ویزای تحصیلی

مدارس ایرانی چین

مدارس ایرانی چین

تحصیل در مدارس ایرانی چین این فرصت را به دانش آموزان ایرانی می دهد که بدون نیاز به یادگیری زبان چینی به ادامه تحصیل بپردازند. چین یکی از کشورهایی است که ایرانیان زیادی را در خود جای داده است و به همین دلیل نیاز به حضور در جوامع ایرانی در این کشور به صورت قابل توجهی احساس می شود. یکی از مراحلی که می تواند زندگی در این کشور را برای دانش آموزان ساده تر سازد، وجود مدارس ایرانی در این کشور است که بر خلاف بسیاری از کشورهای جهان، در شهرهای مهم چین می توان به آن دسترسی پیدا کرد. محدودیت های کمی برای تحصیل در مدارس ایرانی این کشور وجود دارد و همین مسئله سبب شده است تا جمعیت قابل توجهی از ایرانیان، به جای تحصیل در مدارس دولتی چین، مدارس ایرانی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کنند.

می توان به این نکته اشاره داشت که بنا به دلایل مختلف، چین یکی از مهم ترین مقاصد مهاجرتی ایرانیان در آسیا است و دسترسی به نیازهای اولیه زندگی در این کشور نیز می تواند از درجه اهمیت بسیار بالایی برخوردار باشد. باید به این نکته اشاره داشت که یکی از مهم ترین کمبودهایی که ممکن است در مسیر مهاجرت به خارج از کشور پیش آید، دسترسی به مدارس مناسب برای تحصیل است و به همین دلیل است که مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت، به بررسی روند تحصیل در مدارس ایرانی چین پرداخته و به سوالاتی که در این زمینه مطرح می شود، پاسخ داده اند.

  • شرایط تحصیل در مدارس ایرانی چین چیست؟
  • در کدام شهرهای چین می توان به ادامه تحصیل در مدارس ایرانی پرداخت؟
  • چرا مدارس ایرانی چین برای دانش آموزان ایرانی مناسب ترند؟
  • مهم ترین مدارس ایرانی پکن کدامند؟

مدارس دولتی چین و مقاطع گوناگون این کشور

تحصیل در مدارس دولتی چین دارای مزایای متعددی از جمله شهریه های سالانه بسیار ناچیز می باشد. کشور چین دارای 514000 مدرسه بوده که از این تعداد بیش از 310000 مدرسه دولتی می باشند؛ ذکر این نکته حائز اهمیت است که تمامی مدارس دولتی این کشور تحت نظر آموزش و پرورش چین نمی باشند. به فراخور موقعیت جغرافیایی مدارس دولتی، برخی از آن ها زیر نظر شهرداری بوده و تعدادی نیز با قوانین استانداری اداره می گردند. چین دارای 183500 مدرسه خصوصی بوده که می توان مزیت تحصیل در این مدارس را شمار کمتر دانش آموزان حاضر در کلاس و برخورداری از امکاناتی نظیر سالن های ورزشی و غذاخوری بسیار مجهز دانست. شایان ذکر است که تعداد قابل توجهی از مدارس چین بین المللی بوده و با توزیع مناسب در شهرهای مختلف این کشور، ارائه دروس به دانش آموزان را اغلب به زبان انگلیسی انجام می دهند.


طبق تحقیقات صورت گفته در سال 2017 چین دارای 270 میلیون دانش آموز بوده که توسط 15 میلیون معلم فعال در این کشور آموزش می یابند. مقاطع مختلف تحصیل در چین به ترتیب عبارتند از: مهدکودک و پیش دبستانی، دبستان، متوسطه مقدماتی و متوسطه تکمیلی. از میان دوره های عنوان شده تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه مقدماتی برای شهروندان چینی اجباری بوده و به مدت 9 سال به طول می انجامد که درصورت ثبت نام در مدارس دولتی کاملا رایگان سپری خواهد شد. از سال 2003 زبان انگلیسی در برنامه مدارس چین گنجانده شده و همچنین مدارس بین المللی این کشور که با افزایش 63 درصدی تعداد آن ها در سال 2019 مواجه بوده ایم، اغلب علوم را به این زبان آموزش می دهند. طبق آمار منتشر شده در سال 2022 کشور چین توانست با کسب امتیاز 1731 عنوان بزرگترین نظام آموزشی جهان را به خود اختصاص دهد.

مقایسه جایگاه نظام آموزشی کشورهای جهان

مقاطع پایه در مدارس چین

تحصیل در مدارس دولتی چین از کیفیت بالایی برخوردار بوده و انواع استانداردهای مطرح جهانی در امور آموزش و سبک متفاوت ارائه دروس در این کشور مشاهده می گردد. در مدارس پیش دبستانی چین تاکید بسیاری بر یادگیری کار گروهی وجود داشته و کودکان از سن 3 الی 6 سال علاوه بر یادگیری موارد فوق به تقویت اعتماد به نفس، مهارت های ارتباطی و آموزش زبان دوم می پردازند. شایان ذکر است که مقطع پیش دبستانی در چین اجباری نبوده و طی سه دوره زیابان، ژانگبان و دابان ارائه می گردد. بدون تردید خانواده های مهاجر حاضر در چین نیز فارغ از جنسیت و نژاد قادر به ثبت نام فرزندان خود در این دوره ها بوده و با توجه به قوانین وضع شده چین در سال 1986 امکان تحصیل رایگان در این مدارس به سادگی فراهم می باشد. در ادامه به بررسی چگونگی توزیع دانش آموزان در مقاطع گوناگون پرداختیم:

مقطع تحصیلیسن دانش آموزان
مهدکودک و پیش دبستان3 الی 6 سال
دبستان6 الی 11 سال
متوسطه مقدماتی11 الی 13 سال
متوسطه تکمیلی13 الی 17 سال

نظام آموزشی و تقویم آموزشی مدارس دولتی چین

نظام آموزشی چین مبتنی بر رشد علمی دانش آموزان به میزان کافی جهت شرکت در آزمون های ورودی دانشگاه های برتر این کشور چون Peking University ،Fudan University و Tsinghua و سایر دانشگاه های معتر جهان می باشد. شایان ذکر است که طبق آمار رسمی 6 دانشگاه چین در بین 100 دانشگاه برتر جهان قرار دارند و آزمونی را تحت عنوان gaokao که با نام NCEE نیز شناخته می شود، از متقاضیان به عمل می آورند. افرادی که در دوران مدرسه و طی 3 سال پایانی تحصیل خود دارای معدل خوبی باشند قادر خواهند بود بدون نیاز به شرکت در آزمون سنجش عمومی با روش baosong مستقیما وارد دانشگاه موردنظر خود گردند. طبق تقویم آموزشی دانشگاهی در چین کلاس های درس از ابتدای ماه سپتامبر آغاز شده و تا اواسط ژوئن ادامه پیدا می کند. اطلاع از شرایط ویزای همراه چین کمک شایانی به خانواده های این افراد خواهد نمود.

مدرسه جمهوری اسلامی ایران در شانگهای از مدارس ایرانی چین

شانگهای را می توان به عنوان یکی از مهم ترین شهرهای چین برای زندگی و مهاجرت معرفی کرد و به همین دلیل است که ایرانیان زیادی در این شهر سکونت دارند. یکی از مدارس شناخته شده ایرانی در همین شهر واقع شده که مدرسه جمهوری اسلامی ایران نام دارد.

این مدرسه امکان ادامه تحصیل در مقطع دبستان و دبیرستان (متوسطه دوم) را برای دانش آموزان ایرانی فراهم کرده و به همین دلیل است که مورد توجه ایرانیان بسیار زیادی قرار می گیرد. برخی از مهم ترین ویژگی های دبستان جمهوری اسلامی ایران در شانگهای عبارتند از:

مهم ترین ویژگی های دبستان جمهوری اسلامی ایران در شانگهای

دبیرستان جمهوری اسلامی ایران در شانگهای نیز یکی از مدارس کم جمعیت ایرانی در چین به حساب می آید که حدود 100 دانش اموز در ان مشغول به تحصیل هستند. این دبیرستان فعالیت خود را از سال 1383 آغاز کرده و یکی از مدارس تازه تاسیس ایرانی در خارج از کشور به حساب می آید. با توجه به شرایطی که این مدرسه دارد، اکثر کلاس های درس در این دبیرستان با کمتر از 10 دانش آموز برگزار می شود که در نوع خود می تواند یک مزیت بزرگ به حساب آید.

معرفی مدرسه جمهوری اسلامی ایران در گوانژو چین

افرادی که مهاجرت به چین را در شهر گوانژو تجربه می کنند، این امکان را خواهند داشت که در مدرسه جمهوری اسلامی ایران در این شهر به ادامه تحصیل مشغول شوند. این مدرسه که به صورت رسمی از سال 1380 فعالیت خود را آغاز کرده و رفته رفته سایر مقاطع تحصیلی را نیز پوشش داده است. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که این مدرسه به همراه دارد عبارتند از:

ویژگیدبستانمتوسطه اولمتوسطه دوم
سال تاسیس138013811394
جنسیتمختلطمختلطمختلط
جمعیت280166154
تعداد کلاس1759
مساحت مدرسه (مترمربع)800950980

علاقمندان به تحصیل در مقطع دوم متوسطه در این مدرسه باید به این نکته توجه داشته باشند که تنها در شاخه نظری امکان ادامه تحصیل در این مدرسه وجود دارد و این خود یکی از محدودیت هایی است که نه تنها مدرسه جمهوری اسلامی ایران در گوانژو بلکه اکثر دبیرستان های ایرانی در خارج از کشور با آن روبرو هستند.

مدرسه امام خمینی (ره) پکن از مدارس ایرانی چین

مدرسه امام خمینی (ره) پکن از مدارس ایرانی چین

اکثر مهاجران ایرانی که به چین مهاجرت می کنند، شهر پکن را به عنوان مقصد اصلی خود در نظر می گیرند و همین مسئله سبب شده است تا جمعیت دانش آموزان ایرانی در مدرسه امام خمینی این شهر به صورت قابل توجهی بالاتر از سایر مدارس ایرانی این کشور باشد. مهم ترین ویژگی هایی که مدرسه ایرانی امام خمینی در پکن دارد عبارتند از:

ویژگیدبستانمتوسطه اولمتوسطه دوم
سال تاسیس138113931391
جنسیتمختلطمختلطمختلط
جمعیت250234129
تعداد کلاس131423
مساحت مدرسه (مترمربع)980680815

دبیرستان امام خمینی پکن نیز به مانند مدرسه جمهوری اسلامی گوانژو تنها امکان ادامه تحصیل در رشته نظری را به دانش آموزان خواهد داد و این محدودیتی جدی برای علاقمندان به سایر رشته های تحصیلی در مقطع دبیرستان است. در صورتی که در صدد مهاجرت به بهترین کشورهای جهان هستید، با مشاورین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت در تماس باشید.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *