مهاجرت

پناهندگی در نیوزلند

پناهندگی در نیوزلند

پناهندگی در نیوزلند با وجود خطراتی که به همراه دارد، به دو دلیل باب میل پناهندگان خارجی است و متقاضیان خاص خود را داراست. ابتدا به دلیل شرایط مساعد پذیرش وضعیت پناهندگی در نیوزلند و دلیل دیگر بخاطر کسب راحت اقامت دائم و بدنبال آن تابعیت نیوزلندی مورد توجه خاص پناهندگان خارجی قرار گرفته است. اما یادآوری این نکته لازم است که مهاجرت به نیوزلند از طریق پناهندگی تابع شرایط و سهمیه خاص است. بنابراین پروسه پناهندگی به این راحتی ها هم نبوده و مشکلات و موانع قانونی و ساختاری فراوانی دارد. تا آنجایی که در صورت عدم تامین شرایط پناهندگی از طرف فرد پناهجو، ممکن است که حبس یا دیپورت از نیوزلند در انتظار پناهجو باشد.

  • شرایط زندگی پناهندگان در نیوزلند چیست؟
  • آیا می توان در نیوزلند درخواست پناهندگی داد؟
  • شرایط زندگی در کمپ های پناهندگی در نیوزلند چگونه است؟
  • پناهجویان در نیوزلند از چه امکاناتی می توانند استفاده کنند؟

بنابراین با وجود مزایای اندک شمرده شده، احتمال رد پذیرش یا تعلیق نیز امکانپذیر است و پناهندگان نباید خود را از این احتمالات مبرا بدانند. به همین دلیل است که نظر کارشناسی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این است که مهاجرت به نیوزلند از طریق پناهندگی به هیچ عنوان روش مهاجرتی خوبی نیست و توصیه نمی شود.

تاریخچه پناهندگی در نیوزلند

حتی قبل از اینکه کنواسیون پناهندگان سازمان ملل متحد UNHCR توسط کشورهای عضو این سازمان تصویب شود، نیوزلند پناهندگان خارجی را می پذیرفت. آن دسته از افرادی که به آنها قبل از کنوانسیون پناهندگان UNHCR وضعیت پناهندگی اعطا شده بود عبارت بودند از:

  • 1100 پناهنده یهودی در طی دهه 1930 آواره از جریان جنگ جهانی
  • 937 پناهنده لهستانی
  • عمدتا کودکان مهاجر در سال 1944
  • 4500 پناهنده از اروپا بین سال های 1949 و 1952 ناشی از مناقشات و جنگ های بین کشورها

اما نیوزلند بالاخره کنوانسیون UNHCR را در سال 1960 امضا کرد و مفاد تعهدات آن را پذیرفت. یعنی سیاست پناهندگی مبتنی بر تعهدات منبعث از آن را که همان پیشنهاد حفاظت بین المللی بر اساس سهمیه مقرر بود، پذیرفت. از آن برهه تاکنون سیاست پذیرش پناهنده توسط نیوزلند تغییر عمده ای کرد و محدود اما قاعده مند گشت. ناگفته نماند که پس از امضای کنوانسیون UNHCR تا به حال هم، این کشور پناهندگان زیادی از کشورهای مختلف مثل بوسنی، روسیه، افغانستان و سوریه پذیرفته است.

روش پناهندگی در نیوزلند

بر اساس تحقیقات فراوان، پناهندگان به 3 روش به نیوزلند مهاجرت می کنند: در حدود 1000 پناهنده از طریق برنامه اسکان آژانس پناهندگی سازمان ملل متحد (UNHCR) به نیوزلند مهاجرت کرده اند. در حدود 150 پناهنده، افرادی که از کشورهای مبدا به خاطر ترس از حبس و شکنجه با عنوان پناهنده به نیوزلند گریخته و با احراز شرایط وضعیت پناهندگی دریافت کرده اند. اعضای خانواده فرد پناهنده در نیوزلند که از طریق اسپانسری خود پناهنده به وی ملحق شده اند.

کشور نیوزلند از همان ایام قدیم به دلیل سیاست های طرفداری از حقوق پناهندگان و نیز سطح کیفیت زندگی بالا در این کشور همواره مورد توجه متقاضیان مهاجرت بوده است. نیوزلند یکی از 37 کشوری است که در برنامه اسکان پناهندگان کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد (UNHCR) مشارکت فعالی دارد. همه ساله هم نیوزلند به تعهدات خود در زمینه پناهندگان خارجی در چارچوب برنامه اسکان UNHCR عمل می کند. هر ساله نیوزلند 1000 پناهجو را در این کشور می پذیرد. این در حقیقت سهمیه توافقی نیوزلند برای پذیرش پناهجوی خارجی محسوب می شود. البته این رقم در 2022 و 2023 کمی افزایش یافت.

قوانین پناهندگی در نیوزلند در 2023

افرادی که با شرایط و قوانین پناهندگی در نیوزلند آشنا نیستند، لازم است بدانند مهاجرت به نیوزلند از طریق پناهندگی شرایط سخت و خاصی دارد که افراد پناهجو می بایست دارا باشند، در غیر این صورت با درخواست پناهندگی آنان موافقت نمی گردد. برخی از این شرایط در سال 2023 به شرح ذیل می باشد:

  • فرد پناهجو می بایست سلامتی کامل داشته باشد.
  • فرد پناهجو می بایست شخصیت مناسبی داشته باشد.
  • فرد پناهجو می بایست به زبان انگلیسی آشنا بوده و توانایی صحبت را داشته باشد.
  • سن فرد پناهجو می بایست کمتر از 56 سال باشد.
  • فرد پناهجو می بایست حداقل امتیاز 100 را داشته باشد.

اخذ پناهندگی در نیوزلند بر اساس امتیازبندی است. چنانچه مجموع امتیازات فرد پناهجو بالاتر باشد، شانس بیشتری برای موافقت با درخواست پناهندگی وجود دارد. مواردی که به آنها امتیاز تعلق می گیرد شامل سن، میزان تحصیلات، زبان خارجه، سوابق شغلی، تخصص و مهارت و غیره است.

قوانین پناهندگی در نیوزلند

آمار پناهندگان پذیرفته شده در نیوزلند در 2023

هر سال، دولت نیوزلند 750 پناهجو را در این کشور می پذیرفت که این رقم در جولای سال 2018 به 1000 پناهجو افزایش یافت. این افزایش بنا به توافق دولت نیوزلند با کمیسیونر عالی پناهندگان سازمان ملل متحد است. بدین طریق دولت نیوزلند متعهد به افزایش آمار پذیرش پناهجویان در سال 2023 شده است. رتبه های بالاترین آمار پناهندگی در نیوزلند مربوط به 3 کشور چین، روسیه و ترکیه است. تعداد پناهندگانی که در سال 2023 وارد نیوزلند شده اند 1500 نفر بوده است. به هیچ عنوان پناهندگی مسیر پیشنهادی ما نیست. علاقه مندان به مهاجرت می توانند راه های بهتر و ممکن تری را برای خود با توجه به شرایطشان انتخاب کنند.

اداره سهمیه پناهندگی (RQB) در نیوزلند

در سال 1987، دولت نیوزلند یک اداره مربوط به امور سهمیه سالانه رسمی را برای اسکان پناهندگان دایر کرد. اداره سهمیه پناهندگی (RQB) در واقع زیر مجموعه اداره مهاجرت نیوزلند (INZ) محسوب می گردد که در برنامه سهمیه پناهندگی همکاری می کنند. برنامه سهمیه پناهندگی توسط دولت نیوزلند در طی چرخه 3 ساله تعیین و مقرر می شود. ترکیب سهمیه پناهندگی به صورت سالانه توسط وزارت مهاجرت و وزارت امور خارجه مورد موافقت قرار می گیرد.

برنامه پذیرش پناهندگان در نیوزلند

برنامه پذیرش پناهندگان در طول مدت سکونت در MRRC اجرا می شود. در واقع، برنامه پذیرش پناهندگان را برای زندگی جدید در نیوزلند قبل و بعد از پذیرش پناهندگی آماده می کند. هدف از برنامه پذیرش پناهندگان، تهیه اطلاعاتی راجع به کار و زندگی است. در این زمان یک ارزشیابی برای هر پناهنده جهت شناسایی نیازها و خدمات لازم او انجام می شود. اما زمینه های کلیدی و مورد تاکید برنامه پذیرش پناهندگان عبارتند از: آموزش شامل زبان انگلیسی، ارزیابی های بهداشت جسمی و روحی پناهندگان، برنامه ریزی اسکان با محوریت کار و زندگی در نیوزلند به ویژه برای افراد سنین کار.

شرایط پس از تکمیل پذیرش پناهندگان در نیوزلند

پس از تکمیل برنامه پذیرش، پناهندگان سهمیه دار در 8 ناحیه از نیوزلند اسکان داده می شوند که این 8 ناحیه نیوزلند جهت اسکان پناهندگان عبارتند از: اوکلند (منحصر به خانواده مرتبط با پرونده های موجود در سال 2016)، هانیلتون، پالمرسون نورث، ولینگتون، نلسون، کریست چرچ (که برنامه اسکان پناهندگان پس از زمین لرزه سال 2011 در آنجا متوقف گردید)، دوندین (از سال 2018) و اینورکارگیل. پناهجویانی که در خواست پناهندگی می کنند به سرعت در کمپ یا مرکز پذیرش پناهندگان نگهداری می شوند تا زمانیکه به پرونده افراد رسیدگی شود. اگر شرایط پناهندگی اصیل تشخیص داده شود، به پناهجویان حق اقامت دائم و دسترسی به رفاه اجتماعی و سایر امتیازات عمومی داده می شود.

لازم به ذکر است با توجه به این که سالانه حدود 1000 نفر از کشورهای مختلف از جمله اتیوپی، چین، سریلانکا و غیره وارد نیوزلند می شوند و درخواست پناهندگی می دهند، اخیران این کشور میزان پذیرش پرونده های پناهندگی را بالاتر برده است. به عبارت دقیق تر از جولای سال 2020 تعداد پذیرش پرونده های پناهندگی در نیوزلند به 1500 جایگاه افزایش یافت. فراهم کردن جایگاه برای 1500 نفر به منزله ارائه خدمات اسکان، بهداشت و غیره است.

برنامه اسکان در پناهندگان در نیوزلند

هنگامی که پناهنگان به نیوزلند می رسند، آنها در اوکلند و در مرکز پناهندگان مانگر (MRRC) به مدت 6 هفته اسکان داده می شوند. پناهجویان زمان 6 هفته ای را صرف آموزش زبان انگلیسی، بهداشت و آموزش کاریابی می کنند. در این میان نقش سازمان های مردم نهاد NGO در جهت کمک به پناهندگان برای انطباق با شرایط جدید زندگی قابل ملاحظه است. صلیب سرخ به آنها در تهیه مسکن، دسترسی به خدمات شهری و شرایط کار در نیوزلند کمک می کند.

سهمیه پناهندگی در نیوزلند

در حقیقت مهاجرت به نیوزلند از طریق پناهندگی تحت برنامه سهمیه پناهندگی به آنها وضعیت اقامت دائمی اعطا می شود. از این به بعد، پناهنگان می توانند اسپانسر اعضای خانواده جهت مهاجرت به کشور نیوزلند شوند. برنامه حمایت از اسکان پناهندگان برای مدت 12 ماه جهت توانمندسازی می باشد. این گفته درست است که نیوزلند با پناهندگان خارجی خوش رفتار است اما سهمیه مهاجرت به نیوزلند محدود بوده و مشروط به تامین شرایط لازم در چارچوب تعداد سهمیه های مقرر می باشد.

به خاطر همین است که امکان بلاتکلیفی و ماندن در صف طولانی درخواست پناهندگی نیوزلند امری محتمل است. پس علیرغم وجود برخی مزایای مهاجرت به نیوزلند از طریق پناهندگی، کارشناسان مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به واسطه موانع و محدودیت های قانونی و عدم پذیرش احتمالی این روش مهاجرتی را به هیچ عنوان توصیه نمی کنند.

5/5 - (1 امتیاز)

4 دیدگاه برای “پناهندگی در نیوزلند

  1. فررانه گفت:

    میشه راه پناهندگی به نیوزلند رو بفرمایین؟؟

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما باید به صورت قانونی وارد نیوزلند بشید و اونجا یک دلیل محکمه پسند برای درخواست پناهندگی خودتون داشته باشید.

    1. داوری گفت:

      درود بر شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *