ویزای تحصیلی

کار دانشجویی ایسلند

کار دانشجویی ایسلند

کار دانشجویی ایسلند مطابق قوانین این کشور مجاز است و از آنجایی که ایسلند یکی از پرهزینه ترین کشورهای دنیا میباشد، احتمالا دانشجویان این نیاز را احساس میکنند. در واقع با مشغول شدن به کار پاره وقت دانشجویی در ایسلند دانشجویان قادر خواهند بود بخشی از هزینه های زندگی خود در این کشور را پرداخت نمایند. ایسلند کشوری سردسیر، زیبا و توسعه یافته است که دانشجویان زیادی از سرتاسر دنیا علاقه مند به انتخاب آن هستند. مهم ترین نکته ای که دانشجویان پیش از تلاش برای اخذ پذیرش از ایسلند باید به آن توجه داشته باشند توانایی آن ها مبنی بر پرداخت هزینه های تحصیل و زندگی است. در این مقاله که از سوی تیم ترجمه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص کار دانشجویی در ایسلند اطلاعاتی ارائه گردیده است.

  • آیا دانشجویان در ایسلند امکان کار ضمن تحصیل را دارند؟
  • بهترین مشاغل در ایسلند برای دانشجویان کدامند؟
  • فرایند مهاجرت کاری به ایسلند پس از تحصیل چیست؟
  • محدودیت های کار در ایسلند چیست؟

امکان یا عدم امکان کار دانشجویی ایسلند

در خصوص کار دانشجویی کشورهای دنیا تقریبا به 3 گروه اصلی تقسیم می شوند:

  1. کشورهایی که مشغول شدن به کار دانشجویی را مجاز نمی دانند.
  2. گروه کشورهایی که کار دانشجویی را مجاز می دانند ولی دانشجویان را ملزم می کنند پیش از مشغول شدن به کار مجوزهای لازم را اخذ نمایند.
  3. کشورهایی که با همان ویزای تحصیلی به دانشجویان اجازه می دهند حین تحصیل در خاک آن ها مشغول به کار باشند.

ایلسند در گروه سوم قرار می گیرد؛ به عبارت دیگر کشور ایسلند این اجازه را به دانشجویان می دهد که بر مبنای اجازه تحصیل در ایلسند برای اخذ اجازه کار در ایسلند هم اقدام کنند. منتهی نباید این نکته را فراموش نمود که در کشور ایسلند داشتن ویزای تحصیلی به تنهایی اجازه برای مشغول شدن به کار محسوب نمی شود. لازم به ذکر است ساعات کاری دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا محدود است و آن ها همچنین باید علاوه بر اجازه اقامت دانشجویی قرارداد کاری که توسط کارفرمای آن ها امضا و تایید شده است را نیز به منظور اخذ اجازه کار در ایسلند، ارائه دهند. ساعات مجاز مشغول شدن به کار دانشجویی در ایسلند به شهر ذیل است:

مقطع تحصیلیساعات مجاز کار دانشجویی در ایسلند طی هفته
کارشناسیتا 20 ساعت
کارشناسی ارشدتا 20 ساعت
دکتریتا 30 ساعت

جایگزین کار دانشجویی ایسلند

کسانی که نمی خواهند مشغول به کار دانشجویی شوند می توانند اقدام کنند تا در صورت داشتن شرایط از دانشگاه ها، موسسات یا دولت ایسلند بورسیه یا کمک هزینه تحصیلی دریافت نمایند. منتهی اخذ بورسیه تحصیلی از ایسلند کار ساده ای نیست چرا که دانشجویان زیادی متقاضی تحصیل در دانشگاه های برتر این کشور می باشند. علی الخصوص در رشته هایی مثل پزشکی، داروسازی، پرستاری و غیره شانس خیلی کمی وجود دارد کسی بتواند از دانشگاه های ایسلند بورسیه بگیرد. البته اگرچه هزینه تحصیل در ایسلند بعضا بالا است اما فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر آن امتیاز بزرگی محسوب می شود. برخی از بهترین دانشگاه ها در ایسلند عبارت هستند از:

رتبه دانشگاهبهترین دانشگاه هاشهر
1Háskóli ÍslandsReykjavík
2Háskólinn í ReykjavíkReykjavík
3Háskólinn á AkureyriAkureyri
4Háskólinn á BifröstBorgarnes
5Listaháskóli ÍslandsReykjavík

جایگزین کار دانشجویی ایسلند

مدارک لازم برای کار دانشجویی ایلسند

برای این که دانشجویی بتواند در ایلسند مشغول به کار شود باید ابتدائا شغلی پیدا کند. وی سپس باید پی شاز امضای قرارداد و شروع به کار مدارک ذیل را تهیه نماید:

  • گواهی عدم سوءپیشینه کیفری
  • قرارداد کاری که از سوی کارفرما امضا شده است.
  • مدرک زبان
  • رزومه که باید شامل مهارت های فردی و اجتماعی و همچنین موفقیت های تحصیلی و کاری فرد باشد.
  • ترجمه رسمی مدارکی که در رزومه به اخذ آن ها اشاره شده مثل مدرک تحصیلی
  • پاسپورت معتبر
  • عکس پاسپورتی جدید

مقایسه کار دانشجویی ایسلند و ایتالیا

در هر دوی این کشورها دانشجویان می توانند در طی هفته تا میزان مشخصی کار کنند منتهی تفاوتی که وجود دارد شرایط بازار کار در ایسلند و ایتالیا است. در واقع هم در ایتالیا و هم در ایسلند دانشجویان باید برای انجام کار پاره وقت مجوز مربوطه را به دست آورند ولی نکته ای که وجود دارد کم بودن فرصت های شغلی در کشور ایتالیا است. درون ایتالیا فارغ التحصیلان دانشگاه ها نیز اگر به زبان ایتالیایی مسلط نباشند شانس کمی برای یافتن کار دارند چرا که در برخی از شهرهای جنوبی آن نرخ بیکاری به 29% هم می رسد. البته نرخ بیکاری در کل کشور ایتالیا متفاوت از نرخ بیکاری شهرهای خاص آن است. در نموداری که در ادامه ترسیم شده است نرخ بیکاری کشور ایتالیا و ایسلند طی سال 2024 با هم مقایسه شده است:

مقایسه نرخ بیکاری در ایتالیا و ایسلند

حقوق و شرایط کار ضمن تحصیل در ایسلند

همه اشخاصی که موفق به دریافت مجوز کار در ایسلند شوند می توانند از حقوق یکسانی در محل کار خود بهره مند شوند البته نا گفته نماند که این مساله بدون در نظر گرفتن نوع ملیت اشخاص یا حق تابعیت و وضعیت مهاجرت این اشخاص می باشد. مزایا و حقوقی که این اشخاص با یکدیگر برابرند عبارتند از:

  • حق داشتن قرارداد قانونی
  • حق داشتن ساعات کاری قانونی و مشخص
  • حق داشتن دستمزد برابر یا حتی بالاتر از حداقل دستمزد برای اشخاص
  • حق داشتن مرخصی در ایام تعطیلات
  • حق داشتن مرخصی استعلاجی
  • حق پیوستن به اتحادیه را دارید.

نکته حائز اهمیت در مورد این حقوق این می باشد که اشخاص متقاضی کار ضمن تحصیل در ایسلند باید متوجه باشند که شخص کارفرما از حیث قانونی ملزم به اختصاص دادن ساعات کاری مشخص و هم چنین متناسب با برنامه تحصیلی کارمند هستند.

هزینه های زندگی در ایسلند

همان طور که گفته شد هزینه های زندگی در ایسلند بالا است و دانشجویان غالبا ناچار هستند برای تامین بخشی از آن مشغول به کار پاره وقت شوند. هزینه زندگی در ایسلند حدودا 137% گران تر از ایران است؛ به عبارت دقیق تر زندگی ماهیانه در ایلسند طی سال 2024 برای یک نفر بین 1500€ تا 1850€ (یورو) هزینه دربرخواهد داشت. در جدولی که در ادامه ترسیم شده است نرخ اجاره و خرید مسکن در ایسلند طبق قیمت های سال 2024 بیان شده است:

نوع مسکن در ایسلندقیمت
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خوابه در شهرهای بزرگ1157.95€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان 1 خواب در شهرهای کوچک948.05€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در شهرهای بزرگ1807.05€ (یورو)
اجاره ماهیانه آپارتمان 3 خوابه در شهرهای کوچک1576.10€ (یورو)
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای بزرگ3803.03€ (یورو)
1 متر مربع آپارتمان در شهرهای کوچک2119.24€ (یورو)

البته باید توجه نمود برخلاف کشورهای متزلزل و ضعیفی مثل ونزوئلا، نرخ تورم در ایسلند پایین است. به عبارت دیگر در سال 2024 نرخ تورم در ایسلند حدود 2.8% می باشد در نتیجه قیمت خرید یا اجاره مسکن و همچنین قیمت سایر اقلام در کشور ایلسند به مرور زمان تغییر چندانی نخواهد داشت. همین مسئله اثبات کننده این امر است که مهاجرت به ایسلند می تواند انتخاب خوبی باشد چرا که مردم امنیت اقتصادی و اجتماعی دارد. در حقیقت ایسلند اگرچه پس از سوئیس و نروژ، گران ترین کشور دنیا است اما امکانات رفاهی و طبیعت زیبایی که دارد، افراد بسیاری را علاقه مند کرده است. در این مقاله که از جانب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده است در خصوص کار دانشجویی ایسلند توضیحاتی ارائه گردیده است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *