ویترین

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص

شرکت سهامی خاص یک شرکتی با شخصیت حقوقی مستقل و جدا از سهامدارانش می باشد و متناسب برای عملیات بازرگانی برنامه ریزی میشود. این شرکت معمولا با بیش از 3 سهامدار تشکیل می شود. از امتیازات مهم و قابل توجه این شرکت می توان به مسئولیت محدود سهامداران بسته به میزان اسمی سهامشان، قابلیت انتقال آسان سهام توسط اعضاء، جانشینی مداوم، مدیریت کامل اعضاء بر مجموعه فعالیت شرکت و تامین سرمایه کلان از طریق سرمایه گذاری مستقیم اعضاء اشاره نمود. اما از معایب آن می توان به برخورداری از قوانین و مقررات دست و پا گیر زیاد و نیز میزان مالیات بالا اشاره نمود. وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت با اشراف کامل بر قوانین و مقررات تشکیل انواع شرکت های تجاری آماده ارائه مشاوره به کارآفرینان و سرمایه گذاران عزیز در جهت ثبت شرکت مورد نظرشان می باشند.

  • شرایط تشکیل شرکت سهامی خاص چیست؟
  • مزایا و معایب تشکیل اینگونه شرکت سهامی چیست؟
  • سرمایه شرکت سهامی خاص چگونه تامین می شود؟
  • ساختار شرکت مذکور به چه صورتی است؟
  • آیا تشکیل شرکت سهامی خاص آسان است؟
  • برای ثبت این نوع از شرکت چه مدارکی لازم است؟

آشنایی با ساختار شرکت سهامی و انواع آن

سرکت سهامی یا joint-stock company یک واحد تجاری محسوب شده که سرمایه شرکت به صورت سهام عرضه شده و این سهام بین اعضای آن شرکت تقسیم می شود و سهامداران حق خرید و فروش سهام را دارند. در واقع تعهد سهامداران شرکت محدود به مقدار اسمی سهام آنها می باشد. در قوانین شرکتی مدرن، ماهیت شرکت سهامی اغلب با داشتن شخصیت حقوقی جدا از سهامداران و تعهد محدود سهامداران مشخص می شود. اما ویژگی های یک شرکت سهامی از قرار ذیل می باشد:

ویژگی های یک شرکت سهامی

توجه کنید که مالکیت در اینگونه شرکت ها امتیازات و منافع زیادی را در پی دارد. بر اساس قوانین تشکیلاتی شرکت های سهامی، اینگونه شرکت ها از طرف سهامداران توسط یک هیات مدیره مدیریت می شود و معمولا این هیات نیز در طی جلسه عمومی سالیانه توسط خود سهامداران انتخاب می شود. سهامداران همچنین از حق رای نیز برخوردار هستند. آنها می توانند از حق رای خود برای پذیرش یا رد گزارش های مالی سالیانه و مجموع حساب های حسابرسی شذه استفاده کنند. شاید همان طوری که در مطالب فوق نیز بیان شد، بزرگترین امتیاز این سهامداران این باشد که آنها در قبال هر بدهی یا دین شرکت مسئول نبوده و مسئولیت آنها محدودیت دارد. طبق قانون تجارت ایران، دو نوع شرکت سهامی برای تشکیل وجود دارد:

  • شرکت سهامی خاص (Private joint-stock company)
  • شرکت سهامی عام (Public joint-stock company)

شرایط شرکت سهامی خاص

یکی از انواع دوگانه شرکت های سهامی، شرکت سهامی خاص می باشد. معمولا سرمایه این نوع شرکت مستقیما از طریق موسسان آن تامین می شود. یکی از مزایای اینگونه شرکت ها این است که تشکیل شرکت سهامی خاص نسبت به سهامی عام از تشریفات ادارای و شرایط و مدارک حداقلی برخوردار استمطابق قانون تشکیل شرکت های سهامی، در شرکت های سهامی خاص همچنین مثل شرکت های سهامی عام پذیره نویسی سهام وجود ندارد و از ابتداء باید 35% از کل سرمایه شرکت در حساب ویژه ای نگهداری شود. اما از دیگر شرایط این شرکت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • موضوع فعالیت این شرکت هم بازرگانی است.
  • تعداد سهامداران این شرکت طبق ماده 3 لایحه اصلاحی قانون تجارت باید بیش از 3 نفر باشد.
  • طبق قانون فوق، تعداد مدیران شرکت سهامی خاص نیز باید بیش از 3 نفر باشد.
  • در اینگونه شرکت ها مسئولیت هر سهامدار در قبال دیون و تعهدات شرکت متناسب با مبلغ اسمی سهام اوست.
  • سهام شرکت سهامی خاص اصلا قابل عرضه در بازار بورس نیست و امکان صدور اوراق قرضه وجود ندارد.
  • انتقال سهام در اینگونه شرکتها میسر بوده ولی این انتقال به شرط موافقت و تایید دیگر اعضاء است.

ساختار شرکت سهامی خاص

همانند هر یک از شرکت های هفت گانه نامبرده شده در ماده 20 قانون تجارت ایران، شرکت سهامی خاص نیز دارای شخصیت حقوقی مستقلی بوده و بنابراین برای این شرکت ساختاری منتظم و قاعده مندی را می توان متصور شد. ساختاری که از 3 رکن اصلی به شرح زیر تشکیل می شود:

ارکان شرکت سهامی خاص

پس اکنون ما متوجه این نکته اساسی شدیم که شاکله و ساختار شرکت سهامی خاص نیز از سه بخش مهم یعنی مجمع، هیات مدیره و بازرسی تشکیل شده است که هر یک دارای وظایف خاصی است. ابتداء باید این نکته را مدنظر قرار داد که برعکس شرکت سهامی عام در شرکتهای سهامی خاص چیزی به عنوان مجمع عمومی وجود ندارد و مجمع عمومی موسسان نیز موقتی بوده و حداکثر تا 3 بار قابل تشکیل است. در واقع سهامداران تصمیم گیرندگان اصلی شرکت بوده و دارای دو مجمع هستند:

  • مجمع عادی: که سالانه فقط یکبار آنهم درباره امور جاری شرکت تشکیل می گردد.
  • مجمع فوق العاده: که معمولا برای تصمیم گیری در خصوص موضوعات و مسائل مهم مثل انحلال شرکت یا اعمال تغییرات در اساسنامه تشکیل می شود.

مطابق ماده 170 قانون تجارت ایران، انتخاب هیئت مدیره این شرکت بر عهده خود سهامداران است. معمولا بر عهده هیئت مدیره در شرکت سهامی خاص وظایفی از جمله دعوت مجامع و نیز تشکیل جلسات برای اداره خوب شرکت را برعهده دارند. بر طبق قانون هیئت مدیره بایستی حداقل از 3 مدیر کاردان و لایق تشکیل شود اما وجود بازرس جهت نظارت و کنترل مصوبات مجمع و حسن اجرای مفاد اساسنامه در هر شرکت سهامی خاص الزامی است.

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

شرایط ثبت شرکت سهامی خاص

متقاضیان تشکیل شرکت سهامی خاص بایستی برای ثبت این شرکت فرآیند قانونی آنرا طی کنند و از قبل با شرایط و الزامات اینکار هم آشنا باشند. مطابق قوانین موجود، یکی از شرایط مهم برای ثبت شرکت مذکور تکمیل فرم درخواست ثبت یا همان اظهارنامه ثبت شرکت و ارائه آن به اداره ثبت شرکتهاست. از جمله شروط دیگر جهت تشکیل و راه اندازی شرکت فوق الذکر تدوین اساسنامه ای است که به تایید و امضاء کلیه موسسان شرکت رسیده باشد. در وهله آخر نیز ارائه صورت جلسه ای از تعیین هیئت مدیره و بازرس اولیه شرکت الزامی است. اما فرم درخواست ثبت شرکت (اظهارنامه شرکت) بایستی:

  • امضای کل سهامداران را داشته باشد.
  • صورت حساب پس انداز بانکی تا 35% از سرمایه شرکت را به پیوست داشته باشد.
  • صورت وضعیت کلیه دارائی غیر نقد اعضاء با جزئیات تمام در آن قید شده باشد.
  • شرایط و نحوه واگذاری سهام ممتاز و نیز دارندگان آن به تفکیک قید شده باشد.

هموطنان گرامی بایستی درجریان این امر قرار بگیرند که طبق ماده 20 قانون تجارت، شرکت ها در ایران به 7 نوع دسته بندی می شوند. شما عزیزان برای اطلاع دقیق از شرایط و جزئیات ثبت هر یک از شرکت های مذکور در ایران و یا خارج از ایران همانند ثبت شرکت در انگلستان، ثبت شرکت در مجارستان، ثبت شرکت در کانادا و غیره می توانید با موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

4/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *