مهاجرت

شهر خارکف اوکراین

شهر خارکف اوکراین

پایتخت فرهنگی و شهر دانشجویی اوکراین، شهر خارکف اوکراین می باشد. این شهر به عنوان دومین شهر بزرگ اوکراین، در شمال شرقی اوکراین قرار دارد. این شهر بزرگترین شهر منطقه تاریخی Slobozhanshchyna است. شهر خارکف اوکراین در سال 1654 پایه گذاری شده است و در امپراطوری روسیه، پایتخت فرهنگ اوکراینی بود. شهر خارکف اولین شهری بود که قدرت شوروی را در دسامبر سال 1917 به رسمیت شناخت. به همین دلیل این شهر، اولین پایتخت جمهوری سوسیالیستی شوروی اوکراینی تبدیل شد. اما، پس از فروپاشی اتحاد شوروی شهر کیف به عنوان پایتخت اوکراین شناخته شد. شهر خارکف مرکز فرهنگی، علمی، آموزشی، حمل و نقلی و صنعتی اوکراین با 60 موسسه علمی، 30 موسسه آموزش عالی، 6 موزه، 7 تئاتر و 80 کتابخانه محسوب میشود. این مقاله که در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تدوین شده است، به بررسی جامع خارکف اوکراین می پردازد.

سیستم آموزشی در شهر خارکف اوکراین

خارکف یکی از مقاصد اصلی آموزش و پژوهش در شرق اروپا محسوب می شود. خارکف اوکراین دارای 13 دانشگاه ملی و موسسات آموزش عالی خصوصی، فنی حرفه ای متعددی است که دامنه وسیعی از برنامه های تحصیلی را به دانشجویان ارائه می دهند. دانشگاه های خارکف که دانشگاه های پیشرو در آموزش عالی اوکراین می باشند، عبارتند از:

  • دانشگاه ملی کارازین خارکف اوکراین (12000 دانشجو)
  • دانشگاه فنی ملی “khPI” (20000 دانشجو)
  • دانشگاه ملی رادیوالکترونیک خارکف (12000 دانشجو)
  • دانشگاه هوافضای خارکف “KhAI”

حول و حوش 150000 دانشجو در موسسات آموزش عالی خارکف اوکراین حاضر هستند که این نشانگر جایگاه اول این شهر در آموزش عالی اوکراین می باشد. از این تعداد، حدود 9000 دانشجوی خارجی از 96 کشور دنیا از جمله دانشجویانی از ایران در این شهر تحصیل می کنند. یک تعداد از دانشکده های علمی در خارکف همانند دانشکده فیزیک نظری و دانشکده ریاضیات شهرت جهانی دارند. از بین مراکز علمی خارکف، 3 مرکز علمی: انیستیتو فیزیک و فناوری خارکف، انیستیتو اقلیم شناسی و انستیتو دامپزشکی بالینی و آزمایشگاهی بیش از همه در زمینه های تحقیقاتی در جهان شهرت دارند و درحدود 26000 دانشمند و محقق در زمینه تحقیق و توسعه در خارکف مشغول فعالیت می باشند.

اقتصاد شهر خارکف اوکراین

در طی دوره شوروی سابق، خارکف پایتخت تولید صنعتی در اوکراین بود و به عنوان سومین مرکز بزرگ صنعت و تجارت در بین کشورهای اتحاد جماهیر شوروی محسوب میشد. پس از سقوط اتحاد شوروی سابق، تولید صنعتی عمدتا با محوریت سیستم های دفاعی شهر خارکف به شدت نزول کرد. در اوایل دهه 2000، صنعت دوباره در شهر خارکف احیا شد و خود را با نیازهای اقتصاد بازار تطبیق داد. در سال 2021 سطح درآمد در خارکف اوکراین به شرح نمودار ذیل است:

سطح درآمد در خارکف اوکراین

درحال حاضر بیش از 380 شرکت صنعتی در شهر خارکف اوکراین وجود دارد که دارای تعداد کل 150000 کارگر می باشند. شرکت های حاضر در شهر خارکف عموما شرکت های سازنده – دستگاه، شرکت های تکنو الکتریک، ابزارساز و کنگلومراهای انرژی می باشند. غول های صنعتی دولتی، همانند Turboatom و Elektrotyazhmash درحدود 17% از بازار مصرف تجهیزات قدرتی (مثلا توربین ها) را اشغال می کنند.

در خارکف، کارخانه تولید هواپیمای آنتونوف هواپیماهای چند منظوره میسازد. همچنین کارخانه Malyshev نه تنها تجهیزات جنگی، بلکه همچنین ماشین های کشاورزی دروگر هم تولید می کند. Khartorn طراح پیشگام سیستم های کنترل فضایی و تجاری خارکف و کل ناحیه CIS سابق میباشد. خارکف همچنین بدلیل وجود دفتر مرکزی یکی از بزرگترین بانک های اوکراین و روسیه یعنی UkrSibbank و نیز بازار بزرگ Barbashovo در اروپا معروف است.

صنعت توریسم در خارکف اوکراین

شهر خارکف در این کشور دارای پارک ها و باغ های زیبای متعددی همانند پارک گورکی، پارک شفچنکو، پارک آبی، پارک استرلکا و اکو پارک فلدمن می باشد که از جاذبه های توریستی اصلی این شهر زیبا محسوب می شود. پارک گورکی به عنوان مکان عمومی برای انجام فعالیت های تفریحی در بین گردشگران خارجی و مردم محلی معروف است. اکوپارک در بزرگراه دایر در اطراف شهر خارکف واقع شده است که همه اقشار را از مردم محلی و خارجی ها به خود جلب می کند.

از جمله رویدادهای مهم ورزشی و فرهنگی که باعث ایجاد آوازه برای خارکف اوکراین شده است، برگزاری مسابقات ماراتن بین المللی خارکف می باشد که هر ساله هزاران نفر از ورزشکاران، جوانان، دانشجویان و دانش آموزان، کارگران، مردمان محلی و گردشگران خارجی را از سراسر جهان به اینجا می کشاند. از جمله ورزش های دیگر که جزو جاذبه های توریستی خارکف اوکراین به حساب می آید، می توان به مسابقات ملی فوتبال اشاره کرد.

حمل و نقل در شهر خارکف اوکراین

حمل و نقل در شهر خارکف اوکراین

شهر خارکف کشور اوکراین یکی از بزرگترین مراکز حمل و نقل در اوکراین می باشد، که به شهرهای مختلف جهان از طریق مسیرهای هوایی، ریلی و ترافیک جاده متصل می باشد. این شهر دارای روش های حمل و نقلی زیادی شامل حمل و نقل عمومی، تاکسی ها، راه آهن ها، و ترابری هوایی است. در حدود 250000 خودرو در شهر خارکف وجود دارد که به ارائه خدمات به شهروندان اوکراینی و خارجی مشغول هستند.

شهر خارکف بواسطه لحاظ به عنوان مرکز حمل و نقلی مهم اوکراین، شامل سیستم های حمل و نقلی مختلفی است. مترو خارکف سیستم حمل و نقل سریع است که از سال 1975 افتتاح شده و سالانه در حدود 12 میلیون نفر را جابجا می کند. همچنین شهرخارکف از طریق راه آهن سراسری به شهرهای مختلفی در اوکراین و اروپا متصل است. فرودگاه بین المللی خارکف با هر روز درحدود 200 پرواز به مقاصد منظمی همانند استانبول، وین و مسکو به ارائه خدمت می پردازد.

هزینه زندگی در خارکف اوکراین در 2021

عموما، اوکراین و شهر خارکف این کشور در سطح جهانی و در بین مهاجران خارجی به واسطه هزینه های زندگی ارزان و مقرون به صرفه خود معروف است. در نمودار ذیل متوسط هزینه زندگی در شهر خارکف اوکراین در سال 2021 بدون احتساب اجاره مسکن بیان شده است:

متوسط هزینه زندگی در شهر خارکف اوکراین

توصیه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به شما هموطنان عزیز این است که به دلیل پیشرفت سیستم آموزشی و امکانات تحصیلی کیفیت بالای شهر خارکف کشور اوکراین، برای کسب اطلاعات در خصوص مهاجرت تحصیلی به اوکراین با موسسه سفیران تماس بگیرید.

5/5 - (8 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *