مهاجرت

شرایط اقامت در لوکزامبورگ

شرایط اقامت در لوکزامبورگ

آگاهی از شرایط اقامت در لوکزامبورگ برای کسانی که می خواهند در اروپا زندگی آرام و در عین حال با امکانات رفاهی متعددی را تجربه نمایند اهمیت زیادی دارد. در واقع این کشور ذره بینی و بسیار کوچک که تنها حدود 600000 نفر جمعیت دارد علاوه بر زیبایی های طبیعی مزایای متعدد دیگری نیز دارد که موجب شده علاقه مندان به مهاجرت به اروپا بخواهند راجع به آن اطلاعات بیشتری کسب نمایند. البته به دلایل مختلف که یکی از آن ها همین مساحت کم لوکزامبورگ است، این کشور در حال حاضر سیاست ها و قوانین مهاجرپذیرانه ای ندارد و همچنین به دلیل گران بودن هزینه ها در این کشور بیشتر برای تابعین سایر کشورهای اروپایی جذابیت دارد. در این مقاله که توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است اطلاعاتی در خصوص شرایط اقامت در لوکزامبورگ طی سال 2024 ارائه شده است.

  • شرایط دریافت تابعیت در کشور لوکزامبورگ چیست؟
  • آیا می توان اقامت تحصیلی در این کشور را به اقامت دائم و تابعیت گرفت؟
  • بهترین راه برای رسیدن به تابعیت این کشور چیست؟
  • آیا می توان تحصیل در این کشور را فرصتی برای رسیدن به تابعیت دانست؟

مهاجرت به کشور لوکزامبورگ

مهاجرت به لوکزامبورگ در سال 2024 معمولا از طریق تحصیل در لوکزامبورگ یا اخذ ویزای کاری لوکزامبورگ امکان پذیر می باشد هر چند نباید از نظر دور داشت که لوکزامبورگ در مجموع کشور مهاجرپذیری نیست. در واقع نه تنها وسعت کم کشور لوکزامبورگ این اجازه را به دولت این کشور نمی دهد تا بخواهد مثل ویزای کاری کانادا برنامه های مهاجرپذیری در نظر بگیرد، بلکه هزینه های بالای زندگی در لوکزامبورگ نیز مانع بزرگی پیش روی علاقه مندان به مهاجرت به اروپا می باشد. البته افراد می توانند از دانشگاه های لوکزامبورگ پذیرش بگیرند و در نهایت با پیدا کردن شغلی در لوکزامبورگ ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کنند. همچنین می توانند با کمک موسسات و سایت های کاریابی در لوکزامبورگ پیشنهاد شغلی مناسبی پیدا کنند و مستقیما برای اخذ ویزای کاری درخواست دهند؛ برخی از موسسات کاریابی در لوکزامبورگ عبارت هستند از:

  • Jobfinder.lu
  • Spring Professional Luxembourg
  • KR Recruitment Sarl
  • Redbridge Recruitment Sarl
  • The recruiter
  • Skillfinder Sarl Sarl
  • Robert Half-Recruitment Age
  • AP Executive
  • LuxRelo Sarl
  • JTC-Luxembourg
  • The Adecco Group Luxembourg
  • Morgan Philips Group

شرایط اساسی تبدیل اقامت به تابعیت در لوکزامبورگ

بر خلاف برخی کشورها از جمله امارات متحده عربی که برای خارجی ها پاسپورت نمی کند، پس از چند سال اقامت قانونی و پرداخت مالیات تبدیل اقامت به تابعیت در لوکزامبورگ با جمع شرایط زیر امکان پذیر است:

  • متقاضی اخذ پاسپورت لوکزامبورگ حداقل 18 سال سن داشته باشد.
  • 5 سال از اقامت قانونی فرد در لوکزامبورگ گذشته باشد که سال آخر آن پیش از اخذ پاسپورت فرد اقامت بی وقفه و مستمری در خاک لوکزامبورگ داشته باشد.
  • قبولی در آزمون زبان لوکزامبورگی
  • گذراندن دوره “زندگی در جامعه لوکزامبورگ” و قبولی در آزمون همیاری ملی پس از پایان این دوره
  • عدم داشتن سابقه کیفری مشمول حبس 12 ماهه یا بیشتر یا محکومیت حبس تعلیقی 24 ماهه یا بیشتر در هر کشوری

شرایط اقامت در لوکزامبورگ و مهاجرت به این کشور

اگرچه بیش از نیمی از جمعیت لوکزامبورگ را خارجی ها تشکیل داده اند اما غالب آن ها تابعیت سایر کشورهای اروپایی را دارند چرا که بر خلاف آلمان، اتریش، کانادا، استرالیا، نیوزیلند، مجارستان، سوئد، دانمارک، هلند، اوکراین و غیره، لوکزامبورگ نیاز شدیدی به جذب نیروی کار بین المللی احساس نمی کند. به همین دلیل است که هرچند مسیر پیدا کردن کار در آلمان برای ایرانیان و با اخذ ویزای جستجوی کار 6 ماهه هموار و تقریبا ساده می باشد، لوکزامبورگ ویزایی تحت عنوان ویزای جستجوی کار ندارد. این عبارت بدین معنا است که اگر فردی که تابعیت یکی از کشورهای اتحادیه اروپا (EU) یا حوزه اقتصادی اروپا (EEA) را ندارد، برای اخذ اقامت کاری می بایست حتما از یک کارفرمای لوکزامبورگی پیشنهاد شغلی (Job Offer) داشته باشد.

اخذ پیشنهاد شغلی نیز به هیچ عنوان کار راحتی نیست زیرا مطابق قوانین اتحادیه اروپا، کارفرمای لوکزامبورگی باید فرصت شغلی مربوطه را ابتدائا 3 ماه در خاک لوکزامبورگ و در نهایت 3 ماه در کل اتحادیه اروپا آگهی نماید. ثبت شرکت در لوکزامبورگ نیز با توجه به نوع شرکت (شرکت با مسئولیت محدود، شرکت سهامی عام، شرکت سهامی خاص و…) سرمایه متفاوتی نیاز دارد که علاوه بر این که بسیار بالا است و این ریسک را دارد که شرکت سودآوری نباشد، به اخذ اقامت منتهی نمی شود. به عنوان مثال ثبت شرکت با مسئولیت محدود در لوکزامبورگ به بیش از 13000€ (یورو) سرمایه اولیه شرکت نیاز دارد؛ منتهی این تنها نوک کوه یخ است چرا که ماهیانه باید حدود 45000€ (یورو) حقوق ماهیانه پرداخت شود، به علاوه حق بیمه شرکت، کارفرما و کارمندان و غیره.

شرایط اقامت در لوکزامبورگ و مهاجرت به این کشور

شرایط اقامت در لوکزامبورگ از طریق عملی ترین راه

تحصیل در لوکزامبورگ در حال حاضر یکی از محتمل ترین راه های اخذ اقامت این کشور است که تنها نکته منفی آن شهریه بالای دانشگاه هاست زیرا این کشور کوچک دانشگاه های کمی دارد که تنها یکی از آن ها دولتی است و در دانشگاه های خصوصی ممکن است با توجه به رشته (پزشکی، هتلداری، توریسم و غیره) و مقطع تحصیلی (کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری) سالیانه تا 30000€ (یورو) نیز شهریه مورد نیاز باشد. البته در لوکزامبورگ 3 زبان رسمی وجود دارد که از این 3 زبان، زبان لوکزامبورگی زبانی است که غالب افرادی که اقامت این کشور را دارند به آن مسلط هستند.

همچنین در دانشگاه های این کشور هر چند دوره های تحصیلی تک زبانه نیز یافت می شود اما غالب رشته ها به صورت همزمان به دو زبان فرانسوی-آلمانی، آلمانی-انگلیسی، فرانسوی-انگلیسی، لوکزامبورگی-فرانسوی، لوکزامبورگی- آلمانی و لوکزامبورگی- انگلیسی تدریس می شوند. البته زبان آموزش در مقاطع پایین تر زبان آلمانی است و در مدارس تجارت (Business Schools) نیز در غالب موارد زبان آموزش زبان فرانسوی می باشد. لازم به ذکر است که اخذ پذیرش از این کشور و به دست آوردن ویزای تحصیلی لوکزامبورگ به تنهایی کافی نیست چراکه دانشجو ضروری است پس از فارغ التحصیلی شغلی پیدا کند و با تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری اقامت خود را تمدید کند.

پیدا کردن شغل مناسب علاوه بر مهارت های شغلی نیازمند تسلط به حداقل 2 زبان از زبان های رسمی لوکزامبورگ است؛ در نمودار ذیل با بیان نرخ بیکاری در لوکزامبورگ، شرایط بازار کار در این کشور بررسی شده است:

نمودار بررسی درصد بیکاری در کشور لوکزامبورگ

قوانین مرتبط با تبدیل اقامت به تابعیت در لوکزامبورگ

مطابق قوانین لوکزامبورگ امکان تبدیل اختیاری اقامت قانونی به تابعیت در لوکزامبورگ وجود دارد که در موارد زیر مجاز می باشد:

  • بزرگسالانی که یکی از والدین آن ها (چه والدین خونی چه والدینی که فرد را به سرپرستی گرفته بودند) شهروند لوکزامبورگ باشد یا در گذشته شهروند لوکزامبورگ بوده باشد و در زمان تولد کودک نتوانسته باشد تابعیت لوکزامبورگی را به فرزند خود منتقل کند؛ مثلا قوانین کشوری دیگر آن را ممنوع کرده بوده است.
  • والدین افرادی که تابعیت لوکزامبورگ را دارند پس از گذشت 5 سال اقامت قانونی در لوکزامبورگ و قبولی در 2 آزمون زبان لوکزامبورگی و آزمون همبستگی ملی
  • افرادی که با لوکزامبورگی ها ازدواج کرده باشند و 3 سال از ازدواج آن ها گذشته باشد با قبولی در 2 آزمون مذکور منتهی بدون ضروری بودن 5 سال اقامت در لوکزامبورگ
  • افرادی که 12 سال یا بیشتر دارند و در خاک لوکزامبورگ به دنیا آمده اند منتهی به دلیل این که هیچ کدام از والدینشان لوکزامبورگی نبوده اند یا هیچ کدام از والدین در خاک لوکزامبورگ به دنیا نیامده اند، تابعیت این کشور را به دست نیاورده اند؛ به این منظور ضروری است فرد حتما 5 سال در لوکزامبورگ اقامت داشته باشد و حداقل یکی از والدین وی به مدت 1 سال پیش از تولد فرزند خود در خاک لوکزامبورگ اقامت داشته بوده باشد.
  • بزرگسالانی که حداقل 7 سال در لوکزامبورگ به مدرسه رفته اند به شرطی که حداقل 12 ماه پیش از درخواست اخذ پاسپورت لوکزامبورگ در خاک این کشور اقامت داشته باشند.
  • بزرگسالانی که حداقل 20 سال در لوکزامبورگ اقامت دائمی داشته اند که ضروری است پیش از ارائه درخواست پاسپورت 12 ماه در لوکزامبورگ اقامت مستمر داشته باشند و 24 ساعت نیز در دوره آموزش زبان لوکزامبورگی حضور داشته باشند؛ هرچند هیچ نیازی نیست در آزمون زبان شرکت کنند.

مقایسه شرایط اقامت در لوکزامبورگ و کانادا

شباهت اخذ اقامت 2 کشور لوکزامبورگ و کانادا این است که در کانادا نیز همانند لوکزامبورگ عملی ترین و نسبتا ساده ترین راه اخذ اقامت از طریق تحصیل است. در واقع اخذ ویزای کاری کانادا دشوار است چرا که از همان ابتدا منجر به اخذ اقامت دائم (PR) می شود در نتیجه دولت کانادا معیارهای دشواری برای اخذ امتیاز و به دست آوردن این نوع اقامت در کانادا در نظر گرفته است. منتهی تحصیل در کانادا به عنوان یک کشور فوق العاده مهاجرپذیر، صنعتی، توسعه یافته و انگلیسی زبان جذابیت زیادی برای دانشجویان از سرتاسر کشورهای دنیا دارد. البته نباید از نظر دور داشت که شهریه دانشگاه های کانادایی کمی بالا هستند منتهی در مقایسه با دانشگاه های کشورهای بریتانیا، ایالات متحده آمریکا و استرالیا ارزان تر می باشند.

هزینه های تحصیل در کانادا

با توجه به رشته انتخابی، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه در مقطع کارشناسی در کانادا شهریه دانشگاه ها بین 550$ تا 30000$ (دلار کانادا) در سال می باشد (لازم به ذکر است که هزینه های تحصیل برای شهروندان خارجی از 13000$ (دلار کانادا) شروع می شود). در جدول زیر متوسط شهریه سالیانه برخی از پرطرفدارترین رشته های تحصیلی در کانادا در مقطع کارشناسی بیان شده است:

نام رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی در دانشگاه های کاناداشهریه سالیانه
گرایش های مختلف مدیریت و رشته های تجارت محور550$ تا 56000$ (دلار کانادا)
علوم کامپیوتر و IT1535$ تا 55500$ (دلار کانادا)
گرایش های مختلف مهندسی و رشته های فناوری محور1350$ تا 55000$ (دلار کانادا)
گرایش های مختلف علوم اجتماعی1025$ تا 56000$ (دلار کانادا)
گرایش های مختلف علوم طبیعی1780$ تا 53000$ (دلار کانادا)

در مقطع کارشناسی ارشد نیز بین 1075$ تا 65000$ (دلار کانادا) در سال است که در جدول ذیل به تفکیک راجع به برخی رشته ها بیان شده است:

نام رشته تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه های کاناداشهریه سالیانه
گرایش های مدیریتی و رشته های تجارت محور2150$ تا 52700$ (دلار کانادا)
علوم کامپیوتری و IT2150$ تا 52500$ (دلار کانادا)
گرایش های مختلف مهندسی و رشته های فناوری محور2150$ تا 52500$ (دلار کانادا)
پزشکی و سایر گرایش های و رشته های سلامت محور2150$ تا 58300$ (دلار کانادا)
گرایش های مختلف علوم اجتماعی2150$ تا 37000$ (دلار کانادا)

وارد ترک تابعیت لوکزامبورگ

همچون سایر کشورهای جهان، لوکزامبورگ نیز دارای معایبی بوده که از جمله آن ها می توان به محدودیت رشد در زمینه های مختلف علمی و ورزشی اشاره نمود؛ همسایگانی چون فرانسه و بلژیک دارای پتانسیل های بیشتری در رشته های تحصیلی و شاخه های ورزشی بوده و این امر موجب شده است برخی از سرآمدان این عرصه ها در لوکزامبورگ، اقدام به وداع با این کشور و ادامه مسیر خود در منطقه جغرافیایی دیگری نمایند. اگرچه لوکزامبورگ دارای پایین ترین آمار جرم و جنایت می باشد، افراد دارای سوء سابقه و مجرمینی که فعالیت آن ها در زمینه های سیاسی و اجتماعی مخلّ نظم امنیتی موجود در شهرهای لوکزامبورگ گردد، از سوی دولت این کشور سلب تابعیت شده و ملزم به ترک کشور می باشند.

هزینه های بالای زندگی در لوکزامبورگ که به طور متوسط 25% بالاتر از سایر کشورهای اتحادیه اروپا برآورد شده است، از دیگر دلایلی است که افراد توانایی تعدیل آن را نداشته و تصمیم به ترک تابعیت این کشور می نمایند. همچنین سرمایه گذاری عمومی که با عنوان SA شناخته می شود، با توجه به احتمال پایین سودآوری می تواند منجر به شکست مالی و ترک تابعیت لوکزامبورگ گردد. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شد اطلاعاتی راجع به شرایط اقامت در لوکزامبورگ ارائه شد و در نهایت با کشور کانادا مقایسه گردید.

سوال های کلیدی درباره اقامت در لوکزامبورگ

لوکزامبورگ یکی از کشورهای بسیار ارزشمند برای زندگی به حساب می آید. بدیهی است که در چنین شرایطی، افراد زیادی تمایل داشته باشند که در همین کشور زندگی کنند. باید درنظر داشت که دریافت اقامت در این کشور می تواند امتیازهای بسیاری را به همراه داشته باشند. برخی از مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه مطرح می شوند عبارتند از:

  • آیا لوکزامبورگ مقصد مناسبی برای زندگی است؟ شاخص های کیفیت زندگی نشان می دهد که لوکزامبورگ  بهترین کشور جهان برای زندگی به حساب می آید.
  • بهترین مسیر برای دریافت اقامت در این کشور چیست؟ بدون تردید در صورتی که فردی بتواند از طریق کار اقامت این کشور را به دست آورد، بهترین مسیر را برای خود انتخاب کرده است.
  • روند مهاجرت به لوکزامبورگ  برای شهروندان خارجی چگونه است؟ همه شهروندان ایرانی برای مهاجرت به این کشور باید ویزای مرتبط با این کشور را دریافت کنند. نمی توان انتظار داشت که فرد بدون توجه به این موضوع خود را به لوکزامبورگ  برساند
4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *