ویترین

قاره آمریکای جنوبی

قاره آمریکای جنوبی

قاره آمریکای جنوبی قاره ای پهناور و وسیع با مردمانی از فرهنگ های باستانی و طبیعتی زیبا و باشکوه در نیمکره جنوبی واقع شده است. در واقع این قاره را می توان زیرقاره جنوبی قاره آمریکا دانست. این قاره از هر طرف محصور در اقیانوس هاست. از طرف غرب با اقیانوس آرام، در شمال و شرق با اقیانوس اطلس و در شمال غربی با دریای کارائیب خط ساحلی دارد. قاره مذکور 12 تا 14 کشور عمدتا اسپانیایی زبان دارد که از معروف ترین و برترین آنها می توان به برزیل، آرژانتین، شیلی، پاراگوئه، اوروگوئه و غیره اشاره نمود. جالب است بدانید که برزیل بزرگترین اقتصاد این قاره اما اروگوئه مرفه ترین کشور آمریکای جنوبی است. کارشناسان گروه موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تلاش می کنند تا حقایقی جالب درباره این قاره را در این مقاله ارائه دهند.

نقشه آمریکای جنوبی

آمریکای جنوبی قاره ای است که نیمه جنوبی خشکی منفرد قاره آمریکا را تشکیل می دهد. از طریق تنگه پاناما به آمریکای شمالی متصل می شود. این قاره تقریباً به طور کامل در نیمکره جنوبی واقع شده است، در غرب با جریان هومبولت (پرو) اقیانوس آرام، در شرق با جریان برزیل اقیانوس اطلس، و در شمال با دریای کارائیب همسایه است. چهارمین قاره بزرگ روی زمین میزبان دوازده کشور مستقل است: آرژانتین، بولیوی، برزیل، شیلی، کلمبیا، اکوادور، گویان، پاراگوئه، پرو، سورینام، اروگوئه و ونزوئلا.

حقایقی جالب درباره قاره آمریکای جنوبی

قاره آمریکای جنوبی قاره ای در نیمکره جنوبی زمین که با دو اقیانوس اطلس و آرام در سمت چپ و راست خود محصور شده است. در مجموع این قاره از 12 تا 14 کشور عمدتا اسپانیایی زبان تشکیل شده است. مساحت کل این قاره در حدود 17840000 کیلومتر مربع و جمعیت آن نیز در حدود 423581078 نفر می باشد. به همین دلیل نیز این قاره از نظر مساحتی پس از قاره های آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی در رتبه چهارم دنیا و از نظر جمعیتی نیز پس از قاره های آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکای شمالی در رده پنجم دنیا قرار دارد. تصویر زیر نشانگر موقعیت جغرافیایی این قاره و کشورهای تشکیل دهنده آن می باشد:

موقعیت جغرافیایی قاره آمریکای جنوبی

همان طوری که گفته شد، کشورهای مختلف با فرهنگ ها و زبان های متفاوتی در این قاره وجود دارد. اما سوال اینجاست که بزرگترین و پرجمعیت ترین کشور آمریکای جنوبی چه کشوری است. همان طوری که در تصویر بالا هم مشخص است برزیل با مساحتی قریب به 8515799 کیلومتر مربع پهناورترین کشور و پس از آن نیز آرژانتین با 2780400 کیلومتر مربع و پرو با 1285216 کیلومتر مربع در رتبه های دوم و سوم این قاره قرار دارند. جدول زیر نشانگر همین رتبه بندی است:

رتبه کشورها از نظر مساحت

اما از نظر جمعیتی نیز پرجمعیت ترین کشورهای قاره آمریکای جنوبی به ترتیب شامل برزیل با 213731812 میلیون نفر، کلمبیا با 51500361 نفر و آرژانتین با 45494609 نفر می باشد. بدین ترتیب همان طوری که در نمودار زیر هم مشخص است، برزیل 49.4% جمعیت این قاره، کلمبیا 11.8% و آرژانتین نیز حدود 10.5% را به خود اختصاص می دهند:

سهم جمعیتی کشورهای مختلف قاره آمریکای جنوبی

برترین اقتصادهای قاره آمریکای جنوبی

قاره آمریکای جنوبی از کشورهای مختلفی با نظام های اقتصادی گوناگون تشکیل شده است. اما وجه اشتراک تقریبا اغلب این کشورها نیز این است که آنها کمتر به صادارت کالاهای تولیدی و منابع طبیعی توجه می کنند. از این نظر نیز حتی آمارهایی کمتر از متوسط جهانی دارند. بر این اساس نیز صادرات کالا و خدمات فقط و فقط 16% از GDP (درآمد ناشی از تولید ناخالص ملی) این کشورها را در مقایسه با 25% جهانی تشکیل می دهد. از نظر صادارات کالا در بین کشورهای قاره آمریکای لاتین نیز کشورهای زیر در رتبه های 1 تا 4 قرار می گیرند:

  • رتبه1: کشور برزیل با 251$ بیلیون دلار
  • رتبه 2: کشور ونزوئلا با 93$ بیلیون دلار
  • رتبه 3: کشور شیلی با 86$ بیلیون دلار
  • رتبه 4: کشور آرژانتین با 84$ بیلیون دلار

جالب است بدانید که بزرگترین اقتصاد و اقتصاد شماره یک آمریکای جنوبی نیز کشور برزیل می باشد که در کل جهان نیز در رتبه 7 بزرگترین اقتصادهای بین المللی قرار می گیرد. از عمده ترین صنایع این قاره نیز می توان به صنعت الکترونیک، نساجی، غذا، خودرو، ریخته گری، هوانوردی، کشتیرانی، پوشاک، نوشیدنی، فولاد، تنباکو، الوار، مواد شیمیایی و غیره اشاره کرد. صادارات این محصولات منجربه درآمد زایی 400$ بیلیون دلاری برا کشورهای آمریکای لاتین می شود که برزیل نیمی از این درآمد را به خود اختصاص می دهد.

برترین اقتصادهای قاره آمریکای جنوبی

کیفیت زندگی در کشورهای قاره آمریکای جنوبی

همانند هر شاخص دیگری، شاخص هزینه زندگی شاخص بسیار مهمی در ارزیابی وضعیت اقتصادی کشورهای قاره آمریکای جنوبی است. این شاخص از دو فاکتور جداگانه هزینه زندگی و هزینه اجاره خانه تشکیل می شود که می توان این دو را در قالب یک شاخص کلی به نام شاخص هزینه زندگی بعلاوه اجاره خانه در نظر گرفت. بر این اساس می توان گران ترین کشور در آمریکای جنوبی در سال 2021 را کشور اروگوئه با رقم 33.16 تعیین کرد. نمودار زیر نشانگر این رتبه بندی می باشد:

گران ترین کشورهای آمریکای جنوبی

اما شاخص دیگر برای ارزیابی وضعیت کشورهای آمریکای لاتین شاخص کیفیت زندگی است که خود متشکل از زیرشاخص هایی مثل قدرت خرید مردم، هزینه زندگی، اجاره خانه، ترافیک، بهداشت و غیره می باشد. از نظر شاخص کیفیت زندگی کشورهای قاره آمریکای جنوبی در سال 2021 اورگوئه در رتبه اول و کشورهای اکوادور و آرژانتین در رده های دوم وسوم قرار دارند:

رتبهکشورمقدار شاخص
1اروگوئه124.63
2اکوادور118.76
3آرژانتین110.50
4برزیل104.75
5کلمبیا101.33

نحوه و شرایط سفر به قاره آمریکای جنوبی

توریسم منبع درآمدی بالقوه کشورهای آمریکای جنوبی محسوب می شود. آثار و بقایای تاریخی، شگفتی های معماری و طبیعی، انواع و اقسام غذاها و نوشیدنی ها، فرهنگ متنوع، شهرهای جذاب و گوناگون و نیز چشم اندازهای خیره کننده همه ساله میلیون ها توریست و جهانگرد را به سوی خود می کشد. علاوه بر این آمریکای جنوبی با طبیعت بکر و دوست داشتنی و ترکیبی جذاب از کوه، دریا و جنگل همواره مقصدی جذاب برای ماجراجویان از سراسر دنیاست تا در اینجا به انواع ورزش ها و فعالیت های تفریحی مثل شنا، اسکی، پیاده روی، موج سواری، کایاک سواری، گلایدینگ، آف رود، اسنوبوردیگ، بیابان گردی و غیره پرداخته و نهایت لذت را از سفرشان به این قاره ببرند. نمایی از برخی از فعالیت های تفریحی گردشگران در آمریکای جنوبی را در پایین مشاهده می کنید:

برخی از فعالیت های تفریحی گردشگران در آمریکای جنوبی

اما گردشگران برای سفر به اغلب کشورهای آمریکای جنوبی نیازمند اخذ ویزایی به نام توریست ویزا یا Tourist Visa هستند که نوعی ویزای اقامت کوتاه می باشد. غالبا نیز مهلت اقامت گردشگران با این ویزا از 3 ماه تا 6 ماه متغیر بوده و آنها برای دریافت این ویزا نیازمند ارائه پاسپورت با اعتبار بیش از 6 ماه و مدارک شناسایی دیگر هستند. شما عزیزان جهت اطلاع از 0 تا 100 اخذ ویزای توریستی آرژانتین یا ویزای توریستی برزیل و هر کشور آمریکای جنوبی می توانید با ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در ارتباط باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *