ویزای تحصیلی

تحصیل در مدارس سوئد

تحصیل در مدارس سوئد

بی تردید سوئد یکی از بهترین کشورها برای مهاجرت ایرانیان محسوب شده و تحصیل در مدارس سوئد می تواند تضمین کننده آینده بهتر برای فرزندان باشد. مدارس سوئد از کیفیت بالایی جهت تحصیل فرزندان برخوردار هستند. این مدارس در کشور سوئد در طی چهار مقطع کودکستان، پیش دبستانی، دبستان و راهنمائی و متوسطه سازماندهی شده و کودکان از سن 1 تا 19 ساله را تحت پوشش قرار می دهد. مطابق نظام آموزشی این کشور نیز تحصیل دانش آموزان از سنین 6 تا 15 سالگی اجباری است.

  • شراط تحصیل در مدارس سوئد چگونه است؟
  • آیا تحصیل در مدارس کشور سوئد رایگان است؟
  • بهترین مدارس سوئد برای تحصیل کدامند؟
  • هزینه تحصیل در این مدارس چقدر است؟
  • شرایط اخذ ویزا برای تحصیل در مدارس کشور سوئد چیست؟
  • هزینه زندگی دانش آموزی در سوئد چگونه است؟

اگر چنانچه شما نیز خواستار تحصیل فرزند خود در سوئد بوده و اطلاع چندانی درباره شرایط تحصیل و زندگی در سوئد ندارید، پیشنهاد می شود علاوه بر خواندن مقاله پیش رو همچنین از مشاوره های برتر وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نیز برخوردار شوید.

سیستم آموزشی در سوئد

کودکان 1 تا 5 ساله امکان استفاده از مهد کودک های دولتی (förskola) در سوئد را دارند. اما از 6 تا 16 سالگی تحصیل در سوئد اجباری است هر چند پس از مقطع نهم نیز 90% دانش آموزان در سوئد به تحصیلات خود ادامه می دهند و وارد مقطع دبیرستان، هنرستان یا کار و دانش می شوند. تحصیل در مدارس دولتی سوئد رایگان است و هزینه های آن عمدتا از طریق مالیات های مردم سوئد پرداخت می گردد. در تمامی مدارس دولتی سوئد وعده ناهار رایگان است و از دانش آموزان بابت آن هیچ هزینه ای دریافت نمی شود. علاوه بر امکانات آموزشی گسترده، سطح علمی مدارس سوئدی نیز ویژه است و این موضوع را می توان از نتیجه آزمون های دانش آموزان دریافت نمود. به عبارت دقیق تر در سوئد طی نتایج نهایی سال گذشته دانش آموزان در دروس رویاضیات، علوم و ادبیات از متوسط OECD نیز بالاتر بودند.


در سال 2011 قوانین جدیدی در حوزه آموزش و پرورش در سوئد تصویب شد تا تغییرات مثبتی در عملکرد دانش آموزان در این کشور ایجاد کند. در تصویب قوانین جدید سوئد نگاه قانون گذاران بر کشورهایی از جمله کره جنوبی بود که آموزگاران نظام آموزشی آن سطح درآمد بالاتری از سوئد دارند. همچنین کشور هلند و فنلاند نیز در نظر گفته شد که در مقایسه با سوئد، کلاس های درسی کوچک تری دارند. همچنین از سال 2011 نحوه نمره دهی به دانش آموزان نیز در مدارس دولتی و بین المللی سوئد تغییر کرد؛ به عبارت دقیق تر در حال حاضر نمرات دانش آموزان با توجه به نحوه عملکرد آن ها در هر درس بین A تا F طبقه بندی می شود و F به معنای مردودی فرد است.

زبان آموزش در مدارس سوئد

در مدارس دولتی سوئد زبان تدریس سوئدی است اما برای دانش آموزانی که تسلطی به این زبان ندارند دوره های آموزش زبان سوئدی برگزار می شود. منتهی ممکن است کسانی که هیچ آشنایی ای با زبان سوئدی ندارند برای سال اول تحصیل خود مدارس بین المللی سوئد را انتخاب کنند چرا که در این مدارس اگرچه زبان های مختلف به دانش آموزان آموزش داده می شود، زبان تدریس انگلیسی است. برخی از بهترین مدارس بین المللی سوئد عبارت هستند از:

ردیفنام مدارس بین المللی محبوب در سوئدگروه سنیزبان تدریس
1Futuraskolan International School of Stockholm6 تا 15انگلیسی
2Internationella Engelska Skolan10 تا 16انگلیسی و سوئدی
3British International School of Stockholm3 تا 18انگلیسی
4Engelska Skolan Norr6 تا 18انگلیسی و سوئدی
5Deutsche Schule Stockhol3 تا 18آلمانی

مزایا تحصیل در سوئد 2023

با تحصیل در سوئد می توان به مزایای بی نظیر این کشور دست یافت. از سایر مزایا تحصیل در این کشور می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • آموزش با کیفیت بالا و غیر متعارف
  • کشور نوآور
  • محیط چند فرهنگی مدارس سوئد
  • بهره مندی از کیفیت زندگی و تجهیزات مدرن آموزشی
  • سفر به کشورهای اتحادیه اروپا و معاهده شنگن بدون نیاز به ویزا

سیستم آموزشی مدارس سوئد

سوئد هم در سطح مدارس و هم در سطح دانشگاهی از یک سیستم آموزشی بسیار متکامل و پیشرفته ای برخوردار است. نظام تحصیلی مدارس سوئد از چهار دوره شامل کودکستان، کلاس پیش دبستان، دوره ابتدائی و راهنمائی و دوره متوسطه تشکیل می شود. کودکان در سوئد در سن 6 سالگی به مدرسه پیش دبستانی رفته و در سن 19 سالگی از مدرسه متوسطه فارغ التحصیل می شوند. مطابق قوانین آموزشی کشور سوئد، تحصیل کودکان بین سنین 6 تا 15 سال یعنی از مقطع پیش دبستانی تا مقطع راهنمائی در این کشور اجباری است. جدول زیر نشانگر نظام آموزشی مدارس کشور سوئد می باشد:

نوع تحصیلاتمدرسهپایه تحصیلیسن
کودکستانکودکستان یا Förskola1 تا 6 سال
کلاس پیش دبستانیکلاس پیش دبستان یا Förskoleklassکلاس پیش دبستان6 تا 7 سال
تحصیلات ابتدائی و راهنمائیمدرسه جامع (Grundskola)پایه پایین یا Lagstadiet (پایه های 1 تا 3)7 تا 10 ساله
پایه متوسط یا Mellanstadiet (پایه های 4 تا 6)10 تا 13 ساله
پایه بالایی یا Hӧgstadiet (پایه های 7 تا 9)13 تا 16 ساله
دوره متوسطهدبیرستان (Gymnasieskola)پایه های اول Tredje ring، دوم Andra ring و سوم Fӧrsta ring16 تا 19 ساله

درخواست پذیرش جهت تحصیل در مدارس سوئد

هزینه تحصیل در مدارس دولتی سوئد

همان طور که اشاره شد مدارس دولتی سوئد رایگان هستند؛ در نتیجه افراد به جز هزینه ناچیز ثبت نام، بیمه دانش آموزی و غیره هزینه خاصی به مدارس مذکور پرداخت نخواهند کرد. منتهی علاقه مندان به مهاجرت به سوئد باید توجه داشته باشند که برای زندگی در سوئد باید هزینه های دیگری از جمله خوراک، پوشاک، اجاره مسکن و غیره را مد نظر قرار داد. در سوئد متوسط هزینه زندگی خانواده ای 4 نفره ماهانه حدود 2500€ تا 3000€ (یورو) خواهد بود. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است متوسط هزینه زندگی در سوئد برای یک نفر در شهرهای مختلف بررسی شده است:

متوسط هزینه زندگی یک نفره در برخی از شهرهای سوئد

درخواست پذیرش جهت تحصیل در مدارس سوئد

در سال های اخیر، برنامه درسی و سبک و سیاق آموزشی مدارس کشور سوئد دچار برخی تغییرات شده است. اما تحصیل دانش آموزان در سوئد همچنان رایگان است. از طرف دیگر، تحصیل برای کلیه کودکان سنین 6 تا 15 ساله در کشور سوئد اجباری می باشد. شرایط درخواست پذیرش برای تحصیل در مدارس ابتدائی و راهنمائی عمدتا از طریق تکمیل فرم درخواست و با توجه به ظرفیت این مدارس انجام می شود. اما فرآیند پذیرش از مدارس متوسطه سوئد کمی متفاوت می باشد. دانش آموزان بین المللی برای اخذ پذیرش از این مدارس موسوم به Gymnasium بایستی حائز شرایط ذیل باشند:

  • در رده سنی 15 تا 16 سال باشند.
  • از آزمون ورودی شامل دروس زبان سوئدی، انگلیسی و ریاضیات قبول شوند.
  • مدارک تحصیلی معتبر و کارنامه مربوطه را داشته باشند.
  • انگیزه نامه داشته باشند.
  • توصیه نامه از مدرسه قبلی خود داشته باشند.
  • پاسپورت ملی معتبری به همراه داشته باشند.

جالب است بدانید که مسئولیت اصلی در سازماندهی مدارس در سوئد بر عهده شهرداری های محلی است. اما بخش عظیمی از بودجه تحصیلی مدارس در سوئد توسط مالیات های محلی تامین شده و تقریبا نیمی از بودجه شهرداری نیز به همین کار اختصاص می یابد. جالبتر اینکه سوئد از جمله معدود کشورهایی است که هنوز هم به دانش آموزان ناهار رایگان می دهد.

امکان ثبت نام در مدارس دولتی سوئد

سوئد یکی از بهترین کشورهای دنیا برای تحصیل است چه در مقطع دانشگاه چه پیش از آن. منتهی تمامی افراد امکان استفاده از مدارس دولتی سوئد را نخواهند داشت. گروه های ذیل می توانند در مدارس مذکور در سوئد تحصیل کنند:

  1. کودکانی که شهروند سوئد هستند.
  2. کودکانی که والدینشان از قبل اقامت سوئد را از طریق تحصیل یا کار اخذ نموده اند یعنی هنوز تابعیت سوئد را ندارند اما اقامت آن ها نوع D است.

شرایط ویزا جهت تحصیل در مدارس سوئد

درخواست ویزا برای تحصیل دانش آموزان غیر اروپائی الزامی است. پس اولین شرط اخذ ویزای تحصیلی سوئد به ملیت متقاضیان بستگی دارد. شرط دوم برای اخذ این ویزا نیز بستگی به برنامه تحصیلی ( تمام وقت یا نیمه وقت) دارد. بر این اساس است که دانش آموزان مجاز به درخواست ویزای تحصیلی کوتاه مدت تا 3 ماه یا بلند مدت بیش از 3 ماه تا 1 سال می باشند. دانش آموزان برای اخذ این نوع ویزا بایستی مدارک زیر را تهیه و به آفیسر سفارت در هنگام تعیین وقت مصاحبه تحویل دهند:

  • فرم درخواست
  • پاسپورت ملی
  • رسید پرداخت قسط شهریه اول
  • رسید پرداخت هزینه کنسولی به مبلغ SEK 1000 (کرون سوئد)
  • گواهی تمکن مالی به میزان ماهیانه SEK 8514 (کرون سوئد)
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • بیمه سلامت دانشجوئی
  • تاییدیه پذیرش از مدارس سوئیس

بهترین مدارس در سوئد برای تحصیل

همان طوری که در مطالب قبلی هم عنوان شد، کشور سوئد دارای یکی از بهترین نظام های آموزشی نه تنها در اروپا بلکه در جهان است. به همین دلیل نیز والدین علاقه بسیاری دارند که فرزندان آنها بتوانند در مدارس کشور سوئد تحصیل کنند. کلا مدارس سوئد چه به صورت دولتی و چه به صورت خصوصی به کودکستان ها، مدارس ابتدائی، راهنمائی و متوسطه تقسیم می شوند. اما شرط مهم دیگر برای تحصیل در مدارس سوئد اطلاع از میانگین شهریه سالیانه اینگونه مدارس می باشد که در حال حاضر بین SEK 11000 تا SEK 44600 (کرون) می باشد. بر این اساس برخی از بهترین مدارس سوئدی با توجه به سطح شهریه های آنها عبارتند از:

میانگین شهریه مدارس سوئد به کرون

هزینه زندگی دانش آموزی در سوئد

دانش آموزان محترم بایستی در جریان این امر قرار بگیرند که هزینه زندگی در سوئد طبیعتا به سبک زندگی آنها بستگی دارد. کلا دانش آموزان برای زندگی در سوئد به مبلغی حدود SEK 8514 (کرون) معادل حدودی 887$ (دلار) در ماه نیازمند هستند تا جوابگوی خرج و مخارج خود در سوئد باشند. تجربه نشان می دهد که عمده لیست هزینه ای دانش آموزان در سوئد از این قرار می باشد:

آیتم هاهزینه به کرون سوئد (SEK)
غذا2300SEK
اجاره خانه3200SEK تا 4800SEK
کورس ادبیات400SEK تا 1000SEK
مخارج متفرقه مثل پوشاک، شارژ موبایل، تفریحات و غیره1500SEK

دانش آموزان همچنین در سوئد از کارت های دانش آموزی Studentkortet نیز برخوردار می شوند که به آنها در رستورانها، هتل ها و یا آژانس های مسافرتی تخفیف می دهد. اما آیا می دانید که بیشترین درصد از هزینه زندگی در سوئد متعلق به هزینه اجاره خانه است. واقعیت مهمی که نمودار توزیع هزینه ها در سوئد نشانگر آن است:

توزیع هزینه های زندگی در سوئد

موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از معروفترین موسسات مهاجرتی ایران آماده ارائه خدمات مربوط به اعزام دانشجو و اخذ ویزای تحصیلی هم برای دانشجویان و هم دانش آموزان گرامی می باشد.

4.9/5 - (13 امتیاز)

27 دیدگاه برای “تحصیل در مدارس سوئد

  1. صدرا گفت:

    سلام،آیا دانش آموزان در سوئد اجازه کار دارند؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      تا 16 سال خیر بعد از 16 تا 18 باید اجازه کار بگیرن

  2. رضا گفت:

    عرض ادب،پسر من ۹سالشه،نمیتونه تنهایی زندگی کنه،آیا به والدین هم اقامت میدن یا نه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      در صورتی که تمکن مالی کافی داشته باشید این امکان هم داده میشه

  3. حسن باقری نژاد گفت:

    سلام پسرم ۶سالشه در کدام کشور میشه از ابتدا تحصیلاتش رو شروع کنه؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      هر کشوری که شما بتونید اقامت بگیرید.
      البته انگلستان و کانادا می تونید بفرستینشون

  4. طلایی پور گفت:

    تحصیل در سوئد آینده ی شغلی خوبی دارد؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله سوئد کشور خوبی برای تحصیل و زندگیه

  5. مهراد گفت:

    دانشگاه های سوئد برای ارشد معدل خاصی برای پذیرش می خوان ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      بله معدل شما نباید کمتر از 15 باشه

  6. sadegh گفت:

    شرایط تحصیل در سوئد در دانشگاه های دولتی چجوریه

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      در چه رشته و چه مقطعی میخواین تحصیلتون رو ادامه بدید؟

  7. mohamadali گفت:

    سلام ایا برای داشتن شرایط تحصیل در سوئد به قبولی در دانشگاه خوب و معدل بالا اجباری است ؟

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      یک معدل متوسط مثلا 15 به بالا کفایت میکنه

  8. ali ram گفت:

    بابت مطلب جالبتون در موضوع شرایط تحصیل در سوئد تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد سرایط کاری در این کشور هم مطلب بذارید

    1. داوری گفت:

      سلام و درود
      لطفا مقاله کار در سوئد برای ایرانیان رو مطالعه بفرمائید

  9. صبا صابری گفت:

    تشکر میکنم از مطالب خوب و مفیدتون
    لطفا در مورد هزینه های این کشور توضیح دهید.
    درسته که میگن سوئد کشور گرونی هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      لطفا مقاله هزینه زندگی در سوئد رو در این زمینه مطالعه بفرمائید
      و برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  10. امیرحسین گفت:

    مقاله خیلی خوبی بود.
    با تشکر

  11. پارسا طاها گفت:

    شرایط تحصیل در سوئد راحته یا سخته؟لا

    1. داوری گفت:

      با سلام
      اگر شرایط تحصیل رو داشته باشید کشور سوئد خوب پذیرش و ویزا میده
      برای اطلاعات بیشتر با مشاورین ما تماس بگیرید

  12. leilakk گفت:

    در سوئد امکان ادامه تحصیل در رشته تحصیلی طراحی دکوراسیون داخلی هست؟ در مورد بورسیه این رشته هم راهنماییم کنین. ممنون.

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله امکانپذیره لطفا مقاله تحصیل کارشناسی در سوئد رو لطفا در این خصوص مطالعه بفرمائید

  13. قراری گفت:

    سلام متشکرم بابت شرح جامع و کاملتان درباره تحصیل در سوئد

  14. شمشادی گفت:

    ظاهرا شرایط تحصیل در سوئد خیلی خوبه

  15. v!da گفت:

    سلام و خسته نباشید
    من دانشجو هنر هستم و در زمینه “نتورک مارکتینگ” صاحب سبک هستم قصد من ادامه تحصیل در سوئد است ایا من شرایط تحصیل در سوئد را دارم؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      بله میتونید اقدام کنید شما چند سالتونه و معدلتون در کارشناسی چند شده؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *