هزینه زندگی

هزینه زندگی در ایسلند

شرایط و هزینه زندگی در ایسلند

آگاهی از هزینه زندگی در ایسلند می تواند به متقاضیان کمک کند که با شناخت کامل در این مسیر گام برداشته و به موفقیت برسند. می تواند به فرد کمک  قبل از تصمیم گیری و انتخاب مهاجرت به کشور ایسلند بهتر است از شرایط زندگی بدانید و نسبت به موقعیت و شرایط خودتان مقایسه کنید و سپس بهترین گزینه را انتخاب نمائید. در این نوشتار که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت نگارش شده است، به شرایط و هزینه زندگی در ایسلند نیز خواهیم پرداخت.

بیش از نیمی از پهناوری جزیره اصلی ایسلند فلاتی است که 400 متر از سطح دریا بلندی دارد و فاقد پوشش گیاهی چشمگیر است. 12% پهنه ایسلند پوشیده از یخکوه است که انباشته ای از بارش های زمستانی برف در ایسلند هستند. یک دهم رویه ایسلند پوشیده از بقایای فوران های آتشفشانی است که در حدود 10000 سال گذشته روی داده اند. 25 آتشفشان فعال در ایسلند وجود دارند.

درحدود 300 چاه بخار در کشور ایسلند پراکنده هستند که منابع بالقوه زمین گرمایی به شمار می آیند و از آنها برای تولید برق و انرژی گرمایی استفاده می شود. ایسلند دارای نزدیک به 1800 دریاچه است که دریاچه پینگوالاواتن با پهناوری 84 کیلومتر مربع و ژرفای 114 متر بزرگترین آنها می باشد و همچنین بیش از 250 رودخانه در سطح جزیره جریان دارد که طولانی ترین آنها رودخانه پیورسا با 237 کیلومتر مربع است. ایسلند دارای آب و هوای سرد و قطبی است اما تا حدی تحت تأثیر جبهه هایی از هوای معتدل قرار دارد. جریان های آب گرم گلف استریم در کرانه های جنوبی ایسلند سبب افزایش نسبی دما وجلوگیری از یخبندان های گسترده در زمستان می شود.

چرا مهاجرت به ایسلند؟

ایسلند کشوری در شمال اروپا و در واقع بخشی از منطقه اسکاندیناوی محسوب می شود. کشوری کم جمعیت با منابع و پتانسیل های عظیم و به همین دلیل نیز این کشور نیازمند نیروهای کار متخصص و نیز سرمایه گذاران و کارآفرینان خارجی است. تا از این طریق بتواند به رشد و پیشرفت اقتصادی لازم دست یابد. به همین دلیل نیز دولت ایسلند از طرق مختلفی مثل کار، سرمایه گذاری و نیز تحصیل به مهاجران خارجی صلاحیتدار مجوز اقامتی صادر می کند.

دلایل اصلی انتخاب ایسلند به عنوان مقصد مهاجرتی شامل:

  • بهره مندی از کیفیت بالای زندگی
  • کسب درآمد خیلی خوب
  • آزادی سفر به اروپا و کشورهای شنگن
  • اخذ اقامت دائمی و شهروندی ایسلند
  • بهره مندی از خدمات آموزشی و بهداشتی
  • اقمت خانوادگی در ایسلند
  • تحصیل رایگان در دانشگاه ایسلند

مهاجرت به ایسلند در 2024

در آغاز سال 2018 به میزان 43736 مهاجر در کشور ایسلند شمارش شده است که به میزان 12.6% از کل جمعیت این کشور را تشکیل می دهد. در مجموع می توان به این نکته اشاره کرد که جمعیت مهاجرین در ایسلند از سال 2012 تا 2018 بیش از 50% افزایش یافته است. طبق جمعیت شناختی، شهروندان کشور لهستان بیشترین آمار مهاجرت به این کشور را به خود اختصاص داده اند. در 2024 این میزان به مقدار 38.8% از کل مردم ایسلند را تشکیل داده اند. کشور ایسلند دارای استاندارهای بالای زندگی نیز می باشد.

کشور ایسلند نیز یکی از گران ترین کشورهای جهان است که متقاضیانی که تمایل به مهاجرت به این کشور را دارند می بایست قبل از اینکه به سمت این کشور حرکت کنند، تصویری از واقعیت مهاجرت به این کشور نیز بدست آورند. شهروندان اتحادیه اروپا و کشورهای شمالی EEA/ EFTA مجاز به اقامت در کشور ایسلند، بدون ثبت نام اقامت برای حداکثر 3 یا 6 ماه نیز می باشد. شهروندان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا و کشورهای شمالی می بایست در خصوص مهاجرت به این کشور از مجوز ورود نیز برخوردار شوند. اخذ مجوز ورود از طریق تحصیل، کار و سرمایه گذاری از جمله راه های مهاجرت به این کشور محسوب می گردد که در سال های اخیر مهاجرت از طریق کار و تخصص مورد استقبال قرار گرفته است. تقریبا 63.5% از مهاجران در منطقه ریکیاویک کشور ایسلند زندگی می کنند.

کلیات هزینه زندگی در ایسلند 2024

قبل از پرداختن به بحث هزینه زندگی در ایسلند به چند نکته مهم درباره این کشور اشاره کنیم. با توجه به صحبت های فوق در اینباره که ایسلند عضو اتحادیه اروپایی (EU) به حساب نمی آید، پس طبیعتا این کشور عضو ناحیه یورو یا EUROZONE نیز محسوب نمی شود و در معاملات تجاری داخل کشور از واحد پول ملی یعنی کرون (ISK) بهره می برد. طبق نرخ مبادلات ارزی روز نیز هر 1€ (یورو) معادل با 161.60ISK (کرون ایسلند) می باشد. برآوردهای آماری خود گویای این است که متاسفانه هزینه زندگی در کشور ایسلند بسیار بالا است. در مجموع و با توجه به قیمت های روز سال 2024 می توان هزینه های زندگی در ایسلند را به صورت درصدی به صورت نمودار زیر بیان کرد:

هزینه های زندگی در ایسلند

همان طوری که در نمودار آماری فوق هم مشخص شده، آیتم بازارها با سهم 31% در بین کل آیتم های هزینه زندگی بیشترین بودجه را به خو اختصاص می دهد. در ادامه همین مبحث، ما به تحلیل جداگانه و مفصلتری از هر آیتم زندگی در ایسلند می پردازیم تا شما بتوانید با شرایط زندگی در ایسلند 2024 بهتر آشنا شوید.

هزینه رستوران های ایسلند

رستوران ها با اختصاص 17% از هزینه زندگی به خود جز هزینه های مهم افراد در ایسلند محسوب می شود. در مورد این هزینه بایستی به انتخاب نوع رستوران خود توجه کنید. معمولا در ایسلند 3 دسته رستوران ارزان یا Inexpensive، متوسط یا Mid-range و گران یا Expensive وجود دارد که هر یک قیمت های خاص خود را دارند. بر این اساس، جزئیات این هزینه در ایسلند از قرار ذیل می باشد:

آیتمهزینه به کرون
یک وعده غذایی در رستوران ارزان2500.00ISK
غذا برای دو نفر در رستوران متوسط13000.00ISK
مک میل در مک دونالد1800ISK
کاپوچینو روزانه571ISK
کوکا/ پپسی340.75ISK
آب (در بطری 0.33 لیتری)268.12ISK

بررسی شرایط و هزینه زندگی در ایسلند

افرادی که تمایل به مهاجرت ایسلند دارند، باید بودجه خود را برای هزینه های زندگی در ایسلند در نظر بگیرند. ایسلند یکی از گران ترین کشورهای دنیا محسوب می شود به طوری که هزینه های زندگی دانشجویی در آن ماهانه بین 1200€ تا 1700€ (یورو) است. در حالی که در کشوری مثل مجارستان یا رومانی به ترتیب با ماهانه 500€ و400€ (یورو) می توان زندگی کرد. یکی از عمده ترین بخش های تشکیل دهنده هزینه زندگی در ایسلند اجاره مسکن است.

دانشجویان بین المللی در کشور ایسلند برای تامین خرج و مخارج تحصیلی خود 2 روش زیر را پیش رو دارند:

انواع کار دانشجویی در ایسلند

در جدولی که در ادامه ترسیم شده متوسط اجاره بهای ماهانه در کشور ایسلند طی سال 2024 بیان گردیده است:

نوع مسکنحدود قیمت اجاره بهای ماهانه (یورو)
آپارتمان 1 خوابهاز 1030€ تا 1200€
آپارتمان 3 خوابهاز 1610€ تا 1825€

بررسی شرایط و هزینه زندگی در ایسلند

طبق قوانین کاری کشور ایسلند، دانشجویان بین المللی حاضر در این کشور به شرط عدم تداخل با برنامه تحصیلی اشان مجازند تا در هر هفته حدود 15 ساعت به کار پاره وقت بپردازند. این یکی از روش های ممکن برای تامین هزینه تحصیل و زندگی در ایسلند به شمار می رود. روش دیگر درخواست بورس تحصیلی از دانشگاه های ایسلند به شرح زیر است:

  • بورسیه های دولت ایسلند
  • بورسیه های دانشگاه ایسلند
  • بورسیه های دانشگاه ریکیاویک
  • بورسیه ها و گرانت های Erasmus+
  • فاند پژوهشی ایسلند و فاند نوآوری دانشجوی ایسلندی

مقایسه اقلام هزینه زندگی در ایسلند

بسته به سبک زندگی و این که مهاجرین در کدام شهر این کشور زندگی می کنند، هزینه ها نیز متفاوت خواهد بود. شاخص هزینه های زندگی در ایسلند به میزان 41.32% بالاتر از سوئد نیز می باشد که در این میان می توان به اجاره ها نیز در این کشور اشاره کرد. اجاره املاک در ایسلند به میزان 84.83% نیز بالاتر از سوئد است که نباید از آن چشم پوشی کرد. در سوئد هزینه های زندگی معمولا ماهانه 1000€ تا 1400€ (یورو) است.

قیمت خریدهای روزانه در ایسلند

دانشجویان و کارگران متقاضی مهاجرت به ایسلند به این نکته مهم توجه کنند که عمده هزینه اقامتی آنها در کشور ایسلند مربوط به هزینه خرید از بازارها است که حدودا 31% از مخارج در ایسلند را به خود اختصاص می دهد. این هزینه ها در سال جاری بدین قرار است:

آیتمهزینه به کرون
1 لیتر شیر172.02ISK
یک عدد نان تازه 500 گرمی430.56ISK
یک کیلو برنج355.87ISK
تخم مرغ 12تایی698.15ISK
1 کیلو پنیر محلی1640.72ISK
یک کیلو فیله مرغ2010.72ISK
یک کیلو گوشت گاو3460.41ISK
آب (بطری 1.5 لیتری)239.36ISK

هزینه حمل و نقل در ایسلند

ایسلند همانند سایر کشورهای اروپایی از زیرساحت های حمل و نقلی پیشرفته و مدرنی بهره می برد و شما در ریکیاویک (پایتخت ایسلند) می توانید از انواع مختلف ناوگان حمل و نقل عمومی من جمله تاکسی، اتوبوس، مترو، هواپیما و کشتی برای تردد خود بهره گیرید. این آیتم هزینه ای 11% از کل هزینه های افراد در ایسلند را به خود اختصاص می دهد و جزئیات آن بدین قرار است:

آیتمهزینه به کرون
بلیط یک طرفه480.00ISK
هزینه حمل و نقل ماهانه12800.00ISK
تاکسی استارت700.00ISK
تاکسی مسیر 1 کیلومتر1200.00ISK
1 لیتر بنزین224.99ISK

هزینه زندگی کارگری در ایسلند

برای بررسی شرایط زندگی کارگران در ایسلند، ابتدا بایستی به شرایط کاری این قشر از جامعه ایسلند بپردازیم. به طور کلی، استاندارد کاری ایسلند حدود 37 ساعت کار هفتگی می باشد. با توجه به این میزان ساعت کاری نیز متوسط درآمد کارگران در این کشور نیز ماهیانه حدود 365162ISK (کرون) معادل 2261€ (یورو) می باشد. این در حالی است که مطابق نظر اداره رفاه شهر ریکیاویک، حداقل معیار ساپورت مالی جهت زندگی در این شهر ماهیانه حدود 189875ISK (کرون) معادل 1500€ (یورو) می باشد. با اینکه این مقدار به هیچ وجه هزینه های زندگی واقعی را منعکس نمی کند چراکه این هزینه ها تابعی از سبک زندگی و عادات مصرفی است. در نمودار زیر مقایسه این دو کمیت در قالب شاخص دخل و خرج در ایسلند نشان داده می شود:

شاخص دخل و خرج در ایسلند

آموزش عالی در ایسلند در 2024

برای دانشجویانی که قصد تحصیل در ایسلند را طی سال 2024 دارند اولین مرحله تصمیم گیری در مورد محل تحصیل است و سپس هزینه تحصیل. با توجه به کم جمعیت بودن این کشور تعداد مراکز آموزش عالی محدود است. بزرگترین دانشگاه، دانشگاه ایسلند است و گزینه دوم آن دانشگاه ریکیاویک است. هر 2 دانشگاه در پایتخت قرار دارند و رشته تحصیلی بسیاری از جمله هنر و علوم انسانی، تجارت و اقتصاد، علوم تجربی، مطالعات بهداشتی ارائه می دهند.

متوسط هزینه زندگی ماهیانه در کشور ایسلند بدون درنظر گرفتن اجاره خانه در حدود KR156779.7 (کرون) معادل $1091.3 (دلار) است. در حالی که همین سطح هزینه با احتساب اجاره خانه در حدود $2510.81 (دلار) می باشد که هزینه بالایی مخصوصا برای مهاجران خارجی محسوب می شود. همان طوری که در نمودار مشخص است، خود کل هزینه از آیتم های مختلفی شامل اجاره خانه، رستوران ها، حمل و نقل، پوشاک و کفش، ورزش و تفریحات، خرید از بازارها و هزینه اشتراک (تلفن، آب، برق و سایر) تشکیل می شود.

بیشترین بودجه و فاند افراد در کشور ایسلند با حدود 32% صرف خرید از بازارها می شود:

توزیع درصدی هزینه های زندگی در ایسلند

یکی دیگر از گزینه ها دانشگاه آکوریری است که دانشگاه در شهر آکرویری در شمال ایسلند واقع شده است. دانشگاه شامل دانشگاه کشاورزی ایسلند و دانشگاه بیفروست می شود. حدود 5% از رشته های تحصیلی به زبان انگلیسی تدریس می شود. در مقایسه با کشورهای دیگر نظام آموزشی ایسلند با توجه به برنامه ارزیابی دانشجویان بین المللی در رتبه 16 است.

برترین دانشگاه های ایسلند  (رتبه جهانی) در سال 2024 از نظر رنکینگ آموزش عالی تایمز
دانشگاه ریکیاویک601
دانشگاه ایسلند501

پیشنهاد می کنیم همواره برای اخذ اطلاعات بیشتر در مورد شرایط اخذ ویزای تحصیلی ایسلند و تحصیل در رشته ها پر مخاطب مانند تحصیل پزشکی در ایسلند موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل فرمائید.

سوالات متداول درباره شرایط مهاجرت به ایسلند 2024

ایسلند از جمله مقاصد کمتر شناخته شده محسوب شده و از همین رو نیز سوالات درباره این کشور زیاد است:

  • روش های مختلف مهاجرتی به ایسلند چیست؟ از جمله این روشها میتوان به مهاجرت کاری، خانوادگی، تحصیلی و نیز سرمایه گذاری در ایسلند اشاره کرد.
  • آسانترین روش مهاجرتی به ایسلند چیست؟ روش مهجرت تحصیلی آسانترین روش اخذ مجوز اقامت ایسلند محسوب می شود.
  • شرط مهم برای درخواست ویزا و مجوز کاری ایسلند چیست؟ داشتن جاب آفر اصلی ترین شرط جهت اخذ مجوز کاری ایسلند به حساب می آید.
  • آیا ایسلند کشور گرانی برای زندگی مهاجران است؟ بله، متوسط هزینه ماهیانه زندگی در کشور ایسلند در حدود $2510.81 (دلار) می باشد.
  • آیا تحصیل در دانشگاه های دولتی ایسلند رایگان است؟ بله فقط از دانشجویان هزینه ثبت نام دریافت می شود.
  • بهترین دانشگاه حال حاضر کشور ایسلند چیست؟ دانشگاه ریکیاویک بهترین دانشگاه کشور ایسلند به شمار می رود.
  • شرایط اخذ ویزای سرمایه گذار (ویزای طلایی) ایسلند چیست؟ اصلی ترین شرط ثبت و راه اندازی شرکت تجاری با حداقل سرمایه €200000 (یورو) در کشور ایسلند می باشد.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *