ویزای تحصیلی

تخصص در آمریکا

تخصص در آمریکا

تحصیل تخصص در آمریکا یا رزیدنسی یک مرحله مهم و کاربردی از آموزش پزشکی در مقطع تحصیلات تکمیلی می باشد و بسیار مورد توجه است. اغلب پزشکان از سراسر جهان به دلیل کیفیت آموزشی برتر و فرصت های کاری بهتر، آمریکا را برای گذراندن این دوره انتخاب می کنند. معمولا این دوره از 3 تا 7 سال به طول می انجامد. همچنین در ایالات متحده سال اول رزیدنسی را انترنی و به پزشک در حال تحصیل در این دوه انترن گفته می شود.

  • آیا برای کار پزشکی در آمریکا پزشکان حتما باید دوره رزیدنسی بگذرانند؟
  • شرایط درخواست جهت شرکت در دوره رزیدنسی چیست؟
  • آیا برای درخواست رزیدنسی قبولی در آزمون USMLE الزامی است؟
  • مدارک لازم برای تحصیل رزیدنسی یا تخصص پزشکی در آمریکا چیست؟
  • تفاوت انترنی و رزیدنسی در آمریکا چیست؟
  • برترین دانشگاه های آمریکا جهت شرکت در دوره رزیدنسی کدامند؟

بهترین دانشگاه پزشکی دنیا یعنی دانشگاه هاروارد و برترین مشاغل پزشکی با میانگین درآمدهای بسیار بالا سالیانه تا حدود 118338$ (دلار) متعلق به آمریکا است. پس طبیعی است که پزشکان برای آموزش تخصص کشور آمریکا را در صدر اولویت خود قرار دهند. با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه شوید تا علاوه بر ملاحظه پاسخ سوالات خود از مشاوره های رایگان کارشناسان و وکلای مهاجرتی این موسسه نیز بهره مند شوید.

آشنایی با تحصیل پزشکی در آمریکا 2024

تحصیل پزشکی در آمریکا شامل فعالیت های آموزشی مشتمل بر آموزش و تربیت پزشکان از آموزش ورودی های سال اول گرفته تا تحصیل پیوسته متخصصان می باشد. در ایالات متحده دانشگاه پزشکی یا Medical school یک موسسه ای با هدف آموزش دانشجویان پزشکی در رشته پزشکی است. پذیرش در دانشگاه های پزشکی آمریکا ضرورتا نیازمند اتمام دوره قبلی نیست. بلکه در آمریکا شرط اصلی پذیرش مستلزم اتمام حداقل 3 سال دوره پیش پزشکی (pre-med) در سطح دانشگاهی است. صدالبته شرط ثبت نام برای تحصیل پزشکی در آمریکا نیز قبولی در آزمون پزشکی یا همان MCAT می باشد.

در نظر داشته باشید که پس از ثبت نام در دانشگاه نیز 4 سال تحصیلی در آمریکا به 2 بخش زیر تقسیم می شود:

دو بخش اصلی تحصیل پزشکی در آمریکا

اما مدرک اعطائی در پایان این 4 سال تحصیل معمولا دکتر پزشکی (M.D.) یا به ندرت دکتر پزشکی اوستئوپاتیک (D.O.) می باشد. که این هم غالبا به دانشگاه مربوطه بستگی دارد. اما به هر حال با هر دو مدرک البته بعد از اتمام برنامه رزیدنسی می توان کار کرد.

با توجه به این شرایط، حالا زمان آن فرا رسیده است که با برترین دانشگاه های علوم پزشکی آمریکا در سطح ملی و جهانی برای تحصیل تخصص پزشکی در سال 2024 آشنا شویم:

دانشگاهرتبه ملیرتبه جهانی (مطابق رنکینگ دانشگاهی QS در سال 2024)
دانشگاه هاروارد (HARVARD UNIVERSITY)11
دانشگاه استنفورد23
دانشگاه جان هاپکینز34
دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس (UCLA)49
دانشگاه کالیفرنیا510

دوره های مختلف تحصیل پزشکی در آمریکا

جهت آشنایی بهتر شما هموطنان عزیز با دوره های مختلف پزشکی در ایالات متحده بایستی عرض کنیم که دوره های پزشکی در آمریکا به 3 دوره انترنی (Internship)، رزیدنسی یا تخصص (Residency) و فلوشیپی (Fellowship) دسته بندی می شود که هر یک شرایط و ویژگی های خاصی دارد که بایستی بدان توجه کرد:

دوره های پزشکی در آمریکا

در طی سال آخر تحصیل لیسانس در آمریکا در پزشکی دانشجویان در رشته تخصصی انتخابی خود درخواست رزیدنسی فوق لیسانس را ارائه می دهند. به لحاظ تاریخی نیز تحصیل پزشکی تحصیلات تکمیلی در آمریکا با انترنی یک ساله شروع می شود. در دوره رزیدنسی، هر متخصص پزشکی نیز برنامه آموزشی خاص خود را دارد که طول و محتوای آموزش رزیدنسی ضروری برای انجام کار در آن تخصص را تعریف می کند. باید توجه کرد که برنامه های زیدنسی ممکن است تخصص به تخصص متفاوت باشد. مثلا برای رشته پزشکی داخلی 3 ساله و برای جراحی اعصاب 7 ساله باشد. اما دوره فلوشیپ یک برنامه فول تایم و رسمی است که بر روی زمینه خاص با شرایطی فراتر از رزیدنسی متمرکز است.

فرآیند تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

رزیدنسی (تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا) هدف مشترک اغلب فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی (IMGها) می باشد. اما این مسیر همواره یک مسیر ساده و راحتی نیست و ممکن است حتی کمی هم پیچیده و گمراه کننده نیز باشد.

اکنون با هم به بررسی مراحل درخواست رزیدنسی در آمریکا 2024 می پردازیم:

  • ثبت نام در آزمون اعطاء کارشناسی پزشکی ایالات متحده (USMLE): اما قبل از ثبت نام، متقاضی بایستی مدرک پزشکی خود را از طریق کمیسیون آموزشی فارغ التحصیلان پزشکی خارجی (ECFMG) معادلسازی و تایید کند.
  • قبولی در آزمون های USMLE: این آزمون در واقع یک آزمون 3 مرحله ای برای اخذ مدرک لیسانس در ایالات متحده محسوب می شود.
  • کسب تجربه کیلینیکی ارزشمند در آمریکا: در این رابطه متقاضیان لازم است در دوره های اکسترنی فشرده در ایالات متحده شرکت کنند.
  • ثبت نام در AAMC: انجمن دانشکده های پزشکی آمریکا یا AAMC در واقع سرویس درخواست رزیدنسی الکترونیک می باشد. اما ERAS سیستم درخواست آنلاین مرکزی است که شما از آن برای درخواست برنامه های رزیدنسی از طریق پورتال MyERAS استفاده می کنید.
  • انتخاب برنامه رزیدنسی مورد نظر با استفاده از لیست های برنامه رزیدنسی اختیاری IMGPrep
  • اخذ نشان ECFMG® (شماره عدد الفبایی 14 رقمی) از طریق سامانه OASIS یا اپلیکیشن موبایل MyECFMG جهت ثبت نام در ERAS
  • تحویل مدارک لازم و تحویل درخواست به ERAS®

فرایند تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

مدارک لازم جهت تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

اکنون که با شرایط و مراحل درخواست برنامه رزیدنسی یا تحصیل تخصص در آمریکا آشنا شدیم، حالا متقاضیان با مدارک لازم برای این درخواست نیز بایستی آشنا شوند. بر این اساس مدارک لازم برای درخواست دوره رزیدنسی در ایالات متحده در سال 2024 عبارتند از:

  • فرم درخواست ERAS® تکمیل شده
  • گزارش شخصی رزیدنسی
  • رزومه یا CV متقاضی
  • توصیه نامه معتبر
  • هزینه درخواست

کار در آمریکا

هزینه تحصیل تخصص در آمریکا

از دیگر موارد مهم در زمینه تحصیل تخصص در آمریکا اطلاع از شرایط و میزان هزینه در این دوره می باشد. معمولا شهریه دانشجویان در حال تحصیل تخصص در کشور آمریکا به دو صورت شهریه رزیدنت درون ایالتی in-state resident و شهریه رزیدنت بیرون ایالتی out-of-state resident دسته بندی و محاسبه می شود و همان طوری که در نمودار پایین هم مشاهده می شود، شهریه سالانه رزیدنت ها در برنامه های کوچک حدود 26197$ (دلار) ولی شهریه سالانه رزیدنت ها در برنامه های بزرگ تخصصی حدود 58025$ (دلار) می باشد.

شهریه سالانه تحصیل تخصص در آمریکا

 

سطح درآمد پزشکان در آمریکا

پس در یک جمع بندی می توان گفت که افراد پس از اتمام برنامه تخصص خود می توانند در آمریکا مشغول به کار شوند. این دسته از پزشکان متخصص با توجه به رشته و نیز سابقه کاریشان میتوانند در بیمارستان ها و مطب های دولتی و خصوصی آمریکا استخدام شوند و استخدام در آمریکا یعنی استخدام در بهشت پزشکان! چرا که میانگین درآمد سالیانه پزشکان در آمریکا 2024 در حدود 219000$ (دلار) می باشد.

اطلاعات بیشتر: حقوق ماهیانه کار در آمریکا

در واقع از نظر سطح درآمدی در کل جهان، پزشکان در آمریکا بعد از پزشکان انگلیسی و سوئیسی پر درآمدترین پزشکان دنیا محسوب می شوند و این را با توجه به جدول زیر نیز می توان متوجه شد:

TOP COUNTRIES FOR DOCTORS 2024
کشورمتوسط درآمد پزشکان (دلار در ماه)
انگلستان$33123
سوئیس$28303
آمریکا$18200
هلند$12271
فرانسه$10535
آلمان$9717
ایتالیا$9308

برای اینکه سطح درآمد بالای پزشکان و متخصصان پزشکی در آمریکا ملموس تر باشد درآمد این دسته از شاغلین آمریکا را با درآمد کلیه مشاغل مقایسه می کنیم. بر این اساس نیز میانگین درآمد سالانه پزشکان آمریکایی حدودا 219000$ (دلار) است در حالی که میانگین درآمد همه مشاغل در همین کشور در حدود 95100$ (دلار) می باشد:

مقایسه درآمد سالانه پزشکان در آمریکا با درآمد ملی

مراحل اپلای برای تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

در راستای تحصیل در بخش تخصص در آمریکا بایستی ابتدا مراحل اپلای به درستی انجام شود. مراحل اپلای تخصص پزشکی در کشور آمریکا عبارتند از:

  • ثبت نام در آزمون USMLE جهت تخصص پزشکی در آمریکا
  • ارائه نامه پذیرش در آزمون USMLE جهت تخصص پزشکی در آمریکا
  • شرکت در دوره های بالینی جهت تخصص پزشکی در آمریکا
  • انتخاب دوره تحصیلی مناسب جهت تخصص پزشکی در آمریکا
  • تایید نهایی و ارائه اسناد برای آزمون تخصص پزشکی در آمریکا

مراحل نهایی جهت اپلای تخصص پزشکی در آمریکا به طور کلی طی 10 روز ثبت می شود. پیش از ارسال مدارک دقت نمایید تا مدارک خود را در زمان درست و به صورت کامل ارجاع دهید.

لیست پردرآمدترین تخصص های رشته پزشکی در آمریکا

در این بخش به بررسی لیست پردرآمدترین تخصص های رشته پزشکی در آمریکا می پردازیم. پردرآمدترین تخصص پزشکی در رشته قلب و عروق است که حدود درآمدی این رشته در سال 2024 به 170.18$ (دلار آمریکا) می رسد.

در واقع پردرآمدترین تخصص های پزشکی در آمریکا عبارتند از:

  • جراحی ارتوپد
  • متخصص اورژانس
  • جراح فک و صورت
  • متخصص بیهوشی
  • جراح اطفال
  • رادیولوژیست
  • متخصص پوست
  • متخصص قلب و عروق

بهترین دانشگاه ها جهت تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا

مهم ترین فرآیند در راستای تخصص پزشکی در آمریکا، انتخاب دانشگاه است. از این رو در لیست زیر تعدادی از دانشگاه های برتر تخصص پزشکی در آمریکا شرح داده شده است:

  • دانشگاه هاروارد آمریکا
  • دانشگاه جان هاپکینز آمریکا
  • دانشگاه کالیفرنیا آمریکا
  • دانشگاه استنفورد آمریکا
  • دانشگاه کلمبیا آمریکا

اطلاعات بیشتر: شرایط پذیرش دانشگاه هاروارد

شرایط ویزا برای دوره های تخصص در آمریکا

برای شرکت در برنامه های رزیدنسی در ایالات متحده، فارغ التحصیلان پزشکی بین المللی یا همان IMG ها که جزء اتباع یا مقیم های دائم آمریکا نیستند بایستی ویزای مناسب خود را اخذ کنند. در این خصوص، دو نوع ویزای متداول در اختیار این دسته از دانشجویان پزشکی قرار دارد که شامل ویزای H1-B (کارگر موقتی) یا J-1 (ویزیتور انتقالی) می باشد. برخی از موسسات خود وارد عمل شده و ویزا برای رزیدنت را در برنامه رزیدنسی اسپانسری می کنند. همچنین ECFMG نیز از طرف وزارت کشور آمریکا مجاز است تا اسپانسر پزشکان خارجی در اخذ ویزای J-1 گردد.

مهاجرت به آمریکا

اگر شما هم فارغ التحصیل پزشکی از ایران بوده و مایل به درخواست تحصیل تخصص پزشکی در آمریکا (دوره رزیدنسی) و مهاجرت به آمریکا هستید، با کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت همراه باشید تا در کلیه مراحل اخذ پذیرش از جمله فرآیند درخواست و تهیه مدارک لازم راهنمائی شوید.

سوالات مکرر درباره تحصیل تخصص در آمریکا

در زمینه تحصیل تخصص در ایالات متحده سوالات کلیدی زیر مطرح است:

  • چرا تحصیل تخصص در آمریکا توصیه می شود؟ کیفیت آموزشی بالا و نیز فرصت های شغلی ایده آل دو عاملی هستند که برای متقاضیان تحصیل تخصص در آمریکا انگیزه ای قوی ایجاد می کنند.
  • شهریه دوره های تخصص در آمریکا چقدر است؟ شهریه سالانه رزیدنت ها در برنامه های کوچک حدود 26197$ (دلار) ولی شهریه سالانه رزیدنت ها در برنامه های بزرگ تخصصی حدود 58025$ (دلار) می باشد.
4.9/5 - (19 امتیاز)

8 دیدگاه برای “تخصص در آمریکا

  1. R گفت:

    سلام آیا میشه رزیدنتی رو تو ایران خوند و بعد در آمریکا امتحان usml داد؟ ا بعد در آمریکا فلوشیپی یا فوق تخصص قبول شد؟
    یعنی اگه usml رو قبول بشی مدرک تخصصی که از ایران گرفتی معتبره؟ میشه فوق تخصص یا فلوشیپی شرکت کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما هر زمانی که به عنوان یک پزشک بخواین وارد آمریکا بشید، باید این آزمون رو بدید. مدیریت کردن زمانی این موضوع با شما هست. شما اما در نظر داشته باشید که هرچه سریع تر برای ورود به آمریکا یا کلا هر کشوری اقدام کنید در زمانتون صرفه جویی بیشتری کردید

  2. Poya گفت:

    سلام . ایا بعد از ارتباط با اساتید دانشگاه هاروارد و ارائه رزومه قوی و قبولی در مصاحبه با این اساتید برای ورود به دوره تخصص پزشکی هارواردباید ازمون ورودی هم بدیم ؟ وآیا کشور آمریکا برای تحصیل در این مقطع به ما ایرانی ها ویزا تحصیلی میده ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما اول آزمون می دید و در صورتی که مورد پذیرش قرار گرفتید، بعدش در مصاحبه شرکت داده می شید

  3. خشایارشا یزدانی گفت:

    باسلام.
    اگر موفق به قبولی در آزمونUSMLEشدیم آیا امکان تحصیل رایگان وجود دارد اگر رزومه خوبی داشته باشیم؟و اگرنه آیا امکان کار حین تحصیل وجود دارد تا بتوان هزینه تحصیل را از آن طریق پرداخت کرد؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید در آمریکا کار ضمن تحصیل داشته باشید.
      با این حال در نظر داشته باشید که امکان دریافت بورسیه کامل در این دانشگاه قطعی نیست. باید رزومه عالی داشته باشید و در رقابت با بقیه شرایط بهتر داشته باشید. توی آمریکا دسترسی به بورسیه های مختلف ممکنه ولی مبلغی که پرداخت میشه متفاوت هست

  4. حسین گفت:

    این موارد ذکر شده برای دامپزشکان هم صدق می کنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      خیر در مورد دامپزشکی متفاوت خواهد بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *