ویزای تحصیلی

تحصیل در ایتالیا

تحصیل در ایتالیا

دانشگاه های ایتالیا یکی از قدیمی ترین دانشگاه های جهان هستند و تحصیل در ایتالیا یکی از راه های مناسب مهاجرت تحصیلی در سال 2023 خواهد بود. البته اگر چه تحصیل در ایتالیا برای تابعین یک سری کشورها از جمله ایران رایگان است اما آمار بیکاری این کشور پیش بینی شده که در سال 2023 همچنان نزدیک به 10% باقی بماند. این در حالی است که آمار بیکاری در کشور سوئیس تنها 4.85% و در اتریش 8.7% است. در نتیجه شانس پیدا کردن کار در ایتالیا پس از فارغ التحصیلی پایین است اگر چه در صورتی که افراد دانش زبان ایتالیایی داشته و در رشته تحصیلی خود نیز سرآمد و متخصص باشند می توانند امیدوار باشند که شغل مناسبی پس از فارغ التحصیلی پیدا می کنند.

  • شرایط اخذ پذیرش تحصیلی در ایتالیا به زبان انگلیسی چیست؟
  • برترین دانشگاه های ایتالیا در سال جاری کدامند؟
  • ارزانترین دانشگاه های ایتالیا کدامند؟
  • امکان اخذ بورسیه تحصیلی در ایتالیا چقدر است؟
  • هزینه زندگی دانشجویی در ایتالیا 2023 چقدر است؟
  • تحصیل پزشکی در ایتالیا به چه صورتی است؟
  • شرایط اخذ ویزای تحصیلی در ایتالیا چیست؟

در مقاله پیش رو سعی شده تا به سوالات بالا پاسخ داده شود٬ این مقاله توسط تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مورد کشور ایتالیا و شرایط تحصیل در این کشور در سال 2023 نوشته شده و امید است مطالعه آن مفید باشد.

سیستم آموزشی در ایتالیا

همانطور که در مقدمه بیان شد دانشگاه های این کشور از قدیمی ترین دانشگاه های حال حاضر جهان هستند و با توجه به سیستم بولونیا سطح آموزش در ایتالیا با تمام کشورهای حوزه شنگن اروپا یکسان است. این سیستم بیان می کند که تمامی دانشجویان و دانش آموزانی که در کشورهای اروپایی به تحصیل می پردازند از حداقل های استاندارد آموزشی در کشورهای اروپایی برخوردار هستند. لذا طبیعی است که سطح آموزش در این کشورها بسیار بالا باشد.

در رابطه با سیستم آموزشی در ایتالیا شایان ذکر است که امتحانات تحصیلات عالی پس از پایان دوره برگزار می شود. در صورتی که دانشجو نمره قبولی در یک آزمون را بدست نیاورد می تواند مجدد در آزمون همان درس شرکت کند و در صورت عدم کسب نمره قبولی در آزمون مجدد، باید نسبت به اخذ آن واحد درسی اقدام کند. اگر که یک دانشجو از نمره خود راضی نباشد، می تواند از استاد بخواهد تا نمره او را به ثبت نرساند و مجددا در آزمون شرکت کند اما همواره نمره آزمون دوم برای دانشجویان محاسبه خواهد شد. مطابق با سیستم آموزشی بولونیا تحصیل در مقاطع دانشگاهی در ایتالیا به ترتیب 3، 2 و 3 سال به طول خواهد انجامید.

اینفوگرافیک تحصیل در ایتالیا

انواع مدارس جهت تحصیل در ایتالیا

بر اساس فرآیند بولونیا، نظام آموزشی و تحصیل در ایتالیا در سال 1990 اصلاح شد تا یک نظام سازگار آموزش در سراسر اروپا ایجاد شود. سیستم آموزش در ایتالیا از دو بخش دانشگاهی و غیر دانشگاهی تشکیل شده است.

بخش دانشگاهیبخش غیر دانشگاهی شامل 4 نوع آموزش و پرورش و موسسات آموزشی
دانشگاه دولتی شامل موسسات دولتی دارای استقلال علمی، آموزشی و مالی استمدارس عالی طراحی شامل پلی تکنیک هنر، آکادمی های هنرهای زیبا، آکادمی های هنر ملی
دانشگاه غیر دولتی که توسط دولت به رسمیت شناخته شده استموسسات عالی یا هنرهای کاربردی، موسسات عالی برای مطالعات موسیقی
2 دانشگاه برای اتباع خارجی در زمینه تدریس و تحقیق برای توسعه زبان ایتالیایی، ادبیات و فرهنگ آنآموزش عالی در دوره های زبان 
6 مدرسه آموزش عالی بخصوص در مقطع کارشناسی ارشدآموزش در انسیتیتوها و موسسات
6 دانشگاه مجازیبرنامه های آموزش عالی FIS

شرایط ورود به هریک از دوره های آموزشی در کشور ایتالیا با دوره دیگر متفاوت است و افراد باید مدارک مورد نیاز جهت پذیرش هر یک از آن ها را به صورت مجزا بررسی و تهیه کرده تا بتوانند با آرامش بیشتری برای دریافت ویزای تحصیلی این کشور اقدام کنند.

اعزام دانشجو به ایتالیا 2023

چرا تحصیل در ایتالیا؟

از سایر دلایل اصلی در باب مهاجرت تحصیلی ایتالیا عبارتند از:

  • قرارگیری دانشگاه های برتر با درجه علمی بالا
  • ایجاد سکوی پرتاب
  • عضویت اتحادیه اروپا و معاهده شنگن
  • هزینه های مقرون به صرفه تحصیل
  • امکان دریافت بورسیه تحصیلی

همواره دلایل متنوعی برای هر فرد وجود دارد که بتواند مقصد نهایی خود برای تحصیل در کشور دیگری را انتخاب کند. این دلایل می تواند از هزینه تحصیل گرفته تا جایگاه علمی دانشگاه ها متفاوت باشد. با توجه به شرایطی که در کشور ایتالیا وجود دارد، افراد زیادی ایتالیا را گزینه ای ارزان قیمت و در سطح بالای علمی می یابند این این دلایل برای آن ها کافی است.

اطلاعات بیشتر در باب رشته مهندسی هوافضا در ایتالیا

زبان تحصیل در ایتالیا

ایتالیا نیز مانند بسیاری از کشورهای جهان امکان تحصیل به دو زبان را برای متقاضیان تحصیل در این کشور فراهم کرده است. دانشجویان در برخی از رشته ها توانایی تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی را خواهند داشت. با این حال دسترسی به رشته های تحصیلی انگلیسی زبان در مقطع کارشناسی ارشد بسیار ساده تر خواهد بود. درصد کمی از افراد برای تحصیل در مقطع کارشناسی راهی کشور ایتالیا می شوند و شاید دلیل اصلی این امر، همین مسئله باشد.

تحصیل پزشکی در ایتالیا به زبان انگلیسی تقریبا غیرممکن است چرا که نیاز به دانش بسیار بالایی دارد. دانشجویانی که قصد تحصیل در این رشته ها به زبان ایتالیایی را داشته باشند، شانس پذیرش بیشتری خواهند داشت و از طرف دیگر فرصت کاریابی بهتری نیز در اختیارشان قرار خواهد گرفت. تعداد قابل توجهی از دانشگاه های کشور ایتالیا در جمع دانشگاه های برتر جهان قرار دارند. دانشجویان برای تحصیل در کشور ایتالیا، طبق درخواست دانشگاه ها و سفارت این کشور، مدرک B2 زبان ایتالیایی را باید اخذ کرده باشند. اما باید به این نکته اشاره داشت که دانشجویان با در اختیار داشتن این مدرک ممکن است در ایتالیا ناچار به گذراندن دوره زبان شوند یا حتی سفارت کشور ایتالیا مدرک زبان آن ها را تایید نکرده و درخواست اخذ ویزای آن ها با وجود در دست داشتن پذیرش از بین برود.

آشنایی با بهترین شهرهای ایتالیا برای تحصیل

ایتالیا که با کشورهای فرانسه، سوئیس، اتریش، اسلوونی و واتیکان و سن مارینو هم مرز است بیش از 60 میلیون نفر جمعیت دارد و از این رو سومین کشور پرجمعیت در اتحادیه اروپا به شمار می رود. علی رغم وجود بحران های اقتصادی فعلی، در سال 2005 به عنوان هشتمین کشور دنیا به لحاظ کیفیت زندگی شهروندان خود شناخته شده بود. البته کسانی که می خواهند ایتالیا را برای زندگی انتخاب کنند باید به شرایط فعلی این کشور توجه ویژه ای داشته باشند و اگرچه امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته ها در این کشور وجود دارد اما افرادی که تمایل داشته باشند پس از فارغ التحصیلی در ایتالیا بمانند باید شغلی پیدا کنند.

پیدا کردن شغل موجب می شود فرد بتواند ویزای تحصیلی خود را تبدیل به ویزای کاری کند هرچند لازمه آن تسلط به زبان ایتالیایی است چراکه به جز در مشاغل معدودی از جمله برنامه نویسی، غالب کارفرمایان ایتالیایی به زبان انگلیسی آشنا نیستند. ذکر این نکته نیز ضروری است که در حالی که آمار بیکاری در شمال اروپا در سال 2023 حدودا 9.9% است در بعضی از شهرهای جنوبی به 20% هم می رسد پس بهتر است افراد شهرهای پرجمعیت و مهم ایتالیا را برای تحصیل انتخاب کنند که هم حین تحصیل و هم پس از اتمام تحصیلات بتوانند استخدام شوند. مهم ترین شهرهای ایتالیا عبارت هستند از:

  • رم (پایتخت و مرکز سیاسی ایتالیا)
  • میلان
  • ناپلولی
  • تورین
  • جنوا
  • بولونیا
  • فلورانس
  • باری
  • کاتانیا
  • ونیز
  • ورونا
  • مسینا
  • پادوآ
  • پارما
  • پراتو
  • مودنا

اخذ پذیرش از بهترین دانشگاه های ایتالیا در سال 2023

از جمله مسائلی که باید مورد توجه دانشجویان قرار بگیرد، اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا است. هر دانشگاه بسته به شرایط خود نسبت به اخذ پذیرش دانشجویان مورد نیاز خود اقدام می کند. هرچه جایگاه علمی دانشگاه در رتبه بندی های جهانی بهتر باشد، طبیعتا اخذ پذیرش از آن دانشگاه نیز دشوار تر خواهد شد. در جدول زیر شرایط برترین دانشگاه های کشور ایتالیا در سال 2023 ارائه شده است:

نام دانشگاهTimes Higher Education Ranking (2023)Shanghai Jiao Tong University Ranking (2023)TopUniversities Ranking (2024)U.S. News & World Report Ranking (2023)
دانشگاه بولونیا172201154112
دانشگاه ساپینزای روم197101134114
اسکول نورماله سوپریور پیزا197501221
مدرسه تحصیلات پیشرفته سنت انا پیزا201714
دانشگاه پادوا201151219114
دانشگاه ویتا سالوته سن رافائل201401436352
دانشگاه میلان301151276164

پزشکی رو تو ایتالیا با کمترین هزینه بخون

شرایط پذیرش دانشجو در ایتالیا 2023

یکی از مهمترین موارد در زمینه تحصیل در ایتالیا اطلاع از شرایط پذیرش در این کشور است. به طور ساده و خلاصه می توان گفت که هر دانشجوی متقاضی برای اپلای از دانشگاه های ایتالیا بایستی سه شرط زیر را از قبل تهیه کند:

  • مدرک دیپلم متوسطه
  • نمره معدل کل GPA عالی
  • قبولی در آزمون ورودی مخصوص برخی رشته های تحصیلی مثل مهندسی، پزشکی و معماری

اما نکته مهم بعدی در اینباره این است که دانشگاه های ایتالیایی برنامه های تحصیلیشان را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان ایتالیایی رارائه می دهند. با این همه عمده برنامه های مقطع لیسانس به زبان ایتالیایی ولی عمده برنامه های مقطع فوق لیسانس به زبان انگلیسی ارائه می شود. از همین رو نیز مدارک آزمون های زبان زیر مورد قبول اکثر دانشگاه های ایتالیایی است:

مدارک آزمون های زبان مورد قبول در دانشگاه های ایتالیا

آیا اخذ پذیرش و تحصیل پزشکی در ایتالیا سخت است؟

پاسخ این سوال بیشتر از هر چیز دیگری به خود متقاضی و علاقه مندی و پیگیری اش برمی گردد. منتها قبل از هر چیزی بایستی بدانید که ایتالیا برای تحصیل پزشکی اصلا جای بدی نیست چرا که شما با انتخاب ایتالیا می توانید از کیفیت آموزشی بالا، فرصت تحصیل پزشکی به زبان انگلیسی، مدرک اروپایی، شهریه های پایین، بورسیه های مختلف و نیز زندگی و کار در یک کشور با کلاس جهانی بهره مند شوید. اما برای قبولی و تحصیل پزشکی در ایتالیا بایستی 3 تا شرط پذیرش را تامین کنید:

  • مدرک متوسطه 12 ساله
  • قبولی در کنکور علوم تجربی ایران
  • قبولی در آزمون IMAT (تست پذیرش دانشجوی پزشکی بین المللی)

اما درباره آزمون IMAT در ایتالیا بایستی حتما به موارد و نکات مهم زیر توجه کنید:

درباره آزمون IMAT در ایتالیا

IMAT آزمون پذیرش پزشکی ایتالیا برای دانشجویان خارجی است و به زبان انگلیسی و در ماه سپتامبر برگزار می شود. این آزمون 60 سواله بوده و مدت برگزاری آن حدود 100 دقیقه است. تستی که مواد امتحانی آن شامل اطلاعات عمومی، زیست شناسی، شیمی، فیزیک و ریاضیات بوده و هزینه حضور در آن نیز در حدود €130 (یورو) می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر و یا ثبت نام در این آزمون نیز می توان به سفارت ایتالیا مراجعه کرد.

زبان تحصیل در ایتالیا

تاریخ های مهم اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا

در هنگام اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا، باید به دو تاریخ بسیار مهم توجه داشت. اولین تاریخ مهم برای اعزام دانشجو به ایتالیا تاریخ های اعلام شده از طرف دانشگاه برای دریافت پذیرش است. افراد تنها در همان بازه زمانی قادر خواهند بود تا برای دریافت پذیرش اقدام کنند. شرایط کلی پذیرش در کشور ایتالیا از ابتدای ماه اسفند تا پایان فروردین است اما برخی از دانشگاه ها، پذیرش خود را از مهر ماه آغاز می کنند. بازه زمانی اخذ پذیرش حدود 70 تا 90 روز است.

حدود یک ماه پس از بسته شدن پنجره اخذ پذیرش از دانشگاه های کشور ایتالیا، زمان اخذ پذیرش برای بورسیه تحصیلی در ایتالیا فرا می رسد. دانشجویان نهایتا یک ماه زمان خواهند داشت تا درخواست خود برای دریافت بورسیه تحصیلی را ارائه کنند. این پنجره تنها یک بار در سال باز خواهد بود و در صورتی که افراد درخواست خود را ثبت نکنند، این فرصت را از دست خواهند داد. دانشجویان همچنین پس از دریافت پذیرش نهایی خود، باید در سفارت کشور ایتالیا یک نوبت دریافت کنند و درست در همان زمان به سفارت این کشور مراجعه کنند تا بتوانند ویزای تحصیلی خود را دریافت کنند.

مدارک لازم برای اخذ پذیرش در ایتالیا

لازم به ذکر است هر دانشگاه در مقاطع و رشته های مختلف مدارک متعددی را از افراد درخواست می کند. منتهی برای اخذ پذیرش از دانشگاه های ایتالیا در سال 2023 یک سری کلیاتی وجود دارد که به شرح ذیل است:

  • رزومه فرد که باید شامل موفقیت های تحصیلی و حتی غیر تحصیلی از جمله کسب مدال های ورزشی و غیره باشد.
  • ترجمه رسمی تمامی مدارکی که در رزومه به داشتن آن ها اشاره شده از جمله مدرک تحصیلی
  • ترجمه رسمی ریز نمرات مقطع قبلی
  • هزینه بررسی مدارک یا اصطلاحا application fee
  • مدرک زبان
  • توصیه نامه اساتید
  • انگیزه نامه که لازم است شخص دانشجو با صداقت کامل آن را بنویسد.

دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا

ویزا جهت تحصیل در ایتالیا

ویزای تحصیلی ایتالیا توسط سفارت های ایتالیا و مقامات کنسولی در کشور مبدا یا محل اقامت دائم دانشجویان و دانش آموزان صادر می شود. دانشجویان و دانش آموزان مقیم در کشورهای اتحادیه اروپا بدون نیاز به ویزا می توانند در ایتالیا تحصیل نمایند. با این وجود دانش آموزان برای اخذ مجوز اقامت باید در ایستگاه پلیس ثبت نام نمایند. ویزای تحصیلی کشور ایتالیا در حقیقت حکم ورود افراد به کشور ایتالیا است و افراد تنها به کمک همین ویزا می توانند در کشور ایتالیا تحصیل کنند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ ویزای تحصیلی در ایتالیا

فرم درخواست برای ویزای دانشجویی در ایتالیا باید شامل یک عکس جدید با اندازه گذرنامه، اسناد مسافرتی معتبر و اسناد حمایتی که بسته به نوع ویزایی که دانش آموز درخواست میکند باید وجود داشته باشد. علاوه بر اینها باید موارد زیر نیز ارائه شوند:

  • نامه پذیرش از دانشگاه
  • اثبات حمایت مالی کافی از جمله مبلغ ضروری برای سفر به ایتالیا
  • اسناد مربوط به سلامت و بهداشت
  • محل اقامت فرد برای مدت 10 روز پس از ورود به کشور ایتالیا
  • بلیت پرواز به ایتالیا
  • مدرک زبان B2 زبان ایتالیایی و معادل زبان انگلیسی
  • دو قطعه عکس
  • گذرنامه معتبر به علاوه کپی برابر اصل پاسپورت
  • ترجمه رسمی ریز نمرات آخرین مقطع تحصیلی
  • ترجمه رسمی مدارک تحصیلی
  • ترجمه رسمی مدارک شناسایی معتبر فرد در کشور مبدا

شروط تحصیل دندانپزشکی در ایتالیا

هزینه های تحصیل در ایتالیا در سال 2023

هزینه های تحصیل در ایتالیا به طور کلی کمتر از بسیاری از کشورهای اروپایی است. این هزینه ها در دوره تحصیلات تکمیلی در ایتالیا در سال 2023 به طور متوسط بین 850€ الی 4000€ (یورو) در سال خواهد بود و بسته به دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت خواهد بود. دانشگاه های خصوصی در ایتالیا بسیار گرانتر هستند و اکثر آنها tuition fees یا هزینه های مربوط به دوره تحصیلی را چه برای دانشجویان تبعه ایتالیا و چه برای اتباع خارجی مطالبه می کنند. همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، دانشگاه هایی مثل ترنتو، اسکولار سوپریور سنت آنا و دانشگاه پلی تکنیک میلان گرانترین دانشگاه های کشور ایتالیا و دانشگاه ها و موسساتی مثل دانشگاه آزاد بوزن بولزانو، کامرینو و رجیو کالابریا جزء ارزانترین دانشگاه های ایتالیا هستند:

مقایسه سطوح هزینه های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا

در ایتالیا تعداد زیادی کمک هزینه تحصیلی و بورس مالی برای دانشجویانی که در ایتالیا تحصیل می کنند وجود دارد که دانشجویان می توانند درخواست بورس تحصیلی نمایند. بورس تحصیلی و کمک هزینه ها اغلب محدود است و پس از ارزیابی نمرات قبولی بر اساس شایستگی دانش آموزان ارائه می شود. باید اشاره کرد که فقط دانشجویان دانشگاه های دولتی کشور ایتالیا می توانند از بورس های تحصیلی استفاده کنند.

هزینه های زندگی دانشجویی در ایتالیا در سال 2023

اشاره شد ایتالیا یکی از کشورهای ارزان قیمت جهان است و دانشجویان دارای بورسیه می توانند از امکانات بسیار زیادی استفاده کنند. دانشجویانی که کمتر از 27 سال سن داشته باشند، می توانند از بلیت وسایل حمل و نقل عمومی با تخفیف ویژه نیز استفاده کنند. بسیاری از دانشجویان می توانند از خوابگاه دانشجویی استفاده کنند و در این صورت بخش قابل توجهی از هزینه های زندگی خود را کاهش خواهند داد. البته اجاره ملک رسمی در کشور ایتالیا فواید بیشتری برای دانشجویان خواهد داشت. هزینه زندگی در ایتالیا برای دانشجویان در سال 2023 حدودا 600€ تا 900€ (یورو) مطابق جدول زیر پیش بینی می شود:

آیتم هاهزینه ها به یورو
اجاره آپارتمان250€ تا €400 در ماه
ایاب و ذهاب25€ تا €35 در ماه
غذا150€ تا €200 در ماه
هزینه های دیگر€140 در ماه

با این توضیح اکنون به هزینه زندگی دانشجویان بین المللی در شهرهای دانشجوئی ایتالیا می پردازیم:

شهرحداقل هزینه به یوروحداکثر هزینه یورو
میلان800€1000€
رم800€1000€
فلورانس700€850€
بولونیا750€800€
بولزانو650€700€

همان طوری که در جدول فوق هم مشاهده شد، دو شهر بولزانو و بولونیا جزء ارزانترین شهرهای دانشجوئی ایتالیا به حساب می آید. باید توجه داشت اقامت در خوابگاه دانشجویی می تواند هزینه های زندگی در کشور ایتالیا را به شدت کاهش دهد.

دریافت بورسیه تحصیلی در ایتالیا

مقایسه هزینه تحصیل فرانسه و ایتالیا

سطح شهریه ها در هر دو کشور فرانسه و ایتالیا بسته به نوع دانشگاه و برنامه تحصیلی متفاوت است. مطابق راهنمای دولتی ایتالیا، میانگین شهریه های سالیانه در دانشگاه های دولتی ایتالیا حدود 1000€ الی 3000€ (یورو) است که در دانشگاه های خصوصی ایتالیا این مبالغ بالاتر هم است. از نظر هزینه زندگی در ایتالیا نیز دانشجویان به مبلغی حدود 600€ (یورو) در ماه نیازمند هستند تا تمام مخارج خود شامل هزینه غذایی، حمل و نقل، پوشاک و غیره را تدارک ببینند. اما هزینه تحصیل در دانشگاه های فرانسوی از 380€ تا 3770€ (یورو) پیش رفته و میانگین هزینه زندگی در فرانسه نیز حدود 1000€ (یورو) است.

البته زندگی در شهری مثل پاریس هزینه زندگی ماهیانه تا 1300€ (یورو) نیز می رسد. درکل هزینه تحصیل و زندگی در ایتالیا به خصوص با توجه به بورسیه استانی موجود، نسبت به فرانسه بسیار کمتر است. همانطوری که در نمودار زیر هم مشاهده می شود، سطح شهریه های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا نسبتا پایین تر از دانشگاه های فرانسوی است:

شهریه های تحصیلی در دانشگاه های ایتالیا و فرانسه

انواع بورسیه جهت تحصیل در ایتالیا

انواع بورس های تحصیلی در ایتالیا عبارتند از:

  • بورس دولتی ایتالیا برای اتباع خارجی: برای اتباع خارجی که در ایتالیا تحصیل می کنند ارائه می شود.
  • بورسی تحصیلی DSU: بورسیه ای که با نام بورسیه استانی از آن یاد می شود و در دسترس ترین بورسیه در ایتالیا است.
  • بورس تحصیلی EDISU Piemonte: برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا که در دوره های تمام وقت ثبت نام کرده اند.
  • کمک هزینه دانشگاه بولونیا برای دانشجویان خارجی: دانشگاه بولونیا گاها برای دانشجویان بین المللی در ایتالیا کمک هزینه تحصیلی پرداخت می کنند.
  • بورس تحصیلی بوکونی در ایتالیا برای دانشجویان بین المللی: برای دانشجویان با وضع مالی نامناسب و رزومه تحصیلی قدرتمند به ارزش 12700€ (یورو) در سال
  • بورس بین المللی دانشگاه تورینو: برای دانشجویان بین المللی که در دوره های تحصیلی مهندسی و معماری تحصیل می کنند.

باید به این نکته اشاره کرد که دانشجویان ایرانی بیشتر می توانند به اخذ بورسیه های استانی در کشور ایتالیا امید داشته باشند. این بورسیه های در استان های شمالی کشور ایتالیا ساده تر دریافت می شوند و هزینه های تحصیل دانشجویان را به صفر می رساند.

اجازه کار ضمن تحصیل در ایتالیا

دانشجویان فراوانی در کشور ایتالیا زندگی می کنند که برای تامین هزینه های تحصیل خود در این کشور ناچار به کار هستند. باید این نکته را اشاره داشت که دانشجویان بین المللی برای کار در کشور ایتالیا باید اجازه کار دریافت کنند تا بتوانند نهایتا تا سقف 20 ساعت در هفته در این کشور کار کنند. هیچ دانشجویی اجازه ندارد به عنوان یک فرد خود اشتغال در کشور ایتالیا فعالیت کند و تجارت خود را شروع کند و همواره باید تحت نظر یک کارفرما فعالیت کند.

دانشجویان می تواند به ازای هر ساعت فعالیت کاری در این کشور از 5€ تا 15€ (یورو) درآمد داشته باشند. بنابراین در برخی از موارد دانشجویان در کشور ایتالیا می توانند تا سقف 1000€ (یورو) در ماه درآمد داشته باشند که بدون در نظر گرفتن بورسیه تحصیلی نیز، پوشش دهنده غالب هزینه های ماهیانه زندگی آن ها در کشور ایتالیا خواهد بود.

هیچ الزامی برای کار در هر روز هفته برای دانشجویان وجود ندارد و آن ها می توانند در دو روز آخر هفته تا سقف 16 ساعت فعالیت اقتصادی داشته باشند. معمولا به دلیل حجم بالای دروس دانشجویان قادر به کار کردن در طول هفته نخواهند بود. در صورتی که دوره تحصیل دانشجویان کمتر از 6 ماه باشد، آن ها قادر به کار در کشور ایتالیا نخواهند بود. هرگونه تخلف از قوانین کاری توسط دانشجویان تا سقف 1000€ (یورو) جریمه نقدی به همراه خواهد داشت. عدم محدودیت کار، مربوط به مشاغل فرد است.

از راه های مهاجرت به ایتالیا بیشتر بدون

اخذ اقامت پس از تحصیل در ایتالیا

آخرین نکته ای که در رابطه با تحصیل و مهاجرت به ایتالیا باید به آن توجه داشت، امکان پذیری اقامت پس از تحصیل در این کشور است. دانشجویانی که دوره آموزشی آن ها در کشور ایتالیا به پایان می رسد، این فرصت را خواهند داشت تا به مدت 12 ماه در خاک این کشور اقامت موقت داشته باشند. با توجه به اینکه ایتالیا یکی از کشورهای عضو اتحادیه شنگن است، دانشجویان فرصت کاریابی در سایر نقاط قاره اروپا را نیز به راحتی خواهند داشت. در صورتی که در طول این مدت، فرد موفق به امضای قرارداد کاری شود، می تواند ویزای کاری خود را دریافت کرده و در خاک ایتالیا بماند.

اگر فردی از طریق کار در کشور ایتالیا، به مدت حداقل 10 سال در این کشور بماند، می تواند با ثبت یک درخواست قانونی، پاسپورت کشور ایتالیا را بدست آورد و به شهروند دائمی این کشور تبدیل شود. افرادی که علاقه مند به تحصیل در ایتالیا هستند می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر و بررسی شرایط خود مطابق قوانین 2023 با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل کنند.

سوالات پر تکرار در خصوص تحصیل در ایتالیا

متقاضیان تحصیل در ایتالیا در سال 2023 سوالات زیر را مطرح می نمایند:

  • آیا تحصیل در ایتالیا رایگان است؟ این یک باور غلط در میان عموم مردم است. همه متقاضیان غیر اروپایی برای تحصیل در کشور ایتالیا موظف به پرداخت شهریه دانشگاه خود هستند اما با توجه به امکان استفاده از بورسیه تحصیلی، می توان تحصیل در ایتالیا را رایگان ارزیابی کرد.
  • در حال حاضر بهترین دانشگاه های ایتالیا کدامند؟ دانشگاه های بولونیا و ساپینزای روم دو دانشگاه برتر و معتبر ایتالیا به شمار می روند.
  • هزینه زندگی در ایتالیا به عنوان یک دانشجو به چه میزان است؟ هر دانشجو در کشور ایتالیا بسته به سبک زندگی و همچنین شهر محل زندگی خود، ماهانه به 600€ تا 900€ (یورو) نیاز خواهد داشت.
  • بیشترین هزینه دانشجویی در ایتالیا مربوط به چه هزینه ای است؟ هزینه اسکان با حدود €250 تا €400 (یورو) در ماه بیشترین بودجه دانشجویان در ایتالیا را به خود اختصاص می دهد.
  • آیا امکان کار در حین تحصیل در ایتالیا وجود دارد؟ دولت ایتالیا به دانشجویان بین المللی که در این کشور مشغول تحصیل هستند، اجازه می دهد که به مدت 20 ساعت در هفته مشغول به کار قانونی شوند و در هر هفته حدود 200€ (یورو) درآمد داشته باشند.
  • مدت زمان تحصیل در کشور ایتالیا چگونه است؟ تحصیل کارشناسی در کشور ایتالیا 3 سال، کارشناسی ارشد 2 سال و دکتری حداقل 3 سال به طول خواهد انجامید. طول دوره تحصیل در رشته های پزشکی نیز حداقل 5 ساله است.
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی در کشور ایتالیا وجود دارد؟ یکی از مزایای تحصیل در کشور ایتالیا، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در این کشور است. تقریبا بسیاری از رشته های تحصیلی در کشور ایتالیا به زبان انگلیسی ارائه می شوند و برخی از رشته های تحصیلی در این کشور نیز به صورت همزمان به دو زبان ارائه می شوند.
4.8/5 - (28 امتیاز)

47 دیدگاه برای “تحصیل در ایتالیا

  1. Amin گفت:

    سلام. آیا تحصیل در ایتالیا محدودیت سنی داره؟ من 40 سالمه لیسانس حسابداری دارم با گپ تحصیلی 14-15 سال. و اینکه رشته ارشد حتما باید در راستای رشته کارشناسی باشه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      خیر می تونید اقدام کنید.
      توصیه می کنم که حتما با مشاورین ما با شماره 0211003232 تماس بگیرید

  2. . گفت:

    سلام
    می خواستم بدونم بورسیه دانشگاه های ایتالیا فقط برای هزینه تحصیل و دانشگاه و کتب و … هست یا هزینه زندگی رو هم شامل میشه ؟
    یعنی هزینه زندگی در دوران دانشجویی رو خودمون باید بدبم ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      6500 یورو بغیر از هزینه تحصیل به شما پرداخت میشه

  3. مصطفی گفت:

    سلام وقت بخیر…لیسانس مهندسی شیمی دارم با معدل 13.10…تحصیل این رشته در ارشد به چه زبانیه ؟؟ و اینکه برای گرفتن پذیرش فوق لیسانس در ایتالیا در این رشته یا گرایش های دیگه(مثل انرژی ، محیط زیست و …) با توجه به معدل کمی که دارم شانسم چقدر هستش ؟ با نمره زبان میشه جبران کرد یا مقاله ؟ یا اینکه فوق رو ایران بخونم بعد برای دکتری اقدام کنم تا شانسم بیشتر شه ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      به زبان انگلیسی و ایتالیایی میتونید بخونید
      معدلتون کمه اما کماکان شانس پذیرش رو دارید
      نمره زبان ابزار تحصیل کردن شماست در اخذ پذیرش تاثیری نداره اما میشه باز هم با این معدل از برخی دانشگاه های این کشور پذیرش گرفت

  4. مانی گفت:

    سلام من سال یازدهم رشته گرافیک هستم و می خواستم بدونم برای رفتن به ایتالیا از طریق تحصیل میشه قبل رفتن به دانشگاه های ایران اقدام کرد و اگه میشه چطوری ؟ با تشکر

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله برای مقطع لیسانس

  5. Atena گفت:

    سلام خسته نباشید
    میخواستم بدونم برای مقطع کارشناسی معماری چه کشوری رو پیشنهاد میکنید؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      یکی از بهترین کشورها برای ارشد معماری همین کشور ایتالیاست که به شما هم پیشنهادش میکنم

  6. Raheleh گفت:

    سلام.من دانشجوی رشته معماری هستم و دوست دارم باقی درسم رو در خارج تحصیل کنم.هنوز مدرک زبانم رو نگرفتم.چجوری میتونم بورسیه یکی از دانشکاه های ایتالیا رو بگیرم؟میشه راهنمایی کنید..ممنون

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا مقاله بورسیه تحصیلی در ایتالیارو مطالعه کنید و در صورت ابهام با ما تماس بگیرید

  7. kasra گفت:

    سلام دوستان عزیز بنده فوق لیسانس مهندسی برق را از دانشگاه اصفهان گرفتم در سن 26 سالگی و سن 28 سالگی برای اخذ مدرک دکترا به ایتالیا و شهر رم رفتم خوشبختانه کشور بسیاز زیبا با فرهنگی غنی بود و 4 سال چیز های زیادی یاد گرفتم بعد از تحصیل وقتی فارغ التحصیل شدم ……………ازدواج کردم با یک تبعه استرالیایی و ساکن استرالیا و شهر سیدنی هستم در حال حاضر
    خواستم بگم ایتالیا کشوری هست که شما چیز زیادی در ان یاد خواهید گرفت و به این دلیل که کشور ارزانی است شرایط برای شما اسان هست
    موفق سربنلد باشید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      متشکر از اینکه تحربیات خوبتون رو در اختیار ما میگذارید

  8. محمودی راد گفت:

    سلام وقت به خیر من سال ۹۳ فارغ التحصیل رشته مهندسی محیط زیست شدم و وارد بازار کار به عنوان مهندس HSE شدم سوالم اینه که امکان تحصیل در مقطع ارشد توی همین رشته بورسیه داره؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنین

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب خدمت شما اگر منظورتون بورس استانی ایتالیا هست اکثرا به جهانی سومی ها با رعایت اصول و قرانین و شرایطی اخذ میشه

  9. سما گفت:

    برای دانشجویان زبان ایتالیایی در ایران(تهران) آیا کشور ایتالیا تسهیلات و ویزای خاصی برای مهاجرت تحصیلی در نظر میگیرد؟

    1. ف.فرجی گفت:

      سلام و عرض ادب شرایط مانند اکثر اقراد دیگر هست که انگلیسی زبان هستند

  10. قدیر گفت:

    آیا بورسیه تحصیلی ایتالیا خاص دانشجوهای ایرانی وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      میشه برای بورسیه تحصیلی در ایتالیا اقدام کرد اما خاص ایرانی ها نیست

  11. امیر گفت:

    با سلام
    مقاله خیلی خوب و مفیدی بود.

  12. فهیمه راد گفت:

    آیا رشته حقوقی در ایتالیا خوب هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و دورد
      بله یکسری از رشته های بین المللی حقوق در ایتالیا شرایط خوبی برای تحصیل دارن

  13. لیدا بهرامی گفت:

    برای مقطع دکترا هم شما اقدام دارید؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر رزومه علمی خوبی داشته باشید این امکان وجود داره

  14. کمیل گفت:

    ایلتس ۶ مورد قبول ایتالیا برای ارشد هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله آیلتس شما در سطح 6 آکادمیک باشه کفایت میکنه

  15. هایده باقری گفت:

    بعد از تحصیل در ایتالیا امکان پیدا کردن کار در این کشور وجود داره ؟

    1. داوری گفت:

      این فرصت رو در اختیارتون میذارن اما بستگی به توانایی شما داره که به کار برسید یا خیر

  16. سحر گفت:

    سلام ممنون از مطالب به روزتون

  17. سحر گفت:

    ممنون می شم در مورد ویزای کاری این کشور توضیح دهید.

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در این مورد مقاله ویزای کاری ایتالیا رو مطالعه فرمائید

  18. علی رام رادین فر گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد تحصیل در ایتالیا تشکر می کنم اگه امکانش هست در موسسات کاریابی ایتالیا هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در این خصوص مقاله موسسات معتبر کاریابی در ایتالیا رو مطالعه کنید

  19. e.farahani گفت:

    تحصیل در ایتالیا رایگانه؟ فرصت اقامت بعد از تحصیل وجود داره؟

    1. داوری گفت:

      تحصیل در ایتالیا در صورتی که بورس دریافت کنید رایگانه

  20. حامد گفت:

    تحصیل در ایتالیا آیا شامل رشته های معماری هم میشود

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله میتونید این رشته رو در بهترین دانشگاه های ایتالیا بخونید

  21. امیر محمد گفت:

    با عرض سلام و خسته نباشید. من در مقطع کارشناسی در رشته مهندسی صنایع تحصیل کردم. ایا این امکان وجود داره که در ایتالیا در مقطع کارشناسی ارشد در رشته خودم به ادامه تحصیل بپردازم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله در صورتی که مدرک زبان و شرایط سنی خوبی داشته باشید این امکان وجود داره

  22. فهيمه راد گفت:

    بورس استاني به چه صورت ميباشد؟

    1. داوری گفت:

      در خصوص بورس تحصیلی مقاله بورسیه تحصیلی در ایتالیارو مطالعه فرمائید

  23. امیر علی حیدری گفت:

    سلام برای ادامه تحصیل در رشته موسیقی تحصیل در ایتالیا رو پیشنهاد میکنید ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      خیلی کلی میپرسید. شرایطتون رو بفرمائید تا بتونم راهنماییتون کنم

  24. yavar گفت:

    تحصیل در ایتالیا برای دانشجویان رشته معماری رایگان است

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      اگر از من سوال میپرسید در صورتی که بورس بگیرید رایگان میشه

  25. اهرمی گفت:

    ایتالیا تو چند سال اخیر برای ما یارانیا برای تحصیل عالی بوده. هزینه هاش مخصوصا با بورسی که میده عاالیه.
    ارزونتر از همه جاست به نظرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *