ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی بلاروس

مدارس ایرانی بلاروس

با افزایش روند مهاجرت، می توان گفت که امروزه اهمیت تحصیل در مدارس ایرانی بلاروس به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کرده است. بلاروس یکی از کشورهای نسبتا کم هزینه در مسیر مهاجرت است که در منطقه شرقی اروپا واقع شده و ایرانیان زیادی در این کشور سکونت داشته یا تمایل دارند که در این کشور زندگی کنند. روند ساده مهاجرت تحصیل به این کشور ممکن است بسیاری را مجاب کند که به صورت موقت همراه با خانواده خود به این کشور مهاجرت کنند و در نتیجه فرزندان آنان نیز باید امکان ادامه تحصیل را پیدا کنند تا لطمه ای به آموزش آن ها وارد نشود. در حال حاضر یکی از مهم ترین چالش هایی که بسیاری از مهاجران با آن روبرو می شوند، ادامه تحصیل فرزندان است.

یکی از راه هایی که پیش روی خانواده ها قرار دارد، آن است که از مدارس ایرانی در خارج از کشور استفاده کنند چراکه دروس را به زبان فارسی ارائه می کنند و علاوه بر این دانش آموزان می توانند زبان های دیگر را نیز در این مدارس بیاموزند. در حال حاضر مدارس انگشت شماری در بلاروس برای تحصیل ایرانیان وجود دارد و به همین دلیل بسیاری از افراد در مدارس بین المللی این کشور به ادامه تحصیل مشغول می شوند. در راستای توجه به همین موضوع، مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در این مقاله به بررسی شرایط تحصیل در مدارس ایرانی پرداخته اند تا علاقمندان به مهاجرت به این کشور بتوانند با آگاهی اقدامات لازم را پیگیری کنند.

  • شرایط تحصیل در مدارس ایرانی بلاروس چیست؟
  • آیا مدارس با کیفیتی در بلاروس برای تحصیل ایرانیان وجود دارد؟
  • فرایند دریافت اجازه تحصیل در مدارس ایرانی بلاروس چگونه طی می شود؟
  • بهترین مدارس ایرانی در بلاروس کدامند؟

سیستم آموزشی مدارس دولتی بلاروس

بلاروس کم تر از 10 میلیون نفر جمعیت دارد که بیش از 70% آن ها شهرنشین می باشند و بیش از 80% آن ها بلاروسی هستند و تنها اقلیت کوچکی از نژاد لهستانی، روسی و اوکراینی می باشند چرا که مهاجرت به بلاروس خیلی پرطرفدار نبوده است. هر چند در سال اخیر برخی افراد از طریق کار و تحصیل در بلاروس به دنبال اخذ اقامت این کشور بوده اند چرا که به لحاظ اقتصادی شرایط خوبی پیدا کرده است.

مدارس دولتی بلاروس یه 3 مقطع تقسیم می شوند: 4 سال ابتدایی، 9 سال بنیادی و سپس دبیرستان. کودکان از 6 یا 7 سالگی می توانند وارد مدارس بلاروس شوند و به طور رایگان در مدارس دولتی این کشور تحصیل کنند. البته باید توجه داشت نظام تحصیلی رایگان در مدارس بلاروس مختص شهروندان این کشور است و مدارس بین المللی همان طور که از اسمشان مشخص است برای دانش آموزان خارجی در نظر گرفته شده است که از آن ها شهریه نیز دریافت می کند. همین مسئله، یعنی داشتن نظام تحصیلی رایگان در مدارس دولتی، سبب شده است نرخ با سوادی در بلاروس 99.76% باشد که در مقایسه با سال 2009 حدود 0.14% افزایش داشته است.

البته بلاروسی ها غالبا وضعیت اقتصادی خوبی دارند و برخی از خانواده ها فرزندان خود را در مدارس خصوصی ثبت نام می کنند که سالانه بین 2000$ تا 11000$ (دلار آمریکا) شهریه دریافت می نمایند. به عبارت دقیق تر نرخ فقر در بلاروس در مقایسه با سال 2002 که حدود 41% بود به حدود 5% رسیده است که آمار نسبتا خوبی به حساب می آید. همچنین امتیاز HDI بلاروس 0.80 است یعنی به لحاظ معیارهای مختلف زندگی، بلاروس به لحاظ مطلوب بودن شرایط رتبه 53 را در دنیا به خود اختصاص داده است.

شرایط زندگی در بلاروس

بلاروس یکی از ارزان ترین کشورهای اروپایی است که هزینه زندگی یک نفر در این کشور ماهانه حدود 350€ تا 500€ (یورو) می باشد. در نتیجه حتی خارجی ها نیز که نمی توانند رایگان تحصیل کنند برای زندگی در بلاروس لازم نیست هزینه بسیار زیادی بپردازند. بلاروس همچنین همان طور که در نمودار ذیل نشان داده شده است محیط امنی برای دانش آموزان می باشد:

وضعیت امنیت در بلاروس

شهریه دانشگاه های بلاروس هم پایین است در نتیجه دانش آموزان حتی پس از فارغ التحصیلی از مدرسه نیز نگرانی زیادی بابت هزینه های خود نخواهند داشت. با توجه به رشته انتخابی و مقطع تحصیلی شهریه دانشگاه های بلاروس سالانه بین 2500$ تا حدود 6000$ (دلار آمریکا) می باشد.

معرفی مدارس ایرانی بلاروس

در گذشته های نه چندان دور، مدارس بسیار زیادی در سطح جهان برای تحصیل ایرانیان وجود داشت اما امروزه شرایط متفاوتی در این کشورها وجود دارد و تعداد این مدارس به حداقل مقدار خود رسیده است. باید به این نکته توجه داشت که چنین شرایطی در بلاروس نیز رخ داده است و دانش آموزان کمی به تحصیل در مدارس ایرانی در این کشور تمایل نشان داده اند. به همین دلیل اکثر مدارس ایرانی در این کشور تعطیل شده اند. مهم ترین مدارس ایرانی در بلاروس عبارتند از:

  • دبستان امیدهای ایران مینسک
  • دوره دوم متوسطه امیدهای ایران مینسک

معرفی مدارس ایرانی بلاروس

معرفی دبستان امیدهای ایران مینسک در بلاروس

تنها گزینه در دسترس ایرانیان برای تحصیل در مدارس ایرانی کشور بلاروس، مدرسه امیدهای ایران مینسک در این کشور است. این مدرسه یکی از مدارس قدیمی ایرانی در منطقه شرق اروپا به حساب می آید که فعالیت رسمی خود را از سال 1363 آغاز کرده است و دانش آموزان زیادی در آن دوره تحصیلی خود را به پایان برده اند.

در سال تحصیلی گذشته، 291 دانش آموز دوره تحصیلی خود را در این مدرسه به پایان برده اند و این نشان از اعتماد بالایی است که بسیاری از افراد به کیفیت بالای این مدرسه دارند. یکی از مهم ترین ضعف های این مدرسه آن است کلاس های اندکی را در خود جای داده و به همین دلیل دانش آموزان زیادی در هر کلاس درس در این مدرسه تحصیل می کنند. ساعت فعالیت این مدرسه از ساعت 7:15 تا 13:30 دقیقه است.

دبیرستان امیدهای ایران مینسک از مدارس ایرانی بلاروس

تنها دبیرستان دوره دوم متوسطه در کشور بلاروس که برای ایرانیان است، مدرسه امیدهای ایران مینسک است که از سال 1363 در این کشور فعالیت می کند. این دبیرستان در شاخه نظری اقدام به پذیرش دانش آموزان می کند و سایرین باید چاره های دیگری برای تحصیل خود در این کشور بیاندیشند.

ساعت فعالیت این مدرسه به شرح زیر است:

ساعت فعالیت دبیرستان امیدهای ایران در بلاروس

در این دبیرستان امکانات آموزشی بسیار مناسبی در دسترس دانش آموزان قرار دارد که از امکانات آموزشی آن می توان به آزمایشگاه دروس شیمی و فیزیک و همچنین کتابخانه این مدرسه اشاره کرد. برخی از مهم ترین امکانات ورزشی موجود در این موسسه آموزشی عبارتند از:

  • زمین فوتسال
  • زمین والبیال
  • میز پینگ پونگ
  • زمین هندبال
  • زمین بدمینتون

تعداد دانش آموزان این مدرسه در سال گذشته به 127 نفر رسید و به همین دلیل در هر کلاس درس آن 12 دانش آموز یا کمتر مشغول به تحصیل بودند. در چنین شرایطی می توان گفت که استانداردهای کافی برای تحصیل در این مدرسه برای دانش آموزان وجود دارد. باید به این نکته اشاره کرد که دانش آموزان در این مدرسه با زبان روسی نیز آشنا می شوند و این مسئله زندگی شهری را برای آن ها ساده تر می سازد. افرادی که قصد دارند پس از مهاجرت به بلاروس، مهاجرت دیگری را تجربه کنند، قادر خواهند بود که دوره های زبان انگلیسی را نیز در این مدرسه ثبت نام کنند.

در حال حاضر می توان گفت که مدارس ایرانی کمی در سراسر جهان برای تحصیل در خارج از کشور وجود دارد و به همین دلیل است که توصیه می شود تا پیش از اقدام، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید تا شما را در این زمینه راهنمایی کنند.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *