ویزای تحصیلی

بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه تحصیلی در آلمان

بورسیه تحصیلی در آلمان مورد توجه بسیاری از کسانی که قصد تحصیل در آلمان را دارند و برای تامین هزینه های خود مایل به اخذ آن هستند. بورسیه تحصیلی که در آلمان وجود دارد، به شما این امکان را می دهد که در صورت احراز شرایط بتوانید از بورسیه تحصیلی استفاده نمائید.

ما در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت گردآوری شده است به شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان می پردازیم. می خواهیم اطلاعات جامعی از بورس تحصیلی این کشور در اختیار شما قرار دهیم.

  • آیا تحصیل در آلمان ارزان قیمت است؟
  • آیا می توان به دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان امید داشت؟
  • شرایط دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان چیست؟
  • هزینه زندگی در آلمان چگونه قابل تامین است؟

هزینه تحصیل و زندگی در آلمان

تحصیل در دانشگاه های دولتی آلمان غالبا حتی برای دانشجویان بین المللی، یعنی کسانی که شهروند یکی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیستند، هم رایگان است. تنها استثنای این امر، ایالت Baden-Wurttemberg است که از سال 2017 به بعد از دانشجویان بین المللی، یا اصطلاحا non-EU/EEA students سالیانه 3000€ (یورو) شهریه دریافت می کند. از آن جایی که اکثر دانشگاه های آلمان دولتی هستند دانشجویان تنها لازم است در هر ترم هزینه ثبت نام پرداخت نمایند که بین 100€ تا 350€ (یورو) است.

هزینه زندگی در آلمان

هزینه زندگی در آلمان 2023 نیز همانند سطح هزینه تحصیل در این کشور ارزان است. مخصوصا اگر ما این سطح از هزینه را با هزینه زندگی در کشورهای اروپایی دیگر مثل فرانسه و انگلستان مقایسه کنیم. متوسط هزینه زندگی در آلمان برای هر دانشجوی خارجی حدود 950€ (یورو) بوده و از توزیع زیر برخوردار است:

توزیع هزینه های زندگی در آلمان

اکنون که با شرایط هزینه زندگی در آلمان آشنا شدید، بهتر است کمی هم درباره گرانترین و ارزانترین شهرهای کشور آلمان 2023 نیز بشنوید. همانطوری که در نمودار پایین هم معلوم است، با توجه به شاخص هزینه زندگی مونیخ گرانترین و دوسلدروف ارزانترین شهر آلمان کنونی است:

شاخص هزینه زندگی در شهرهای آلمان

شهریه دانشگاه های خصوصی در آلمان

باید توجه داشت که شهریه دانشگاه های خصوصی آلمان در سال 2023 تقریبا بالا است. میزان دقیق شهریه این دانشگاه ها بستگی به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی افراد دارد. به عنوان مثال رشته های پزشکی، دندانپزشکی، مدیریت و غیره جزو گران ترین رشته های تحصیلی در دانشگاه های خصوصی آلمان هستند. با این وجود می توان گفت میانگین شهریه دانشگاه های خصوصی در آلمان در سال جاری حدودا 26000€ (یورو) است.


با این حال غالب دانشگاه های آلمان شهریه دریافت نمی کنند. نتیجتا حتی اگر دانشجویی موفق به اخذ کمک هزینه تحصیلی نشود نیز فشار اقتصادی ای به وی متحمل نمی شود. چرا که هزینه زندگی در آلمان ماهیانه تنها حدود 950€ (یورو) است و با مشغول شدن به کار دانشجویی می توان تا حدود 400€ (یورو) در ماه را پرداخت نمود. برخی از دانشگاه های رایگان آلمان عبارت هستند از:

  • University of Stuttgart
  • University of Mannheim
  • University of Bremen
  • University of Cologne
  • University of Hamburg

شرایط گرفتن بورسیه تحصیلی در آلمان

آلمان یکی از بهترین کشورهای اروپایی مناسب جهت ادامه تحصیل است. آلمان تاریخی غنی و پربار در رشته های ادبیات، هنر، فلسفه و فرهنگ به واسطه موقعیت مناسب آلمان در مرکز اروپا داراست. بورسیه تحصیلی در آلمان می تواند کمک زیادی به هزینه های یک دانشجو نماید، زیرا با اینکه دانشجویان بین المللی می توانند به صورت پاره وقت کار کنند، اما درآمد کم کار دانشجویی که حدود 350€ (یورو) است، پاسخگوی هزینه های یک دانشجو نیست.

برای گرفتن بورس تحصیلی در آلمان باید مدارک لازم را در زمان معین به دفتر پذیرش دانشگاه ارسال نمائید، این امر قوانین و قواعد مخصوص خود را دارد و قابل دسترسی است. هر ساله ظرفیت خوبی برای بورس تحصیلی ایجاد می شود که نامحدود نیست. اگر شما خواستار گرفتن بورسیه تحصیلی آلمان و تحصیل رایگان می باشید باید مقطع پیشین تحصیلی خود را با معدل مناسب گذرانده باشید.

اگر می خواهید در مقطع فوق لیسانس یا دکترا ادامه تحصیل دهید باید رزومه ارسالیتان در میان رزومه های ارسالی که با هدف اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان فرستاده شده به عنوان رزومه برتر انتخاب شود. این امر لازمه فعالیت مثبت در پژوهش های فعالیتی و نگارش مقاله های علمی است. بنابراین افرادی که می خواهند مجوز بورس تحصیلی در آلمان و تحصیل رایگان را دریافت کنند باید شرایط بالا را داشته باشند. به عنوان مثال برای اینکه پرونده شخص برای عدم ارائه یا ارائه بورس تحصیلی پذیرفته شود باید سطح زبان آلمانی شخص مناسب و حداقل در سطح B1 باشد. افرادی که مدرک زبان آلمانی دارند امتیاز بیشتری برای گرفتن مجوز بورسیه تحصیلی در آلمان دارند، البته اگر فردی مدرک زبان انگلیسی داشته باشد می تواند برای مجوز بورسیه تحصیلی در این کشور اقدام کند.

اعزام دانشجو به آلمان

نکات مربوط به اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان

نمرات و معدل دانشجو سهم زیادی در ارائه یا عدم ارائه بورسیه تحصیلی در آلمان به فرد دارند، هم چنین فرد باید اسکن ترجمه مدارک تحصیلی خود را ارائه دهد. اشخاص زیادی بدین جهت اقدام به اخذ بورسیه تحصیلی در آلمان می کنند که هزینه پایینی دارد. هرچند تعداد بورسیه تحصیلی برای تحصیل محدود است اما اگر شخص متقاضی پذیرش موفق به گرفتن بورسیه نشود هزینه سنگینی متحمل نمی شود. چرا که افراد می توانند حتی به صورت رایگان در آلمان تحصیل کنند. اگر شخص موفق به گرفتن مجوز بورسیه تحصیلی نشود هزینه های زندگی دانشجویی بر عهده اش است. لذا کسانی که می خواهند در مقطع دکترا اقدام به اخذ بورسیه کنند باید بدانند این مقطع 4 سال طول می کشد.

سطح زبان برای تحصیل در آلمان

در این مقطع لازم است سطح زبان آلمانی فرد به B2 برسد چرا که کمک زیادی به اخذ بورسیه تحصیلی در مقطع دکترا می نماید، هرچند این دوره هم به زبان انگلیسی و هم آلمانی برگزار می شود. برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع دکترا دارند داشتن استاد راهنما لازم است. اینکه فرد با چه رزومه علمی و چه معدلی درخواست بورسیه کرده تاثیر زیادی در پذیرفته شدن بورسیه تحصیلی و تحصیل در آلمان به صورت رایگان دارد. هم چنین اهمیت نمره زبان انگلیسی و آلمانی فرد برای استاد راهنما بسیار زیاد است. استاد راهنما از اساتید اصلی و عضو هیئت علمی دانشگاه است.

مدارک مورد نیاز برای بورسیه تحصیلی در آلمان

سایر مدارک لازم برای اخذ بورسیه تحصیلی در کشور آلمان عبارتند از:

  • ریز نمرات و اصل مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی و کارشناسی
  • 6 قطعه عکس پاسپورتی
  • کپی صفحه اول پاسپورت که بیش از 6 ماه پس از پایان دوره تحصیل اعتبار دارد
  • ترجمه مدارک تحصیلی باگرفتن تاییدیه از سفارت
  • ارائه 2 توصیه نامه از اساتید دوره قبلی فرد متقاضی در دانشگاه
  • ارائه مدرک زبان آلمانی و یا انگلیسی
  • ارسال یک انگیزه نامه مناسب
  • ارسال رزومه با فرمت مورد درخواست دانشگاه مقصد

بورسیه تحصیلی در آلمان برای دانشجویان خارجی

برای بسیاری از افراد تامین هزینه مالی در هنگام تحصیل اهمیت زیادی دارد، در کنار امکانات و رشته های مناسب در آلمان مشکلاتی هم وجود دارد. از این رو دریافت بورسیه تحصیلی بهترین راه برای این افراد است. در کشور آلمان 8 موسسه موجود است که وابسته به گروهی مذهبی و یا حزب سیاسی در آلمان در حیطه حمایت مالی از دانشجویان خارجی فعالیت می کنند. علاوه بر مواردی که گفته شد مانند: شرکت در سمینارهای برگزار شده از طرف موسسه، نمرات خوب در مقطع کارشناسی و غیره مساله حائز اهمیت برای بیشتر موسسات این است که فرد پس از پایان تحصیل به کشور خود باز گردد تا تصویر مثبتی از فرهنگ و جامعه کشور آلمان و تجربیات خود به کشورش انتقال دهد.

بورسیه تحصیلی در آلمان برای دانشجویان خارجی

موسسه های گوناگون در آلمان برای اعطای بورسیه

افرادی که حداقل یک مقطع تحصیلی را در آلمان گذرانده اند شانس بیشتری برای بورسیه شدن از طرف 8 موسسه ای که اشاره کردیم دارند. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان که نمایندگی آن در تهران است شرایطی متفاوت دارد. مثلا افرادی که به دنبال بورسیه هستند نمی توانند بیش از 1 سال اقامت داشته باشند به خصوص دانشجویان دکترا که بیشتر متقاضیان را تشکیل می دهند. افرادی که به دنبال بورسیه هستند می توانند این درخواست را در ترم های اول تحصیل نیز ارائه دهند در حالی که این محدودیت در سایر موسسه ها وجود ندارد.

مسئولان دانشگاه ها در پی اجباری بودن پرداخت شهریه و کاهش متقاضیان در پی آن نگران کاهش ارتباط آکادمیک با سایر کشورها هستند. در این میان دانشگاه بیلفلد در اقدامی از دانشجویان خارجی به شرطی که در پایان تحصیل شهریه خود را پرداخت کنند در شرایطی خاص هزینه ای دریافت نمی کند که این امر جزو بورسیه مشروط است.

بورسیه تحصیلی دولتی آلمان

یکی از انواع بورسیه ها در آلمان بورسیه دولتی است که به شرح ذیل است:

  • بورسیه اراسموس: این بورسیه به وسیله کمیسیون اروپا با هدف تامین بودجه دانشجویان بین المللی جهت تحصیل در اروپا می باشد که کمکی برای تامین هزینه های دانشجو برای تحصیل در اروپا است.
  • بورسیه DAAD: این بورسیه که خدمات دانشگاه های آلمانی (DAAD) می باشد تامین کننده هزینه دانشجویان در سطوح مختلف برای تحصیل در آلمان است.

کمک هزینه غیر دولتی آلمان

یکی از انواع بورسیه ها در آلمان بورسیه غیر دولتی است که به شرح ذیل است:

  • بورسیه تحصیلی هینریش بل: این بورسیه برای دانشجویانی که هزینه تحصیلی و زندگی خود را ندارند و قصد تحصیل در موسسه ای معتبر در آلمان را دارند در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا ارائه می شود.
  • بورسیه کنراد آدناور از بنیاد بورسیه (KAS): این بورسیه ماهانه و برای متقاضیانی که زیر 30 سال هستند و تحصیل خود را در کشور خود تمام کرده اند در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا ارائه می گردد.
  • بنیاد توپفر آلفرد: این بورسیه برای دانشجویان اروپا به جز آلمان، ترکیه و اسرئیل که علاقه به تحصیل در رشته های هنر، معماری، فرهنگی، جنگلداری، علوم اجتماعی و کشاورزی دارند ارائه می شود.
  • بورسیه Mawista: این بورسیه برای کسانی که از یک کودک نگهداری می کنند و برای تحصیل در خارج از کشور اقدام می کنند ارائه می شود.
  • بورسیه تحصیلی Stipendium: این بورسیه به دانشجویان با استعداد بالا و با لیاقت که در دانشگاه های آلمان اقدام به ثبت نام کردند کمک هزینه ای حدود 300€ (یورو) در ماه اعطا می کند.
  • بورسیه انجمن هلمهولتز: این بورسیه به دانشجویان دکترا و فوق دکترا در سراسر جهان که شرایط بورسیه تحصیلی در آلمان را احراز می نمایند، تعلق می گیرد و کمک هزینه تحصیلی سالانه آنها را تامین میکند و امکان انجام تحقیقات در مرکز هلمهولتز آلمان را برای این افراد مهیا می کند.

تبادلات آکادمیک آلمان دآآد (DAAD)

این موسسه به دانشجویان مقطع دکترا بورسیه اعطا می نماید. بورسیه مذکور در مقطع دکترا برای تمام سال های تحصیل به دانشجویان اعطا می گردد. اخذ این بورسیه تخصصی محدودیت سنی ندارد. اقدام برای اخذ این بورسیه توسط دانشجو باید در زمان اقامت در کشور مبداء صورت گیرد. متقاضیان تحصیل دکترا تا 15 ماه پس از اقامت در آلمان می توانند برای اخذ این بورسیه اقدام نمایند. اخذ این بورسیه در مقطع تحصیلی دکترا مدرک زبانی وابسته به رشته و زبان ارائه آن رشته می باشد، چنانچه تحصیل به زبان انگلیسی باشد آیلتس 7 الزامی است.

در صورت تحصیل به زبان آلمانی مدرک c1 زبان آلمانی الزامی است. در این بورسیه به دانشجویان ماهانه 1000€ (یورو) می پردازند. جدا از این مبلغ پرداختی برای سفر پژوهشی، سمینار و غیره کمک هزینه نیز پرداخت می گردد. شرط اساسی اخذ بورسیه از این موسسات فعالیت دانشجو در زمینه های اجتماعی و سیاسی در آلمان است.

بنیاد فریدریش ابرت و کنراد آدناور آلمان

این موسسه وابسته به حزب سوسیال و دموکرات آلمان است. حدود 40دانشجو از قاره های آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و اروپای شرقی سالیانه این بورسیه را اخذ می نمایند. به منظور اخذ این بورسیه متقاضیان باید به آلمانی تسلط داشته باشند. ارائه مدرک C1 زبان آلمانی برای اخذ بورسیه از این موسسه الزامی است، به دانشجویان رشته پزشکی این بورسیه اعطا نمی گردد.

بنیاد کنراد آدناور به حزب دموکرات مسیحی در کشور آلمان وابسته است. سالانه 60 تا 70 دانشجو در مقطع دکترا از این بنیاد بورسیه اخذ می نمایند. از الزامات اخذ این بورسیه بازگشت دانشجویان پس از تحصیل به کشورشان می باشد. از دیگر شروط اخذ این بورسیه نمرات خوب و فعالیت در زمینه های اجتماعی در هنگام تحصیل است. این بورسیه به دانشجویان مقطع دکترا تا مدت 3 سال ماهانه مبلغ 1000€ (یورو) می پردازد.

بنیاد هاینریش بل آلمان

این بنیاد به حزب سبز آلمان تعلق دارد. برای اخذ بورسیه از این بنیاد در ماه مارس باید اقدام نمود. این بورسیه به دانشجویان دکترا اعطا می گردد و این دانشجویان باید آنلاین تقاضای خود را ارائه نمایند. داشتن مدرک B2 زبان آلمانی در هنگام تقاضای اخذ بورسیه الزامی است. بنیاد رزا لوکزامبورگ یکی دیگر از موسسات دیگر است که وابستگی این بنیاد به حزب چپ آلمان است. بنیاد مذکور به 150 دانشجوی دکترا سالیانه کمک هزینه تحصیلی اعطا می نمیاد. برای مهاجرت از طریق تحصیل به آلمان و همچنین تحصیل رایگان در دانشگاه های برتر آلمان باید واجد شرایط باشید.

مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در آلمان

یکی از اصلی ترین مواردی که دانشجویان بین المللی باید قبل از درخواست بورسیه تحصیل در آلمان رعایت کنند، مراحل درخواست بورسیه تحصیلی این کشور می باشد. به طور کلی طی کردن مراحل درخواست بورسیه تحصیلی آلمان موجب مقدمات دریافت بورسیه تحصیلی این کشور را برای دانشجویان بین المللی فراهم می کند. اما نگران نباشید، زیرا مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در آلمان به نسبت اغلب کشورهای مدرن اروپایی بسیار ساده تر صورت می گیرد. بنابراین دانشجویان می توانند به راحتی مراحل درخواست بورسیه تحصیلی این کشور را با موفقیت طی کنند. روند درخواست بورسیه تحصیلی در آلمان طی سالهای اخیر:

روند درخواست بورسیه تحصیلی در آلماندر نمودار زیر می توانید مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در آلمان را به طور دقیق بررسی کنید:

مراحل درخواست بورسیه تحصیلی در آلمانتوضیحات
درخواست به موقع بورسیهبسیاری ار متقاضیان فرصت های بورسیه تحصیلی در آلمان را از دست می دهند، زیرا نتوانسته اند قبل از مهلت مقرر برای بورسیه تحصیلی درخواست دهند.
رعایت الزامات بورسیهدانشجویان تا زمانی که شرایط لازم را نداشته باشند نمی توانند برای بروسه تحصیلی در آلمان اقدام کنند.
درصد های کارشناسیاگر در آزمون های GMAT ضعیف عمل کرده اید شانس بالایی برای دریافت بورسیه تحصیلی در آلمان نخواهید داشت.
رهبریمهارت های رهبری و داوطلبانه به طور قابل توجهی، توسط دانشگاه های های آلمان برای اعطای بورسیه در نظر گرفته می شود.
بیانیه هدفدر این مرحله یک مقاله کاربردی عالی باید توسط متقاضیان طراحی شود.
یافتن بورسیهاگر بدانید که کدام دانشگاه ها بورسیه تحصیلی را به دانشجویان بین المللی اعطا می کنند، روند تحصیلی شما در این کشور آسان می شود.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص تحصیل یا کار در آلمان در سال 2021 با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

سوالات پرتکرار در خصوص بورسیه تحصیلی در آلمان

برای اخذ بورسیه تحصیلی در این کشور سوالات زیر عنوان می شود:

  1. سطح زبان مورد نیاز برای اخذ بورس تحصیلی چیست؟ برای ارائه بورس به هر دانشجویی دانشگاه سوابق پژوهشی هر فرد به اضافه سطح زبان آلمانی وی را محاسبه میکند. افرادی که مدرک زبان آلمانی دارند امتیاز بیشتری برای گرفتن مجوز بورسیه تحصیلی دارند.
  2. نکات مربوط به اخذ بورسیه تحصیلی چیست؟ نمرات و معدل دانشجو، داشتن مقالات بین المللی مانند ISI، تالیف کتاب، جوایز خوارزمی، ثبت اختراع، مدرک زبان بالا به همراه ارائه اصل و ترجمه ریزنمرات.
  3. شرایط اخذ بورس تحصیلی در مقطع دکترا چیست؟ در این مقطع لازم است سطح زبان به B2 برسد، چراکه کمک زیادی به اخذ بورسیه تحصیلی می نماید. برای افرادی که قصد تحصیل در مقطع دکترا دارند داشتن استاد راهنما لازم است.
  4. مدارک مورد نیاز اخذ بورسیه تحصیلی چیست؟ 2 عدد توصیه نامه از اساتید دوره قبلی که دارای اسکولار بالا در گوگل باشند، ارائه کارنامه دوره قبل به همراه ریز نمرات و ترجمه آن ها، 6 قطعه عکس پاسپورتی، کپی از صفحات اول شناسنامه و پاسپورت، ارائه مدرک زبان انگلیسی و آلمانی با نظر استاد راهنما، انگیزه نامه و رزومه.
  5. شرایط موسسات حمایت کننده مالی چیست؟ افرادی که به دنبال حمایت مالی هستند نمی توانند بیش از یک سال اقامت داشته باشند به خصوص دانشجویان دکترا که بیشتر متقاضیان را تشکیل می دهند. افرادی که به دنبال بورسیه می باشند می توانند این درخواست را در ترم های اول تحصیل نیز ارائه دهند در حالی که این محدودیت در سایر موسسه ها وجود ندارد.
4.8/5 - (5 امتیاز)

6 دیدگاه برای “بورسیه تحصیلی در آلمان

  1. امیررضا گفت:

    سلام ببخشید من پایه یازدهم هستم و معدلم خیلی خوبه از نظر خودم 19/5 به بالا خواستم بدونم میتونم اگه همینطوری ادامه بدم بورسیه خلبانی بگیرم؟
    منظورم اینه که دیپلم رو که گرفتم بعد برم سمت بورسیه برای مدارک بالاتر.
    ممنون از زحماتتون

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تحصیل در آلمان هزینه بسیار کمی رو به همراه داره و به همین دلیل هست که بورسیه های تحصیلی توی این کشور محدودتر از خیلی از نقاط دنیا هست. بورسیه تحصیلی در سال اول هم معمولا به افرادی تعلق می گیره که خارج از محیط دانشگاه رزومه خوبی مثل ثبت اختراع دارند. در صورتی که به دنبال بورسیه تحصیلی تقریبا قطعی هستید بهتره تحصیل در ایتالیا رو انتخاب کنید.

  2. ندا گفت:

    من کارشناسی بیهوشی رو تازه تموم کردم ،معدل کلم ۱۶/۵۸ هستش.میخام اقدام کنم برای ارشد ،بنظرتون کدوم کشور مناسب هست،ایا میتونم بورسیه بشم؟!

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای خیلی از کشورها امکان اقدام رو خواهید داشت اما اغلب بایستی مدرک رو معادلسازی کنید ولی میشه در کشورهایی مثل اایتالیا حتی بدون معادلسازی در گرایش هایی مرتبط با رشته تون پذیرش تحصیلی گرفت

  3. امین گفت:

    سلام،من ۳۱ ساله هستم و تازه مدرک کارشناسی خود را در رشته حسابداری کشاورزی از دانشگاه علمی کاربردی گرفته ام،خواستم بدونم میشود برای ارشد از آلمان فاند گرفت؟و به زبان انگلیسی درس خواند؟معدل من ۱۷ است ولی مقاله ندارم،لطفا به ایمیلم هم پاسخ را ارسال نمایید که چک کنم،ممنون

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عراض ادب خدمت شما دانشگاه های علمی کاربردی مورد تایید آلمان نیستند مگر اینکه از دانشگاه های خصوصی پذیرش بگیرید و شرایط فاند گرفتن بستگی به معدل و دیکر شرایط شما داره که میتونه در کشور آلمان اتفاق بیوفته و در دانشگاه های خصوصی میتونید به زبان انگلیسی پذیرش بگیرید، برای اطلاعات بیشتر به شماره های موسسه تماس بگیرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *