقیقاتی به زبان انگلیسی می باشد. مهم ترین موارد در این میان مکاتبه با استاد راهنما و توصیه نامه می باشد. از دیگر موارد در خصوص مهاجرت تحصیلی شروع دوره تحصیلی است. دوره های تحصیلی در ماه های فوریه و سپتامبر است. ناگفته نماند که در برخی از دانشگاه های مختلف متغیر است.

اعزام دانشجوی پزشکی به آمریکا

یکی از پر متقاضی ترین رشته های تحصیلی، رشته پزشکی در آمریکا است که می تواند به فرد کمک کند تا شرایط تحصیل خود را به گونه ای تنظیم کند که در نهایت منجر به ورود به بازارهای کار جهانی با بهترین شرایط شود چراکه بسیاری از دانشگاه های پزشکی آمریکا توانسته اند رتبه های برتر جهان را به دست آورند.

برای تحصیل دندانپزشکی در آمریکا نیز شرایط بسیار مناسبی در نظر گرفته شده است و دانشجویان با عبور از آزمون های ورودی می توانند به راحتی در این مسیر نیز گام بردارند. تحصیل در رشته داروسازی نیز اگرچه کمتر مورد توجه قرار گرفته است اما همچنان یکی از رشته های پرمتقاضی در دسته پزشکی در کنار رشته پرستاری است.

مدارک و شرایط اعزام دانشجو به آمریکا

یکی از موارد مهم در خصوص شرایط اعزام دانشجو به آمریکا، اطلاع یابی درباره مدارک مورد نباز برای اخذ نامه پذیرش از دانشگاه آمریکایی است. شرط اصلی اخذ پذیرش از موسسات آموزش عالی آمریکا قبولی در آزمون ارزیابی علمی متقاضیان (SAT) می باشد. از دیگر شرایط اعزام دانشجو به آمریکا مخصوصا درباره داوطلبان ایرانی داشتن مدرک زبان انگلیسی (IELTS یا TOEFL) می باشد.

  • مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات تحصیلی آن (حداقل معدل کل یا همان GPA برای اخذ پذیرش آمریکا تقریبا معدل 0 می باشد)
  • مدرک اثبات مهارت زبان با ارایه مینیمم نمره آزمون آیلتس حدود 5 به بالا و مینیمم نمره آزمون تافل در حدود 46 الی 59 (البته ممکن است با توجه به دانشگاه پذیرنده کمی متفاوت باشد)
  • قبولی در آزمون ورودی یا همان آزمون SAT
  • مدارک شناسائی همانند پاسپورت و شناسنامه
  • توصیه نامه
  • انگیزه نامه
  • نمونه نوشته علمی
  • گواهی تمکن مالی کافی برای زندگی در آمریکا (لازم برای فرم I-20)

لازم به ذکر است که هزینه تحصیل در آمریکا غالبا به نوع دانشگاه هر متقاضی بستگی دارد. مثلا شهریه سالیانه دانشگاه های دولتی برای دانشجویان خارجی در حدود 8000 الی 35000$ (دلار) و شهریه دانشگاه های خصوصی در حدود 25000 الی 55000$ (دلار) می باشد. اما هزینه زندگی ماهیانه در شهرهای کوچک آمریکا حدود 800$ (دلار) و در شهرهای بزرگ حدود 1500$ (دلار) می باشد.

شرایط اخذ ویزای پسا تحصیل در آمریکا

همواره یکی از ابهامات اصلی دانشجویان متقاضی تحصیل در آمریکا اقامت پس از تحصیل در این کشور و یا به تعبیر دیگر نحوه تبدیل ویزای تحصیلی آمریکا به ویزای کاری این کشور می باشد. مثلا اینکه چگونه می توان ویزای F1 را به ویزای H1B تبدیل کرد. پاسخ این سوال به ویزای کار پسا تحصیل در آمریکا برمی گردد؛ ویزایی که در واقع لینک دهنده ویزای تحصیلی به ویزای کاری آمریکاست. ویزایی که اعتبار آن یکساله بوده و در قالب آن دارندگان ویزای F1 می توانند برای آموزش کاربردی اختیاری (OPT) درخواست دهند تا از این طریق به مدت کل یکسال در آمریکا مانده و کار بکنند.

حتی پس از کاریابی در آمریکا برای اخذ ویزای غیر مهاجرتی H-1B اقدام کنند:

شرایط اخذ ویزای پسا تحصیل در آمریکا

 

تحصیل رایگان در آمریکا

یکی از چالش هایی که در برابر علاقمندان به تحصیل در آمریکا وجود دارد آن است که افراد برای تحصیل در این کشور نیاز به پرداخت هزینه های سنگین دارند و باید شهریه خود را به طور کامل پرداخت کنند. در آمریکا امکان تحصیل رایگان وجود ندارد و دانشجویان خارجی باید شهریه  خود را پرداخت کنند. با این حال اکثر دانشگاه های آمریکا اجازه استفاده از بورسیه تحصیلی را به دانشجویان خارجی می دهند در چنین شرایطی می توان انتظار داشت که دانشجویان تحصیل رایگان و یا ارزان را تجربه کنند.

در برخی از مواقع نیز وام های دانشجویی در اختیار دانشجویان خارجی قرار می گیرد که سبب می شود تا پس از تحصیل و استخدام به عنوان نیروی کار، فرد موظف به بازپرداخت این هزینه ها شود. در چنین شرایطی می توان گفت که شرایط مالی خوب دانشگاه های آمریکا می تواند به دانجشویان کمک کند تا هزینه های تحصیل خود را حداقل به صورت موقت کاهش دهند.

شرایط تحصیل رایگان در آمریکا

هزینه تحصیل و زندگی در آمریکا در سال 2024

متقاضیان تحصیل در آمریکا می بایست به طور حداقلی در سال 2024 ماهیانه 1000$ (دلار آمریکا) هزینه های زندگی در نظر بگیرند. هزینه های تحصیل در دانشگاه های دولتی آمریکا بین 8000$ الی 35000$ (دلار آمریکا) می باشد. میزان هزینه های تحصیل در دانشگاه های خصوصی آمریکا نیز از 25000$ الی 55000$ (دلار آمریکا) است. ناگفته نماند که در برخی از رشته های تحصیلی مانند پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی بیشتر می باشد. هزینه زندگی در آمریکا در سال 2024 به میانگین 1500$ (دلار) در ماه می باشد.

در نمودار زیر به بررسی هزینه تحصیل و زندگی پرداخته شده است:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در آمریکا

کار ضمن تحصیل در آمریکا

دانشجویان در آمریکا هم باید شهریه پرداخت کنند و هم هزینه های زندگی را تامین نمایند به همین جهت معمولا تمایل دارند به صورت نیمه وقت مشغول به کار باشند. البته تعداد ساعاتی که فردی که مشغول به تحصیل است با توجه به مقطع تحصیلی متفاوت است که در جدول ذیل مطابق قوانین کار در آمریکا نشان داده شده است:

مقطعتعداد ساعات کاری در هفته
کارشناسی20ساعت
کارشناسی ارشد 20 ساعت
 دکتری 30 ساعت

همچنین باید توجه داشت که دانشجویان می توانند هم در محیط دانشگاه کار کنند و هم خارج از محیط دانشگاه که شرایط هر کدام متفاوت است و در جدول ذیل بررسی شده است:

نوع شغلمجوز
داخل دانشگاه (کمک به اساتید و غیره)نیاز به مجوز ندارد.
خارج دانشگاهنیاز به اخذ مجوز دارد.

اخذ ویزا جهت اعزام دانشجو به آمریکا

اخذ ویزا جهت اعزام دانشجو به آمریکا

اخذ ویزای تحصیلی آمریکا یکی از موارد حائز اهمیت است. ناگفته نماند که صدور ویزای تحصیلی آمریکا در سال های اخیر کاهش یافته است. از موارد قابل ذکر در خصوص اعزام دانشجو به آمریکا اخذ پذیرش و ویزای تحصیلی آمریکا است. پرداخت هزینه های تحصیل از جمله موارد مهم در خصوص ویزای تحصیلی و اعزام دانشجو به آمریکا می باشد. دانشجویان خارجی می بایست با پرداخت هزینه های زندگی و تحصیل به دانشگاه پذیرش نهایی خود را دریافت نمایند. با در دست داشتن پذیرش نهایی می توان برای ویزای تحصیلی اقدام نمود. شرایط صدور ویزای امریکا گرچه نسبت به گذشته سخت تر شده است اما روی ویزای تحصیلی همچنان میتوان اخذ ویزا کرد و چنانچه پارامترهایی رعایت شوند میتوان گفت ویزای آمریکا شانس بالایی دارد.

آن پارامترها را در زیر نام می بریم:

  • اخذ نمره زبان خوب جهت ارائه به دانشگاه و سفارت
  • اخذ پذیرش از دانشگاه دارای رنکینگ مناسب
  • نداشتن گپ سنی یا همان فاصله سنی
  • ارائه تمکن مالی قوی و لازم
  • تنظیم انگیزه نامه منایب با رشته تحصیلی

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی آمریکا (F1 VISA)

این فرآیند پیچیدگی های خاص خود را مخصوصا برای دانشجویان ایرانی دارد، چراکه دانشجویان ایرانی به دلیل تحریم های وضع شده توسط دولت ایالات متحده امکان درخواست ویزا از داخل ایران را ندارند. بنابراین در این مسیر برخورداری از مشاوره های یک وکیل مهاجرت مسلط به قوانین مهاجرت بین المللی امری ضروری است اما قبل از بررسی فرآیند درخواست ویزای تحصیلی بایستی بدانید که پیش شرط اصلی برای اینکار اخذ تاییدیه پذیرش از دانشگاه مورد تایید SEVIP (برنامه دانشجوئی و تبادل ویزیتور) با توجه به شرایط ذیل می باشد:

  • قبولی در آزمون ارزیابی علمی (SAT) برای متقاضیان کارشناسی و آزمون های GRE و GMAT برای متقاضیان کارشناسی ارشد
  • ارائه نمره مدرک زبان انگلیسی IELTS با نمره 6 به بالا و TOEFL با نمره بین 46 و 59
  • ارائه معدل کل (GPA) بالای 2.0

با اخذ پذیرش از دانشگاه مربوطه در آمریکا، اکنون زمان آن است که با توجه به فرآیند زیر خود را برای درخواست ویزای تحصیلی آمریکا آماده کنید:

فرآیند درخواست ویزای تحصیلی آمریکا

دانشگاه و مراکز آموزش عالی آمریکا

برخی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی آمریکا عبارتند از:

اسامی برخی از دانشگاه هارنکینگ QSرنکینگ USN
(Massachusetts Institute of Technology (MIT12
Stanford University23
Harvard University31
(California Institute of Technology (Caltech47
University of Chicago915
Princeton University1211
Cornell University1822
University of Pennsylvania1614
Yale University1711

کار پس از تحصیل در آمریکا

با توجه به حوزه کاری (بخش دولتی یا خصوصی)، نوع تخصص فرد (جراح، قاضی، مهندس و سایر)، تعداد سال های سابقه کار، سطح تحصیلات، جنسیت و سایر میزان درآمد دریافتی افراد در آمریکا متفاوت خواهد بود. منتهی همان طور که ایالات متحده آمریکا هزینه های زندگی بالایی دارد، متوسط درآمد شهروندان آن نیز بسیار بالا می باشد. البته نرخ بیکاری در آمریکا در سال 2024 نسبت به سال 2023 کاهش پیدا کرده و به 3.5% رسید. اما کسانی که با داشتن مدرک دانشگاهی و تسلط به زبان انگلیسی بتوانند شغلی در آمریکا پیدا کنند، سطح درآمد بالایی خواهند داشت.

در نمودار ذیل سطح درآمد در آمریکا بررسی شده است:

 

میزان سطح درآمد در آمریکا

هدف از نگارش این مقاله اطلاعاتی در باب اعزام دانشجو به آمریکا می باشد. در سال 2024 همچنان امکان دریافت ویزای تحصیلی آمریکا وجود دارد. البته تحصیل در کانادا به عنوان کشور جایگزین هم کم هزینه تر است و هم شانس بیشتری برای ویزا شدن افراد وجود دارد. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مقاله بالا را در خصوص اعزام دانشجو به آمریکا در سال 2024 تهیه کرده و امید است مطالعه آن مفید بوده باشد.

سوالات پرتکرار در خصوص اعزام دانشجو به آمریکا

دانشجویان برای ورود به آمریکا در سال 2024 به طور معمول با پرسش های زیر مواجه می شوند:

  • سیستم آموزشی آمریکا چگونه است؟ آغاز تحصیلات با مقطع دبستان می باشد که 6 الی 7 سال است. دوره متوسط از سنین 12 سالگی آغاز می گردد و 6 سال به طول می انجامد. تحصیل در مدارس تا سن 16 سالگی اجباری است.
  • شرایط تحصیل در مقطع کارشناسی در آمریکا چگونه است؟ با معدل بالای 14 میتوان در این مقطع پذیرش اخذ نمود. مدرک دیپلم 12 ساله الزامی است. از اصلی ترین پارامترها در خصوص اعزام دانشجو به آمریکا مدرک زبان انگلیسی می باشد که ارائه IELTS 6 الزامی می باشد.
5/5 - (125 امتیاز)

2 دیدگاه برای “اعزام دانشجو به آمریکا

  1. مریم گفت:

    من شنیدم که برای اعزام دانشجو به آمریکا فرد حتما باید یه نفرو اونجا داشته باشه.من پسر عمه ی پدرم اونجا هستن می تونم برای فرایند اعزام دانشجو به آمریکا اقدام کنم یعنی ؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر اطلاعاتی که به شما رسیده درست نیست. شما نیازی ندارید که حتما کسی رو در آمریکا داشته باشید تا برای شما دعوتنامه ارسال کنه یا شما رو ساپورت کنه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *