مهاجرت

کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی در حدود 173 کشور جهان بوده و این برای پاسپورت شانزدهم جهان یک امتیاز بزرگی تلقی می شود. بنابراین پاسپورت کرواسی اصلا یک پاسپورت ضعیفی نیست بلکه شما با داشتن این پاسپورت نه تنها آزادانه می توانید به کلیه کشورهای اروپایی سفر بکنید بلکه شما از حق کار و زندگی در سراسر اروپا نیز برخوردار خواهید شد.

اما به استناد تحلیل های تیم کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله، فرآیند اخذ پاسپورت کرواسی علی رغم قانونی بودن پاسپورت دوم در این کشور خیلی دشوار است. بر این اساس متقاضیان شانس خود برای دریافت شهروندی کرواسی را می توانند از 4 روش مختلف خون، خاک، اقامت و نیز معاهدات بین المللی امتحان کنند.

مشخصات پاسپورت کرواسی

پاسپورت کرواسی Croatian passport با هدف مسافرت بین المللی برای اتباع کرواسی صادر می شود. این پاسپورت تحت نظارت و با مسئولیت کامل وزارت داخله کرواسی برای متقاضیان صادر می شود. پاسپورت کرواسی از آن نظر اهمیت دارد که دارندگان این پاسپورت شهروند اروپایی محسوب می شوند و از همین رو آنها نیز دارای تمام امتیازات و حق و حقوق یک شهروند اروپایی در آلمان یا فرانسه هستند. این پاسپورت برخلاف اغلب پاسپورت های اروپایی نه در جلد زرشکی بلکه در جلدی به رنگ آبی نفتی چاپ شده و در وسط جلد آن آرم ملی کرواسی قرار دارد. کلمات Europska Unija و در Republika Hrvatska بالای این آرم و کلمه Putovnica به همراه سمبول پاسپورت بیومتریک ( ) در پایین آرم قرار می گیرد. تصویر از ظاهر پاسپورت بهمراه رتبه و تعداد کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت کرواسی را در زیر مشاهده می کنید:

مشخصات پاسپورت کرواسی

همانند اغلب کشورهای اروپایی نیز پاسپورت کرواسی در سه نوع مختلف پاسپورت معمولی، پاسپورت دیپلماتیک و گواهی سفر صادر می شود. لازم به ذکر است که اولین پاسپورت بیومتریک کرواسی در 29 ژوئن سال 2009 به متقاضیان عرضه شده است و نسخه فعلی به عنوان اولین نسخه اروپایی نیز در 3 آگوست سال 2015 ارائه شده است. در کل، اعتبار پاسپورت کرواسی از زمان صدور 6 تا 10 سال بوده و هزینه صدور آن نیز در حدود 48€(یورو) می باشد.

نکات کلیدی در خصوص کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

قبل از اعزام به کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی، تمامی متقاضیان باید نکات کلیدی در این زمینه را به خوبی مطالعه کنند. در غیر این صورت با مشکلات گسترده ای در حوزه های مختلف مواجه خواهند شد. یکی از اصلی ترین نکات در این زمینه این است که، قوانین سفر به کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی به ویژه کشورهای شنگن متفاوت خواهد بود. زیرا سفر به کشورهای حوزه شنگن با پاسپورت کرواسی دارای بوروکراسی های پیچیده و سختگیرانه ای می باشد. اما نگران نباشید، زیرا قوانین کشورهای حوزه شنگن به طور کامل در جمهوری کرواسی به عنوان یک کشور عضو اعمال می شود. یکی دیگر از نکات این است که، رژیم پاسپورت کرواسی بخشی از قوانین اتحادیه اروپا می باشد.

شرایط دریافت پاسپورت کرواسی در سال 2023

قبل از پرداختن به این موضوع بهتر است ابتداء با امتیازات پاسپورت کرواسی آشنا شد. اولا اخذ پاسپورت کرواسی به منزله اخذ شهروندی اتحادیه اروپا (EU) می باشد. خود این امر به معنای این است که شما هم حق سفر و اقامت آزاد در 27 کشور EU را دارید و هم از حق اقامت، کار، زندگی و تحصیل در سراسر این اتحادیه را پیدا می کنید. ضمنا اعضای خانواده شما یعنی همسر و فرزندان زیر 18 سال نیز مشمول این حق و حقوق خواهند شد. پس در یک نمای کلی می توان امتیازات دریافت پاسپورت کرواسی را به صورت زیر بیان کرد:

امتیازات دریافت پاسپورت کرواسی

اما طبق قانون تابعیت کرواسی، افراد جهت دریافت پاسپورت این کشور اروپایی 4 روش مختلف را پیش رو خواهند داشت:

  • اخذ تابعیت کرواسی از طریق خون: یعنی اینکه حداقل یکی از پارنتها یا والدین کودک از اتباع کروات باشد.
  • اخذ تابعیت کرواسی از طریق خاک: یعنی اینکه یکی از والدین کودک متولد در خاک کرواسی از اتباع کروات باشد و یا والدین کودک یافت شده در کرواسی نامعلوم باشد.
  • اخذ تابعیت کرواسی از طریق اقامت: یعنی اینکه فرد متقاضی حداقل 8 سال پیوسته در کرواسی زندگی کرده باشد و دیگر شرایط (عدم سوء سابقه کیفری، اثبات منبع درآمدی ثابت در کرواسی و نیز تسلط به زبان کروات) را هم احراز نماید.
  • اخذ تابعیت کرواسی از طریق معاهدات بین المللی : که طبق توافق دو جانبه بین دولت کرواسی و دول دیگر امکان پذیر می شود.

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

از 173 کشور لغو روادید با پاسپورت کرواسی همگی آنها دارای قرارداد لغو کامل روادید با کرواسی نبوده بلکه کشورهایی هستند که برای اتباع کروات ویزا به هنگام سفر و نیز مجوز سفر الکترونیک نیز صادر می کنند. به همین دلیل نیز کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی به 3 دسته کلی کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت کرواسی (حدود 130)، کشورهای صادرکننده روادید هنگام ورود اتباع کرواسی (حدود 40) و کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان کرواسی (حدود 3) تقسیم بندی می شوند و به لحاظ درصدی نیز توزیع این کشورها از قرار ذیل می باشد:

نمودار کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

دسته اول کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

این دسته از کشورها شامل کشورهایی هستند که دارندگان پاسپورت کرواسی به آنها دسترسی کاملا آزادی دارند:

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسیفهرست کشورها
کشورهای لغو روادید کامل با پاسپورت کرواسیاقیانوسیه (جزایر کوک، تونگا، تووالو، نیئو، فیجی، پلنزیا فرانسه، کیریباتی، میکرونزیا، کالدونیای جدید، جزایر ماریانا شمالی و وانوتو)
خاورمیانه (ترکیه، عمان، امارات، اسرائیل، فلسطین، ارمنستان، گرجستان، قطر و عراق)
اروپا (آلمان، واتیکان، موناکو، فرانسه، هلند، ایرلند، قبرس، سان مارینو، سوئد، بلژیک، نروژ، اتریش، پرتغال، لتونی، مقدونیه شمالی، ایتالیا، بلغارستان، مالتا، اسلوونی، سوئیس، اسپانیا، کوزوو، گیبرالتار، صربستان، لوکزامبورگ، دانمارک، مجارستان، انگلستان، اسلواکی، اوکراین، آلبانی، مولداوی، جزیر فارو، بوسنی، لهستان، بلاروس، یونان، مونته نگرو، لیختن اشتاین، گرینلند، استونی، ایسلند، کرواسی، چک، لیتوانی، فنلاند، آندورا و رومانی)
کارائیب (آنتیگوآ و باربودا، کراکو، هند غربی فرانسه، هائیتی، جزیره تورکز و کایکوس، گرانادا، باهاماس، سنت مارتن، بونیر، دومینیکا، بریتیش ویرجین آیلند، باربادوس، جامائیکا، جمهوری دومینیکن، آنگیلا، آروبا، مونتسرات، ترینیداد و توباکو، سنت وینستن، سنت کیتس، جزیره سایمان و سنت لوسین )
آسیا (برونئی، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ، ازبکستان، اندونزی، سنگاپور، قرقیزستان، ماکائو، مالزی، قزاقستان، فیلیپین و تایوان)
آمریکای لاتین ( پاراگوئه، گویان فرانسه، السالوادور، نیکاراگوئه، برزیل، شیلی، هوندوراس، اکوادور، جزایر فالکلند، مکزیک، آرژانتین، پرو، کلمبیا، کاستاریکا، گواتمالا، گویان، برمودا، بولیوی، اروگوئه، پاناما، بلیز و ونزوئلا)
آفریقا (اسواتنی، جزایر کیپ ورده، بوتساوانا، گامبیا، مایوت، موریتیوس، مراکش، رینوین، سائوتوم، سنگال و تونس)

دسته اول کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

دسته دوم و سوم کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

فهرست این کشورها موسوم به کشورهای صادر کننده مجوز سفر الکترونیک و ویزا هنگام سفر برای اتباع کروات از قرار جدول زیر می باشد:

دسته بندی کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسیفهرست کشورها
 کشورهای صادرکننده روادید هنگام ورود اتباع کرواسیاقیانوسیه (گینه جدید پاپوآ، جزایر پالائو، جزایر سلیمان، جزیره مارشال، ساموآ، تووالو و تونگا)
خاورمیانه (بحرین، اردن، ارمنستان، کویت، عربستان و لبنان)
آسیا (کامبوج، تاجیکستان، تیمور، نپال، لائوس، مالدیو و بنگلادش)
آمریکای لاتین (پاراگوئه)
آفریقا (گابون، جزایر کومور، موزامبیک، کنیا، رواندا، گینه بیسائو، سشیل، مصر، سنت هلن، سومالی، مالاوی، موریتانی، ماداگاسکار، زامبیا، سیرالئون، توگو، اوگاندا، زیمباوه و تانزانیا)
کشورهای صادرکننده eTA برای شهروندان کرواسیکانادا، نیوزلند و سریلانکا

متقاضیان روش های متنوعی برای مهاجرت به کرواسی 2023 دارند که شاید آسانترین و سریعترین روش موجود نیز تحصیل در کرواسی باشد. از همین رو توصیه می شود برای اطلاع از برترین دانشگاه های کرواسی و شرایط پذیرش از این دانشگاه ها حتما با کارشناسان موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

سوالات کلیدی در خصوص کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی

برای ارائه پاسخ های دقیق و جامع در خصوص شوالات شما عزیزان در خصوص کشورهیا لغو روادید با پاسپورت کرواسی، قصد داریم در این بخش از مقاله به برخی از آنها پاسخ دهیم. کلیدی ترین سوالات شما در این زمینه عبارت اند از:

  • آیا با گذرنامه کرواسی در کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی می توان کار کرد؟ بله، البته این امر بستگی به کشوری دارد که دارندگان پاسپورت کرواسی قصد کار در آنها را دارند.
  • کدام کشورهای لغو روادید با پاسپورت کرواسی، الزامات پیچیده تری را درخواست می کنند؟ در بین تمامی کشورهایی که در برنامه لغو روادید با پساپروت کرواسی حضور دارند، کشورهای آمریکای لاتین بیشترین سختگیری را در این حوزه اعمال می کنند.
5/5 - (2 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *