مهاجرت

سختی های پناهندگی در آلمان

سختی های پناهندگی در آلمان

سختی های پناهندگی در آلمان سبب آن شده است که ما در این مقاله به طور تخصصی به بررسی ابعاد و شرایط این روش مهاجرتی پر مخاطره بپردازیم. طرق مختلفی برای مهاجرت به کشور آلمان وجود دارد که روش بسیار دشوار و سخت برای این کار شیوه پناهندگی است که به سبب وجود انواع مقرارت ها و مشکلات پیش روی پناهجویان این روش هرگز توسط کارشناسان ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به دوستان عزیز پیشنهاد نمی شود.

پیرامون این موضوع سوالات مهمی نیز وجود دارد که برخی از مهمترین آنها عبارتند از:

  • آیا اخذ پناهندگی از آلمان سخت است؟
  • شرایط درخواست پناهندگی در آلمان به چه صورتی است؟
  • مسئول رسیدگی به درخواست پناهجویان در آلمان چه نهادی است؟
  • آیا پناهندگان در آلمان حق کار دارند؟
  • آیا اخذ پناهندگی از آلمان سخت است؟
  • شرایط درخواست پناهندگی در آلمان به چه صورتی است؟
  • مسئول رسیدگی به درخواست پناهجویان در آلمان چه نهادی است؟
  • آیا پناهندگان در آلمان حق کار دارند؟
  • وضعیت زندگی پناهندگان در آلمان چگونه میباشد؟

مشکلات پناهندگی در آلمان

مشکلات پناهندگی در آلمان شامل مشکلات عدیده ای است که هر کدام به یک شکل شخص پناهنده را دچار چالش ها می کند. عدم دسترسی به بهداشت و درمان در صورت بیماری و عدم دسترسی به حمام و سرویس بهداشتی مناسب از اولین مشکلات پناهندگی در آلمان است. نبود مسکن اختصاصی و اسکان در فضای باز به صورت جمعی در کمپ و عدم امنیت جانی و مالی نیز از مشکلات مهم پناهندگی در آلمان است. جداکردن افراد و خانواده ها و یا فرزندان از والدین نیز از مشکلات قابل توجه پناهندگی در آلمان برای خانواده ها محسوب می شود.

مهاجرت به آلمان و انواع روش های آن

آلمان Germany پنجمین کشور مهاجر پذیر جهان محسوب می شود. کشوری که به خاطر اقتصاد پیشرو، نظام آموزش عالی مدرن و نیز فرصت های اشتغال فراوان در کانون توجه مهاجران قرار دارد. به همین دلیل نی یکی از اولویت ها و رویاهای مهاجران خارجی زندگی در چنین کشور پیشرفته ای است. اما برایمهاجرت به آلمان متقاضیان هم بایستی یک هدف یا دلیل خوبی داشته باشند.

این دلایل است که روش های مهاجرت به آلمان را تعیین می کنند:

انواع روش های مهاجرت به آلمان

در واقع این روش های مهاجرتی از انواع روش های قانونی برای مهاجرت به کشور آلمان محسوب می شود و افرادی هم که از طرق فوق به آلمان سفر می کنند حتی می توانند شانس خودشان را برای اخذ بلوکارت (کارت آبی اتحادیه اروپایی)، مجوز اقامت دائمی و نیز پاسپورت آلمانی افزایش دهند.

اما برای مهاجرت قانونی به آلمان شرایط چندی نیز لازم است که در بخش زیر به آنها اشاره می شود:

شروط مهاجرت به آلمان

انواع ویزای مهاجرتی آلمان

همان طوری که در مطالب فوق نیز گفته شد، برای مهاجرت قانونی و آسان به کشور آلمان روش های مختلفی وجود دارد و تعیین همین روش ها نیز به اهداف و دلایل مهاجرتی افراد بستگی دارد. بر همین اساس نیز دولت آلمان برای متقاضیان مهاجرت قانونی به کشور آلمان انواع ویزاها به شرح ذیل را صادر می کند:

نوع ویزاشرایط
ویزای کار آلمانمخصوص کارگران ماهر خارجی در لیست مشاغل مورد نیاز آلمان مثل مهندسان، پزشکان، متخصصان IT و دیگر متخصصان. شرط اصلی برای اخذ این ویزای آلمان یافتن پیشنهاد کاری از کارفرمای آلمانی می باشد.
ویزای جستجوی کار آلمانویزایی با اعتبار 6 ماهه جهت کاریابی در آلمان که در اختیار متخصصان و فارغ التحصیلان خارجی قرار دارد. از شرایط اخذ این ویزا نیز می توان به ارائه مدرک آکادمیک، گواهی تمکن مالی و نیز مدرک زبان آلمانی اشاره کرد.
ویزای دانشجویی آلماننوعی ویزای اقامت- طولانی که برای دانشجویان بین المللی دارای پذیرش از دانشگاه های آلمان صادر می شود.
ویزای کارآفرینی آلمانمخصوص سرمایه گذاران خارجی که حداقل €250000 (یورو) داشته و علاقه مند راه اندازی یک بیزینس نوآورانه و سودآوری در آلمان هستند
ویزای الحاق خانوادگی آلمانمخصوص همسر و فرزند زیر 16 سال است بشرط اینکه همسر ازدواج واقعی اشان را ثابت کند و فرزند نیز شناسنامه معتبری داشته باشد. ایضا آنها دارای مدرک مهارت زبان آلمانی در سطح A1 داشته باشند.

جدیدترین قوانین مهاجرت به آلمان

درباره پناهندگی در آلمان در 2023

افرادی که به تازگی تصمیم به پناهندگی در آلمان گرفته اند باید با در نظر گرفتن شرایطی از قبیل مواجه شدن یا درهای بسته این کشور در خصوص اقامت پناهندگی آمادگی کامل داشته باشند. روند اخذ پناهندگی در آلمان روندی طولانی بوده و همواره در پیچ و خم تشریفات اداری و احکام دادگاهی قرار دارد و در این مسیر تنها کسانی که ضرر خواهند کرد پناهجویان به همراه خانواده ها هستند.

با وجود اینکه در سال 2023 مهاجرت به آلمان به عنوان کشور مهاجرپذیر مورد اقبال همگانی است، اما بین مهاجرت و پناهندگی فرق هست. مهاجرت به آلمان از طریق مبادی قانونی و بر طبق ویزاهای صادره از کشور آلمان می باشد در حالی که پناهندگی در آلمان به نوعی قرار دادن دولت آلمان در برابر یک عمل انجام شده است که مسلما برای آلمانی ها که به دنبال جذب مهاجرین متخصص در کشورشان می باشد، پذیرش پناهندگان بدون مهارت و تخصص می تواند بدترین خبر باشد.

با وجود اتخاذ سیاست “درهای باز” دولت آلمان در برابر پناهجویان، این سیاست به دلیل انبوه رد درخواست های پناهندگی توسط اداره مهاجرت و پناهندگی آلمان و ناکارآمدی دادگاه های آلمان در خصوص صدور حکم سریع و به موقع دیپورت این پناهجویان، عملا سیاست درهای باز آلمان را به درهای بسته بر روی پناهجویان تبدیل ساخت. در همین رابطه، وکلای مهاجرتی موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت به هیچ وجهی روش پناهندگی در آلمان را به عنوان روش مهاجرتی به آلمان در نظر نگرفته و به جای آن، به شما عزیزان طیف وسیعی از راه های مهاجرتی قانونی و سریع به آلمان را معرفی می کنند.

تعریف پناهنده و پناهندگی در آلمان

در آلمان پناهنده یا Refugee فردی است که به دلیل گریز از جنگ، پیگرد و مجازات، یا فجایع طبیعی ناگزیر به ترک وطن می باشد. به بیانی دیگر، پناهنده شخصی است که ناگزیر شده تا از مرزهای ملی بگذرد، فردی است که دیگر نمی تواند به وطن بازگردد. این فرد در صورت درخواست پناهندگی Refuge ممکن است که با پاسخ مثبت مواجه شده و وضعیت پناهندگی دریافت نماید و یا با جواب منفی مواجه گشته و دیپورت شود.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی اداره فدرال مهاجرت و پناهندگان آلمان در سال 2022 درخواست های بیشتری برای پناهندگی دریافت شده است که این میزان چیزی حدود 100278 درخواست اولیه بوده که نسبت به سال پیش تقریبا 35% افزایش یافته است.

از سال 2019 تا 2020، به دلیل همه گیری ویروس کرونا و بسته شدن مرزها، این اعداد به طور پیوسته در حال کاهش بوده و در سال 2023 این رقم افزایش یافت. حدود 19% از درخواست ها به کودکان زیر یک سال تعلق دارد. اکثر پناه جویان از کشورهای چون سوریه، افغانستان و عراق هستند و بیشترین درخواست با افزایش 57% متعلق به سوریه است(40473درخواست) و در رتبه دوم عراق با افزایش تقاضای 22% (8531 درخواست) قراردارد.

در 10 سال گذشته ترکیه بیش از هر کشور دیگری درخواست پناهندگی داشته است که در جدول زیر به بررسی 10 کشوری که بیشترین پناهنده را نسبت به جمعیت خود در دوره 2011-2023 پذیرفته اند می پردازیم.

بیشترین تعداد پذیرش پناهنده در جهان

شرایط زندگی پناهندگان در آلمان 2023

با مرور شرایط زندگی و معیشتی پناهندگان در کشور آلمان فقط می توان به یک نکته مهم پی برد و آن اینکه به پناهندگان در این کشور به عنوان مهاجران غیرقانونی یا مهاجران قاچاقی نگریسته می شود. از همین رو شرایط این پناهندگان خارجی در مراکز نگهداری کوچک با وضعیت بهداشتی پایین همراه با حداقل امکانات بسیار نامطلوب می باشد. در واقع مطابق قانون تابعیت آلمان تا زمان تعیین تکلیف نهایی وضعیت پناهندگان زندگی این افراد در آلمان به این صورت ادامه یافته و حتی از کوچکترین تلاشی جهت کار و کسب درآمد محروم هستند.

مطابق قوانین فدرال آلمان، پناهندگان به کشور آلمان تا حداقل 6 ماه پس از ورود به آلمان بایستی در مراکز پذیرش اولیه تعیین شده توسط دولت آلمان اسکان یابند. علاوه بر امکانات نامساعد، وجود پناهجویان از کشورها و فرهنگ های مختلف نیز بر سختی های پناهندگی در آلمان می افزاید. بر اساس آمارهای دولت آلمان بیش از 1 میلیون پناهجو در این کشور ساکن هستند که سهم پناهجویان سوری بیشتر از بقیه کشورها می باشد. نمودار زیر به خوبی نشانگر آمار بالای پناهندگان خارجی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی می باشد:

نمودار آمار پناهجویان در کشورهای اروپایی

ابهام قانونی جزء سختی های پناهندگی در آلمان

با وجود اینکه قانون اقامت آلمان (Aufenthaltsgesetz) تنها ناظر بر وضعیت پناهندگی است. اما نه این قانون و نه قانون پناهندگی (Asylgesetz) مفهوم پناهندگی را به خوبی تعریف نمی کند. اما بدیهی است که محتوا و محدودیت های آن نتیجه اصلی و اولیه دادگاه حکم دهنده تحت دادگاه قانون اساسی فدرال می باشد. مطابق بخش 16a از این قانون، شخص زمانی به عنوان تحت تعقیب سیاسی در نظر گرفته می شود که دچار نقض حقوق توسط اقدامات دولت یا شخص ثالث باشد. این نقض حقوق شخصی کرامت انسانی را خدشه دار کرده و فرد را از آزادی های مشروع خود محروم می کند.

اعمال محدودیت ها جزء سختی های پناهندگی در آلمان

ابتدأ امر لازم است به این نکته مهم اشاره شود که حق پناهندگی برای قربانیان آزار و اذیت سیاسی یک حق اساسی و به رسمیت شناخته شده ای در قانون اساسی آلمان می باشد. در یک دامنه وسیع تر نیز حق پناهندگی تعریف پناهنده را به صورت مقرر در کنوانسیون پناهندگی 1951 به رسمیت شناخته و تاکید می کند که به پناهجویان حفاظت های خاصی تحت قانون اعطاء شود. معمولا نیز این نوع حفاظت ها بخشی از خود شیوه پناهندگی بوده و توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی آلمان (BAMF) بدون هیچ درخواست دیگری تایید می شود.

در سال 1993 و 2015، حق نامحدود پناهندگی در آلمان مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته و با تجدید نظرهایی محدود شد. با توجه به بحران پناهندگی در نیمه دوم سال 2015، تغییر حق اساسی پناهندگی به یک تضمین عینی به منظور ارائه فرصت قانونی به دولت آلمان جهت تحمیل محدودیت زیاد یا اعمال سهمیه مطالبه شد. بر این اساس می توان نتیجه گرفت که مجلس و قانون کشور آلمان دست دولت آلمان و خانم مرکل را برای اعمال محدودیت های بیشتر بر پناهندگی باز گذاشته است.

با ویزای کار به راحتی وارد کشور آلمان شو

شیوه درخواست از سختی های پناهندگی در آلمان

شاید بتوان تشکیل پرونده درخواست پناهندگی در آلمان را به سبب عدم تسلط متقاضیان به فرهنگ و زبان آلمانی و نیز عدم اطلاع کامل پناهجویان در خصوص حقوق و تعهدات خود یکی از بزرگترین سختی های پناهندگی در کشور آلمان دانست. در این رابطه و به منظور درخواست پناهندگی، پناهندگان بایستی شخصا در یکی از مراکز پذیرش آلمانی ثبت نام کنند. در اینجا ملیت، تعداد نفرات، جنسیت و روابط خانوادگی پناهجویان با کمک برنامه EASY ثبت می شود. بعد از آن تعیین می شود که کدام مرکز پذیرش از پناهجو مراقبت کند. پس از آن متقاضی شخصا درخواست پناهندگی خود را به اداره آژانس فدرال تحویل می دهد.

در آلمان متولی رسیدگی به درخواست پناهجویان آژانس فدرال مهاجرت و پناهندگی این کشور می باشد. این درخواست بایستی توسط خود پناهجو و به صورت شفاف مکتوب شود. درخواست پناهندگی بایستی محدود به درخواست حفاظت بین المللی گردد. هر شهروند خارجی که مدارک ورود ضروری ندارند بایستی در نقطه مرزی درخواست پناهندگی خود را تحویل دهد. پس از ارائه درخواست و در صورت قبول آن به پناهجو مجوز اقامت موقت در طول پناهندگی داده می شود. دارندگان این مجوز تا 3 ماه حق کار نداشته و پس از این مدت مجاز به درخواست ویزای کار آلمان هستند.

شیوه درخواست از سختی های پناهندگی در آلمان

رد درخواست پناهندگی در آلمان

همانطوری که در مطالب پیشین نیز بیان شد، در آلمان فقط اداره مهاجرت و پناهندگی این کشور می باشد که حق صدور نظر نهایی و پذیرش یا رد درخواست ها را دارد. در این رابطه نیز بخش 29 قانون پناهندگی آلمان به صراحت بیان می کند که درخواست پناهندگی سیاسی زمانی رد می شود که اثبات شود پناهجو می تواند به کشور ثالث که در آنجا از آزار سیاسی مصون است نقل مکان کند. در حال حاضر با توجه به قوانین جدید کشور آلمان، اخذ پناهندگی از این کشور بسیار دشوارتر از گذشته شده است.

علاوه بر این موارد دیگری نیز باعث رد درخواست پناهجویان می گردد. یکی از این موارد ارائه اطلاعات ناقص یا کاذب که قانون پناهندگی آلمان حکم به رد آن درخواست می دهد. ایضا وجود سوابق کیفری و مجرمیت نیز از جمله مواردی است که منجر به رد فوری و دیپورت متقاضی می گردد.

راه های جایگزین پناهندگی در آلمان

با وجود این معایب، دلیل انتخاب راه مهاجرت از طریق پناهندگی را می توان عدم آگاهی افراد از راه های مهاجرت قانونی اعم از راه های ارزان و راحت مانند تحصیل و کار دانست. به عنوان مثال کشور آلمان به دارای نظام آموزشی رایگاه است و همچنین به افراد ویزای کار بدون مدرک زبان ارائه می دهد، پس بهتر هست راه های قانونی را انتخاب کرد تا جان و مال افراد به خطر نیوفتد. در حال حاضر بهترین راه اخذ اقامت آلمان از طریق ویزای جستجوی کار است، چرا که هم فرصت های شغلی زیادی در این کشور وجود دارد، هم سطح درآمد در آلمان بسیار بالا است.

در کل دلایل تحصیل در آلمان از این قرار است:

دلایل تحصیل در آلمان

ویزای جستجوی کار آلمان یک ویزای 6 ماهه بوده و شرایط درخواست آن از قرار زیر است:

شرایط ویزای جستجوی کار آلمان

هموطنان عزیز در جریان باشند که روش های مختلفی برای مهاجرت قانونی و راحت به کشور آلمان وجود دارد، اما شیوه پناهندگی یکی از سخت ترین و پرخطرترین این روش ها است که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت این روش را هرگز به هموطنان توصیه نمی کند.

سوالات متداول درباره سختی های پناهندگی آلمان

اکنون به پاسخ سوالاتی درباب شرایط پناهندگی در آلمان 2023 و مشکلات و موانع آن می رسیم:

  • آیا آلمان پناهنده قبول می کند؟ بر طبق کنوانسیون مربوط به وضعیت پناهندگی، آلمان از جمله کشورهایی است که به افرادی که با خطر تعقیب بخاطر نژاد، مذهب، ملیت یا تعلق به گروه خاص قرار دارند وضعیت پناهندگی اعطاء می کند. از سال 2005، پناهندگان به رسمیت شناخته شده از حقوق و امتیازات مشابهی همانند پناهجویان برخوردار هستند.
  • چقدر پناهنده در آلمان وجود دارد؟ بنا به گزارش روندهای جدید سازمان ملل تا اواخر سال 2018 میلادی آلمان در حدود 1.06 میلیون نفر پناهنده داشته است که بیشترین تعداد این پناهجویان متعلق به کشور سوریه است.
  • در کشور آلمان، سازمان یا نهاد رسیدگی کننده به درخواست پناهندگان چیست؟ درخواست های پناهندگی در کشور آلمان معمولا توسط اداره فدرال مهاجرت و پناهندگی (BAMF) مورد رسیدگی قرار می گیرد.
  • حداکثر زمان اقامت پناهجویان در مراکز پذیرش چقدر می باشد؟ آنها باید 6 ماه تا زمان رسیدگی به درخواست خود در این مراکز بمانند.
  • انواع راه های مهاجرت به آلمان کدامند؟ مهاجرت تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج و تولد انواع این راه ها می باشد.
  • شرایط مهم و تعیین کننده برای انجام یک مهاجرت قانونی و آسان به آلمان چیست؟ داشتن گواهی تمکن مالی، مدرک مهارت زبان آلمانی و همچنین بیمه سلامت معتبر از جمله این شرایط می باشد.
  • ویزاهای مختلفی که دولت آلمان برای متقاضیان صادر می کند کدامند؟ اینها شامل ویزای کار، ویزای جستجو کار، ویزای دانشجویی، ویزای کارآفرین و نیز ویزای الحاق خانواده می باشد.
4.9/5 - (68 امتیاز)

18 دیدگاه برای “سختی های پناهندگی در آلمان

  1. طلایی پور گفت:

    شرایط زندگی در آلمان بهتر است یا سوئد؟

  2. صیادی گفت:

    در مورد حقوق دانشجویی هم مطلب بذارید لطفاا اینکه چه کارهایی هم اونجا بیشتر درآمد دارد؟

  3. Nazarian گفت:

    سلام ورود به دانشگاه های آلمان چه شرایطی داره؟

  4. Saba گفت:

    سلام ممنون از مطالب به روزتون

    لطفا در مورد ویزای کاری آلمان توضیح دهید.

  5. فرشید گفت:

    اگر شخصی بتواند با ویزای کاری مهاجرت کند بار خود را بسته است.

  6. اصغرزاده گفت:

    هزینه های زندگی در آلمان بیشتره یا اتریش؟

  7. Arezoo گفت:

    ممنون از مطالب خوبتون.
    سطح درآمدها در این کشور پاسخگوی حداقل هزینه ها می باشد؟
    تشکر.

  8. ماهان عشقی گفت:

    هزینه زندگی در آلمان به اندازه هزینه زندگی در اتریش هست؟

    1. داوری گفت:

      سلام و عرض ادب
      تقریبا میشه گفت یکسانه اما اتریش مقداری بیشتره

  9. حسین حبیبی گفت:

    سلام واحترام،
    واقعا سایت خیلی خوبی دارید، مطالبتون کاملا بروز و مفید می باشد.
    باتشکر

  10. امیر عباس گفت:

    بابت مطلب به روزتون در مورد هزینه زندگی در سال 2018 تشکر میکنم اگه امکانش هست در مورد ویزای کاری آلمان هم مطلب بذارید

  11. قراری گفت:

    سلام. شنیده ها حاکی از اعمال محدودیت های قانونی در زمینه مهاجرت و پناهندگی در آلمان می باشد . محدودیت ها چگونه است و برای کدام کشورهاست

  12. Ali گفت:

    سلام هزینه ی زندگی در آلمان درمقاسیه با کشور کاندا به چه صورت است ؟

  13. ترانه گفت:

    هزينه زندگي دانشجويي چقدر هست؟؟

  14. حامد گفت:

    شنيدم ويزا كار آلمان شرايطش بهتره

  15. leilakk گفت:

    سلام. به نظرم آلمان از هر لحاظ کشور جذابیه.

  16. hiva گفت:

    سلام
    از مطالب خوبتون ممنونم
    ايا كسي كه در آلمان دانشجو هست براي تامين هزينه زندگي در آلمان ميتونه كار در حين تحصيل انجام بده؟
    ممنونم

  17. تارخ گفت:

    ممنون از مقاله خوبتون
    ايا هست مقاله اي كه هزينه همه شهرها رو داشته باشه؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *