ویزای تحصیلی

تحصیل تخصص در سوئیس

تحصیل تخصص در سوئیس

سوئیس از جمله برترین کشورهای اروپایی برای تحصیل و کار پزشکی است و اطلاع از شرایط تحصیل تخصص در سوئیس برای بسیاری از دانشجویان پزشکی بسیار مهم است. معمولا دوره تخصص پزشکی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور سوئیس یک دوره 6 ساله می باشد که سال اول مختص دستیاری پزشکی و پنج سال دیگر مربوط به فاز آموزش تخصصی پزشکی یا جراحی است. با اتمام این دوره است که به متقاضیان واجد شرایط مدرک تخصص یا Facharzt اعطاء شده و می توانند ازطریق کاریابی در این کشور، اقامت تحصیلی خود به اقامت کاری سوئیس تبدیل کنند.

اما این تمام ماجرا نیست و سوالات و ابهامات زیادی در خصوص دوره تحصیل تخصص در سوئیس 2023 وجود دارد که برخی از این سوالات مهم عبارتند از:

  • آیا برای کار پزشکی در سوئیس داشتن مدرک تخصص ضروری است؟
  • چکونه می توان در سوئیس دوره تخصص پزشکی را گذراند؟
  • مدارک مورد نیاز جهت تحصیل تخصص پزشکی در کشور سوئیس چیست؟
  • شرایط کار متخصصان پزشکی در کشور سوئیس به چه نحوی است؟
  • تحصیل تخصص در کشور سوئیس چند سال طول می کشد؟
  • کل مراحل اپلای و ثبت نام در برنامه تخصص Specialisation program چیست؟
  • آیا دکتر رزیدنت در سوئیس در طی تحصیل کار هم می کند؟

سوئیس کشوری اروپایی و نه عضو اتحادیه اروپا (EU) می باشد که به سبب وجود کیفیت بالای زندگی، فرصت های کاری فراوان برای متخصصان، دستمزد بسیار بالا، نظام سلامت و آموزش پیشرفته و  سایر همواره در کانون توجه مهاجران خارجی مخصوصا پزشکان بین المللی است. اگر شما هم پزشک بوده و درصدد اخذ مدرک تخصص و کار در این کشور اروپایی می باشید توصیه می شود که پس از مطالعه این مقاله حتما با کارشناسان مجرب ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

شرایط تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس

برای دکتر شدن در کشور سوئیس، تحصیلات در دانشگاه های علوم پزشکی این کشور شروع می شود. در کشور سوئیس، این آموزش اصلی (لیسانس) توسط دانشگاه هایی مثل ژنو، فرایبورگ، لوزان، بازل و برن تهیه می شود. اما متقاضیان بایستی درجریان این امر قرار گیرند که اخذ مدرک پزشکی (MD degree) فدرال مستلزم شروع آموزش تخصصی می باشد. عنوان متخصص یکی از شرایط اصلی جهت کار طبابت در کشور سوئیس محسوب می شود. مخصوصا اگر فرد مایل به کار پزشکی در مطب شخصی خود باشد.

در واقع تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس معادل دوره فوق لیسانس پزشکی می باشد. متقاضیان می توانند پس از اتمام دوره دانشگاهی خود جهت تحصیل تخصص مستقیما به دانشگاه های سوئیسی درخواست دهند. معمولا دوره تخصص در کشور سوئیس یک دوره 6 ساله بوده و فارغ التحصیلان این دوره به عنوان متخصص یا Facharzt شناخته می شوند. پس از متخصص شدن نیز متقاضیان می توانند با کاریابی در کشور سوئیس مشغول کار شوند. مثلا در ژنو، این نوع آموزش مشترکا بین دانشکده پزشکی دانشگاه ژنو (FR) و HUG برگزار می شود و به داوطلبان مدرک تخصص معتبری اعطاء می شود.

برای آشنایی بیشتر با سلسله مراتب پزشکی و اسامی معادل آنها به جدول زیر توجه کنید:

عنوان سوئیسیعنوان فارسی
Assistenzarztرزیدنت، دکتر در حال آموزش تخصص
Facharztمتخصص
Oberarztمشاور درست مثل مشاور در انگلستان
Chefarztرئیس بیمارستان. مسئول 100% تمامی امور در بیمارستان

فرآیند تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس

معمولا پروسه تحصیل تخصص پزشکی در کشور سوئیس یک پروسه ساده و راحتی است. این فرآیند و مسیر پیش روی پزشکان بیش از هر چیز به رشته تحصیلی آنها بستگی دارد. برای مثال اگر تخصص انتخابی متقاضی رشته جراحی یا پزشکی باشد. پس غالبا مسیر تخصص او بدین صورت است که یک سال به عنوان دستیار آموزش جراحی عمومی دیده و پس از آن وارد فاز تخصص جراحی با ورود به دوره 5 ساله می گردد. این فرآیند به لحاظ شماتیکی از این قرار است:

فرآیند تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس

در مورد مدت زمان تحصیل تخصص در سوئیس همانطوریکه در مطالب فوق نیز بیان شد، آموزش تخصص در این کشور بین 5 الی 6 سال طول می کشد که 2 سال این دوره را نیز پزشکان بایستی در یک بیمارستان دسته A بگذرانند. در واقع بیمارستان های آموزشی سوئیس به 3 دسته بیمارستان نوع A، B و C دسته بندی می شود. مدت دوره آموزشی در این بیمارستان های سوئیس نیز به ترتیب 2، 3 و 1 سال می باشد. لازم به ذکر است که از بین این بیمارستان ها نیز بیمارستان های نوع A به دلیل بزرگی و نیز امکانات پیشرفته آموزشی مدنظر برای آموزش تخصص می باشد.

تخصص دوگانه؛ امتیاز تحصیل پزشکی سوئیس

بسیار جالب است که بدانید دوره تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس یک دوره کاملا انعطاف پذیری است. پس جای تعجب هم نیست که بشنوید در سوئیس دو مدرکی بودن در دو رشته تخصصی مربوطه و دریافت دو عنوان تخصص یا Facharzt موضوع عجیبی نیست. معمولا مدت زمان دریافت تخصص دو گانه یا dual-specialisation سه سال اضافی (+3) علاوه بر مدت تحصیل نرمال می باشد. برای مثال اگر مدت تحصیل تخصص در رشته پزشکی داخلی در سوئیس 5 سال باشد، متقاضی با تحصیل تا 3 سال دیگر می تواند علاوه بر تخصص پزشکی داخلی، تخصص خود در رشته بیماری های دستگاه گوارش یا Gastroenterology را نیز کسب کند.

نکته مهم دیگر درباره تحصیل تخصص پزشکی در این کشور این است که تحصیل در این دوره آموزشی قالب و فرمت زمانی انعطاف پذیری داشته و در بازه های سال ثابت اتفاق نمی افتد. بر این اساس، دانشجویان می توانند دوره آموزشی خود را در هر زمان و جایی شروع و متوقف کنند و به دنبال کار برای تشکیل سابقه کاری و کاریابی در سوئیس باشند. این یکی از امتیازات مثبت تحصیل تخصص در کشورهای آلمانی زبان اروپا (آلمان، اتریش و سوئیس) می باشد. در یک کلام برنامه تحصیل تخصص در این کشور به متقاضی کنترل کامل بر فرآیند آموزش خود را می دهد.

فرآیند درخواست تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس

فرآیند درخواست تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس

برخلاف فرآیند تحصیل در انگلستان، فرآیند اخذ پذیرش تحصیلی در بقیه نقاط اروپا مثل کشور سوئیس به تبعیت از الگوی پذیرش قدیمی است. هر دکتر مسئول پرونده درخواست خود بوده و درخواست ها نیز مستقیما بایستی به دانشگاه علوم پزشکی مورد نظر در کشور سوئیس ارسال شود. معمولا بسته درخواست تحصیل تخصص در کشور سوئیس 2023 شامل ارائه مدارک ذیل می باشد:

  • فرم درخواست تکمیلی
  • پاسپورت ملی معتبر
  • انگیزه نامه که بخش مهم درخواست می باشد
  • CV یا رزومه مدیکال
  • کپی مدرک پزشکی به زبان انگلیسی
  • مدرک زبان آلمانی در سطح B2

مقایسه تحصیل در سوئیس با انگلستان

مراحل اپلای و ثبت نام تخصص در سوئیس

ابتداء با مروری بر ساختار تخصص پزشکی یا به زبان سوئیسی WEITERBILDUNG ZUM FACHARZT در این کشور شروع می کنیم. مدت برنامه تخصص یا Specialisation program در سوئیس بسته به شاخه و یا گرایش تحصیلی ممکن است بین 4 تا 7 سال طول بکشد. معمولا هم این مدت برای اغلب شاخه های پزشکی در سوئیس 5 تا 6 سال به طول می انجامد. مثلا مدت زمان تحصیل تخصص پزشکی داخلی در کشور سوئیس 5 سال طول می کشد. در ضمن دکترهای رزیدنت در سوئیس در هفته تا 48 ساعت کار کرده و حقوق نیز دریافت می کنند.

با این توضیح اکنون به معرفی مراحل ریجستر و ثبت نام در برنامه تخصص سوئیس 2023 می پردازیم:

مراحلشرایط
مرحله 1آموزش زبان سوئیسی در سطح B2
مرحله 2اخذ ویزای سوئیس و سفر به این کشور
مرحله 3ثبت نام در بورد پزشکی سوئیس و اخذ شماره GL
مرحله 4معادلسازی مدرک از طریق تماس با MEBEKO
مرحله 5کاریابی به عنوان دکتر انترن/ رزیدنت
مرحله 6پرداختن به کار تز/ رساله دکتری
مرحله 7آمادگی برای آزمون Staatsexamen
مرحله 8کار بیشتر برای اتمام دوره تخصص و تبدیل شدن به یک متخصص
مرحله 9آمادگی برای آزمون تخصص فدرال
مرحله 10اخذ مدرک تخصص

کار به عنوان پزشک در سوئیس

معمولا سوئیس برای شاغلین پزشکی بازار کار خوبی دارد. ساعت کار پزشکان در سوئیس تقریبا شبیه ساعت کاری اطباء در کشور انگلستان می باشد. پزشکان سوئیسی با توجه به شرایط کاری خاص خود بین 40 تا 42 ساعت در هفته کار می کنند. آمارهای برآمده از بازار کار کشور سوئیس نیز نشانگر آن است که پزشکان در این کشور در رتبه اول پردرآمدترین مشاغل سوئیس قرار دارند. بر پایه همین گزارش آماری، میانگین درآمد مشاغل ملی در کشور سوئیس حدودا سالی CHF50208 (فرانک سوئیس) معادل 51708$ (دلار) می باشد. در حالیکه میانگین درآمد پزشکان در سوئیس سالیانه حدود CHF126227 (فرانک سوئیس) معادل 130000$ (دلار) می باشد که بیش از 2 برابر آن رقم می باشد:

نمودار مقایسه متوسط درآمد پزشکان سوئیسی با درآمد ملی

نکته مهم: شرط کار پزشکان خارجی در سوئیس یافتن کار در این کشور می باشد. پس از یافتن پیشنهاد کاری و برای شروع فرآیند اخذ ویزای کاری سوئیس، متقاضیان حتما بایستی در سوئیس ثبت نام (Nostrifikation) کنند. اداره نظارت بر پزشکی سوئیس موسوم به MEBEKO جایی است که ثبت نام متقاضیان انجام می شود. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره شرایط زندگی پزشکان در سوئیس حتما از مشاوره های به روز و تخصصی کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بهره گیرید.

از شرایط ویزای کار سوئیس برای متخصصین باخبری؟

سوالات مهم درخصوص تحصیل تخصص در سوئیس

و اکنون به بخش آخر از این مقاله یعنی پاسخ به سوالات می رسیم تا ابهامات شما عزیزان درباره تحصیل تخصص پزشکی در سوئیس 2023 نیز برای شما برطرف شود:

  • تحصیل رشته پزشکی در سوئیس چند سال طول می کشد؟ معمولا تحصیل در این رشته از دانشگاه های سوئیس 6 سال طول می کشد.
  • شرایط تحصیل تخصص در سوئیس چیست؟ متقاضیان برای تحصیل تخصص پزشکی حتما بایستی دوره مدیکال 6 ساله خودد را طی کرده و مدرک آکادمیک خود را اخذ کرده باشند. ایضا برای اثبات مهارت زبان ایتالیایی، آلمانی و یا فرانسوی خود نیز مدرک کافی (در سطح B2) ارائه نمایند.
  • آیا برای تحصیل تخصص در سوئیس معادلسازی مدرک نیز لازم است؟ بله، در صورتی که مدرک پزشکی اتان را از خارج از سوئیس دریافت کرده باشید، معادلسازی مدرک ضروری است.
  • تحصیل تخصص در سوئیس 2023 چند سال طول می کشد؟ مدت برنامه تخصص یا Specialisation program در سوئیس بسته به شاخه و یا گرایش تحصیلی ممکن است بین 4 تا 7 سال طول بکشد. معمولا هم این مدت برای اغلب شاخه های پزشکی در سوئیس 5 تا 6 سال به طول می انجامد.
  • هزینه ثبت نام در بورد پزشکی سوئیس چقدر است؟ هزینه این کار در حدود CHF 800 (فرانک سوئیس) می باشد.
4/5 - (1 امتیاز)

30 دیدگاه برای “تحصیل تخصص در سوئیس

  1. Mahsa.s گفت:

    سلام من در حال اتمام پزشکی عمومی در ترکیه هستم اگر برای تخصص سوئیس اقدام کنم چقدر شانس دارم ؟ نیازی به معادل سازی هست ؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما هر کشوری غیر از ترکیه رو انتخاب کنید باید معادلسازی رو انتخاب کنید.
      توصیه می کنم از همین الان دانشگاه های مورد علاقه خودتون رو بررسی کنید. اکثر دانشگاه های سوئیس فقط به دانشجوهای اتحادیه اروپا اجازه تحصیل پزشکی در تمامی مقاطع رو می دن

  2. پرستو گفت:

    سلام وقت بخير،من پزشكي عمومي دانشگاه گيلان رو تموم كردم ميخواستم بدونم اگر ايتاليا براي تخصص اقدام كنم بعد از تموم شدن دوره تخصصم ميتونم سوييس مهاجرت كنم و كار كنم؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شرط اول برای این که بتونید این مسیر رو طی کنید این هست که یک مدت توی ایتالیا کار کنید تا شهروند اتحادیه اروپا بشید

      1. پرستو گفت:

        ممنونم و اينكه اين مدت مشخصه چقدر بايد باشه حدودا؟

        1. امیر جلالی گفت:

          شما پس از 3 تا 5 سال می تونید اقامت کشور ایتالیا رو به دست بیارید

  3. هانی گفت:

    سلام وقتتون بخیر من امسال از دانشگاه تهران در رشته پزشکی فارق التحصیل شدم مدرک زبان آلمانی و انگلیسی رو هم دارم، چقدر شانس دارم که در سوییس برای تخصص بورسیه بگیرم؟ راستش من حمایت خانواده در زمینه مهاجرت رو ندارم چون مخالف هستن، نمراتم در دانشگاه در سطح قابل قبولی بوده و دو مقاله هم دارم، میشه من رو راهنمایی کنید؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      اکثر دانشگاه های موجود در سوئیس به ایرانی ها پذیرش تحصیلی در رشته های پزشکی نمی دن.
      بهتر هست کشورهای دیگه ای رو انتخاب کنید.

  4. نازنین گفت:

    سلام.وقتتون بخیر .من یه راهنمایی از شما میخواستم میشه کمک کنید اینکه من الان دانشجوی ترم یک پزشکی دانشگاه سراسری هستم و تصمیم دارم برای تخصص در کشور سوئیس اقداماتی رو انجام بدم تا بعد از گرفتن مدرک عمومیم اقدام کنم .ولی شما گفتید که اگر مدرک عمومی رو در ایتالیا بگیریم راحت در سوئیس برای تخصص میتونیم اقدام کنیم .الان سوالی که برام پیش اومده این هست که منیکه در دانشگاه علوم پزشکی سراسری در ایران درس میخونم امکانش هست که برای تخصص بتونم در سوئیس تحصیل کنم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      سوئیس یکی از سخت گیرترین کشورهای جهان برای تحصیل پزشکان در کشورش هست. شهروندان خارجی به ندرت می تونن توی این کشور تحصیل کنند. به این دلیل عرض کردم که از طریق ایتالیا اقدام کنید که اولا هزینه تحصیل در کشور ایتالیا بسیار مقرون به صرفه است و شما در مرحله دوم با 4 الی 5 سال کار توی این کشور به عنوان شهروند رسمی شناخته می شید و می تونید در سوئیس به عنوان یک شهروند اروپایی به تحصیل رشته پزشکی در دوره تخصص مشغول بشید

  5. معصومه نادری گفت:

    عرض سلام پ احترام
    بنده دانشجوی پزشکی کورس انگلیسی درکشورایتالیاهستم و برای تخصص میخوام برای سوئیس اقدام کنم.
    واینکه من اقامت دائم ایتالیاروندارم .ایامیتونم اقدام کنم؟

    1. داوری گفت:

      سلاام و درود
      بله مدرک شما در اروپا معتبره الیته نمیدونم در چه دانشگاهی میخونید اما همه دانشگاه های ایتالیا فارغ از رتبه بندیشون معتبر هستن

  6. Kj گفت:

    سلام من فارغ التحصیل پزشگی عمومی دانشگاه آزاد هستم طرح هم ۱/۵سال گذراندم چگونه موسسه شما اخذ پذیرش دوره تخصص رادیولوژی از دانشگاه برن را میتواند انجام دهد تصمیم دارم اگر تخصص رشته مورد نظرم قبول نشدم بروم سویس ضمنا هزینه تحصیل کلا در سال چقدر است زبان آلمانی در سطح بی۲ را اخذ خواهم کرد

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای تحصیل در مقطع تخصص بهتره که در ابتدا شرایطتون کامل بررسی شه که بتونیم نظر تخصصی تری به شما ارائه بدیم
      لذا پیشنهاد میکنم در ابتدا با ما در تماس باشید

  7. نسترن گفت:

    سلام وقت بخير من مدرك عمومي رو از دانشگاه ازاد مشهد گرفتم،الماني من در سطحB2و ايلتسم٨هست،٢مقاله چاپ شده هم با كمك دانشگاهم دارم.امكان خواندن تخصص براي من در سوئيس هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر پزشک هستید بایستی مدارکتون معادلسازی بشید و فرآیندش رو طی کنید

  8. دانیال گفت:

    ..
    طبق اطلاعاتی که از مطالعه مقاله شما گرفتم اگه تحصیلات پزشکی عمومی رو از ایتالیا بگذرونم میتونم برای تخصص از سوییس پذیرش بگیرم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله میتونید این کار رو انجام بدید

  9. Maria گفت:

    سلام،،یعنی من حتما باید پزشکی خارج از کشور بخونم،ک سوییس تخصص بگیرم؟؟؟؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      در قدم اول به فکر پزشکی عمومی باشید بعد از اون به فکر تخصص باشید. بله طبیعتا اگر عمومی رو در اروپا بخونید راحتتر میتونید تخصص رو در سوئیس بخونید

  10. R گفت:

    سلام بله همینه ممنون از شما

    1. داوری گفت:

      خواهش میکنم

  11. R گفت:

    همین ایمیلمه ممنونم از شما

    1. داوری گفت:

      خواهش میکنم

  12. R گفت:

    سلام ببخشید اگر در ایتالیا پزشکی عمومی خونده باشم برا تخصص نمیتونم اقدام کنم سوییس ؟! حتما باید اقامت دائم داشته باشم ؟! حتی برا کار هم نمیتونم برم

    1. داوری گفت:

      سلام
      اگر در ایتالیا خونده باشید میتونید در سوئیس برای تخصص اقدام کیند

      1. R گفت:

        خوب خیلی سخت نیست؟! یعنی باید برا دانشگاه هاش اپلای کنم و ویزای تحصیلی بگیرم و برم اونجا کار پیدا کنم در بیمارستان ها؟ اخه یه نفر بهم گفت باید حتما سیتیزن اون کشور باشم تا بتونم برا تخصص یا کار درخواست بدم
        الان مم پزشکی عمومیم رو که در ایتالیا تموم کنم میتونم برای تخصص درخواست بدم آزمون خاصی داره؟ ممنون میشم جواب بدین و اینکه موسسه شما اینکار رو انجام میده؟؟

        1. داوری گفت:

          طبیعتا مهاجرت با خودش سختی هایی هم به همراه داره اما باید ببینید ارزشش رو داره یا خیر
          ضمن اینکه ما برای شما پذیرش دانشگاه های پزشکی ایتالیا رو هم میتونیم بگیریم

          1. R گفت:

            من دانشجوی پزشکی ایتالیا هستم جناب آقای داوری اما کورسم انگلیسیه برا همین میخواستم اگه میتونم از طریق ایتالیا اقدام کنم شروع کنم به آلمانی خوندن
            موسسه شما در رابطه با تخصص انجام میده کارامو؟؟اگه از طریق ایتالیا میتونم اقدام کنم تا شروع کنم آلمانی خوندن و باهاتون تماس بگیرم ممنون (یعنی مدرکم رو قبول دارن)

          2. داوری گفت:

            بسیار عالی پس صبوری بفرمائید تا کیس شما رو بررسی کنم خدمتتون عرض کنم
            لطفا ایمیل دقیق خودتون رو برای من ارسال کنید یا اگر این ایمیل شماست بفرمائید تا به شما پیغام بدم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *