ویزای تحصیلی

شرایط تحصیل رایگان در هلند

شرایط تحصیل رایگان در هلند

شرایط تحصیل رایگان در هلند با سوبسیدهای اعطائی از طرف دولت هلند، اخذ بورسیه های تحصیلی و نیز کار پاره وقت دانشجوئی امکان پذیر است. در حال حاضر، امکان تحصیل رایگان در هلند صرفا برای دانشجویان اتحادیه اروپا (EU) فراهم است و دانشجویان خارجی ملزم به پرداخت شهریه به دانشگاه های هلندی می باشند. اما در سرزمین لاله های نارنجی، هزینه های تحصیل و زندگی دانشجوئی در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی ارزان نیست. با این وجود دلایل زیادی وجود دارد که هلند را به مقصد جذاب تحصیلی تبدیل کند.

  • شرایط تحصیل رایگان در هلند چیست؟
  • آیا بورسیه تحصیلی رایگان هلند وجود دارد؟
  • لیست دانشگاه های رایگان هلند کدام اند؟

هلند یکی از کشورهای پیشرو اروپایی جهت ادامه تحصیلات عالی در سطح بین المللی محسوب می شود. هلند به دانشجویان خارجی، ترکیب خوبی از موسسات آموزش عالی سنتی و مدرن را ارائه می دهد و بسیاری از دانشگاه های هلندی همانند دانشگاه های Wageningen ،Erasmus University Rotterdam (EUR) ،UvA University of Amsterdam یا TU Delf دارای رتبه های برتر جهانی می باشند. اما این جایگاه برتر آموزش عالی هلند در رتبه بندی های دانشگاهی جهان یکی از تاثیرات پروسه بین المللی سازی سیستم دانشگاهی هلند از طریق پیوستن به فرآیند بلونیا (Bologna Process) می باشد.

هلند همچنین جزو اولین کشورها در زمینه ارائه برنامه های تحصیلی به زبان انگلیسی در اروپا می باشد. به منظور اطلاع از شرایط تحصیل و اعزام دانشجو به کشور هلند، کارشناسان و مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده پاسخگوئی به سوالات شما هموطنان عزیز می باشند.

قوانین و شرایط تحصیل رایگان در هلند

جهت اخذ پذیرش تحصیلی در هلند، داوطلبان ابتداء باید برنامه تحصیلی مورد علاقه خود را یافته و سپس شرایط پذیرش آن را بررسی نمایند. ممکن است شرایط پذیرش دانشگاه های هلند با توجه به موسسه آموزش عالی و نوع برنامه از همدیگر متفاوت باشد. اما معیارهای زیر جزو شرایط عمومی پذیرش دانشجو در دانشگاه های هلند می باشد:

  • فرم درخواست تکمیل شده
  • آخرین مدرک تحصیلی (دیپلم متوسطه یا تاییدیه لیسانس) به همراه ریزنمرات مربوطه
  • نمره آزمون زبان انگلیسی TOEFL حداقل 550 (نسخه کاغذی) یا 213 (نسخه اینترنتی) و نمره آزمون زبان انگلیسی IELTS حداقل 6 و قبولی در آزمون زبان هلندی NT2 Exam برای متقاضیان تحصیل به زبان هلندی
  • قبولی در آزمون ورودی دانشگاه های هلند

پس از اخذ نامه پذیرش، دانشجویان باید با مراجعه به سفارت هلند در تهران و ارائه مدارکی شامل پاسپورت معتبر، فرم ویزای تحصیلی هلند، مدرک تمکن مالی، عکس پاسپورتی، گواهی عدم سوء پیشینه نسبت به اخذ ویزای تحصیلی هلند اقدام نمایند. در کشور هلند، دانشگاه های دولتی و خصوصی زیادی وجود دارند که به دانشجویان علاقه مند انواع برنامه های تحصیلی را ارائه می دهند. اما در بین این دانشگاه ها، دانشگاه هایی نیز هستند که دارای رتبه های بالا در سطح دانشگاه های جهان می باشند که بر اساس 3 رتبه بندی معروف دانشگاه های جهان عبارتند از:

نام دانشگاهرتبه بندی QS 2022رتبه بندی THE 2021رتبه بندی ARWU 2021
Delft University of Technology5778151-200
UvA University of Amsterdam5566101-150
Eindhoven University of Technology120187401-500
University of Groningen1288069
Leiden University1127080
Utrecht University1107552
Wageningen University11562151-200
Erasmus University Rotterdam1977280
University of Twente189201-250401-500

شرایط تحصیل رایگان در هلند با بورسیه تحصیلی

هزینه تحصیل و زندگی در کشور هلند

تحصیل در هلند رایگان نیست و هزینه هایی متوجه دانشجویان خارجی می باشد. پس متقاضیان تحصیل در هلند بایستی قبل از اقدام به اخذ پذیرش تحصیلی از این هزینه ها مطلع شوند. شهریه های استاندارد دانشگاه های هلندی در سال 2023 برای اکثر دوره های تحصیلی در حدود €14000 (یورو) می باشد. لازم به شرح است که شهریه کالج های دانشگاهی در هلند بیشتر از خود دانشگاه ها می باشد و این کالج ها شهریه سالیانه ای در حدود €18000 (یورو) را از دانشجویان اخذ می نمایند. در جدول زیر میانگین شهریه های دانشگاه های رتبه بالای هلندی را در سال جدید مشاهده می نمائید:

نام دانشگاهمیانگین سالیانه شهریه ها (یورو)
Delft University of Technology€13500
University of Amsterdam18000€
Erasmus University Rotterdam14500€

هزینه زندگی در هلند جزو اصلی ترین هزینه های تحصیلی در کشور هلند می باشد. اما نباید از این نکته هم غافل شد که هزینه های تحصیل در کشور هلند بسیار ارزانتر از مقاصد تحصیلی دیگر مثل انگلستان و یا کاناداست. هزینه های زندگی دانشجویی در شرایط تحصیل رایگان در هلند تاثیر بسزایی دارد و عمدتا به محل زندگی دانشجویان بستگی دارد. مثلا شهری مثل آمستردام جزو گرانترین شهرهای هلند برای زندگی دانشجویان می باشد. هزینه ماهیانه زندگی دانشجویی (سال 2023) در کشور هلند به شرح زیر می باشد:

عنوان هزینهمیانگین ماهیانه هزینه ها (یورو)
اجاره منزل€500 تا €1000
غذا210€
شهریه200€
اقلام تحصیلی€50
بیمه€80
لباس، تفریح€100
جمع کل هزینه ها€1500

همان طوری که در نمودار توزیع مخارج زندگی در هلند 2023 نیز مشاهده می گردد، عمده هزینه های دانشجوئی در این کشور متمرکز بر روی هزینه اجاره خانه می باشد. هزینه ای که در جدول فوق نیز مشاهده گردید که برای دانشجویان خارجی کمی سنگین است:

توزیع مخارج زندگی در هلند

شرایط تحصیل رایگان در هلند با بورسیه تحصیلی

اخذ بورسیه تحصیلی در هلند را می توان در راستای شرایط تحصیل رایگان در هلند ارزیابی کرد که ما در این بخش به بررسی این بورسیه ها می پردازیم. Erasmus+برنامه بورسیه جدید جهت آموزش، پرورش، جوانان و ورزشکاران از سال 2014 تا 2023 می باشد. هدف از این برنامه ارتقای سطح دانشجویان خارجی توسط ارائه بورسیه ها و آموزش های حرفه ای می باشد. دانشجویان می توانند از برنامه بورسیه Erasmus+ جهت تحصیل و کار در دیگر کشور اتحادیه اروپا استفاده نمایند.

بورسیه تحصیلی هلند یا Holland Scholarsh ابزار حمایت مالی برای دانشجویان ارشد و دکترا در کشور هلند می باشد. این بورسیه توسط وزارت آموزش، فر هنگ و علوم هلند و نیز دانشگاه های تحقیقاتی و دانشگاه های علوم کاربردی هلند تامین مالی می شود. مبلغ کل این بورسیه در حدود €5000 (یورو) بوده و به متقاضیان جدید الورود اعطاء می شود. این بورسیه فقط بخشی از شهریه ها را تحت پوشش قرار می دهد و برای یکسال به متقاضیان اعطاء می شود.

برنامه بورسیه (The MENA Scholarship Programme (MSP بورسیه هایی را برای شاغلین کشورهای مختلف از جمله ایران جهت شرکت در دوره های کوتاه مدت فنی و حرفه ای در کشور هلند اعطاء می کند. از دیگر برنامه های بورسیه تحصیلی کشور هلند می توان به Orange Knowledge Programme با مبلغ €5000، برنامه بورسیه (Orange Tulip Scholarship Programme (OTS، برنامه StuNed Scholarships برای تحصیلات ارشد، دوره های کوتاه و برنامه های کارآموزی، Desmond Fortes Scholarship ویژه شاغلین بلند پرواز کشورهای در حال توسعه می باشد که در شبکه ارباب رجوع FMO کار کرده و علاقه مند وام سبز هستند و نیز بورسیه NN Future Matters Scholarship اشاره کرد.

تحصیل رایگان در اروپا

یکی از مسائلی که باید مورد توجه قرار گیرد آن است که کشورهای اروپایی، شهروندان سایر کشورهای غیراروپایی را خارجی در نظر می گیرند و خدمات اولیه ارائه شده برای شهروندان اروپایی را از آن ها سلب می کنند. بنابراین شهروندان خارجی در کشورهای اروپایی باید شهریه تحصیل خود را پرداخت کنند. تحصیل در اروپا مزایای بسیار زیادی همچون دسترسی بهتر به موقعیت های شغلی در آینده را به همراه دارد اما شاید هزینه های تحصیل در این قاره برای بسیاری یک مسئله مهم باشد.

در حال حاضر تحصیل در نروژ همچنان برای شهروندان خارجی رایگان است اما در سایر کشورهای اروپایی پرداخت شهریه الزامی است. تحصیل در کشوری همچون ایتالیا، فرانسه و اسپانیا هزینه های بسیار اندکی را برای شهروندان خارجی دربر دارد و همچنین برخی از این کشورها بورسیه های انحصاری برای متقاضیان کشور های جهان سوم در نظر گرفته اند و می توانند گزینه های مقرون به صرفه تری برای تحصیل باشند. با این وجود همچنان می توان به تحصیل در رومانی، اکراین، ترکیه و روسیه نیز فکر کرد.

شرایط تحصیل رایگان در هلند و کار دانشجوئی

انجام کار ضمن تحصیل جزو مواردی است که شرایط تحصیل رایگان در هلند را برای دانشجویان خارجی ملموس می سازد و دانشجویان از این طریق می توانند از عهده هزینه های تحصیلی خود در کشور هلند برآیند. پس اگر دانشجویان در حال تحصیل در کشور هلند نیاز به انجام کار دانشجوئی در هلند داشته باشند، بر طبق قوانین مهاجرتی هلند نیازی به اخذ مجوز کار برای دانشجویان متقاضی وجود ندارد. بر همین اساس، دانشجویان خارجی (غیر اتحادیه اروپایی) مجاز هستند تا حداکثر 16 ساعت در هفته را در طی سال تحصیلی در کشور هلند کار کنند.

کارهای پاره وقت دانشجوئی در دانشگاه و خارج از دانشگاه، کارهای مربوط به دوره تعطیلات تابستانی، کارهای دوره انترنی یا کارآموزی از جمله کارهای دانشجوئی در هلند می باشند. با وجود اینکه تحصیل در کشور هلند رایگان نیست، اما هلند به واسطه حمایت های مالی و سوبسیدهای دولتی، انواع بورسیه های دولتی و دانشگاهی، هزینه های تحصیلی ارزان و نیز امکان انجام کار دانشجوئی می تواند کاندیدایی برای تحصیل رایگان در اروپا محسوب شود.

ویزاهای Search year و Highly educated migrant ویژه فارغ التحصیلان

متقاضیان ایرانی تحصیل در هلند به گوش باشند! دانشجویان بین المللی که از دانشگاه های کشور هلند فارغ التحصیل می شوند در صورت تمایل می توانند در این کشور مقیم شده و مشغول کار شوند. برای این دسته از فارغ التحصیلان از کشور هلند، گزینه های اقامتی مختلفی وجود دارد که می توانند از آن طریق در هلند به طور دائمی مانده و زندگی کنند. امتیاز اصلی این گزینه ها این است که با داشتن آنها دیگر نیازی به اخذ مجوز کار نبوده و حتی امکان اقامت اعضای خانواده نیز برای دانشجویان فراهم می شود. اما گزینه های پیش رو از این قرار است:

انواع ویزای هلند برای اقامت فارغ التحصیلان

ویزای اول یعنی ویزای سال جستجو مختص فارغ التحصیلان لیسانس و فوق لیسانس برای اقامت یک ساله جهت یافتن کار و در ادامه درخواست ویزای کار هلند می باشد (در اینجا برای یافتن کار حتما نیازی به معرفی کارفرمای هلندی نیست). اما ویزای دوم یعنی ویزای مهاجر فارغ التحصیل مختص فارغ التحصیلان ارشد و دکتری می باشد که امکان کار و اقامت را به این دسته از فارغ التحصیلان هم می دهد.

تحصیل رایگان در هلند

جهت تحصیل رایگان در هلند چندین راه وجود دارد که ما در این بخش برای شما برخی از آن ها را بیان می کنیم. یکی از راحت ترین راه ها اخذ پذیرش تحصیلی در دانشگاه های دولتی هلند است. همچنین راه دیگر تحصیل به زبان هلندی است که موجب می شود یک شخص غیربومی بتواند با هزینه بسیار کم تحصیل کند. همچنین یکی دیگر از راه های تحصیل رایگان در هلند اخذ بورسیه های تحصیلی و کمک هزینه های مختلف است. در نهایت یک راه خوب برای تحصیل رایگان کار در محوطه دانشگاه است و اگر چنین فرصتی نیافتید یک شغل پاره وقت کمک می کند که شما بتوانید هزینه های خود را مدیریت کنید.

کارشناسان و مشاورین موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت می توانند در زمینه شرایط تحصیل رایگان در هلند و نیز اعزام دانشجو به این کشور شما را راهنمائی نمایند

سوالات پرتکرار در خصوص شرایط تحصیل رایگان در هلند

تحصیل در هلند گزینه ای بسیار جذاب برای بسیاری از علاقمندان به تحصیل در خارج از کشور است و مهم ترین سوالات مطرح شده در این خصوص عبارتند از:

  • آیا تحصیل در هلند رایگان است؟ خیر، تمامی دانشگاه های هلند از دانشجویان خارجی شهریه دریافت می کنند.
  • آیا هزینه تحصیل در هلند مقرون به صرفه است؟ در مقایسه با شهریه تحصیلی در ایتالیا، فرانسه، آلمان و اتریش، هزینه تحصیل در هلند بسیار گرانقیمت است.
  • آیا امکان کاهش هزینه تحصیل در هلند وجود دارد؟ دانشجویان خارجی می توانند با استفاده از بورسیه تحصیلی، هزینه های تحصیلی خود را کاهش دهند.
  • آیا امکان کار دانشجویی در کشور هلند وجود دارد؟ دانشجویان خارجی می توانند 16 ساعت در هفته به صورت قانونی در هلند کار کنند.
3.5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *