ویزای تحصیلی

مدارس دولتی ژاپن

مدارس دولتی ژاپن

کسب اطلاعات درباره نحوه تحصیل در مدارس دولتی ژاپن و ضوابط موجود در نظام آموزش این کشور، به یکی از محبوب ترین موضوعات سال های اخیر بدل شده و علاقه مندان آن، همواره پیگیر اخبار جدید مرتبط با این موضوع می باشند. بنابراین ما در موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت بر آن شدیم تا در این مقاله اطلاعاتی جامع و کامل پیرامون شرایط تحصیل در مدارس ژاپن، مزیت های مدارس دولتی این کشور و علت موفقیت روزافزون سیستم آموزشی این سرزمین آسیایی را بیان کنیم. بر هیچکس پوشیده نیست که مدارس ژاپن دارای قوانین خاصی بوده و تحصیل در موسسات آموش عالی این کشور، به علت دشواری های گوناگون نیازمند عزمی راسخ می باشد. بنابراین در ادامه به طور مفصل پیرامون ستون های آموزش در ژاپن و فرهنگ منحصر به فرد مردم این کشور سخن خواهیم گفت.

  • فرایند دریافت پذیرش از مدارس دولتی ژاپن چیست؟
  • در ژاپن به چه زبانی می توان به ادامه تحصیل پرداخت؟
  • بهترین مدارس ژاپن برای تحصیل کدامند؟
  • هزینه تحصیل در مدارس ژاپن برای شهروندان خارجی چقدر است؟
  • محدودیت های مهاجرت تحصیلی به ژاپن چیست؟
  • سن تحصیل در مدارس ژاپن چقدر است؟

درباره تحصیل در ژاپن و شرایط آن

اگرچه مساحت ژاپن نزدیک به 5% آمریکا می باشد این کشور توانسته است با توسعه شیوه های مثمر ثمر آموزشی و به کار گیری افراد باسابقه و تحصیل کرده به موفقیت های چشمگیری در زمینه آموزش کودکان و نوجوانان خود دست یافته و یکی از برترین سرزمین های جهان در این زمینه به حساب آید. با توجه به موقعیت جغرافیایی ژاپن و این امر که هر لحظه امکان بروز حوادث طبیعی نظیر زلزله، سونامی، سیل و طوفان در شهرهای گوناگون این کشور وجود دارد، در سال های اخیر ساختمان های آموزشی و مجموعه های فعال تحت نظر آموزش و پرورش این کشور بر آن شده اند تا بناهایی با مقاومت بالا دربرابر این حوادث را ساخته و ایمنی کافی را برای دانش آموزان و دانشجویان حاضر در این کشور فراهم آورند.


کارشناسان معتقدند که نظام آموزشی ژاپن در قرن 21 درواقع تلفیقی از اولویت های به کار رفته در مدارس غربی و الگوهای ارزیابی مدارس حاضر در شرق می باشد و همین امر موجبات موفقیت مثال زدنی این نظم را فراهم آورده است. اگرچه تا پیش از شروع قرن حاضر تنها 70% ساکنین ژاپن دارای تحصیلات عالی بودند، هم اکنون بیش از 99% شهروندان این کشور توانایی خواندن و نوشتن داشته و جزء قشر باسواد محسوب می گردند. تعدادی از مدارس دولتی ژاپن علاوه بر اینکه زبان انگلیسی را به عنوان زبان ثانویه در برنامه تحصیلی دانش آموزان گنجانده اند، امکان تحصیل به سه زبان کره ای، آلمانی و فرانسوی را نیز برای خانواده هایی با شرایط خاص فراهم آورده اند. اگرچه تعداد مدارس دولتی ژاپن روندی نزولی را طی می کند، همچنان این مدارس بار 65% نظام آموزشی این کشور را به دوش می کشند.

سیر نزولی تعداد مدارس دولتی فعال ژاپن در سالهای اخیر

مدارس دولتی ژاپن و ضوابط خاص آن ها

نظام آموزشی ژاپن همچون سایر کشورهای آسیایی دارای ضوابط خاصی می باشد؛ از جمله قوانین ژاپن میتوان به سرو شدن یک غذای مشترک میان همه دانش آموزان برای وعده ناهار در مدارس دولتی اشاره کرد. همانطور که مستحضر هستید دانش آموزان مقاطع مختلف می توانند همراه خود غذای خانگی به همراه داشته و یا با تنوع موجود در بوفه مدارس روبرو باشند؛ اما در مدارس ژاپن این امر به گونه ای دیگر پیش رفته و تمامی دانش آموزان در ساعتی معین وعده غذایی یکسانی را دریافت خواهند کرد. ساعت شروع به کار مدارس 8:45 صبح تعیین شده و دانش آموزان مقاطع دبستان و متوسطه پس از 6 ساعت و نیم حضور در کلاس، تعطیل می گردند. اگرچه طبق قانون اساسی ژاپن تحصیل تنها به مدت 9 سال اجباری می باشد، طبق آمار 98% دانش آموزان این کشور مقطع دبیرستان را نیز پشت سر می گذارند.

دانش آموزان ژاپنی سه سال نخست تحصیل خود را بدون شرکت در هیچگونه آزمونی پشت سر می گذارند. از دیگر مقررات اعمال شده توسط نظام آموزش این کشور می توان به عدم اجازه معلم برای اخراج افراد از کلاس اشاره کرد؛ طبق ماده 26 قانون اساسی این سرزمین تمامی اشخاص از حقوق آموزشی برابر و یکسان برخوردار بوده و آموزگاران مجاز به اخراج آن ها از کلاس درس نمی باشند. اغلب مدارس دولتی ژاپن نیازی به استخدام سرایدار ندارند زیرا دانش آموزان موظف می باشند نظافت مدرسه را به نحو احسن حفظ نمایند. شرکت در ورزش صبحگاهی اجباری بوده و شایان ذکر است که تمامی مدارس دولتی ژاپن در مقاطع مختلف ارائه آموزش به شهروندان و مهاجرین خارجی را به صورت رایگان انجام داده و حتی هزینه ای بابت کتب درسی نیز دریافت نمی کنند.

مدارس دولتی ژاپن و ضوابط خاص آن ها

مدارس دولتی ژاپن و اهداف نظام آموزشی آن

نظام آموزشی ژاپن مبتنی بر توسعه مهارت های جمعی چون افزایش کار گروهی میان افراد می باشد؛ همچنین در جنبه فردی، افزایش خلاقیت و توان ذهنی و جسمی مهم ترین اصولی هستند که مدارس ژاپن در 6 سال دوره ابتدایی، 3 سال متوسطه و 3 سال دبیرستان بر آن تاکید دارند. اغلب دانش آموزان ژاپنی پس از پایان مدارس به فعالیت های متفرقه از قبیل کلاس های ورزشی و دوره هایی با عنوان جوکو مشغول بوده و حتی در طول سال تحصیلی نیز در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی از تعداد روزهای تعطیل کمتری برخوردار می باشند. سال تحصیلی مدارس دولتی ژاپن با شروع آوریل آغاز شده و در اوایل مارس اتمام می یابد. شایان ذکر است که کودکان و نوجوانان ژاپنی طی سه ترم به تحصیل پرداخته و نکته جالب توجه درباره آن ها کیف مخصوصی با نام Randoseru است که همراه آن به مدرسه می روند.

معرفی مدارس دولتی ژاپن

علاوه بر آموزش مهارت های اجتماعی و دروسی چون ریاضیات، علوم انسانی، شاخه های هنر، جغرافیا و تربیت بدنی انواع هنرهای سنتی دیرینه ژاپن نیز در مدارس این کشور طی دوره هایی ارائه می شود. اگرچه برترین مدارس دولتی این کشور در شهرهای اصلی نظیر توکیو واقع شده اند، توزیع مناسبی میان موسسات آموزش عالی صورت گرفته و ساکنین روستاها نیز دسترسی آسانی به این مزایا دارا می باشند. از بهترین مدارس دولتی ژاپن می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • Hokkaido Wakkanai High School
  • Hokkaido Otaruchoryo High School
  • KAIS Elementary & Middle School
  • Hokkaido Asahikawa Kita High School
  • Hokkaido Kushiro Koryo High School

ثبت نام دانش آموزان در مدارس دولتی یا ایرانی ژاپن

شرایط ثبت نام دانش آموزان در مدارس ژاپن بسیار متفاوت است و دانش آموزان پیش از ثبت نام باید موارد متعددی را در نظر داشته باشند. در حال حاضر باید به این نکته اشاره کرد که در ژاپن مدارس دولتی، خصوصی و بین المللی در دسترس قرار دارد و هر فرد بسته به شرایط خود باید یکی از آن ها را برای ادامه تحصیل انتخاب کند. اولین قدم برای عبور از این مرحله، هدف از مهاجرت به ژاپن است. باید در نظر داشت که افرادی که قصد اقامت بلند مدت در ژاپن را دارند، بهتر است هرچه سریع تر شرایط تحصیل فرزند خود در مدارس دولتی این کشور را فراهم کنند.

دبستان جمهوری اسلامی ایران در توکیو ژاپن

دبستان جمهوری اسلامی ایران در توکیو را می توان به عنوان تنها دبستان ایرانی در این کشور نام برد، تعداد اندک دانش آموزانی که سال گذشته در این مدرسه تحصیل کرده اند، به خوبی نشان می دهد که حضور این مدرسه در توکیو و پراکندگی های جمعیتی ایرانیان در این کشور سبب شده است تا بسیاری از افراد به این مدرسه دسترسی کافی نداشته باشند.

این مدرسه که یکی از قدیمی ترین مدارس ایرانی در خارج از کشور است، تنها 100 دانش آموز را در خود جای داده. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که دبستان جمهوری اسلامی ایران در ژاپن دارد عبارتند از:

مهمترین ویژگی های دبستان ایران در ژاپن

دبیرستان جمهوری اسلامی ایران در توکیو از مدارس ایرانی ژاپن

دانش آموزانی که قصد ادامه تحصیل در مقطع دبیرستان در ژاپن را دارند، می توانند مدرسه جمهوری اسلامی ایران در این کشور را برای تحصیل خود انتخاب کنند. این دبیرستان که در سال 1378 فعالیت خود را آغاز کرده است، سال گذشته امکان تحصیل برای 162 دانش آموز دختر و پسر را فراهم کرده است. یکی از مزیت های تحصیل در این مدرسه آن است که دانش آموزان در کلاس هایی با کمتر از 10 دانش آموز تحصیل می کنند و همین مسئله می تواند بر کیفیت آموزش اثر گذار باشد. در سوی دیگر اما عیب بزرگ این مدرسه آن است که صرفا در رشته نظری می توان در این مدرسه به ادامه تحصیل پرداخت.

در پایان شما عزیزان قادر خواهید بود با مراجعه حضوری به دفتر موسسه حقوقی سفیران سروش سعادت یا برقراری تماس تلفنی رایگان اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب نمایید.

سوالاتی درباره مدارس دولتی در ژاپن

از جمله مهم ترین پرسش هایی که در این رابطه ممکن است در ذهن متقاضیان به وجود آید عبارتند از:

  • آیا مدارس دولتی کافی در ژاپن وجود دارد؟ باید به این نکته اشاره کرد که با توجه به نرخ رشد جمعیت منفی در این کشور، در حال حاضر، مدارس بیش از نیاز جمعیت کشور نیز در ژاپن وجود دارد.
  • آیا امکان تحصیل در مدارس بین المللی ژاپن نیز وجود دارد؟ بله دانش آموزان خارجی این امکان را نیز در اختیار خواهند داشت.
  • دسترسی به مدارس ایرانی در ژاپن نیز فراهم است؟ خوشبختانه در ژاپن مدارس ایرانی نیز وجود دارد که دانش آموزان بتوانند از آن ها استفاده کنند.
  • آیا مدارس دولتی ژاپن پرهزینه هستند؟ خیر مدارس دولتی این کشور به صورت رایگان خدمات ارائه می کنند.
امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *