ویزای تحصیلی

كار پس از تحصيل در بلغارستان

كار پس از تحصيل در بلغارستان

اکثر دانشجویانی که به کشور بلغارستان مهاجرت می کنند به فکر كار پس از تحصيل در بلغارستان هستند تا بتوانند اقامت و سپس تابعیت این کشور اروپایی را کسب کنند. دلیل اصلی تمایل به اخذ اقامت این کشور آن است که بلغارستان یکی از کشورهای اتحادیه اروپا است و کسب اقامت و تابعیت این کشور با مزایای بی شماری همراه است. برای مهاجرت تحصیلی به کشور بلغارستان برخی از افراد نیاز به کسب ویزای این کشور دارند و در صورتی که بخواهند پس از اتمام دوره های تحصیلی خود در بلغارستان مشغول به کار شوند، می بایست شرایط مورد نیاز را داشته باشند. در ادامه کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت شما عزیزان را علاوه بر شرایط كار پس از تحصيل در بلغارستان و کسب مجوز اقامت و كار پس از تحصيل در بلغارستان از تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بلغارستان نیز آگاه خواهند ساخت.

  • شرایط تحصیل در کشور بلغارستان چیست؟
  • آیا بلغارستان مقصد مناسبی برای کار پس از تحصیل است؟
  • زبان کار در کشور بلغارستان چیست؟
  • درآمد نیروی کار در بلغارستان چقدر است؟
  • آیا می توان با تحصیل در این کشور، اقامت بلغارستان را نیز به دست آورد؟

فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بلغارستان

نزدیک به 85٪ فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بلغارستان (از سن بیست تا سی و چهار ساله) که سال گذشته از دانشگاه خود فارغ التحصیل شده اند موفق به یافتن شغل و اشتغال در زمینه های مرتبط با دانش کسب کرده شده اند. شاخص اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف کشور بلغارستان حتی بالاتر از میانگین اتحادیه اروپا است و لازم به ذکر است که 83% فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف کشور بلغارستان موفق به کار پس از تحصيل در بلغارستان شده اند. براساس داده های کنونی NSI، سال گذشته حدود 54.500 دانشجو از تحصیلات عالی خود در دانشگاه های کشور بلغارستان فارغ التحصیل شده اند و بیش از 46000 نفر از آنها با موفقیت ورود به بازار کار را پشت سر گذاشته اند. همچنین تنها نزدیک به 8000 فارغ التحصیل باقیمانده ممکن است برای پیدا کردن شغل در زمینه های مختلف با مشکل روبرو شده باشند.

مطابق آمار ملی، در سال 2022 تعداد دانشجویان دانشگاه های کشور بلغارستان که فارغ التحصیل رشته تخصصی مدیریت تجارت بودند اندکی بیشتر بود و تعداد آن ها به 15000 نفر می رسید. همچنین تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بلغارستان در زمینه علوم جامعه و آموزش به ترتیب به 6000 نفر و 5000 نفر می رسید. دانشجویان و متقاضیانی که در رشته های زبان و حقوق خارجی فارغ التحصیل شده اند پایین ترین تعداد فارغ التحصیلان دانشگاه های کشور بلغارستان بودن که تعداد آنها به 1200 نفر می رسید. همچنین در دانشگاه های کشور بلغارستان عدم توازن جنسیتی در فارغ التحصیلان وجود دارد و تعداد فارغ التحصیلان زن به 32800 نفر می رسد در حالیکه تعداد مردانی که از دانشگاه های کشور بلغارستان فارغ التحصیل شده اند 21600 نفر است. این بدان معناست که تعداد فارغ التحصیلان زن دانشگاه با حدود 11000 نفر بیشتر از تعداد فارغ التحصیلان مرد است.

شرایط كار پس از تحصيل در کشور بلغارستان

شرایط كار پس از تحصيل در کشور بلغارستان

دانشجویان و متقاضیانی که از دانشگاه های کشور بلغارستان فارغ التحصیل می شوند و قصد دارند پس از اتمام دوره های تحصیلی خود اقدام به کسب مجوز کار کنند و در سازمان ها، کمپانی ها و شرکت های مختلف مشغول به کار شوند، می بایست اطلاعات کافی درباره شرایط كار پس از تحصيل در بلغارستان داشته باشند. به طور کلی برای اشتغال پس از اتمام دوره ها و برنامه های تحصیلی در دانشگاه های کشور بلغارستان فارغ التحصیلان شش ماه وقت دارند تا شغل مناسب مرتبط با رشته تحصیلی خود پیدا کنند و مشغول به کار شوند. باید در نظر داشته باشید که شرایط اشتغال در کشور بلغارستان برای تمامی دانشجویان و متقاضیان یکسان نمی باشد. برای مثال، دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، منطقه اقتصادی اروپای و یا سوئیس هستند می توانند بدون محدودیت در کشور بلغارستان مشغول به کار شوند و درآمد خود را کسب کنند.

لازم به ذکر است که دانشجویانی که شهروند یکی از کشورهای اتحادیه اروپا، کشورهای منطقه اقتصادی اروپای و یا کشور سوئیس هستند حتی برای تحصیل در کشور بلغارستان نیز به ویزای و یا مجوز نیاز ندارند و تنها در صورتی که بخواهند بیش از شش ماه در این کشور بمانند می بایست اقدام به کسب مجوز اقامت کنند. اما دانشجویان و متقاضیان کشورهای ثالث برای مهاجرت به بلغارستان جهت تحصیل در بلغارستان حتما باید در صورت نیاز ویزای این کشور را کسب کنند. همچنین بعد از اتمام دوره های تحصیلی خود در صورتی که این افراد موفق به یافتن شغل مناسب شوند، می بایست اقدام به کسب مجوز اقامت و مجوز کار کنند و نوع ویزای خود را نیز تغییر دهند. پس از پنج سال اقامت در کشور بلغارستان، دانشجویان و متقاضیان کشورهای ثالث نیز می توانند اقامت دائمی بلغارستان را کسب کنند و بدون محدودیت ساکن این کشور شوند.

کسب مجوز اقامت و كار پس از تحصيل در بلغارستان

برای کار در بلغارستان متقاضیان و فارغ التحصیلان کشورهای ثاثل به یک مجوز کار صادر شده توسط وزارت کار و سیاست اجتماعی بلغارستان نیاز دارند که به آنها امکان می دهد حداقل یک سال در این کشور مشغول به کار شوند. متقاضیانی که قصد دارند در بلغارستان با کسب حقوق و دستمزد کار کنند، می بایست به کمک کارفرمای خود اقدام به کسب مجوز کار در کشور بلغارستان کنند. شرایط کار در کشور بلغارستان با اکثر کشورهای اتحادیه اروپا یکسان است. در بلغارستان همه افراد مشمول مالیات مسطح 10٪ هستند که بطور خودکار از درآمدهای ماهانه آنها کسر می شود. شرایط کار در بلغارستان به دلیل قانونگذاری مترقی و توسعه سیستم های مراقبت های بهداشتی و تأمین اجتماعی بهبود یافته است. در عین حال متقاضیان و فارغ التحصیلان باید در نظر داشته باشند که ایمنی در محل کار و حفاظت از محیطی در کشور بلغارستان قابل قبول و پذیرفتنی نیستند.

متقاضیان خارجی که مایل به اقامت طولانی مدت در بلغارستان هستند (بیش از سه ماه در هر دوره 6 ماهه) باید درخواست مجوز اقامت کنند. لازم به ذکر است که به شهروندان اروپایی که قصد دارند بیش از سه ماه در بلغارستان بمانند، گواهی اقامت ارائه می شود. پس از کسب مجوز اقامت در کشور بلغارستان، متقاضیان می توانند در این کشور زندگی، اقامت و سفر کنند و مشغول به تحصیل شوند. اتباع خارجی که موفق به کسب اقامت طولانی مدت در جمهوری بلغارستان شده اند می توانند مجوز اقامت طولانی مدت اتحادیه اروپا را دریافت کنند. هموطنان عزیز برای کسب اطلاعات بیشتر از شرایط اشتغال و زندگی در کشورهای اتحادیه اروپا و سایر کشورهای مدرن دنیا مانند کشورهای کانادا، استرالیا، انگلستان و غیره می توانید با همکاران ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت تمس بگیرید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *