ویترین

صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

هدف از تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی انتخاب رئیس و مدیر عامل، دارندگان حق امضا و اعلان مراتب به اداره ثبت شرکتها میباشد. این صورتجلسه با حضور اکثریت اعضای هیئت مدیره و در محل خود شرکت تضامنی تنظیم و پس از امضاء توسط کلیه اعضای هیئت مدیره برای ثبت و تایید نهایی با پست به اداره ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری فرستاده می شود. اما از فرآیند تنظیم این صورتجلسه تا ثبت نهایی آن در اداره ثبت شرکتها شامل مراحل مختلفی است که ما در این نگارش در پی تجزیه و تحلیل آن می باشیم. پس عزیزان می توانند برای اخذ مشاوره های حقوقی درباب انواع تغییرات در شرکتهای تجاری و نحوه صورتجلسه این تغییرات با وکلای برتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشند.

هدف از تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

در ابتداء باید بدانید که شرکتهای تضامنی نیز درست مثل سایر شرکت های تجاری از ارکان مختلفی مثل دو مجمع عمومی (عادی و فوق العاده) و یک هیئت مدیره تشکیل شده اند و هر یک از این ارکان نیز دارای مسئولیت ها و وظایفی هستند. در این بین یکی از وظایف هیئت مدیره شرکت های تضامنی انتخاب افرادی به سمت های مدیریتی و تعیین دارندگان حق امضاء می باشد. از همین رو برای دستیابی به این دو هدف نیز حتما بایستی جلسه هیئت مدیره با اکثریت قاطع اعضاء تشکیل و در این جلسه نیز صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی با دو هدف زیر تنظیم گردد:

هدف از تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

پس تنظیم صورتجلسه برای تغییر و تحول در ترکیب مدیران یا سمت آنها امری ضروری است و قانون نیز بر آن تاکید می کند. چرا که به استناد ماده 123 از قانون تجارت ایران برای هر کدامیک از جلسات هیئت مدیره شرکتهای تضامنی باید صورتجلسه ای تنظیم و به امضاء اکثریت اعضاء حاضر در این جلسات رسانده شود.

شرایط انتخاب افراد برای سمتهای هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

همان طوری که در مطالب بالا هم عنوان شد، اعضای هیئت مدیره برای تعیین دارندگان حق امضاء و انتصاب اعضای رده بالای هیئت مدیره جلسه ای تشکیل می دهند. در همین جلسه است که رئیس شرکت تضامنی، نایب رئیس و مدیر عامل این شرکت انتخاب می شود. اما سوال اینجاست که شرایط انتخاب افراد جهت تصدی سمت های فوق چیست؟ معمولا انتخاب افراد به سمت های سه گانه مذکور در طی جلسه هیئت مدیره و با اکثریت آراء اعضا انجام می شود. ضمنا خود این مدیران متعهد می شوند به اینکه:

تعهداتتوضیحات
شرط اولافراد هیچگونه سوء پیشینه ای نداشته باشند.
شرط دومافراد مشمول ممنوعیت اصل 141 قانون اساسی نباشند.
شرط سومافراد مشمول مواد 111 و 126 از لایحه اصلاحی قانون تجارت ایران هم نباشند.

فرآیند تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

فرآیند تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

درست بمانند سایر صورتجلسات در شرکتهای تضامنی، صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی نیز بایستی بر روی سربرگ شخصیت حقوقی تنظیم شود. لازم به یادآوری است که امضاء دارندگان حق امضاء ذیل صورتجلسه برای رسمیت بخشی به آن الزامی است. نکته بعدی در این خصوص اینکه معمولا صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی نیز در 3 نسخه تکمیلی تهیه می شود که ارائه 1 نسخه از آن به اداره ثبت شرکتها امری ضروری محسوب می شود. پس بنابراین شروط سه گانه تنظیم صورتجلسه مذکور از قرار زیر می باشد:

شروط 3 گانه تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

اما جدا از مبحث شرایط تنظیم صورتجلسه هیئت مدیره، شرکا بایستی به این نکته مهم نیز توجه کنند که چگونه جلسه هیئت مدیره را برگزار کنند. مطابق قوانین موجود، هیئت مدیره شرکتهای تضامنی در مواقعی تشکیل جلسه می دهند که اولا جلسه با حضور بیش از نیمی از مدیران برگزار شود و دوما تصمیمات اخذ شده در طی این جلسه نیز با اکثریت آراء مدیران حاضر در جلسه به تصویب و تایید برسد. به هر ترتیب اگر جلسه هیئت مدیره با اکثریت اعضا تشکیل شود پس در اینصورت:

  • اعضاء می توانند هیاتی از بین خود برای نظارت بر جلسه انتخاب کنند.
  • همچنین آگهی دعوت از اعضاء هیئت مدیره را در روزنامه رسمی درج کنند.

اما اگر جلسه هیئت مدیره با شرایط فوق (یعنی تشکیل جلسه با بیش از نیمی از اعضا) تشکیل نشود، اعضاء هیئت مدیره می توانند بار دوم جلسه را با یک سوم اعضاء نیز برگزار کنند.

محتوای برگه صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

معمولا ظاهر و محتوای صورتجلسه هیئت مدیره با صورتجلسات مجمع عمومی فوق العاده متفاوت است. این صورتجلسه نتیجه تصمیمات هیئت مدیره شرکتهای تضامنی بوده و بخش های مختلفی دارد. بخش اول این صورتجلسه مربوط به مشخصات شخصیت حقوقی، بخش دوم آن مربوط به اسامی رئیس هیئت مدیره، نایب رئیس و مدیر عامل منتخب، بخش سوم آن نیز مربوط به توضیحات جلسه هیئت مدیره و امضاء دارندگان حق امضاست. در تصویر زیر بهتر می توان با فرمت و چارچوب صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی آشنا شد:

چارچوب صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

نحوه ثبت صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

در این بخش از مقاله با توجه به نمودار زیر به بررسی نحوه ثبت صورتجلسه هیئت مدیره در شرکت های تضامنی می پردازیم. همان طوری که در این نمودار هم مشاهده می شود، فرآیند ثبت قانونی صورتجلسه مذکور در 4 مرحله کلی خلاصه می شود که مرحله اول مربوط به دریافت پذیرش اینترنتی با تکمیل اطلاعات درخواستی از صورتجلسه در سامانه www.irsherkat.ssaa.ir می باشد. پس از این کار بایستی شرکا برای ارسال پستی اصل صورتجلسه در شرکتهای تضامنی اقدام کنند. در اقدام بعدی و پس از تایید نهایی نیز با مراجعه به اداره ثبت شرکتها همزمان با امضاء دفاتر ثبت، هزینه ثبت این صورتجلسه را پرداخت و آگهی ثبت صورتجلسه مربوطه را دریافت می کنند. آنها موظفند تا این آگهی را ظرف مدت حداکثر یک ماه در روزنامه رسمی منتشر کنند:

نحوه ثبت صورتجلسه هیئت مدیره در شرکتهای تضامنی

همانند ایران، ثبت شرکت در هر کشوری تابع قوانین و مقررات حقوقی خاص خود می باشد. مثلا شرایط ثبت شرکت در اسلواکی با شرایط ثبت شرکت در انگلستان با وجود برخی تشابهات اما در اصل متفاوت است. برای همین متقاضیان اخذ اقامت اروپا با ثبت شرکت باید به این نکته مهم توجه نموده و قبل از هر اقدامی ازطریق تماس با وکلای موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، مشاوره های تخصصی لازم را در اینباره دریافت نموده و پرونده اقامتی خود را با موفقیت به سرانجام برسانند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *