ویترین

شرکت مختلط غیر سهامی

شرکت مختلط غیر سهامی

از مهمترین مزیت تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی تامین سرمایه مستقیم از بین شرکا برای انجام امور تجاری و وجود مدیریت یکدست در آنها می باشد. اینگونه شرکت ها خاص انجام تجارت بوده و شرکای تشکیل دهنده آن معمولا از شرکای ضامن و شرکای با مسئولیت محدود هستند. در این شرکت ها سهامی منتشر نمی شود و کل سرمایه به صورت نقد یا غیرنقد می باشد. باید توجه داشت که روابط بین شرکا و مسئولیت ها و وظایف هر یک از آنها طبق مفاد شرکتنامه بوده و بر این اساس شرکای ضامن به خاطر تعهد کامل خود دربرابر قروض شرکت نقش مدیریتی شرکت را برعهده داشته و شرکای مسئولیت محدود تنها نقش نظارتی در شرکت را دارند. هدف کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت از نگارش این مقاله راهنمای کامل آندسته از عزیزانی است که درصدد راه اندازی بیزینس خود بوده و در این مسیر نیازمند مشاوره حرفه ای هستند.

اما سوالات شما درباب شرایط ثبت شرکت که در این مقاله به پاسخ آنها می رسید:

  • چگونه می توان یک شرکت از نوع مختلط غیر سهامی تشکیل داد؟
  • برای تشکیل همین شرکت چه شرایط و مدارکی لازم است؟
  • هدف از تشکیل و کارکرد شرکتهای مختلط غیر سهامی چیست؟
  • نحوه مدیریت و سرمایه گذاری در این شرکت چگونه میباشد؟

تفاوت شرکت های مختلط سهامی و غیر سهامی

همانطور که می دانید شرکتهای مختلف در واقع ترکیبی از دو شرکت در قالب یک شرکت واحد می باشد و به همین دلیل بدانها مختلط نیز گفته می شود. این شرکت ها به دو قسم یعنی مختلط سهامی و مختلط غیر سهامی دسته بندی می شود. اما سوال اینجاست که دو شرکت مذکور چه تفاوت یا تفاوت هایی با هم دارند. در پاسخ به این سوال باید چنین گفت که تفاوت اصلی بین دو نوع شرکت مختلط در شخصیت شرکای آنهاست. این بدان معناست که در شرکت های مختلط سهامی به دلیل تقسیمم سرمایه به سهم های مشترک البهاء و انتقال پذیری سهام شخصیت شرکا بسیار مهم نیست ولی در شرکتهای مختلط غیرسهامی سرمایه نه به صورت سهامی بلکه به صورت نقدی بوده و شخصیت شرکا برای تشکیل شرکت از جایگاه ویژه ای برخوردار است. حالا این تفاوت را می توان در قالب تصویر اینفوگرافیک زیر مشاهده کرد:

تفاوت شرکت های مختلط سهامی و غیر سهامی

تفاوت دیگر این دو شرکت در ساختار تشکیلاتی آنهاست. در حالیکه شرکتهای مختلط سهامی متشکل از شرکا ضامن و شرکا سهامدار می باشد ولی برعکس در شرکتهای مختلط غیر سهامی شرکا از دو نوع شرکا ضامن و شرکا با مسئولیت محدود (البته بدون وجود سهام) می باشد.

شرایط شرکت مختلط غیر سهامی

به استناد ماده 141 قانون تجارت، شرکت مختلط غیر سهامی از جمله شرکت های تجاری است که تحت نام ویژه بین چند شرکا ضامن و چند شرکا با مسئولیت محدود (البته بدون صدور سهم) تشکیل می شود. پس می توان چنین نتیجه گیری کرد که اولا این شرکت ها مخصوص انجام فعالیت های تجاری بوده و ثانیا شرکت مذکور تشکیل یافته از دو شرکت تضامنی و مسئولیت محدود می باشد:

تشکیل شرکت مختلط غیر سهامی

همان طوری که در مطالب بالا هم عنوان شد، سرمایه این شرکت به صورت نقد و غیرنقد بوده و سهامی در کار نیست. منتهای مراتب با توجه به همان قانون (ماده 141 قانون تجارت) در این دسته از شرکت ها شریک ضامن تقریبا همه کاره شرکت بوده و هم مسئول اداره شرکت و هم مسئول کلیه تعهدات (دیون و قروض) شرکت می باشد که ممکن است مازاد سرمایه خود شرکت باشد. همین قانون به نحوه نامگذاری شرکت مختلط اشاره می کند که بهنگام نامگذاری شرکت قبل از نام شرکت (که حتما باید نام یکی از شرکای تضامنی باشد) عنوان “شرکت مختلط غیر سهامی” آورده شود.

روابط شرکا در شرکت مختلط غیر سهامی

شرکا در شرکت مذکور یا از شرکا ضامن و یا از شرکا با مسئولیت محدود می باشد که هر یک بدون اختلال، نقش ها و وظایف خاص خود را دارند. اما نکته مهم در اینباره اینکه روابط بین شرکا در شرکت های مختلط غیر سهامی فقط و فقط تابع شرکتنامه است. شرکای تضامنی که طبق ماده 144 قانون تجارت مدیریت را در شرکت برعهده دارند در قبال طلب طلبکاران نیز کاملا مسئول شناخته می شوند. اما لازم است بدانید که قانونگذار حدود اختیارات شرکا تضامنی را همان اختیاراتی می داند که شرکا در شرکت تضامنی دارند. اما مطابق ماده 147 قانون تجارت، شرکای با مسئولیت محدود حق اداره شرکت را نداشته و فقط حق نظارتی در شرکت را دارند. بدین ترتیب هر گونه موافقت نامه یا تعهدی که مغایر با اساسنامه شرکت باشد اساسا تحت نظارت شرکای مذکور ملغی است.

نقش شرکای ضامن و با مسئولیت محدود

شرایط انحلال شرکتهای مختلط غیر سهامی

همان طوری که قانونگذار شرایط تشکیل شرکت مختلط را بیا کرده به همان صورت شرایط برای انحلال و تصفیه شرکت های مختلط غیر سهامی را نیز مشخص کرده. به استناد ماده 161 ق. ت ناظر بر ماده 136 همین قانون، شرکت های مذکور در موارد زیر منحل می شوند:

  • اگر شریکی فوت کند
  • اگر شرکت با ورشکستگی مواجه شود
  • در صورتی که شراکت توسط تمام شرکا به اتفاق آراء فسخ شود.
  • اگر شریکی به دلایل موجه و محکمه پسندی حکم انحلال از دادگاه را بگیرد.
  • اگر کلیه شرکا به این کار رضایت دهند.

در ضمن موضوع تصفیه در صورت انحلال شرکت (یعنی تقسیم دارایی های شرکت، پرداخت دیون و دریافت مطالبات) کلا بر عهده مدیر یا مدیران شرکت های مختلط غیرسهامی است.

شرایط انحلال شرکت های مختلط غیر سهامی

مدارک لازم برای ثبت شرکت مختلط غیر سهامی

همان طوری که مطلع هستید، مرجع ثبت کلیه شرکت های هفت گانه تصریح شده در قانون تجارت ایران اداره ثبت شرکت ها می باشد. تشکیل شرکت از نوع مختلط غیر سهامی منوط به تنظیم و تهیه شرکتنامه و اساسنامه شرکت می باشد که به امضاء تمامی شرکا رسیده باشد. بنابراین مطابق قوانین، برای انجام پروسه ثبت شرکت مختلط غیر سهامی متقاضیان نیازمند ارائه اسناد و مدارک زیر هستند تا بتوانند بیزینس خود را به راحتی ثبت کنند:

  • نسخه تایید شده شرکت نامه
  • نسخه تایید شده اساسنامه (در صورت وجود)
  • لیست اسامی شرکا تضامنی (در کسوت مدیریت شرکت)

در این مقاله ویژگی ها، شرایط و مقررات حاکم بر شرکت مختلط غیر سهامی به صورت کاملی تشریح شد. عزیزان متقاضی ثبت شرکت در ایران و یا کشورهای خارجی همانند شرایط ثبت شرکت در کانادا و اخذ اقامت دائم کانادا 2020 می توانند با دریافت مشاوره های رایگان از وکلا و کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شرایط توسعه کسب و کار خود را به بهترین نحو ممکن فراهم کنند.

سوالاتی درباب تشکیل شرکتهای مختلط غیرسهامی

پرسش ها درباب تشکیل این نوع شرکت و پاسخ آنها از زبان کارشناسان ما بدین قرار است:

  • تفاوت شرکتهای مختلط سهامی و غیرسهامی در چیست؟ تفاوت این دو شرکت اولا در نوع سرمایه و ثانیا شخصیت شرکای آنهاست. در مورد شرکتهای مختلط سهامی، سرمایه شرکت به صورت سهام یکسان بوده ولی درباره شرکت های مختلط غیر سهامی سرمایه نه به صورت سهام بلکه غیر سهامی است.
  • نحوه تشکیل شرکت های مختلط غیر سهامی چگونه است؟ این شرکت ها در واقع ترکیبی از شرکای دو شرکت تضامنی و مسئولیت محدود می باشند.
  • تقسیم مسئولیت در اینگونه شرکت ها چگونه است؟ روابط شرکا که تابع اساسنامه بوده اما تقسیم مسئولیت ها نیز بدین صورت است که چون شرکا ضامن متعهد به پرداخت کلیه طلب احتمالی طلبکاران هستند پس قانون آنها را مدیر یا مدیران شرکت معرفی و شرکا با مسئولیت محدود فقط با نقش نظارتی می شناسد.
  • شرایط تشکیل شرکت های از نوع مختلط غیر سهامی چیست؟ ارائه شرکتنامه و اساسنامه که با امضا شرکا به تایید رسیده باشد، جزء مدارک مهم برای این کار محسوب می شود.
3.3/5 - (3 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *