مهاجرت

کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک

کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک

کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک شامل چه کشورهایی هستند؟ آیا داشتن پاسپورت بلژیک به منزله برخورداری از حقوق شهروندی اروپاست؟ آیا با پاسپورت بلژیک می توان آزادانه به سراسر اروپا تردد کرد؟ درحال حاضر رتبه جهانی پاسپورت بلژیک چیست؟ مشخصات پاسپورت بلژیک شامل چه مواردی است؟ شرایط و روش های درخواست پاسپورت بلژیک کدامند؟ آیا داشتن پاسپورت دوم در بلژیک امری قانونی است؟ اینها تماما سوالات تخصصی درباب پاسپورت بلژیک می باشد که کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در مقاله حاضر به بررسی و تحلیل آن می پردازیم.

آشنایی با مشخصات پاسپورت بلژیک

پاسپورت های بلژیکی Belgian passports به پاسپورت هایی گفته می شود که توسط دولت بلژیک برای شهروندان این کشور جهت آسان سازی سفرشان صادر می شود. در حال حاضر نیز وزارت امور خارجه بلژیک مسئول اصلی و متولی صدور این پاسپورت برای شهروندان بلژیکی می باشد. طبق قوانین اروپایی نیز دارندگان پاسپورت بلژیک نه تنها سیتی زن بلژیک بلکه شهروند اروپا نیز به حساب می آیند. کارکردها و اهداف حاصل از صدور این پاسپورت عبارتند از:

کارکردهای پاسپورت بلژیک

جالب است بدانید که دولت بلژیک برای متقاضیان انواع پاسپورت های زیر را صادر می کند:

  • پاسپورت استاندارد
  • پاسپورت دیپلماتیک
  • پاسپورت خدمات
  • پاسپورت موقت
  • مدرک سفر اضطراری

پاسپورت بلژیک نیز همانند دیگر پاسپورت های اروپایی دارای جلدی زرشکی رنگ بوده و بر روی آن علاوه بر آرم ملی همچنین کلمات پادشاهی بلژیک و پاسپورت به سه زبان آلمانی، فرانسوی و بلژیکی نگاشته شده است. هزینه صدور این پاسپورت اروپایی نیز از قرار ذیل می باشد:

متقاضیانهزینه به یورو
بزرگسالان (64 صفحه صادره در بلژیک)245€
بزرگسالان (64 صفحه صادره در خارج)240€

شرایط اخذ پاسپورت بلژیک

مطابق قوانین بلژیک، جهت دریافت پاسپورت این کشور 3 روش تولد، اقامت و فرزندخواندگی وجود دارد. اولین و آسان ترین روش برای اخذ پاسپورت بلژیک، روش تولد در این کشور اروپایی است. توجه داشته باشید که در این روش تابعیت بلژیکی بر مبنای ترکیبی از اصل خاک و اصل خون به افراد اعطاء می شود. به عبارت بهتر، هم مکان تولد و هم والدین بلژیکی در تعیین شهروندی افراد نقش دارند. اما در روش فرزند خواندگی والدین یا یکی از والدین حتما بایستی جزء اتباع بلژیکی باشد. اما شرط قبول شهروندی بلژیک از طریق اقامت این است که:

  • اولا سن متقاضی بالای 18 سال باشد.
  • دوما حدود 3 سال نیز مقیم دائمی بلژیک باشد.

امتیازات پاسپورت بلژیک چیست؟

قبل از هر بحثی در باب امتیاز برخورداری از پاسپورت بلژیک باید در جریان بود که طبق رتبه بندی سال 2021، پاسپورت بلژیک مشترکا با پاسپورت های سوئیس، آمریکا، انگلستان و نیوزلند پاسپورت هفتم جهانی است. بنابراین اولین و بزرگترین امتیاز داشتن این پاسپورت مسافرت بدون روادید به حدود 187 کشور جهان سفر کرده و حتی در برخی از کشورها تا ماکسیمم 90 روز نیز اقامت داشت:

رتبه  7پاسپورت بلژیک در بین برترین پاسپورت های جهان

اما مسافرت بدون روادید تنها امتیاز داشتن پاسپورت بلژیک نیست و این پاسپورت به دارنده آن مزایای زیر را نیز اعطاء می کند:

  • حق شهروندی و سیتی زن اروپا
  • اجازه داشتن تابعیت دوگانه در بلژیک
  • شرایط آسان اخذ تابعیت بلژیکی
  • امکان زندگی، کار و اقامت آزاد در سراسر اتحادیه اروپا (EU)
  • ثبت بدون محدودیت یک شرکت تجاری در بلژیک
  • استفاده از فرصت تحصیلات رایگان در بلژیک و اروپا
  • بهره مندی از خدمات درمانی عمومی
  • مشارکت در امور اجتماعی- سیاسی
  • خرید و فروش آزادانه املاک و غیره

لیست کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک

لیست کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک

همان طوری که پیشتر هم گفته شد، کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک یا همان مقاصد بدون ویزا برای پاسپورت بلژیک امتیاز بسیار مهمی است. در ال حاضر نیز تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک تقریبا به 187 کشور شامل موارد زیر می رسد:

قارهکشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک
اقیانوسیهساموآ، میکرونزیا، تووالو، جزایر کوک، فیجی، پلنزیای فرانسوی،کیریباتی، جزایر مارشال، جزایر پالائو، جزیره ماریانا شمالی، وانوتو، کالدونیای جدید، نیئو و جزایر سلیمان
خاورمیانهفلسطین، قطر، ارمنستان، اسرائیل، عراق، گرجستان، امارات متحده عربی، عمان و ترکیه
اروپامونته نگرو، مجارستان، آلبانی، کوزوو، انگلستان، اتریش، ایرلند، بلغارستان، قبرس، دانمارک، جزیر فارو، فرانسه، یونان، مقدونیه شمالی، مولداوی، لیختن اشتاین، لوکزامبورگ، لهستان، رومانی، اسلواکی، صربستان، هلند، اسلوونی، سوئیس، سوئد، اوکراین، واتیکان، سان مارینو، اسپانیا، نروژ، گرینلند، پرتغال، جمهوری چک موناکو، مالتا، استونی ، بلاروس، لیتوانی، فنلاند، گیبرالتار، ایسلند، ایتالیا، کرواسی، بوسنی، آندورا و لتونی
کارائیبهند غربی فرانسه، جزیره سایمان، مونتسرات، هائیتی، آنگیلا، آروبا، باربادوس، جمهوری دومینیکن، باهاماس، بریتیش ویرجین آیلند، سنت لوسیا، کراکو، گرانادا، سنت وینستن، سنت کیتس، جزیره تورکز و کایکوس، بونیر، دومنیکا، سنت مارتن، ترینیداد و توباکو و آنتیگوآ و باربودا
آسیاتایوان، تایلند، قزاقستان، ژاپن، مالزی، فیلیپین، کره جنوبی، ازبکستان، ماکائو، سنگاپور، هنگ کنگ، برونئی و اندونزی
آمریکاونزوئلا، پرو، هوندوراس، آرژانتین، جزیر فالکلند، نیکاراگوئه، برمودا، اکوادور، برزیل، شیلی، کاستاریکا، السالوادور، کلمبیا، پاراگوئه، گینه، اروگوئه، گویان، مکزیک، پاناما، گواتمالا، بولیوی و بلیز
آفریقاگامبیا، تونس، بوتسوانا، مایوت، آفریقای جنوبی، مراکش، جزایر کیپ ورده، رینوین، نامیبیا، سائو توم، زامبیا، موریتس، سنگال، لسوتو و اسواتنی

تعداد کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک

آگاهی از کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک به منظور دانستن ارزش این پاسپورت اروپایی بسیار مهم است. همان طوری که در تصویر زیر نیز مشاهده می شود، کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک به 2 دسته کلی کشورهای اتحادیه اروپا (رنگ آبی) و سایر کشورها (رنگ سبز) تقسیم بندی می شود. این کشورها نیز معرف کشورهایی است که اتباع بلژیکی بدون روادید و فقط بت همان پاسپورت بلژیکی می توانند به آنها سفر کنند:

نقشه کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک

اما نباید فراموش بکنیم که خیلی از کشورهای جهان نیز هستند که در زمره کشورهای لغو روادید با پاسپورت بلژیک قرار نمی گیرند و به صورت زیر دسته بندی می شود:

کشورهارنگ بندی
کشورهایی که برای اتباع بلژیکی روادید هنگام ورود صادر می کنند.زیتونی
کشورهایی که برای اتباع بلژیکی روادید الکترونیکی صادر می کنند.سبز دریایی
کشورهایی که برای اتباع بلژیکی هم روادید الکترونیکی و هم روادید هنگام ورود صادر می کنند.سبز روشن
کشورهایی که برای اتباع بلژیک فقط ویزای ورود اعطاء می کنند.خاکستری

راه های مهاجرت به بلژیک مخصوصا برای دو طیف دانشجویان و نیروهای متخصص زیاد است. این دسته از افراد می توانند با داشتن دعوت نامه از دانشگاه بلژیک و یا برخورداری از جاب آفر یا دعوت نامه از شرکت بلژیکی نسبت به اخذ اقامت بلژیک اقدام کنند. پس توصیه می شود از صفر تا صد فرآیند مهاجرت به بلژیک را از موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت استعلام فرمائید.

5/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *