ویزای تحصیلی

شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

متقاضیان زیادی می­ خواهند اطلاعاتی در مورد شرایط کار پس از تحصیل در آلمان در صورت اخذ ویزای تحصیلی این کشور دریافت نمایند. دانشجویانی که در کشور آلمان تحصیل کرده ­اند، به آسانی می­ توانند در این کشور کار پیدا نمایند. امکان جستجوی کار برای متخصصین با دانش در کشور آلمان وجود دارد تا کمبود نیروی کار متخصص در آلمان جبران شود. دانشجویان بین المللی بعد از فارغ التحصیل شدن، یک ویزای جستجوی کار باید بگیرند.

سپس به مدت 18 ماه فرصت دارند تا شغل مورد نظر خود را پیدا نمایند. بعد از یافتن شغل مناسب ویزای خود را می­ توانند به ویزای کار تغییر دهند. بعد از اخذ اقامت موقت و تابعیت کشور آلمان بعد از چند سال کار مداوم حتی می­توانند برای اقامت دائم اقدام نمایند. در این مقاله که توسط موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تهیه شده در خصوص شرایط کار پس از تحصیل در آلمان در سال 2023 توضیحاتی ارائه گردیده است.

کسانی که در سال 2023 قصد تحصیل در کشور آلمان را دارند باید شروط لازم را داشته باشند. این افراد در مقطع کارشناسی دانشگاه های دولتی آلمان باید ابتدا در آزمون ورودی قبول شده باشند و سپس برای اخذ پذیرش در دانشگاه های آلمان اقدام نمایند.

راه­ های اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان

اصولا یکی از دلایل تحصیل در آلمان و از انگیزه های مهم دانشجویان برای ادامه تحصیل در این کشور، امکان کار حین تحصیل و پس از تحصیل در آلمان می باشد. در این باره و با توجه به نمودار زیر تعجب می کنید اگر بدانید که حدود 69.2% از دانشجویان خارجی علاقه مند اقامت پس از تحصیل در آلمان هستند. بر اساس قوانین آلمان، دانشجویان در آلمان بسته به برنامه تحصیلی و ملیت خود می توانند مطابق با قانون در آلمان کار کنند:

برنامه دانشجویان پس از فارغ التحصیلی در آلمان

در حال حاضر متقاضیان بسیاری به دلیل امکانات عالی و شرایط خوب زندگی در آلمان، این کشور را برای مهاجرت انتخاب می­ نمایند. امکان تحصیل، زندگی مطلوب، کار مناسب و سرانجام اخذ اقامت آلمان در این کشور وجود دارد و پنج راه قانونی مختلف برای اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان به شرح زیر است:

  1. اخذ اقامت از طریق ازدواج
  2. اخذ اقامت از طریق تولد
  3. اخذ اقامت از طریق تحصیل
  4. اخذ اقامت از طریق سرمایه گذاری و ثبت شرکت
  5. اخذ اقامت از طریق کار

بررسی شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

تسلط کافی به زبان آلمانی برای جستجوی کار در آلمان بعد از تحصیل، یکی از موارد مهم برای متقاضی می­ باشد. اگر متقاضی بتواند کار خود را در لیست مشاغل مورد نیاز کشور آلمان پیدا نماید، می ­تواند در این کشور مشغول به کار شود. متقاضی به صورت تمام وقت می ­تواند از 30 الی 40 ساعت در هفته به کار بپردازد. در تعطیلات کشور آلمان وی همچنین باید 18 روز در سال را مشغول به کار شود. متقاضیان پس از تحصیل می­توانند حتی در شرکت­ها و موسسات کاریابی بزرگ مانند شرکت­ های مرسدس بنز، پورشه و غیره مشغول کار شوند.

همواره پیدا کردن کار در آلمان آسان نخواهد بود اما فارغ التحصیلان برای پیدا کردن کار مشکلات کمتری دارند. این افراد بعد از اتمام تحصیل به دلیل تسلط به زبان آلمانی و متناسب با رشته تحصیلی خود ­می­توانند راحت تر کار پیدا نمایند. متقاضیان کار در بدو ورود اجازه اقامت همراه خود را نخواهند داشت اما پس از یافتن شغل مناسب و تهیه یک مسکن مناسب برای زندگی، قادر خواهند بود تا اقامت خانواده خود را اخذ نمایند. متقاضیان بعد از آگاهی از شرایط کار پس از تحصیل در آلمان می ­توانند اقامت و تابعیت این کشور را اخد نمایند. دانشجویان اروپایی و عضو اتحادیه دسترسی راحت تری به بازار کار آلمان پس از تحصیل خواهند داشت. شرایط اخذ ویزای همراه آلمان را در لینک فوق بخوانید.

دریافت پیشنهاد شغلی پس از تحصیل در آلمان

پس از تحصیل در کشور آلمان یکی از روش هایی کاریابی می تواند دریافت پیشنهاد شغلی باشد. دریافت پیشنهاد شغلی پس از تحصیل در آلمان بایستی از طریق مراجعه به یک شرکت آلمانی باشد. البته امکان کار پس از تحصیل در آلمان برای دانشجویانی که از نمرات بالا و زبان آلمانی برخوردار می باشند، بیشتر خواهد بود. پس از دریافت پیشنهاد شغلی در کشور آلمان پس از اتمام دوره تحصیلی، ابتدا به صورت پاره وقت مشغول به کار خواهید شد. در نهایت با کسب تجربه کاری امکان کار تمام وقت و کسب درآمد بیشتری خواهید داشت. اطلاعات بیشتر در باب موسسات کاریابی در آلمان را در لینک فوق بخوانید.

تسهیل شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

یکی از اهداف دانشجویان و متقاضیان، بررسی شرایط کار پس از تحصیل در آلمان می ­باشد. اقامت در کشور آلمان به شما مجوز استفاده از امکانات این کشور را می ­دهد. یکی از مزایای اخذ اقامت پس از تحصیل، یافتن شغل مناسب و تغییر اقامت می ­باشد. با یافتن شغل پس از فارغ التحصیلی است که دانشجویان می توانند اقامت خود در آلمان را تمدید نمایند به همین دلیل بهتر است توجه داشته باشند چه مواردی شانس کاریابی آن ها را افزایش می دهد.

از جمله مهم ترین عوامل می توان به تسلط به زبان آلمانی اشاره نمود. در واقع تقریبا هیچ شغلی، به جز تدریس در دانشگاه، بدون تسلط به زبان آلمانی مقدور نخواهد بود. عامل مهم دیگر برای تسهیل شرایط کار پس از تحصیل در آلمان، فارغ التحصیل شدن از دانشگاه های برتر این کشور است. از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

بهترین دانشگاه های آلمانTHE Ranking 2023
LMU Munich32
Technical University of Munich41
University of Heidelberg42
Charite-Universitatsmedizin Berlin75
University of Tubingen78
Homboldt University Berlin80

تسهیل شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

بهترین مشاغل جهت شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

مدارک لازم برای اخذ اقامت آلمان پس از تحصیل به شرح زیر می ­باشد:

  • ارائه بیمه سلامت
  • ارائه پاسپورت یا گذرنامه معتبر
  • ارائه ضمانت مالی

شغل­های در ارتباط با مهندسی، پزشکی و فناوری در آلمان، بازار کار رو به رشدی دارند و همچنین درآمد این شغل­ ها بالا می­ باشد. مشاغل پزشکی درآمد نسبتاً خوبی دارند و فارغ­ التحصیلان این رشته حدود 49000€ (یورو) در سال کسب می­ نمایند. کشور آلمان در آینده با کمبود پزشک مواجه می ­شود بنابراین اگر در رشته پزشکی تخصص دارید، به راحتی می­ توانید در این رشته در آلمان مشغول به کار شوید. بیشترین فرصت­ های شغلی برای مهندسین نیز در رشته­­ های برق، خودرو و مکانیک وجود دارد و فارغ ­التحصیلان رشته مهندسی می­ توانند انتظار حقوق 36000€ الی 45000€ (یورو) در سال را داشته باشند.

روش­ های واجد شرایط بودن اشتغال در آلمان

متقاضیان شرایط کار پس از تحصیل در آلمان بعد از اخذ مجوز کار به دو روش می­ توانند به کار در آلمان مشغول شوند. در روش اول مجوز اقامت در صورتی به متقاضی داده می­شود که به دنبال کار باشد. در این حالت، متقاضی مجوز اقامت 18 ماهه را اخذ می­ نماید که در این مدت بتواند کار مورد نظر خود را پیدا نماید. اگر متقاضی قبل از ورود به دانشگاه، شغل مورد نظر خود را پیدا نماید، یک امتیاز ویژه برای وی خواهد بود. وی بعد از اتمام تحصیل می­ تواند به همین کار مشغول شود و اقامت آلمان از طریق کار را اخذ نماید. در روش دوم، متقاضی در صورت دریافت پیشنهاد کاری می­تواند پس از تحصیل به راحتی مشغول به کار شود. وی در این صورت می­ تواند کارت آبی یا بلوکارت آلمان و اقامت این کشور را اخذ نماید.

شرایط دریافت بلوکارت پس از تحصیل در آلمان

کار پس از تحصیل در آلمان با دریافت بلوکارت امکان پذیر خواهد بود. بلوکارت در کشور آلمان که در واقع با عنوان کارت آبی شناخته می شود یک نوع سند قانونی جهت کار در کشور آلمان است. مجوز بلوکارت جهت کار پس از تحصیل در آلمان برای مدت 4 سال صادر می شود.

شرایط دریافت بلوکارت پس از تحصیل در آلمان ملزم به ارائه مدارک زیر خواهد بود:

  • دانشجو از دانشگاه های معتبر و مورد تایید آلمان فارغ التحصیل شده باشد.
  • متقاضی قرارداد رسمی و مورد تایید داشته باشد.
  • در قرارداد کاری میزان حقوق دریافتی متقاضی مشخص باشد.

شرایط سرمایه گذاری در آلمان

یکی دیگر از راه­ های اخذ اقامت پس از تحصیل در آلمان، سرمایه گذاری در آلمان یا ثبت شرکت می­ باشد. بعد از اخذ اقامت از این طریق، متقاضی حتی می­تواند اقامت دائم کشور آلمان را نیز اخذ نماید. در این روش متقاضی باید یک طرح اقتصادی خوب معرفی نماید و بعد از اجرا کردن این طرح، به سوددهی خوبی دست یابد. برای اقدام در زمینه ثبت شرکت در آلمان می­ توان به دو راه ذیل اشاره کرد:

  • ثبت شرکت با 25000€ (یورو) با مسئولیت محدود با تعداد اعضای حداقل یک نفر
  • ثبت شرکت با 50000€ (یورو) سرمایه اولیه

برخی از مدارک لازم برای اخذ اقامت آلمان از طریق ثبت شرکت شامل موارد ارائه نامه رسمی از بانک کشور محل اقامت متقاضی، ارائه طرح و برنامه تجاری، صنعتی قابل قبول که در بازار کار و متناسب با آلمان باشد و میزان کارکرد حساب بانکی متقاضی از آغاز کار تا پایان سه سال 250000€ (یورو) باشد. مزایای ثبت شرکت در آلمان شامل امکان افتتاح حساب بانکی در سرتاسر قاره اروپا و معامله با تمامی کشورهای دنیا، متقاضی با ارائه نامه رسمی بانک و business plan، برای اخذ اقامت همسر و فرزندان زیر 18 سال خود نیز اقدام نماید و استفاده از تحصیل رایگان و خدمات درمانی رایگان و در نهایت اقامت دائم کشور آلمان را اخذ نمایند.

شروع کارآفرینی و خوداشتغالی پس از تحصیل در آلمان

یکی از روش های متداول جهت کار پس از تحصیل در کشور آلمان خوداشتغالی است. ثبت شرکتی نوپا و شروع به کار فریلنسری جزء 2 روش کلی جهت شروع خوداشتغالی در کشور آلمان پس از اتمام دوره تحصیلی است. در خصوص شروع خوداشتغالی در کشور آلمان نیاز به زبان آلمانی دارید، هر چند با آگاهی از زبان انگلیسی شروع کار امکان پذیر خواهد بود. اما جهت بالا بردن شاخص استخدام و تعامل کاری ترجیحا یادگیری زبان آلمانی را شروع کنید.

مزایای اخذ اقامت دائم پس از تحصیل آلمان

بعد از دریافت اقامت دائم از کشور آلمان بعد از اتمام تحصیل، متقاضی از مزایای زیر برخوردار خواهد شد:

  • در کلیه کشورهای اتحادیه اروپا به راحتی می­تواند مشغول به کار شود.
  • در تمامی کشورهای اروپایی و عضو اتحادیه می ­تواند حساب بانکی افتتاح نماید و ملک خریداری نماید.
  • اخذ ویزای کشورهای انگلستان، آمریکا و کانادا برای متقاضی آسان خواهد بود.
  • در تمامی کشورهای اروپایی و عضو اتحادیه بدون هیچ محدودیتی به تجارت مشغول شود.

در مقاله فوق در ارتباط با شرایط کار پس از تحصیل در آلمان مواردی مطرح گشت و مورد بررسی قرار گرفت. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد شرایط کار پس از تحصیل در آلمان، می‌ توانید با مشاوران و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس حاصل نمایید.

5/5 - (1 امتیاز)

19 دیدگاه برای “شرایط کار پس از تحصیل در آلمان

  1. هستی گفت:

    سلام خسته نباشید من برای ارشد ادبیات انگلیسی میخوام برای المان اقدام کنم. و زبان المانی رو تا b2 بلدم. بعد از تحصیل چقدر احتمال پیدا کردن کار رو دارم چه به عنوان معلم زبان و چه به عنوان مترجم.

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      همه چیز به شما و توانایی های شما بستگی داره.
      معمولا تجربه نشون می ده که فارغ التحصیلان خارجی بعد از پایان سومین ترم تحصیلی و درآستانه ترم پایانی هم شده می تونن شغل مورد نظر خودشون رو برای کارآموزی انتخاب کنند تا در پایان سال تحصیلی بتونن وارد بازار کار بشن

  2. زانکو ناصری گفت:

    سلام من رشته ام نصب و سرویس اسانسور هستش یه سال دیگه دیپلم را میگیریم امکان‌ پذیرش در آلمان برای من وجود دارم زبان انگلیسی هم فول هستم

    1. امیر جلالی گفت:

      سلام
      شما می تونید دوره های اوسبیلدونگ رو در آلمان انتخاب کنید که برای شما مناسب تر هست.
      فقط مشکل اصلی این دوره ها این هست که اکثرا به زبان آلمانی برگزار میشه و شما حداقل مدرک B2 رو نیاز دارید
      اگر مقصودتون کار هست، باید بدونید که در این سیر هم به مدرک زبان آلمانی نیاز دارید. سابقه کار مرتبط بعد از تحصیل هم برای شما الزامی هست

  3. صبا صابری گفت:

    سلام ممنون از سایت به روزتون

  4. هانا گفت:

    ممنون بابت اطلاعات خوبتون

  5. حسنا کریمی گفت:

    34 ساله و دارای کارشناسی ارشد مواد غذایی هستم . دارای مدرک زبان B2 . آیا بعد از تحصیل می تونم رستورانی اونجا دایر کنم و مشغول بکار بشم ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      برای کار در المان باید ابتدا از طریق تخصص وارد بشید این کار رو میشه انجام داد

  6. sohrab گفت:

    شرایط کار پس از تحصیل در آلمان یا اتریش با جاهای دیگه متفاوته ؟ چرا این دو کشور تو این چند سال انقد قوانینشونو سخت کردن ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      هر کشوری شرایط خودشو داره و این کشور هم امکان کار بعد از تحصیل رو داره
      حالا منظورتون دقیقا از سخت شدن قوانین کدوم قسمتشه؟

  7. عادل گفت:

    با سلام. به نظر من با توجه به این تفاسیر بهترین گرینه همین المانه یا اگه نشد کانادا

  8. قمبر گفت:

    آلمان بهترین بازار کار را در اروپا داره

  9. دنیز گفت:

    سلام. آیا تحصیل در آلمان برای دانشجویان ایرانی هم رایگان ؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      بله تفاوتی نداره

  10. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب جالبتون در مورد شرایط کار پس از تحصیل در آلمان تشکر می کنم اگه امکانش هست در مورد مدارک لازم برای ویزای کار آلمان و هزینه آن هم مطلب بذارید

  11. امیرحسین گفت:

    با سلام
    مقاله خیلی خوبی بود.
    ممنون

  12. دانیال گفت:

    شرایط کار پس از تحصیل در آلمان برای اشخاصی که مدرک کاردانی دارن به چه صورته؟

    1. داوری گفت:

      سلام
      لطفا در این خصوص مقاله کار در آلمان با مدرک دیپلم مطالعه نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *