ویزای تحصیلی

اقامت پس از تحصیل در چک

اقامت پس از تحصیل در چک

در راستای مهاجرت تحصیلی یکی از دغدغه های دانشجویان ایرانی مهاجر به چک، اقامت پس از تحصیل در چک است تا دانشجو را به هدف غائی خود برساند. به طور کل می توان گفت قانون مهاجرتی اجازه ماندن به دانشجو را پس از تحصیل در این کشور و سایر کشورهای اروپایی می دهد. اصولا، پس از اتمام تحصیل در چک دو سناریو وجود دارد: اول دریافت مدرک تحصیلی و برگشت به کشور خود و دوم اقامت پس از تحصیل در چک.

  • آیا پس از تحصیل در چک، امکان کار و زندگی در چک وجود دارد؟
  • شرایط و مدارک لازم جهت اقامت پس از تحصیل در چک چیست؟
  • کارت آبی و کارت کارمندی چیست؟

در راستای سناریوی دوم، اقامت پس از تحصیل در چک، شما را با شرایط پیش رویتان پس از تحصیل در چک آشنا می کنیم و در آخر بحث، بهترین نوع اقامت پس از تحصیل در چک را متناسب با شرایط تان به شما پیشنهاد می کنیم. جهت دسترسی به اطلاعات کامل، شما می توانید با کارشناسان مجرب موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تماس بگیرید.

اقامت در جمهوری چک و انواع روادید اقامتی

بنا به قانون مهاجرتی جمهوری چک، شهروندان غیر از EU/EEA، جهت زندگی و اقامت در قلمرو جمهوری چک به روادید اقامتی نیاز دارند. این روادید اقامتی یا Residence Permit بسته به مدت اقامتتان در جمهوری چک و ملیتتان، می تواند انواع متفاوتی داشته باشد. روادید اقامتی جمهوری چک در حال حاضر به 3 نوع اصلی تقسیم می شود که عبارتند از :

  • روادید اقامت بلند-مدت
  • روادید اقامت دایمی برای اشخاص دارای اصالت چکی
  • کارت های آبی Blue Cards
  • کارت های کارمندی Employee Cards

اقامت بلند-مدت 2024 در جمهوری چک

متقاضی ممکن است که درخواست اقامت بلند مدت را برای اقامت در خاک چک تحت ویزای به مدت بیش از 90 روز را ارائه دهد. متقاضی ممکن است همچنین قصد اقامت موقتی در قلمرو چک را به مدت بیش از 60 ماه را بر مبنای هدف اقامتیش داشته باشد. اهداف سال 2024 مورد تایید پلیس مهاجرت جهت اخذ اقامت بلند مدت عبارتند از:

اقامت موقتی در قلمرو چک با اهداف تحصیلیبه مدت بیش از 3 ماه
اقامت موقتی در قلمرو چک با اهداف تحقیقات علمیبه مدت بیش از 3 ماه
اقامت موقتی در قلمرو چک با اهداف تجدید دیدار با خانوادهبه مدت بیش از 90 روز

اقامت دائمی برای اشخاص دارای اصالت چکی

ملیت های خارجی که اصالت چکی را به اثبات رسانیده اند، ممکن است که درخواست روادید اقامت دائمی دهند. مدارک زیر برای درخواست اقامت دائم لازم است:

  • سند مسافرت – پاسپورت
  • مدرک اصالت چک
  • 2 قطعه عکس
  • مدرک منزل مسکونی
  • مدرک فاند
  • گزارش پزشکی و سایر مدارک در صورت لزوم

کارت آبی و اقامت پس از تحصیل در چک

کارت آبی یا Blue Card دارنده آنرا را قادر می کند که به صورت بلند مدت با اهداف اشتغال در یک پست نیازمند سطح بالایی از مهارت حرفه ای، در چک مقیم شود. این نوع اقامت در واقع ترکیبی از روادید اقامتی و کاری برای شهروندان EU است. دارنده این نوع کارت لازم نیست که بطور جداگانه ای روادید کار را درخواست دهد. تحصیل دانشگاهی کامل یا تحصیل فنی و حرفه ای که مدت آن حداقل 3 سال باشد، به عنوان سطح بالای مهارتی شناخته می شود.

شما در صورتی حق درخواست کارت آبی را دارید که بخواهید در جمهوری چک به مدت بیش از 3 ماه بمانید، شما درحال درخواست اقامت دائم برای اهداف تحقیقات علمی نباشید، عضوی از خانواده شهروند EU باشید، شهروند خارجی استخدام شده توسط کارفرمایی در عضو دیگر EU نباشید. برای اخذ کارت آبی، مدارک زیر بایست که به سفارت محلی چک و یا اداره MOI تحویل داده شود.

  • پاسپورت – سند مسافرتی معتبر
  • مدرک مبین وجود منزل مسکونی در جمهوری چک
  • عکس های لازم
  • قرارداد کار برای شغل با سطح مهارتی بالا به مدت حداقل 1 سال
  • بیمه درمانی مسافرت

کارت آبی و اقامت پس از تحصیل در چک

کارت کارمندی در جمهوری چک

کارت کارمندی یا Employee Card نوع جدیدی از روادید برای اقامت بلند مدت در قلمروی جمهوری چک است. هدف از این کارت اعطای حق اقامت برای ملل خارجی شاغل در چک (به مدت بیش از 3 ماه) است. این کارت، کارت پلاستیکی با ویژگی های بیومتریک است. شهروند خارجی دارنده این کارت دارای حق اقامت در قلمروی CR، کار در شغلی که کارت کارمندی به آن اشاره کرده است و کار در شغلی که اداره پناهندگی و پلیس مهاجرت تعیین کرده است، می باشد. برای اخذ کارت کارمندی، شما ملزم به تحویل مدارک زیر به سفارت محلی چک و یا اداره MOI هستید.

  • پاسپورت – سند مسافرتی معتبر
  • سند منزل مسکونی در جمهوری چک
  • عکس
  • قرارداد کار برای شغل مقرر در کارت کارمندی
  • بیمه نامه سلامت

تفاوت دو کارت آبی و کارمندی در جمهوری چک

این دو کارت در هدف تجمیع روادید کار و اقامت در جمهوری چک وجه اشتراک دارند. اما تفاوت این دو کارت، در ابتدا این است که کارت آبی مخصوص شهروندان EU می باشد ولی کارت کارمندی ویژه شهروندان خارجی است. دوما، کارت آبی صرفا برای مشاغل با مهارت بالا بوده ولی کارت کارمندی چنین شرطی ندارد. مزیت اصلی کارت آبی بر کارت کارمندی هم امکان انتقال به پست های شغلی بدون مجوز از وزارت کشور است.

روند کاریابی و شرایط کار پس از تحصیل در چک

به کار رسیدن در کشور چک نیازمند داشتن پیشنهاد شغلی از سوی یک کارفرمای مورد تایید وزارت کار در این کشور است و اگر پس از تحصیل، دانشجوی خارجی در این کشور دنبال کار بگردد و با توجه به شرایط خوب خود بتواند کارفرما را متقاعد به استخدام خود کند دیگر لازم نیست کارفرما فرآیند زمان بر و پر هزینه ثبت آگهی در دو مرحله را طی کند. فقط باید از این تصمیم اداره مهاجرت را مطلع سازند. با توجه به اقتصاد قوی این کشور و نظام پایدار پولی و مالیاتی آن و هزینه های پایین زندگی، وضعیت به کار رسیدن و به تبع آن میزان درآمدها در کشور چک بسیار راضی کننده است و همین عوامل سبب می شود که دانشجو پس از تحصیل در این کشور، هدف ماندن و کار کردن را داشته باشد.

مدارک و شرایط کار پس از تحصیل در چک در 2024

دانشجوی خارجی که پس از تحصیل در این کشور به کار می رسد برای اثبات آن و درخواست اقامت دائم باید با مدارک مربوطه به اداره مهاجرت این کشور مراجعه و آنان را از تغییر وضعیت خود آگاه کند و اعلام کند که می خواهد ویزای تحصیلی خود را به ویزای کاری تبدیل کند. در سال 2024 مدارک مورد نیاز اخذ ویزای کار چک برای ارائه به اداره ماجرت به شرح ذیل است:

  • پاسپورت معتبر و مدت دار
  • 2 قطعه عکس در ابعاد مشخص
  • گواهی اثبات داشتن منزل مسکونی
  • مدارک فارغ التحصیلی
  • گواهی اشتغال در یک حرفه معتبر و قانونی
  • گواهی سلامت پزشکی و مدارک دیگر در صورت لزوم

قوانین اقامت پس از تحصیل در چک

اصولا هدف از اقامت پس از تحصیل در چک برای کار و زندگی در جمهوری چک مبتنی بر مدرک دانشگاهی اخذ شده است. آیا اقامت پس از تحصیل و زندگی و کار در این کشور برای فارغ التحصیلان خارجی میسر است؟ بستگی دارد که آیا شما در جمهوری چک دارای مدرک تحصیلی کامل بوده و دوره را با موفقیت به اتمام رسانده اید یا خیر. در صورت داشتن مدرک معتبر از یک دانشگاه جمهوری چک، شما بطور خودکاری روادید کارتان را اخذ می کنید.

اما در صورتی که شما بخاطر برنامه نقل و انتقال به چک آمده اید (و نمی خواهید از دانشگاه چک مدرک بگیرید) قضیه متفاوت می شود. در این صورت، شما مجبورید مسیر کلاسیک را بروید- یعنی شرکتی را به عنوان اسپانسر برای درخواست کارت کارمندی پیدا کنید. در این اقامت پس از تحصیل دانشجویان می توانند به دنبال کاری تمام وقت با حقوق کار تمام وقت بگردند و در صورت استخدام، درخواست تغییر ویزای تحصیل به کار را به اداره مهاجرت تقدیم نمایند.

کار همراه در چک

زمانی که فرد دانشجو تحصیل خود را در دانشگاه ها و موسسات علمی در چک به پایان رسانید و به جستجوی شغل در مدت 6 ماهه که اداره مهاجرت برای رسیدن به کار به او می دهد به کار و درآمد برسد، می تواند برای الحاق خانواده به خود در کشور چک اقدام کند. همراه او در این کشور از حق کار و تحصیل برخوردار است. همراه اگر به زبان انگلیسی به خوبی مسلط باشد و حتی چه بهتر که به زبان اسلاوی (زبان رسمی چک) آشنایی داشته باشد، از سن طلایی مهاجرت (25 تا 35 سال) برخوردار باشد، به راحتی می تواند در این کشور به کار و درآمد برسد.

برای این که بتواند کارفرمایان بیشتری را متقاعد به استخدام خود کند حتی توصیه می شود که اول به تحصیل در این کشور در دانشگاه ها و یا آموزشگاه های علمی معتبر بپردازد و سپس با مدارک اخذ شده دنبال کار بگردد. مشاغل مرتبط با آرایشگری و هنر، بازارکار خوبی برای مهاجران که به عنوان همراه به دنبال شغل هستند، دارند و با توجه به هزینه های پایین زندگی در این کشور درآمدهای خوبی می توانند به دست آورند.

بهترین نوع اقامت پس از تحصیل در چک

بهترین اقامت پس از تحصیل در چک چیست؟ بنابر نتایج این تحقیق، بهترین اقامت پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی در کشور چک، اخذ کارت کارمندی Employee Card است. برای دانشجویان خارجی غیر EU/EEA که مدرکشان را از موسسات آموزش عالی جمهوری چک اخذ می کنند، بهترین راه اخذ کارت کارمندی است. اخذ اقامت پس از تحصیل، در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی راحت است. شالوده اصلی اقامت پس از تحصیل در چک بر مبنای مدرک تحصیلیتان و ملیتتان می باشد. دو کارت آبی و کارت کارمندی، تسهیلات دولت جمهوری چک برای فارغ التحصیلان دانشگاه های چک است. برای اطلاع از جزئیات بیشتر در این خصوص، با کارشناسان مهاجرتی زبده موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مشاوره کنید.

5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *