مهاجرت

قوانین پناهندگی در قبرس

قوانین پناهندگی در قبرس

در سال های اخیر برخی از مردم به دنبال آشنایی با قوانین پناهندگی در قبرس بوده و قصد مهاجرت از طریق پناهندگی به این کشور را دارند. این مقاله که پیش روی شماست صرفا جهت آشنایی با قوانین حاکم بر قبرس در زمینه پناهندگی ارائه می گردد. چرا که موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت هیچگاه روش پناهندگی را به دلیل این که ریسک های زیادی را شامل می گردد، به متقاضیان پیشنهاد نمی دهد. برای مهاجرت روش های مختلفی مانند کاری، تحصیلی، ازدواج و غیره وجود دارد. برای بررسی قوانین پناهندگی در قبرس لازم است ابتدا با تعریف و مفهوم پناهندگی و پناهنده آشنا شوید. فرد پناهنده به کسی گفته می شود که به دلایلی از قبیل تبعیض نژادی، عضویت در گروه های خاص، مذهبی و دینی، سیاسی، جنگ و غیره در کشور خود دارای امنیت نبوده، مورد آزار و شکنجه قرار گرفته و به سایر کشورها پناهنده می شود.

  • آیا قبرس پناهندگان خارجی را می پذیرد؟
  • شرایط مهاجرت قاچاقی پناهجویان خارجی در قبرس چیست؟
  • برای اعلام پناهندگی در قبرس چه پیش شرط هایی لازم است؟
  • چه معایبی در پناهندگی در قبرس وجود دارد؟

درباره کشور قبرس

کشور قبرس به دو بخش جمهوری قبرس و قبرس شمالی که همان جمهوری ترک است تقسیم بندی گردیده است. در قبرس بحران اقتصادی وجود دارد و بالاترین نرخ بیکاری در بین کشورهای اتحادیه اروپا متعلق به قبرس است. سیستم پناهندگی در قبرس از سال 2002 میلادی در این کشور اجرایی گردید. این کشور در حوزه شنگن قرار دارد اما همواره حقوق پناهندگان در قبرس نادیده گرفته می شود. به همین دلیل مهاجرت از طریق پناهندگی روش مناسبی نبوده و پیشنهاد نمی شود. وضعیت افراد پناهجو و پناهنده به قبرس بسیار اسف بار بوده و آنان به دلیل جلوگیری از اخراج از قبرس، مجبور هستند کارهای غیر قانونی و طاقت فرسا انجام دهند. ضمنا کشور قبرس یک کشور مهاجر پذیر نیست. برای اطلاع از قوانین پناهندگی در قبرس به مطالعه ادامه مقاله بپردازید.

درباره قوانین پناهندگی در قبرس در 2022

کشور قبرس در سال های اخیر بسیار مورد توجه پناهجویان بوده و متقاضیان زیادی دارد. اما این کشور به هیچ عنوان استانداردهای قانونی و تسهیلات در اختیار پناهجویان قرار نمی دهد. طبق قوانین پناهندگی در قبرس، تقاضای پناهندگی از سوی پناهجویان بایستی در خارج از خاک این کشور و یا در مرزهای ورودی آن، تسلیم سرویس پناهندگی اداره مهاجرت و اتباع خارجی و یا اداره های پلیس گردد. در این درخواست باید آدرس معتبر و مشخصی وجود داشته باشد. ارائه تقاضای پناهندگی و انجام مصاحبه در کشور قبرس تقریبا بین 6 الی 12 ماه به طول می انجامد.

مدت زمان درخواست تجدیدنظر و اعتراض به پاسخ اولیه تقاضای پناهندگی، 45 روز می باشد. این اعتراض بایستی به زبان یونانی انجام گیرد. رسیدگی به درخواست های تجدیدنظر و اعتراض بر عهده قضات دادگاه اداری است که بیشتر مواقع رد می گردد. فردی که درخواست پناهندگی وی مردود اعلام شده است، باید ظرف مدت 75 روز خاک کشور قبرس را ترک کند. در غیر این صورت از سوی دولت قبرس دیپورت می گردد.

معایب قوانین پناهندگی در قبرس

از جمله نکات منفی، قوانین پناهندگی در قبرس و معایبی که برای پناهندگی در قبرس وجود دارد موارد ذیل می باشد:

  • هیچ گونه کمک مالی در روند پناهندگی از سوی دولت به پناجویان ارائه نمی گردد.
  • هیچ گونه تسهیلاتی قانونی برای افراد پناهجو از سوی دولت در نظر گرفته نمی شود. در نتیجه آنها با محدودیت فراوانی رو به رو می شوند.
  • فرآیند پناهندگی در قبرس بسیار طولانی بوده و مدت زمان آن نامشخص می باشد.
  • برخورد قضات قبرسی با پناهندگان بر طبق قوانین حاکم بر اتحادیه اروپا نبوده و در این خصوص آموزشی ندارند.
  • اقامتگاه ها در کشور قبرس مطابق با استانداردهای بهداشتی نبوده و ظرفیت پایینی دارند.
  • ساعات کاری پناهندگان در قبرس طاقت فرسا و طولانی است.
  • پس از این که اعلام پناهندگی از سوی پناهجو در قبرس انجام شد، دولت آنان را مجبور می کنند کارهای غیر قانونی انجام دهند.
  • در ابتدای پناهجویی، آنها برای مدت طولانی به زندان انداخته می شوند تا بررسی های لازم برای تشخیص هویت آنان انجام گیرد.
  • غالبا با درخواست پناهندگی افراد پناهجو موافقت نمی گردد.

معایب قوانین پناهندگی در قبرس

قوانین پناهندگی در قبرس و اتحادیه اروپا

قوانین پناهندگی و عملکرد کشورهای اتحادیه اروپا یکسان نبوده و با یکدیگر متفاوت است. امروزه در بین این کشورها، تنها 9 کشور هستند که با درخواست پناهندگی پناهجویان موافقت نموده و حق و حقوق آنها را پایمال نمی کنند. طبق قوانین دوبلین اتحادیه اروپا، فرد پناهجو باید درخواست پناهندگی خود را به اولین کشوری که به آن رسیده است، ارائه و اعلام نماید.

به عبارت دیگر شاید در چندین کشور اروپایی دارای اثر انگشت باشد. اما پرونده پناهندگی وی به کشوری فرستاده می شود که اولین اثر انگشت را از او گرفته باشند. قانون دوبلین مشخص کننده این است که کدام کشور مسئولیت رسیدگی به تقاضای پناهندگی فرد را بر عهده دارد. چنانچه با درخواست پناهندگی شخص متقاضی موافقت نگردد، وی موظف است بلافاصله کشور مورد نظر را ترک نموده و به کشور مبدا برگردد.

وضعیت زندگی پناهجویان در قبرس

دولت قبرس اقدام به زندانی پناجویان جهت شناسایی هویت آنها می کند که بیش از 22 ماه طول می کشد. اما به طور معمول بایستی حداکثر 18 ماه باشد. پس از این که با درخواست پناهجویان موافقت گردید، می توانند در اقامتگاه های قبرس سکونت نمایند. کشور قبرس دارای دو اقامتگاه است که قابلیت جای دادن 300 نفر را در خود دارد. پناهندگان قانونا بایستی مبلغ 320€ (یورو) به صورت ماهانه از این کشور دریافت دارند، اما اکثر مواقع این کار توسط دولت قبرس انجام نشده و هیچ مبلغی توسط دولت پرداخت نمی گردد.

شرایط اشتغال پناهندگان درقبرس

حق کار در قبرس پس از گذشت 6 ماه به پناهجویان داده می شود که لازمه آن ثبت نام در موسسات کاریابی است. زمینه های شغلی برای آنان کشاورزی، نظافت و بازیافت زباله است که بابت آن حداکثر 500€ (یورو) به صورت ماهیانه به آنان پرداخت می گردد. مدت زمانی که طول می کشد تا حق پناهندگی در قبرس به پناهجویان خارجی داده شود 5 سال می باشد.

پناهندگان پس از گذشت 5 سال و اخذ اقامت جزو شهروندان قبرسی درجه دوم محسوب می شوند که می توانند با گرفتن کارت پزشکی A از هزینه های درمانی تقریبا رایگان بهره مند گردند. موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت مهاجرت از طریق پناهندگی را پیشنهاد نمی نماید. زیرا راه های قانونی و بهتری برای مهاجرت به قبرس وجود دارد که می توان از آن طریق اقدام نمود.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *