ویزای تحصیلی

تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل رایگان در فرانسه

در سال های اخیر دانشجویان بیشتر مایل به ادامه تحصیل رایگان در کشورهای دیگر می باشند و تحصیل رایگان در فرانسه یکی از این گزینه هاست که سال هاست دانشجویان بین المللی از آن استقبال کرده و به این کشور مهاجرت می کنند. از این رو موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این مقاله را جهت پاسخ به پرسش های عزیزان در زمینه تحصیل رایگان در فرانسه گردآوری کرده است. پیشنهاد می کنیم تمامی بخش های این مقاله را مطالعه فرموده و در صورت تمایل جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان این موسسه تماس حاصل فرمایید.


سوالاتی که در ادامه به بررسی آنها می پردازیم عبارتند از:

  • آیا تحصیل در فرانسه برای دانشجویان خارجی رایگان است؟
  • برترین دانشگاه های فرانسه کدامند؟
  • متوسط هزینه زندگی در فرانسه 2024 چقدر می باشد؟
  • انواع بورسیه تحصیلی دانشگاه های فرانسه کدامند و شرایط اخذ آنها چیست؟
  • آیا دانشجویان خارجی در فرانسه از حق کار حین تحصیل برخوردار هستند؟
  • نحوه گرفتن ویزای دانشجوئی فرانسه چگونه می باشد؟
  • شرایط اقامت پس از تحصیل در فرانسه چیست؟

 

شرایط اخذ پذیرش از فرانسه 2024

سیستم دانشگاهی فرانسه با آموزش متنوع و محیط تحصیلی برهمکنشی یا تعامل گرا معروف است و بیشتر هم بر روی ارائه آموزش کیفیت بالا تاکید می کند. جالب است بدانید که همه ساله در حدود 2.5 میلیون دانشجو وارد فضای آکادمیک فرانسه می شوند که تقریبا 12% آن را دانشجویان بین المللی تشکیل می دهند:

درصد دانشجویان در فرانسه (بر حسب ملیت دانشجویان)

برای اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه یکسری شرایط عمومی وجود دارد که برای همه دانشجویان هست. از جمله این شرایط می توان به ارائه مدرک دیپلم متوسطه و ریزنمرات مربوطه و نیز ارائه مدرک زیر الزامی است:

شرایط اخذ پذیرش از دانشگاه های فرانسه

ساختار نظام آموزشی فرانسه

بر همگان واضح و مبرهن است که کشور فرانسه دارای یکی از پیشرفته ترین و مترقی ترین نظام های آموزشی جهان است. بر طبق سایت fulbright-france.org، نظام آموزش فرانسه مشتمل بر 3 مرحله شامل آموزش ابتدایی، آموزش متوسطه و آموزش عالی می باشد. در این کشور اروپایی غالب مدارس ابتدایی و متوسطه و نیز اکثر دانشگاه ها جزء موسسات عمومی شناخته می شوند که دارای مدیریت های متمرکزی هستند. در ضمن برنامه مدارس ابتدایی و متوسطه در این کشور برای هر مقطعی استانداردسازی شده است.

در جدول زیر می توان با ساختار کلی نظام آموزش فرانسه بیشتر آشنا شد:

مقطع تحصیلیتوضیحات
آموزش ابتدایی در فرانسهشامل 5 سال تحصیلی از سن 6 سالگی تا 11 سالگی
آموزش متوسطه در فرانسه: شامل دو مرحله:مرحله اول (کالج) متشکل از 4 سال تحصیلی از 11 سالگی تا 15 سالگی
مرحله دوم (لیسه) برای 3 سال پایانی تحصیلات متوسطه
آموزش عالیشامل دوره های حرفه ای و آکادمیک یا همان دانشگاهی

در کل در کشور فرانسه 3 نوع موسسه آموزش عالی وچود دارد که دانشجویان قبل از انتخاب بایستی به این امر توجه داشته باشند. آنها عبارتند از:

  • دانشگاه ها
  • گرند اکول ها
  • مدارس تخصصی

برترین دانشگاه های فرانسه

پس با توجه به توضیحات فوق می توان فهمید که دانشجویان بین المللی برای تحصیل در فرانسه گزینه های مختلفی دز پیش رو دارند. همچنین آنها برای انتخاب بهترین گزینه حتما بایستی با لیست بهترین دانشگاه های فرانسه به شرح زیر آشنا باشند. دانشگاه هایی که مورد تایید وزارت علوم ایران نیز می باشد. مطابق سایت معتبر Study.eu این دانشگاه ها با توجه به رنکینگ های معروف سال 2024 عبارتند از:

دانشگاهرنکینگ QSرنکینگ THEرنکینگ ARWU
دانشگاه PSL244041
اکول پلی تکنیک3871301
دانشگاه سوربون597546
دانشگاه پاریس ساکلی715815
ENS DE LYON184251201
اکول دس پونتس پاریس تک192401

شرایط سنی برای آموزش در کشور فرانسه

آموزش در این کشور که از سن 5 سالگی با وارد شدن به مهد کودک شروع می شود و در سن 17 سالگی و با گرفتن مدرک دیپلم به اتمام می رسد. این دوره که به مدت 12 سال به طول می انجامد برای همه اشخاص به صورت اجباری می باشد و دانش آموز بعد از دریافت نمودن مدرک دیپلم خود قادر به این می باشد که در دانشگاه ها یا مراکز آموزش عالی به تحصیلات خود ادامه دهند. دانشگاه ها تمام رشته های تحصیلی در تمامی مقاطع را به دانشجویان بین المللی ارائه می دهند که با فراهم کردن شرایط تحصیل رایگان در این کشور و البته در نظر گرفتن شرایط مدنظر دانشگاه مربوط این امکان وجود دارد در دانشگاه دلخواه خود پذیرش گرفت.

بررسی تحصیل رایگان در فرانسه در 2024

در سال 2024 کشور فرانسه به دلیل داشتن امتیازات ویژه ای یکی از گزینه های طلایی مهاجرت تحصیلی همواره در نظر گرفته می شود. سالانه دانشجوهای بسیاری به دنبال اخذ و شرایط رسیدن به آن هستند. گرچه هزینه های تحصیلی سالانه در دانشگاه های دولتی برای دانشجویان اروپایی بین  170€ تا  243€ (یورو) در سال است. اما در همین دانشگاه ها هزینه تحصیل دانشجویان خارجی می تواند به رقمی بین €2770  الی 3770€ (یورو) نیز برسد.

موضوعی که در قالب نمودار زیر نیز می توان بدان پی برد:

شهریه تحصیل در کشور فرانسه

این در حالی است که متوسط شهریه سالیانه تحصیل در دانشگاه های خصوصی فرانسه نیز بین €3000 الی €10000 (یورو) متغیر است. اما هزینه های زندگی دانشجویی در کشور فرانسه در حدود  800€ (یورو) در سال است. ضمنا عمده هزینه دانشجویان خارجی در فرانسه هزینه اسکان یا Accommodation cost می باشد. در این مورد گزینه های مختلفی مثل خوابگاه های دانشجویی، آپارتمان های خصوصی، آپارتمان های مشترک و همچنین همخانگی با یک خانواده فرانسوی یا مقیم فرانسه مطرح است.

در این بین همان طوری که در نمودار زیر هم ملاحظه می شود، خوابگاه دانشجویی می تواند گزینه ارزانی برای اسکان دانشجویان در فرانسه تلقی شود:

هزینه خوابگاه دانشجویی در فرانسه

اخذ بورسیه برای تحصیل رایگان در فرانسه

دولت کشور فرانسه هر ساله اسپانسر بسیاری از دانشجویان بین المللی برای کمک هزینه های تحصیل و زندگی میشود و این باعث می شود هزینه تحصیل در فرانسه رایگان شود، در واقع میتوان گفت شرایطی مانند ارائه بورس های مختلف تحصیلی و همچنین موسساتی که به افراد در هزینه های زندگی کمک می کنند، از شرایط ویژه تحصیل در این کشور هست.

اطلاعات بیشتر در باب بورسیه تحصیلی در فرانسه را در لینک فوق بخوانید.

اکنون در این بخش از مقاله، ما به شرایط و جزئیات تحصیل در کشور فرانسه در سال 2024 می پردازم. ما جهت مرور سریع و اطلاع یابی متقاضیان این کار را بوسیله جدول زیر انجام می دهیم:

تعداد دانشگاه ها3500 دانشگاه (دولتی و خصوص)
هزینه تحصیلیبسته به برنامه تحصیلی از 190€ تا 20000€ (یورو) در سال
مجوز کار نیمه وقت دانشجوئی964 ساعت در سال
ویزای لازمهمجوز اقامت VLS-TS
هزینه ویزا€81 (یورو)

انواع بورسیه جهت تحصیل رایگان در فرانسه

انواع بورسیه جهت تحصیل رایگان در فرانسه

معروف ترین بورسیه ها در فرانسه عبارت هستند از:

  • بورسیه تحصیلی ایفل: این کمک هزینه توسط وزارت امور خارجه به دانشجویان اینترنشنال برای تامین هزینه زندگی در فرانسه ارائه می شود و برای تمامی مقاطع ارشد و دکترا و فوق دکترا ارائه می گردد، بورس تحصیلی ایفل در دوره های کارشناسی ارشد، کمک هزینه ای را به مبلغ 1181€ (یورو) را اعطا می کند و بورس تحصیلی در دوره های دکترا کمک هزینه در حد 1700€ (یورو) را ارائه می کند.
  • کمک هزینه دانشجویی امیلی بوتیمی: این کمک هزینه صرفا برای کمک به دانشجویانی که از خارج از اتحادیه اروپا برای تحصیل به فرانسه مهاجرت کرده اند می باشد، این بورس تحصیلی می تواند اشکال مختلف از 5000€ تا 10000€ (یورو) برای 2 سال تحصیلات تکمیلی و یا 3000€ تا 12300€ (یورو) برای 3 سال تحصیل در مقطع کارشناسی را شامل شود.
  • کمک هزینه تحصیلی بین المللی دانشگاه پاریس-ساکلی: Université Paris-Saclay مایل است دسترسی به برنامه های کارشناسی ارشد خود را به دانشجویان بین المللی ارائه دهد و در موسسات مرتبط دانشجویان به ادامه تحصیل بپردازند،کمک هزینه تحصیلی 10000€ (یورو) در هر سال و حداکثر 1000€ (یورو) برای سفر و هزینه ویزا نیز اعطا می شود.

تحصیل رایگان در فرانسه از طریق کار دانشجویی

علاوه بر اینکه دانشجویان بین المللی در کشور فرانسه از گزینه بورس تحصیلی برخوردارند، آنها همچنین می توانند حین تحصیل به کار پاره وقت نیز بپردازند. در واقع طبق قوانین کشور فرانسه دانشجویان بین المللی می توانند در هر هفته تا 20 ساعت به کار دانشجوئی بپردازند. از آنجمله مشاغل دانشجوئی در فرانسه نیز می توان به کار در رستوران ها، فروشگاه ها، بارها و غیره اشاره کرد. جالب است بدانید که دانشجویان از همین طریق می توانند بطور متوسط به درآمدی بین €8.86 الی €9.96 (یورو) در هر ساعت دست یابند.

شرایط یافتن کار دانشجوئی در فرانسه

در ضمن از دیگر امتیازات تحصیل در فرانسه 2024 این است که دانشجویان با انجام کار پاره وقت می توانند آماده ورود به بازار کار پس از فارغ التحصیلی اشان شوند. چرا که دولت فرانسه به این دسته از دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نیز مجوز اقامتی بلند مدت صادر می کند. تا در طول اقامت در فرانسه کار مناسبی پیدا کرده و زمینه برای تبدیل ویزای تحصیلی اشان به ویزای کاری فرانسه را مهیا بکنند.

بورسیه تحصیلی HEC پاریس فرانسه در رشته MBA

HEC پاریس بورس تحصیلی بسیار خوبی را به دانشجویان بین المللی از کشورهای مختلف در زمینه های مختلف ارائه می دهد، بورس تحصیلی HEC به گروه های مختلفی تقسیم می شوند و معیارها و ملاک های ویژه ای برای اعطای این بورس ها در نظر گرفته می شود، مبلغ بورس تحصیلی از 6000€ تا 24000€ (یورو) متغیر است. اکثر کالج ها و دانشگاه ها در فرانسه به دانش آموزان فرصت می دهند که با دسترسی بیسیم به اینترنت بدون هیچ هزینه ای به دنیا بپیوندند. با این حال اگر افراد در خوابگاه زندگی نکنند، ممکن است مجبور شوند برای خدمات اینترنت هزینه بپردازند. همچنین می توانند دسترسی به اینترنت در بسیاری از مکان های عمومی مانند کتابخانه و کافی شاپ پیدا کنند.

شرایط لازم برای اخذ بورسیه و تحصیل رایگان در فرانسه

همواره رقابت بین دانشجویان بین المللی برای دریافت بورسیه وجود داشته و شرایط هر سازمان متفاوت و براساس معیارهای مختلف به افراد تعلق می گیرد. برخی از بورسیه های تحصیلی مبتنی بر شایستگی فردی است. بورسیه های مبتنی بر شایستگی فردی بر اساس رزومه دانشجو است و بصورت کلی فرد باید مدرک زبان انگلیسی IELTS 7 یا فرانسوی حداقل B2، رزومه قوی و پربار، چندین مقاله علمی و پژوهشی و معدل بالای 17 داشته باشد.

برخی از بورسیه ها به گروه های خاصی از مردم مانند بورسیه زنان و دختران بی سرپرست و خانواده های نظامی تعلق می گیرد. بورسیه تحصیلی کل هزینه شهریه یا نیمی از شهریه شما را ممکن است پوشش دهد. در هر صورت، ارزش درخواست را داشته، زیرا به کاهش هزینه تحصیل شما کمک می کند. وزارت خارجه فرانسه بورسیه های تحصیلی مختلفی را به دانشجویان خارجی اعطا می کند. 25% از این بورسیه ها به طور مستقیم توسط سازمان آیفل (برای تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا) و مابقی توسط سفارت های فرانسه در کشورهای دیگر به دانشجویان اعطا می شود.

بهترین شهرهای دانشجویی فرانسه چیست؟

فرانسه نه تنها به واسطه نظام آموزش عالی برترش بلکه همچنین به خاطر شهرهای دانشجویی یا Student Cities نیز معروف است. مطابق سایت campusfrance.org، حالا شهرهای دانشجویی فرانسه در سطح بین المللی شهرت کسب کرده اند و برای اغلب دانشجویان بین المللی نیز شناخته شده هستند. شهرهایی که ترکیب منحصر بفردی از برتری آکادمیک، کیفیت زندگی و غنای فرهنگی را ارایه می دهند. ما برای اطلاع از بهترین شهرهای دانشجویی فرانسه از رنکینگ letudiant.fr بهره می گیریم که این شهرها را بر حسب 5 معیار جذابیت، آموزش، زندگی دانشجویی، محیط زندگی و موقعیت کاری به صورت زیر رتبه بندی می کند:

رتبهشهر
1مونپلیه
2استراسبورگ
3رن
4تولوز
5کان
6نانسی
7اورلئان
8آنگرز
9کلرمونت فراند
10گرنوبل

مهاجرت با تحصیل رایگان در فرانسه

دانشجویان می توانند با بهره گیری از کار پاره وقت، بخش اعظم هزینه تحصیل و زندگی در فرانسه خود را بپردازند، در واقع کشور فرانسه جهت ارائه تحصیل رایگان در اروپا به دانشجویان بین المللی امکانات بسیار زیادی را در اختیارشان قرار داده است که کار دانشجویی در فرانسه نیز یکی از این موارد است. در نهایت یادآور می شویم افرادی که امتیازات ویژه ای در حوزه آکادمیک کسب کرده اند و مدارک تحصیلی با ارزشی دارند، میتوانند در صورت یافتن سوپروایزر برای مقاطع تحصیلی مانند خواندن زبان فرانسه در فرانسه و مقاطع دانشگاهی مورد نظرشان از فاندها و اسکالرشیپ های تحصیلی برخوردار شوند. بدین ترتیب به صورت رایگان در این کشور تحصیل کنند. همچنین دانشجویان این امکان را نیز دارند که از وام های تحصیلی استفاده کرده و پس از اتمام دوره تحصیلیشان، این وام ها را تسویه نمایند.

بهترین دانشگاه های فرانسه

مزیت، شرایط و امکان تحصیل رایگان در فرانسه

از جمله مزیت ها و شرایط تحصیل رایگان در کشور فرانسه عبارتست از:

  • سیستم آموزشی معتبر شناخته شده در دنیا
  • درخواست بالا برای اخذ پذیرش
  • ارائه طیف گسترده ای از رشته های تحصیلی
  • بیشترین پذیرش دانشجوی خارجی پس از آمریکا و کانادا در دنیا
  • اختصاص بودجه قابل توجه برای آموزش
  • سیستم آموزش عالی و رایگان
  • ادامه تحصیل به زبان انگلیسی و فرانسوی
  • سفر به کشورهای اتحادیه اروپا بدون ویزا
  • تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کاری

شرایط تحصیل رایگان در فرانسه در مقطع دکترا

شرایط تحصیل رایگان در فرانسه، در مقطع دکتری بدین صورت می باشد که برای دانشجویان بعد ازسپری نمودن 4 سال تحصیلی در این مقطع و با دفاع نمودن از ایده خود موفق به گرفتن مدرک دکتری خود می شوند. دانشجویان این امکان را دارند که پس از مدت 6 ماه پس از اتمام تحصیلات خود در فرانسه با آماده کردن مدارک لازم برای اخذ ویزای کار فرانسه به جستجوی کار بپردازند. در صورت یافتن کار مناسب، ویزای کاری فرانسه به صورت موقت دریافت کنند و در این کشور بمانند. لازم به ذکر می باشد که امکان گرفتن بورسیه تحصیلی در طول این دوره زیاد می باشد و می توان، از روش ارتباط داشتن با یک استاد و تایید شدن ایده خود اقدام به دریافت نمودن بورسیه تحصیلی کنند. این نکته فراموش نشود که به همراه داشتن رزومه قوی در امر پذیرش بسیار موثر و با تاثیر می باشد.

پذیرش در دوره کارشناسی ارشد نسبت به مقطع کارشناسی بسیار آسانتر بوده و دانشجویان می توانند با داشتن معدل بالا و رزومه قوی از دانشگاه های این کشور پذیرش بگیرند. تحصیل در این مقاطع به هر 2 زبان انگلیسی و فرانسوی ارائه می شود که تسلط به زبان فرانسه به طور نسبی الزامی است. متقاضی در صورت نیاز می تواند در دوره های زبان فرانسه شرکت کرده و سپس برای پذیرش در دانشگاه اقدام نماید.

شرایط دریافت ویزای دانشجویی فرانسه

ویزای دانشجویی کشور فرانسه مجوزی برای تحصیل، کار و زندگی در کشور فرانسه است. اما این ویزا در حالت کلی و بسته به شرایط تحصیلی متقاضیان به 2 نوع کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم می شود. ویزای کوتاه مدت مخصوص متقاضیان دارای تحصیلات به مدت کمتر از 90 روز در فرانسه هستند. در حالیکه ویزای بلند مدت خاص متقاضیان تحصیل تمام وقت می باشد. متقاضیان نیز بایستی شرایط زیر را داشته باشند تا صلاحیت آنها محرز گردد:

شرایط سنی18 سال به بالا
مجوز مورد نیازنامه پذیرش از دانشگاه فرانسوی
مدرک مهارت زبانفرانسوی یا انگلیسی
مدرک تحصیلیآخرین مدرک تحصیلی+ ریز نمرات
شیوه درخواستاز طریق سفارت

امیدواریم اطلاعات کافی و مفیدی را در زمینه نحوه برخورداری از تحصیل رایگان در فرانسه کسب کرده باشید. کارشناسان ارشد موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت آماده ارائه مشاوره حضوری و آنلاین به شما عزیزان در زمینه حقوق بین الملل می باشند. جهت کسب اطلاعات جزئی تر در زمینه مهاجرت و ویزاهای تحصیلی، کاری، ازدواج و سرمایه گذاری می توانید با این موسسه ارتباط برقرار نمایید.

سوالات همیشگی در خصوص تحصیل رایگان در فرانسه

تحصیل در کشور فرانسه به خودی خود برای بسیاری جذاب است و حال اگر بحث تحصیل رایگان پیش آید درخواست ها برای تحصیل در این کشور افزایش پیدا می کند.

  • آیا تحصیل در فرانسه به خودی خود رایگان است؟ خیر، دانشجویان غیر اروپایی در فرانسه ملزم به پرداخت شهریه هستند.
  • چگونه می توان تحصیل رایگان در فرانسه را تجربه کرد؟ دانشجویانی که موفق به اخذ بورسیه تحصیلی شده اند می توانند به این مهم دست پیدا کنند.
  • آیا می توان ضمن تحصیل در فرانسه کار کرد؟ یکی از مزایای تحصیل در فرانسه، امکان کار ضمن تحصیل است.
  • آیا تحصیل در فرانسه مقرون به صرفه است؟ در مقام مقایسه با کشورهای مطرح اروپایی هزینه تحصیل در فرانسه بسیار مناسب است.
  • بهترین دانشگاه حال حاضر کشور فرانسه چیست؟ دانشگاه تحقیقاتی PSL به عنوان یکی از برترین دانشگاه های جهانی و ملی فرانسه محسوب می شود.
  • دانشجویان بین المللی در فرانسه مجازند تا چند ساعت کار بکنند؟ 20 ساعت در هفته تایم قانونی کار دانشجوئی در فرانسه است.
5/5 - (2 امتیاز)

2 دیدگاه برای “تحصیل رایگان در فرانسه

  1. Nilo گفت:

    سلام وقت بخیر من مدرک کارشناسی روانشناسی دارم ازدانشگاه دولتی ایران مدرک زبان معتبرمم تاچندوقت دیگه میگیرم.خاستم بدونم امکان تحصیل رایگان درمقطع دکتری درفرانسه رودارم؟باداشتن رزومه قوی تحصیلی؟وهزینه گرفتن ویزای تحصیلی چقدهستش ممنونم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما ابتدا باید مدرک کارشناسی ارشد خودتون رو دریافت کنید
      در رابطه با تحصیل رایگان دکترا در فرانسه هم به نوع پذیرش شما و توافقی که با استاد راهنماتون می کنید بستگی داره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *